Titel
1
|
Sex & Gender - og hvad betyder det ift læring?
Undervisningsbeskrivelse
I første del af forløbet arbejde vi med køn.
Herunder: Hvilken betydning har vores køn ift. vores identitet? Kan vi definere os selv ud fra de to gængse køn – eller der mere på spil? Og hvad er køn egentligt? Er der blot et biologisk – eller har kulturen også noget at sige? Og hvordan skal vi forholde os, når der pludselig er et barn uden et defineret køn? Skal vi så vælge for barnet? Skal vi vente og se? Skal vi lade biologien bestemme? Eller måske blot opdrage og præge barnet i en bestemt retning? Og hvordan forholder vi os selv til kønsperspektivet? Ser vi det som mangfoldigt – eller som binært? Og er vi med til at påvirke andre – uden egentligt at tænke over det? Og hvordan påvirker det unge mennesker, at de – også – skal skabe deres kønsidentitet? Og hvordan kan vi – måske – undgå at såre andre ift. at snakke om køn? Og hvordan taler vi egentligt om køn – og som køn?
I anden del af forløbet arbejder vi med læring i forhold til køn.
Herunder: Hvilken indflydelse køn har på indlæring med fokus på hhv. biologiske og miljømæssige faktorer. Hvilke forskelle der ses mellem kønnene i uddannelsessystemet og hvordan dette påvirker det enkelte individ.
KERNESTOF
Socialpsykologi:
• Social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
• Social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
• kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Udviklingspsykologi:
• Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
Kognitionspsykologi:
• Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet:
• Selv, identitet og personlighed
• Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Supplerende stof:
• Neuropsykologi
FORMÅL
• At kunne redegøre for og kritisk forholde sig til de forskellige psykologiske retningers perspektiv på køn, og herunder kunne inddrage videnskabelige undersøgelser herom.
• At kunne redegøre for og kritisk forholde sig til hvordan mennesker og de sociale miljøer (kulturen), de er en del af, påvirker hinanden gensidigt ift. kønsopfattelse – og dermed også påvirkning af egen opfattelse af køn og kønsidentitet. (Kernestof)
• Hermed også anvende psykologiske begreber (og teoretiske tilgange) aktivt i analysen af psykologiske problemstillinger (eks. kønsskema, belønning og straf i et behavioristisk perspektiv, rolleaccept og -forventninger, konformitet, fordomme, stereotypisering, polarisering og testosteron). Og dermed argumentere fagligt for de teoretiske tilganges forskellige måder at anskue kønsperspektivet på.
• At anvende begreber, teorier og undersøgelser fra tidligere temaer og opdage sammenhængen i faget. Eks. hvordan stereotypisering og social indflydelse kan forklare forskellige syn på køn, sammenhæng mellem køn og tænkning og kognitive skemaer samt ungdommens betydning for kønsidentiteten. Hermed også perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv.
• At kunne formidle psykologiske problemstillinger korrekt for derved at åbne op for en psykologisk diskussion med brug af relevante psykologiske teorier og begreber. (Faglige mål og Kernestof)
• At kunne vurdere betydningen af social og kulturelle faktorer ift. menneskers tænkning og handling/adfærd der relaterer sig til kønsperspektivet. Eks. hvordan man behandler og tiltaler børn med et bestemt køn. (Faglige mål og Kernestof)
• At demonstrere kendskab til metoder og forholde sig kritisk og dermed kunne demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
• At kunne diskutere – og tage selvstændigt og fagligt stilling til - forskellige psykologiske retningers styrker og svagheder, samt diskutere biologiens og kulturens påvirkning af kønsidentiteten. Herved også kunne inddrage viden om betydningen af arv, miljø, køn og kultur i menneskets udvikling af identitet.
TEORI
Forløbet bygger videre på viden fra C-niveau med repetition af både kognitionspsykologiske teorier om kognitive skemaer, assimilation og akkomodation (Piaget) samt socialpsykologiske teorier om grupper. Yderligere genopfriskes kendskab til behaviorismens tilgang dannelse af individets adfærd.
Fra C niveau repeteres også teorier inden for senmoderniteten. Herunder: Kulturel frisættelse og individualisering (Thomas Ziehe), Identitet som refleksivt projekt (Anthony Giddens), Det multiple selv (Gergen) samt kort inddragelse af stress og copingstrategier fra sidste år.
Der fokuseres herudover på følgende:
• Testosterons betydning for hjernens udvikling og tænkning, fysiologiske påvirkning af individet – og dermed også af adfærd såsom aggression. Desuden ser vi på hvordan testosteron (og til dels østrogen) påvirker individet ift. egen kønsopfattelse og dermed kønsidentitet.
• Evolutionspsykologiens fokus på hjernens tilpasning til forskellige roller – og dermed også en forklaring på hvorfor børn leger forskelligt (eks. konkurrenceorienterede drenge og omsorgsfulde rollelegende piger).
• Watson og hans udsagn om at man kan trænes til at blive specialist i det han ønsker bruges som forklaringsramme for behaviorismens tilgang til køn. Desuden anvendes Banduras sociale indlæringsteori til at forklare børns adfærd.
• Kønsskemaer udspringer fra af den kognitive psykologi og dermed også, hvordan disse kan ændres eks. som Devine mener ud fra en kognitiv tilgang.
• Socialkonstruktivistisk har vi særligt fokus på Butler (samt Bolsø, der er meget inspireret af Butler). Vi har fokus på betydningen af dekonstruktion af det binære kønsbegreb og betydningen af dette – og om det overhovedet kan lade sig gøre fra den ene dag til den anden.
• Vi har benyttet Becky Francis undersøgelse om legetøj til hhv. drenge og piger, og hvordan det understøtter til forskellige typer af leg – og at det dermed måske også har indvirkning på den plastiske hjerne. I hvert fald har det påvirkning af kognitigeve skemaer samt ikke mindst børnens motivation og interesse for bestemte lege.
• Fokus på forskellige kulturelle opfattelser af køn – også i et snævert geografisk område. Hvordan kan vi tale om køn. Og kan vi ”bare” dele det op i ”Sex&Gender”?
• Læringsteorier: Behaviorismens klassiske (Pavlov + Watson) og operante betingning (Thorndike + Skinner), Social indlæringsteori herunder Bobo doll eksperimentet (Bandura), Social kognitiv indlæringsteori (Bandura) og Growth mindset og fixed mindset (Carol Dweck),
MATERIALE
LITTERATUR
O.S. Larsen (2018): Psykologiens veje, Systime, p. 57-70, 137-146,149-154, 183-188, 224-227, 261-269, 391-399,421-429, 411-419 samt rep. fra 2g p.323-324, 335-337, 447-448
M. Berg (2020): Populisme og identitetspolitik, Columbus, p. 109-112 (ca 2ns)
A.S Hansen, K. Ditlevsen & T. Studstrup (2017): Køn og ligestilling, Columbus, p 65-68 (ca 4ns)
Ole Schultz Larsen (2008): Baron Cohen: Den afgørende forskel, Psykologiens veje e-bog
Kort introduktion til queer-teori, af Anders Grove (Uddrag) (pdf) (ca 2ns)
Fra Bruce til Brenda (Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje – iBog.) (pdf) (ca 2ns)
ARTIKLER
Det ved vi (ikke) om kønsforskelle i hjernen: https://videnskab.dk/krop-sundhed/det-ved-vi-ikke-om-koensforskelle-i-hjernen/?utm_content=buffer1ac4f&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
Kønsforskelle i hjernen: https://videnskab.dk/krop-sundhed/koensforskelle-i-hjernen/
Billig kønsideologi (Kritik af Baron Cohen): https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2004/07/billig-koensideologi
”Piger og drenge - Hvordan små kønsforskelle kan blive til store kønsforskelle”: https://cdn-main.ideal.shop/files/2a7dfd8c263e57b58fcd21ae8da82900de3ff583597bcf544f4892ebc99c23c44bafa7af779ffc6a6b6cd5a21ab8a79a01f11050bab3525a2f27521a9e044c60/Artikel-+Piger+og+drenge+-+Hvordan+sma%CC%8A+k%C3%B8nsforskelle+kan+blive+til+store+k%C3%B8nsforskelle.pdf
Hvorfor er piger så ondskabsfulde mod hinanden?: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-er-piger-saa-ondskabsfulde-mod-hinanden/
Drenge lærer teknik, piger lærer omsorg: https://www.information.dk/kultur/2009/06/drenge-laerer-teknik-piger-laerer-omsorg
Brandbil eller strømpebukser: Vuggestuebørns ordforråd varierer på tværs af køn: https://videnskab.dk/kultur-samfund/brandbil-eller-stroempebukser-vuggestueboerns-ordforraad-varierer-paa-tvaers-af-koen/?utm_medium=email&utm_source=Vores%20nyhedsbrev
Christel Stormhøj: Kønnets regerende dronning – en introduktion til køn og krop i Judith Butlers forfatterskab (Supplerende – frivillig at læse)
”Popcorn til hele klassen”
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/popcorn-til-hele-klassen-urolige-elever-beloennes-god-opfoersel
Børn får højere karakterer, når de ved, de kan træne deres intelligens: https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/boern-faar-hoejere-karakterer-naar-de-ved-de-kan-traene-deres-intelligens
Kronikken af Claus Holm ”Drenge i bunden behøver en hjælpende hånd”
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE15599030/drengene-i-bunden-behoever-en-hjaelpende-haand/
Ann E. Knudsens hjemmeside om "10 spørgsmål om børns hjerner": https://ann-e-knudsen.dk/om-boern
Gymnasiet bør indrettes efter vores hjerner, af Johan Rasmussen, i: Gymnasieskolen, 19. december 2022
Forskning: Helt små piger tror, mænd er klogere end kvinder, af Hanne Kokkegård, DR.dk, 30. januar 2017
Vi har brug for et opgør med Don Draper-manden, Debatindlæg af Anna Berg, Information.dk, 7. december 2015
DOKUMENTAR UDSENDELSER
“Børnenes hemmelige verden”, afsnittet ‘Drenge og piger’, Dr.dk. (UDDRAG): https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=B%C3%B8rnenes%20hemmelige%20verden&orderby=title&SearchID=1b2d91f0-e4a9-4ec0-8cae-fba681621b1b&index=4
DR: Viden om: Mænd, sex og hjerner (ca 30min)
http://www.youtube.com/playlist?list=PL5E01413F27F260C8
Hjernevask 7/7 – NRK (ca 30min) (ca 6ns): https://www.dailymotion.com/video/xp14wz
Hjernens køn - kønnenes hemmeligheder (1) (ca 50min) Britisk dokumentar
Uden køn, DR2, 29min (2013) (ca 6ns): https://www.dr.dk/drtv/se/dr2-uden_-dr2-uden-koen_97230’
FILMKLIP
TedTalk: Ending the straight world order: Mads Ananda Lodahl (16:35min) (ca 4ns)
https://www.youtube.com/watch?v=eosTHMwVhyk
Diskursanalyse – en guide!: https://www.youtube.com/watch?v=VxC7kxUkrVM (Ikke obligatorisk – blot til inspiration)
The power of believing that you can improve | Carol Dweck | TED: https://www.youtube.com/watch?v=_X0mgOOSpLU&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
Mod til at fejle: https://www.youtube.com/watch?v=RT-bep7Q4FU&ab_channel=PlayfulLearning
Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories (ca 1ns): https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI
PODCAST
Genstart “De tabte drenge”: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022
-01-01-00-00-9
QUIZ
Kønsquiz (som intro): https://videnskab.dk/krop-sundhed/koens-quiz-hvad-siger-videnskaben-om-forskellene-paa-maend-og-kvinder/
UNDERSØGELSE/FORSØG/ØVELSER:
Baron-Cohens empathizing quotient and systemizing quotient tests: https://openpsychometrics.org/tests/EQSQ.php
Test din rummelige intelligens: https://www.123test.com/spatial-reasoning-test/
Feminin vs. Maskulin terningeøvelse
Associationer om køn(sex/gender): https://implicit.harvard.edu/implicit/takeatest.html
|