Holdet 2024 ReV - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Mai Møller Fogtmann
Hold 2024 ReV (3g ReV)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Intro. til rel. B
Titel 2 2. Fantasy som genfortryllelse?
Titel 3 3. Kristendom og demokrati
Titel 4 4: Aflysninger pga. sygdom
Titel 5 5: Moderne islam: køn og konversion
Titel 6 6: Vajrayana i Tibet og Vesten
Titel 7 7: Projektrapport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Intro. til rel. B

Intro. til religion på b-niveau:

Introduktionsforløb til religion på b-niveau, herunder fænomenologi og indledende religionssociologi (Emile Durkheim) og et kig på læreplanen: Hvad SKAL vi omkring?
Hvad HAR I haft?
Hvad VIl vi gerne omkring?

Alle har haft kristendom, islam og buddhisme. Varierende 4. emner.

• Antropomorfisme: Af græsk, "i menneskeform". Brugt om menneskers tendens til at forestille sig dyr, planter, guder osv. som besiddende menneskelige egenskaber og/eller udseende.
• Antropologi: Beskrivelsen af menneskets natur. Hvordan en religion opfatter mennesket, om det f.eks. er godt (som i jødedom og islam, der fokuserer på, at mennesket er skabt i Guds billede, jf. første skabelsesberetning) eller syndigt (jf. kristendommens fokus på 2. skabelsesberetning og dermed syndefaldet, der giver anledning til arvesyndsdogmet).
• Antropogoni: Myter om menneskets skabelse.
• Axis mundi: Verdensaksen. En symbolsk vertikal linje, der forbinder eks. himmel og jord, det hellige og det profane. Ofte anvendt symbol: Et bjerg, et tårn, et træ.
• Dogmer: Den pågældende religions grundlæggende trosforestillinger/læresætninger. En slags teologiske grundsandheder. Eks.: Jødedom: Gud har skabt verden, Adam og Eva som de første mennesker. Kristendom: Arvesynd, treenighed, kødets opstandelse, verden som vi kender den går under på Dommedag, der findes et paradis og et helvede. Buddhisme: Verden er uden begyndelse og ende, verden er en illusion, livet er lidelse, der findes en vej til lidelsens ophør, nirvana er er udslukkelse, karmakraften determinerer genfødslen.  
• Effervescens: (Begreb af sociologen Durkheim). Den følelsesmæssige opbrusen, der skaber og revitaliserer følelsen af det højere = det fælles = følelsen, der producerer religion og sammenhold (same s… for Durkheim). Skulle gerne opstå under ritualer således at fællesskabet/moralen/religionen fornys og fastholdes, og normer internaliseres. Effervescente sammenhænge er intense og kan huskes, mens hverdagslivet er mindre intenst og dermed ikke tolkes som havende samme betydning. Effervescens kan også strække sig over tid som f.eks. Den franske revolution eller korstogene, og findes også i kortere ikke-religiøse ”glimt” som eks. fodboldkampe og koncerter.
• Effikacitet: Særligt om et rituals virkning sådan som det er forstået blandt udøverne selv.
• Eskatologi: Læren om endetiden. Forestillinger om, at verden, som vi kender den, vil ophøre eller finde en ny form. Eks. læren om Dommedag samt Paradis og Helvede i både kristendom og islam. I traditionel jødedom vil man kunne forstå eskatologien som myterne om messias’ komme med en genrejsning af Israel som sakralt kongedømme som følge.
• Emic: Indefra-perspektiv.
• Etic: Udefra-perspektiv.
• Etik: I en religiøs forståelse: Hvordan mennesket bør opføre sig, så det handler og tænker i overensstemmelse med religionens forskrifter. I jødedom og islam, der er lovreligioner, kan det være nemmere umiddelbart at afkode etikken, mens kristendommen kan være lidt vanskeligere, fordi den ikke forholder sig så meget til adfærd som til sindelag: Den gode handling er defineret udelukkende af intentionen, som på sin side skal være selvopofrende og antiegoistisk. I bredere filosofisk forstand angår etik, hvornår vi kan sige, at en handling er god/gavnlig. Svaret på det afhænger af, om har eks. har konsekvens-/nytteetiske, sindelagsetiske eller pligtetiske briller op.
• Fællesskab (ifølge Durkeim): Religion er fællesskab, dvs. det der er større end individet selv ligesom sprog, værdier, gastronomi, klædedragt etc. Religion er moral og således samfundets struktur og den lim, der holder os sammen og forpligter os på hinanden. Religion bliver for (agnostiske) Durkheim det samme som samfund eller fællesskab = den lim, der kitter os sammen, og han er mindre optaget af, om det behøver at indeholde noget overnaturligt/hvad det overnaturlige består i. Han forudser, at manglende fællesskab skaber mistrivsel og en øget selvmordsrate.
• Helligt vs. profant: Det sakrale vs. det ”hverdagslige”. Det hellige = idealet = samfundets værdier og normer. Det profane = det verdslige = det dagligdags. Det hellige er omgivet af tabu således, at det profane (det urene, kaos) ikke besmitter det hellige (det rene, kosmos).
• Hierofani: Af græsk, "det helliges tilsynekomst". Fænomener, der kan betragtes som det helliges tilsynekomst (eksempler: Den brændende tornebusk, duen (helligånden) osv.
• Homo duplex: Durkheims udtryk for menneskets natur, der er inddelt i kroppen, som er det unikke, og sjælen, der er det, vi har tilfælles med resten flokken. Sjælen er = de normer og værdier samfundet har internaliseret i os = vores samvittighed. Når vi typisk forstår sjælen som det individuelle og personlige, ser Durkheim således det modsatte. Med Durkheims teori bliver forestillingen om sjælens overvindelse af døden gjort rationelt: Selvom det enkelte menneske dør, vil fællesskabet bestå = sjælen i form af fælles normer og værdier er udødelig.
• Konsekvensetik: En handling er god, hvis den er gavnlig for de mennesker, den berører, uafhængigt af, hvilken intention, der ligger bag. Handlingen skal være til nytte for så mange som muligt, der på den ene eller den anden måde berøres af handlingens konsekvens. Kaldes også nytteetik og utilitarisme.
• Kosmologi: Betegnelse for ideer om verden (kosmos) og dens indretning.
• Kosmogoni: Myter om verdens skabelse.
• Kosmos vs. kaos: Orden vs. uorden lidt forsimplet beskrevet. De fleste religioner tematiserer over forholdet kosmos og kaos, altså en verden i harmoni vs. en verdens domineret af kaos. Kaos kunne være synd, død, krig, mens orden kunne være fravær af selvsamme + for nogle religioner; nærhed med Gud. I kristendommen Adam og Evas oprindelse i Paradisets Have forstået som kosmos, mens slangen/satan lister kaoskrafterne ind i verden, da han frister dem til at spise af kundskabens træ. Siden syndefaldet har mennesket levet i en kaotisk verden præget af død, hårdt arbejde, seksualitet, der er svær at tæmme, fødsel i smerte etc. Først efter Dommedag vil kosmos genoprettes: Fornyet adgang til livets træ, minus seksualitet og fødsel, nærhed med Gud, ingen synd, intet hårdt arbejde etc.  
• Monoteisme: Troen på én gud i modsætning til polyteisme, flere guder, og nonteisme = ingen guder.
• Myte: Væsentlig religiøs fortælling, der menes at kunne sige mere end det almindeligt mulige. Rummer ofte kosmos/kaos-tematik samt en grad af etik: Hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Ofte, men ikke altid, hensat til en udefinérbar urtid. Rummer overnaturlige elementer. Mange myter rummer ætiologier: Myter, der forklarer, hvordan/hvorfor noget blev som blev, eks. hvordan slangen kom til at krybe på sin bug frem for at gå på ben.
• Ontologisk differens: Ontologi - det som angår væren. Differens - forskellig. Den ontologiske differens henviser til den helt grundlæggende forskel i væren på menneske og Gud, der danner baggrund for, at et direkte møde med guden ofte vil føre til døden for mennesket (Gud i GT viser sig eks. på Sinaj-bjerget i røg og damp/tornebusk og kun for Moses, mens de øvrige israelitter får at vide, at de vil lide døden blot de sætter foden på Sinaj, når Gud er ”around”).
• Pietisme: Teologiske strømninger, der lægger vægt på fromhed, dvs. en livsstil omgærdet af religiøse regler. Tanken om, at man viser sin ”gudfrygtighed” eller religiøse fordybelse ved f.eks. at afstå fra materiel rigdom, leve i cølibat eller vente med sex til ægteskabet, undgå alkohol, dans, spil, bestemte former for musik etc.
• Pligtetik: Religiøs pligtetik: En handling er god, hvis den er foreskrevet af Gud (lovreligion). I filosofisk forstand: En handling er god, hvis den kan opløftes til en generel regel: At man kan ville, at alle ville handle sådan vis i en given situation.
• Polyteisme: Troen på flere guder.
• Profant: I modsætning til det hellige, dvs. det verdslige, ikke-hellige, hverdagslige.
• Profetparadigmet: Forestillingen om, at enhver sand profet bliver mødt af modstand ved præsentationen af Guds budskab, nogle gange forfølgelse/henrettelse. Modstanden kan ligefrem opfattes (emic) som et udtryk for sandhedsværdien - at man er villig til at lide for budskabet. Eks.: Jesus skulle ifølge Ny Testamente have sagt noget med, at enhver sand profet er uvelkommen i sin egen by, og han forudsiger sin egen død (emic), ligesom også eks. Johannes Døber og Paulus.
• Prædestination/determinisme: Forudbestemmelse. At menneskets skæbne/livsforløb er fastlagt af Gud. Sætter spørgsmålstegn ved den fri vilje, og dermed også, hvorvidt man er frelst eller ikke. Hvis man lægger stor vægt på prædestination, opstår diskussionen om theodicé.
• Ritual: Handling/praksis tillagt symbolsk værdi og kendetegnet ved redundans (gentagethed), kontrol og præcision. Har til formål at ændre personer eller omgivelser, f.eks. overgangsritualet, der transformerer de deltagendes identitet. I nogle religioner angår ritualet en kommunikation med det guddommelige. Ritualer er ofte bygget på myter, og bliver således en gentagelse af den mytiske urtid. Analyse værktøjer: Podemann Sørensen: De 3 plan og van Gennep: De 3 faser.
• Sakralisering: Af latin, "helligørelse". Betegnelse for handlinger, hvor noget bliver gjort helligt, sakralt.
• Sindelagsetik: Om en handling er god, defineres af intentionen fremfor konsekvensen. Hvordan intentionen skal være, afgøres på sin side af, hvilken religion/filosofi/politik/kultur, der definerer de generelle normer. Eks.: Kristendommen er sindelagsetisk, og rummer normer om solidaritet, antimaterialisme og antiegoisme, og hvorvidt en handling er god eller ej, defineres derfor af, om man var ren af hjertet = havde de rette intentioner = var antiegoistisk og solidarisk, da man udførte den. Om konsekvensen er god, kan man ikke vide på forhånd, og det er underordnet for sindelagsetikeren.
• Soteriologi: Af græsk: soteria = frelse og logi = læren om. Frelseslære. Den enkelte religions beskrivelse af vejen til frelse. Soteriologi er oftest knyttet til etik – hvordan man skal gebærde sig for at være et godt menneske i den pågældende religion.
• Tabu: Regler og forbud, der har til formål at beskytte hellige ting. Hvis man opfatter sex som helligt, er det et tabu at afstå fra sex før ægteskab eksempelvis.
• Theodicé-problemet: Af græsk, "gudsretfærdighed". Dilemmaet, at der findes ondt i verden, når Gud er omnipotent (almægtig) og algod.
• Teologi: Læren om/beskrivelsen af Gud og hans forhold til sit skaberværk. Eks.: I Gammel Testamente = jødernes Torah er Gud en lidt nidkær og fjern type, der gerne straffer for mennesket, når det ikke overholder hans retningslinjer (tabu), mens han i Det Nye Testamente beskrives som en nærværende og tilgivende Gud, der ofrer sig selv på korset for at give mennesket mulighed for tilgivelse for sine synder på Dommens Dag.
• Teogoni: Forestillinger om Guds skabelse.
• Totemisme: Durkheims begreb for, at religiøse mennesker samler sig om et symbol for gruppen. Totemmet bliver et symbol for stammen/fællesskabet i idealiseret form. Blandt aboriginere og den oprindelige befolkning i Nordamerika vil tomemmet typisk udgøres af et dyr, som er helligt, og kun må indtages ved særlige ceremonier. Når det indtages, er det en slags kollektiv kannibalisme: Stammen spiser symbolet på sig selv, dvs. en kollektiv selvdyrkelse. Samme træk kan detekteres i andre religioner, eks. kristendommen: Jesus = totem, der indtages under nadveren = symbolet for samfundet selv internaliseres i konkret forstand.
• Transcendent: Af latin, "overskride". Det som overskrider det menneskelige/det fysiske/den materielle verden. I en religiøs kosmologi det som tilhører "den anden verden". Det metafysiske. Det overnaturlige. Klassisk vil man sige, at der skal være et element af dette til stede for, at noget er en religion og ikke ”bare” en ideologi eller fanklub.
• Universalistisk vs. partikularistisk religion: En universalistisk religion henvender sig potentielt til alle mennesker (eks. islam, kristendom, buddhisme), mens en partikularistisk religion er gruppedefineret og til tider etnisk. I jødedommen er man således pr. definition jøde, hvis ens mor er jøde, og man missionerer ikke, mens kristendom og islam mener, at deres religion henvender sig til alle, hvorfor det at missionere er en relativt almindelig praksis.

Ritualteori:
van Gennep: Initiationsritualets 3 faser: Sakralisering/separation - den liminale fase - desakralisering/reintegration.
Podemann Sørensen: Ritualets 3 plan: 1: Det rituelle plan, det mytiske plan, effikacitet/virkningens plan.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Fantasy som genfortryllelse?

Fantasy – mellem affortryllelse og genfortryllelse:
Fantasy som eksempel på popkultur med religion som rekvisitrum.

Er fantasy et udtryk for senmoderne genfortryllelse?
Er det ren underholdning eller tro for nogle?

Fantasy: Mellem affortryllelse og genfortryllelse

Arbejder ud fra de grundlæggende begreber om myter, dogmer, ritualer og etik samt Durkheims religionsdefinition.

Vi arbejder med senmodernitet vs. traditionel/institutionaliseret religion.
Senmodernitet karakteriseret ved: Aftraditionalisering, individualisering, øget refleksivitet, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, kulturel frisættelse, ontologisk usikkerhed. Giddens som kontrast til Bourdieu og Bauman, der også taler om det senmoderne/flydende moderne, men om nye normer frem for normløshed og den fortsatte betydning af strata/socioøkonomiske faktorer. De nye normer er karakteriseret ved omstillingsparathed og forbrugerisme.
Religion i den senmoderne: Eks. mosaikreligion, som en art synkretisme: Det senmoderne individ vil sammensætte sin egen ”pakke”.  Det kan i sig selv forstås som en slags forbrugerisme.
Det senmoderne er også karakteriseret ved sekularisering. Det kræver dog, at man sondrer mellem niveauerne: Sekularisering på mikro (individ), meso (gruppe) og makroniveau (stat/samfund). Danmark er f.eks. muligvis det mest sekulariserede samfund i verden på mikroniveau, men meget lidt sekulariseret på statsligt niveau.
Man taler om, at det moderne samfund i takt med industrialiseringen var præget af empirisme og deraf afledt affortryllelse af verden (Bultmann) og ”narrative deprivation”.  I det senmoderne ses mulige tendenser til genfortryllelse. Vi har aldrig givet helt slip på religionen, og i populærkulturen kan ses tendenser til en revitalisering af religiøse elementer/temaer – i særdeleshed i fantasygenren. Fantsygenren tilbyder noget ”supra natura”/antimimetisk/antirealistisk, der benytter religionen som rekvisitrum i sin world building. Lewis taler om bevidst subcreation. Toerdensteorien tilsiger, at fantasygenren faktisk kan sige mere om ”denne verden” ved at lade den spejle i ”den anden verden” end, der ville være ”empirisk” muligt.
Diskussion, hvorvidt fankulturen omkring fantasy kan betragtes som religiøse bevægelser og dermed en genfortryllelse. Markus Davidsen mener, at man bør sondre mellem affortryllet underholdning og genfortryllet tro. Man kunne måske også sige mellem genfortryllet underholdning og tro… Hvis deltagerne ikke ”tror” i klassisk forstand, men blot tilslutter sig af fællesskabs- eller identitetsårsager, er det ifølge ham ikke karakterisere som religion.

Magi: Brugen af handling, ord og objekter, som har til formål at skabe et resultat, der ikke kan forklares via fysiske årsagsforklaringer. Homøopatisk (ligheds-) magi vs. kontagiøs (kontakt-) magi. Hvid magi vs. sort magi.
Mana: Steder eller ting, der rummer overnaturlige kræfter (kan både være positive og negative), og som ofte er omgærdet af tabu.

Bauman: Det flydende moderne, den mislykkede forbruger, den globale elite, etiske vs. æstetiske fællesskaber, neotribalisme.

Tolkien og Lewis: Fantasyværker som kristne genfortryllelsesprojekter. Lewis: ”Fantasy er at smugle teologi ind i folk uden, at de opdager det”. Patrick Parrinder siger om fantasy med eksempel i Lewis: ”paranoid conservative fantasy”. Perspektivering til mere aktuelle sager med J.K. Rowling: Harry Potter-universet som muligt stereotypt + udtalelser om transpersoner.

Tal for det religiøse Danmark:
73,3% kristne i Danmark som del af Folkekirken
4,2-5,1% muslimer
0,6% buddhister
0,4% hinduister
0,1% jøder
0,03% sikher
Tal fra 2021.
Tallet for Folkekirken kan aflæses, men for de øvrige grupper er der tale om undersøgelsestriangulering, da det ikke er lovligt at registrere folk ved deres religiøsitet og etnicitet i Danmark.
Den danske værdiundersøgelse fra 2017:
12%: Individualistisk traditionelle = troende, men selektive
6%: Traditionelle, maksimalister
24%: Alternativt gudstroende = tror på en personlig gud med lille g
11%: Spirituelle: Tror på guddommelig livskraft
10%: Areligiøse (agnostikere)
21%: Irreligiøse (ateister)
16%: Andet
24% af den danske befolkning troede i 2017 på reinkarnation. Tallet var 13% i 80'erne. Det er en overvægt af yngre kvinder.
Yoga og mindfulness har vundet indpas, og man må spørge, om det er et udtryk for træning eller kultur? Kultur eller specifikt religion? Og om det praktiseres med et individualistisk eller kollektivt formål? Hver 10. udøver forstår det religiøst. 1/3 af udøverne forstår det spirituelt. Resten opfatter det som en metode til fysisk og mental velvære.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Kristendom og demokrati

Finder det vestlige demokrati sine rødder i kristendommen, eller snarere som et opgør med kristendommen jf. Oplysningstiden? Forløbet afdækker danske politikere og meningsdanneres udsagn om, at fundamentet for det danske demokrati er kristendommen. Vi arbejder med argumenter for og imod.

Baggrund: Senmodernitetsteori, Smarts dimensioner.

Repetition af kristendom fra 2.g, c-niveau:
Jødedom som introduktion til kristendom: Torah og Det Gamle Testamente. Pagtstanke, messiasforventninger, menneskesyn, forfølgelseshistorie.

1) Genesis, syndefald
2) Det Nye Testamente og Jesus. Ordafklaring: Testamente og evangelium.
3) Jesu liv og virke. Dåb i Jordanfloden - ritualindstiftelse. Relation til Døber-bevægelsen. Den historiske Jesus contra. traditionens. 1) Jesus-bevægelsen som udtryk for messiasforventning (eskatologisk nærventning- senere tilskrivning: Jesus som Gud, 2) Jesu død på korset - behov for omfortolkning hos Jesus-bevægelsen.
4) Åbenbaringen på Sinaj og Bjergprædiken. Forskellige udlægninger af Bjergprædiken. Det radikaliserede budskab: Inderliggørelse (streng sindelagsetik!), Jesus omdefinerer hykleren: At gøre et og tænke noget andet (fra gerningsretfærdighed/konsekvensetik til sindelagsetik). Jesu forhold til den jødiske elite.
5) Lignelser som genre. Lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Etik. Næstekærlighed. Det dobbelte kærlighedsbud. Forskellige definitioner af næsten.
6) De kristne grunddogmer: Treenighed, opstandelse/forsoning, Dommedag/Paradis/Helvede, Jesu to-naturer
7) Kristendomshistorie: De store splittelser. Fokus: Reformation, Luther, protestantisme/katolicisme
8) Det kristne ritualer i protestantisk kontekst: Fokus: Gudstjeneste (rituel), dåb (ritual og sakramente) og nadver (ritual og sakramente)
9) Kort om moderne danske tolkningsretninger: Indre Mission, Grundtvigianisme, Tidehverv.

Fra partikularisme til universalisme (eller hvad?), Gammel Testamente vs. Ny Testamente, den historiske Jesus vs. traditionens Jesus (emic vs. etic), genesis, syndefald, synd, arvesynd, theodicé, kosmogoni, kosmologi, antropogoni, antropologi, "testamente", "evangelium", Jesus som jøde, Jesus radikaliserer jødedommen, lignelser, sindelagsetik, idealisering af de udsatte, Jesu soningsdød, treenigheden, Jesu to-naturer, Dommedag, Paradis/Helvede, den hist. udvikling, Luther, protestantisme vs. katolicisme, sakramenter, to-regimentelæren.

Bibelen består af to dele:
• Gammel Testamente (GT). Denne del af bibelen er identisk med jødernes hellige skrifter, men kaldes af de kristne for Det Gamle testamente eller den gamle pagt, dvs. overenskomst mellem Gud og det udvalgte folk (jøderne).
• Ny Testamente (NT) er den specifikt kristne del af Bibelen. Ifølge den kristne selvforståelse udtrykker NT den nye aftale mellem Gud og menneskeheden.
Til sammen udsiger de to dele af bibelen den kristne grundmyte fra skabelse overfrelse til genoprettelse. I den forbindelse er begrebet ommytologiseringvæsentlig. Ved fx at omtale Jesus som Messias sker der en omtolkning af det jødiske messiasbegreb. Den jordiske magt og ære (se Esajas 11), der knyttes til messiasskikkelsen i en jødisk kontekst, fjernes, og begreberne magt og ære får radikal ny betydning. Magt og ære handler i stedet om at lide og dø for andre til fordel for en mere åndelig frelse (jf. Esajas 52,13-53,12).
Messiasforestillinger på Jesu tid:
Omkring Jesu tid sker der en udvikling i messiasforestillingerne. Der udvikler sig en eskatologisk ("endetiden") forventning  om, at messias kan have en overmenneskelig natur og indvarsle Dommedag. Altså, en kosmisk hinsides frelserskikkelse, der ville tilintetgøre satans magt og genskabe tiden før syndefaldet. Denne form for messias kaldes "menneskesønnen".

Den kristne messias:
Kristne (Jesus-bevægelsen) tolkede Jesus som messias, som frelseren og som Guds søn. Denne Jesus kommer med frelsen gennem sin egen soningsdød på korset frem for et genrejst Israel. De tidlige kristne havde en forventning om, at Jesus snart ville komme igen og indstifte en ny paradisisk verden.

OBS: "Messias" er hebraisk og betyder "salvet", og var en praksis man vanligvis benytte ift. konger. Det henviser derfor i en jødisk sammenhænd til den konge = messias, de forestiller sig skal komme og genrejse Israel som et sakralt kongedømme/kanaans land. "Kristus" er den græske oversættelse af messias, og betyder derfor også salvet. De tidlige Jesus-tilhængere har således talt ind i en jødisk kontekst/nærforventningsforestilling, når de har omtalt Jesus som messias. Da han ikke genrejser Israel, men bliver henrettet af romerne (måske med opbakning af den jødiske gejstlige elite, der ikke troede på, at Jesus var messias, og muligvis har været provokeret af nogle af hans budskaber), går et omtolkningsprojekt i gang: Jesus er messias, selvom han ikke genrejser Israel som sakralkonge, fordi han ER Gud (treenigheden), hvilket man kan se ved, at han overvinder døden. Frelsen bliver nu af hinsides eskatologisk karakter: Jesus skal vende tilbage på dommedag, hvor også alle andre skal genopstå/overvinde døden og dømmes til enten Paradis eller Helvede = genopretning af kosmos.

Statskirke vs. folkekirke:

Med Grundloven af 1849 indføres religionsfrihed (minus tvangsdåb), og kirken går fra statskirke til folkekirke. Eller... Omdiskuteret.
Fra Reformationen i 1536 til Junigrundloven af 1849 helt klart statskirke. Definition af statskirke: "et kirkesamfund, der udgør en selvstændig stats officielle kirkeretning, og hvis drift og opretholdelse er afhængig af statsmagten, idet statsmagten lovgiver for kirkelige forhold og sikrer kirken i økonomisk henseende".
Indførelsen af demokratiske valg til menighedsråd, provstier og stifter peger i folkekirkelig retning. Til gengæld mangler fortsat en overkirkelig instans, der kan "lovgive" for kirkens anliggender - dette foregår stadig politisk ved Kirkeministeriet. Folkekirken er derudover finansieret af mere end medlemmernes kirkeskat, og er også derved at forstå som en statskirke. Juridisk er der derfor ikke den helt store forskel fra før og efter Grundloven.  

Demokratiets fundament:

Oplysningstankerne

(og her udelukker vi endda helt oldtidskundskaben: Demokratiets vugge i Grækenland).

Kort om moderne dansk kristendom: Indre Mission, Grundtvigianisme og Tidehverv.

Jan Hjärpe: Traditionalisme, fundamentalisme, sekularisme, modernisme.

OBS: Forløbet mangler 2-3 moduler for at være afsluttet pga. sygemelding.

Mangler at blive gennemgået (fra vikarplanen, der frafaldt):
Forslag til modul 1, tirsdag morgen:

- A. Grupperne (arbejde igangsat i sidste modul) gør oplysningstidsquiz’erne færdige (15 min)
- B. Grupperne quiz’er hinanden
- C. Klassedialog: Vi har diskuteret, hvorvidt Luthers teologi og toregimentelære kan have lagt grunden for demokratiseringen af Vesteuropa. Hvilke argumenter ser I for, at tankerne lige så vel kan have sin baggrund i oplysningstiden?
- D. Research: Under præsentationen til modulet ligger en række links til artikler og hjemmesider som et tidligere religion b-hold har fundet omhandlende kristendom og demokrati i Danmark. Går links igennem, konstater om de stadig er aktive, hvis ja: Skim igennem og notér, hvem der udtaler sig hvordan om kristendom og demokrati i Danmark. Husk, at man kan søge på en side/et dokument, eks. på ”kristendom”, så man ikke skal læse eks. et helt partiprogram for at finde det relevante (Pararbejde eller individuelt).

Forslag til modul 2 og 3, torsdag eftermiddag:

- A. Hvad sagde kilderesearchen? (Hvis man overhovedet nåede færdig med den – ellers tid til det)
- Artikel: Herbener: Vores værdier kommer altså ikke fra kristendommen. Lektie eller læsning på modulet.
- Eleverne gennemgår pointer fra artiklen på tavlen
- Eleverne konstruerer klassisk konservativt/teologisk modsvar: Hvilke argumenter ville man bruge, hvis man skulle indtage det modsatte synspunkt af Herbener?
- Evt. lærertilføjelser om Luthers ideologiske udvikling med fokus på forholdet til jøder (OBS: Jødisk elev på holdet som måske naturligt kan blive påvirket af indholdet).

Forslag til modul 4, fredag morgen:
- Tema: Grundtvig og demokratiet. Her ville en ny vinkel være kærkommen. Jeg har tidligere anvendt for svære materialer. Jeg har selv holdt et lille oplæg om Grundtvig, hans personlige udvikling og teologi, men kildeteksterne bliver afsindigt svære, når de også skal omhandle hans mere grumsede forhold til demokrati (at hans dannelsestanke/højskoletraditionen i sig selv ser demokratisk ud, og kan have demokrati som afledt effekt, men at han selv ikke ønskede, at ”pøblen” skulle have ytringsfrihed og politisk ligeværd).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: Aflysninger pga. sygdom

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: Moderne islam: køn og konversion

Moderne islam og hovedværkslæsning:
Forløb med vikar Christina Larsen fra 13/1-24/2. Mai overtager, og afrunder islam fra 25/2-6/3.
OBS: Metodefordybelsesmodul d. 4/3 + introduktion til projektrapport d. 7/3.

Baggrund: Smarts dimensioner, Jan Hjärpes model (traditionalisme, fundamentalisme, sekularisme, modernisme).


Underemner: Euroislam, Mariam-moskéen, sunni vs. shia, den traditionelle kønsopfattelse i hhv. islam, kristendom, jødedom (synkretisme), forskellige holdninger til retsskoler og sharia, kvinders status i profetens tid vs. nu, koranen + tafsir, Jahiliya og Jihad, klassisk vs. moderne sharia, homoseksualitet, islam og demokrati, sufisme, Muhammed og hadith, imam, tørklædets mangfoldige symbolik, kolonisering - afkolonisering - nykolonisering, konversion og deprivation.


Fundamentalisten: Finder det væsentligt, at religionsforståelsen baserer sig på en bogstavelig læsning af de kanoniske værker (udefrastående kan måske nok se, at der alligevel tolkes og selekteres, men fra et emicperspektiv er det netop, hvad man skal søge at holde sig fra).
Traditionalisten: Finder det væsentligt dels, hvad de kanoniske værker siger, men i lige så høj grad traditionen: Hvad er man blevet enige om er vigtigt = kultur. Er regressiv = opfatter den rette levemåde/religionsforståelse som noget, der var engang om som man skal kæmpe for at fastholde/genskabe.
Modernisten: Har det helt afslappet med, at religionen fortolkes og reformeres. Tendens til at have symbolske snarere end bogstavelige tolkninger af de religiøse tekster.
Sekularisten: Mener, at religion er en privatsag, og at den dermed udelukkende hører til i privatsfæren afsondret fra det offentlige rum. Vil typisk derfor være fortaler for en total adskillelse af religion og stat, og bærer ikke religiøse symboler i det offentlige rum som eks. tørklæde eller kors.
Mens sekularisten typisk vil have et middel til lavt religiøst engagement, vil det typisk fylde langt mere for traditionalisten og fundamentalisten. Modernisten kan befinde sig begge steder ift. engagement. Sekularisten er således minimalist, mens fundamentalisten og traditionalisten er maksimalist typisk

Afstikker til sociologisk metode: om konversion i "Begrebsnøglen til religion" herunder Rambo-modellen og deprivationsteorien

TEMA:
1) Euroislam i Danmark: Syn på det inter-religiøse ægteskab og kønsroller.
2) Sufisme (islamisk mystik).
Mystik: Oprindeligt brugt om såkaldt mysteriereligioner, der havde hemmelige optagelsesritualer. Navnet henviser således til ”at lukke” i betydningen at holde øjne og munden lukket for at hemmeligholde de esoteriske budskaber. Der er siden sket et skred i betydningen, så det i dag snarere hentyder til religioner, der har fokus på intense personlige religiøse oplevelser, der ofte har til formål at opnå enhed med guden/det guddommelige. Det kan også være en intens oplevelse af at smelte sammen med eks. naturen. For nogle minder oplevelsen om at dø. At komme i kontakt med det guddommelige inden i sig selv.
Den islamiske mystik sufisme bliver i nogle mainstream- og fundamentalistiske muslimske kredse opfattet som blasfemi: Forestillingen om, at man kan opleve kontakt/sammensmeltning med Gud = en måde at ”formindske” Allah og ophøje sig selv = shirk.
Læs Jakob Skovgaard-Petersens overskuelige introduktion til sufisme her: https://denstoredanske.lex.dk/sufisme


værklæsning: Gender i Malory Nyes "Religion":

androcentrisme, legitimering af ulige magtforhold gennem maskuline + feminine konstruktioner, diskurser som skaberen af vores kroppe/biologi fx dreng vs pige, hetero vs homo: polariseringer som er med til at opretholde magt og orden, Gud som projektion, kvinders internalisering, den funktionelle gud over for den substantielle

subjekt (det der former os fx religion) vs subjektivitet (den måde vi opfatter os selv på), splittet vs integreret identitet, "the symbolic" = sprog + kulturelle koder som skabt af mænd, til mænd, om mænd (de traditionelle af slagsen), kvinder taler mænds sprog og mangler således en måde at opfatte sig selv på dvs. en subjektivitet fordi enten har de ingen stemme eller så deltager de i verden på mænds præmisser. MEN, siger Irigaray, kvinder har et sprog, de er bare ikke blevet lyttet til. DOGsiger forfatteren, Malory Nye, i kristendommen ser vi hvordan kvinder deltager i mænds sprog fx de to skabelsesberetninger, arvesynden, forfordeling i det jordiske liv = 200 års internalisering. SAMTIDIG findes der bevægelser som går i mod denne traditionelle hegemoni fx kvindelige præster, karrierekvinder, kvinder som tror på gudinder fx i nyhedenske bevægelser. MEN siger forfatteren troen på en gudinde er ikke nødvendigvis lig med mere ligestilling hvis man skulle inddrage Sati (en form for hinduisme) som et eksempel.


Agens? hvad betyder det? hvis det betyder at yde modstand, er der ikke særlig mange som har agens. Hvis vi definerer det som et x antal handlemuligheder inden for det system man nu engang er blevet kastet ind i, er agens et mere almindeligt træk. Kulturer og religioner producerer selvfølgelig ikke kloner MEN der er stadig et system som kommer til at afgøre hvad dine muligheder er fx hvis ikke der er konsensus om, at kvinder kan blive imamer, så bliver det svært! Dem der bliver er undtagelser. Det hænger sammen med konceptet om fri vilje som en illusion. Du er som udgangspunkt determineret, dog ikke 100%. I Historiske tekster optræder kvinder ofte meget endimensionelt eller helt uden stemme, så det er vigtigt, vi lægger mærke til hvordan både kvinder og mænd har agens og hvordan de bruger den til at modstå og skabe religioner og kulturer. Det er fejlagtigt at mene, at "religion" er dårligt for kvinder, da det kommer an på den specifikke situation. Fx kan tørklædet symbolisere alt fra kvindeundertrykkelse til kvindefrigørelse.

• Religioner er primært blevet undersøgt ud fra deres fænomener: hellige tekster, ritualer, trosforestillinger etc. MEN det har skabt nogle blinder vinkler fx hvordan de hellige tekster er dybt androcentriske.
• De klassiske kanontekster kan kun fortælle os noget om traditionelt tænkende mænds praksis og anliggender.
• Derfor er det vigtigt vi dykker lige så meget ned i de repræsentative tekster som er mere populære og uformelle, hvor vi får alle kønsperspektiver, også selvom disse, ud fra et mainstream perspektiv, ikke repræsenterer det ”ortodokse” eller ”det rigtige”, det kan de dog gøre, men de kan også repræsentere en modhegemoni.
• Så når vi undersøger religioner skal vi huske kønsperspektivet, MEN det er heller ikke nok, vi skal også inkludere klasse, etnicitet, alder, seksualitet som går på tværs af kønsdistinktionen.
• Hvis vi glemmer de andre perspektiver, så kan man nemt komme til at pådutte den vestlige idé om hvad det vil sige at være ”kvinde” som vi ofte ser når vestlige feminister skal udtale sig om muslimske kvinder og det faktum at mange de muslimske kvinder først og fremmest identificerer sig med en religion eller kultur frem for sit køn, selvom der selvfølgelig også findes muslimske kvinder som er engageret i feminisme.
• ”womanism”: en bredere kvindebevægelse frem for kun hvide vestlige privilegieblinde kvinder (feminisme)
• Men vi skal selvfølgelig huske at differentiere mellem den første, anden og tredje bølger af feminister. Den første var temmelig elitær, den anden var akademiske, hvorimod den sidste arbejder interdisciplinært med kvinders vilkår
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer