Holdet 2024 SaV - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Alberte Holmer
Hold 2024 SaV (3g SaV)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0: Hvad var samfundsfag nu for noget?
Titel 2 Forløb 1: Dansk politik - og en status på SMV
Titel 3 Forløb 2: Det amerikanske valg 2024
Titel 4 Forløb 3: Kriminalitet og straf
Titel 5 Forløb 4: Økonomi og klimakrise
Titel 6 Forløb 5: Ulighed og velfærd
Titel 7 Forløb 6: Højrepopulisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0: Hvad var samfundsfag nu for noget?

I dette forløb hjælper vi hinanden med at huske på, hvad I lærte i samfundsfag på C-niveau.

Eleverne fremlægger de væsentlige pointer og begreber fra forløbene fra samfundsfag på C-niveau ("Ungdom i senmoderniteten" (grundforløb), "Økonomi og velfærd", "Demokrati og medier" og "Ideologier, partier og det politiske system").

Som produktkrav udarbejder eleverne begrebslister, som deles med resten af holdet. I den forbindelse repeterer eleverne relevante samfundsfaglige begreber, som også kan anvendes på B-niveau.

Undervejs arbejder vi desuden med aktualitet i samfundsfag på forskellige måder herunder "Gæt og grimasser" med aktuelle nyhedsoverskrifter og introduktion af elevoplæg med "Ugens nyhed".
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1: Dansk politik - og en status på SMV

I dette forløb arbejder vi primært med dansk politik og forsøger at blive klogere på den aktuelle tilstand i dansk politik.

Vi zoomer blandt andet ind på SMV-regeringen og laver en status på regeringssamarbejdet over midten af dansk politik. I den forbindelse repeterer vi noget af det politologi-kernestof, som er afdækket på c-niveau herunder ideologier, parti- og vælgeradfærd og demokratiteori.

Undervejs afholder eleverne små oplæg om aktuelle samfundsrelevante nyheder.


FORLØBETS KERNEBEGREBER

- Eastons model af det politiske system (input, withinputs output, outcome og feedback)
- De klassiske ideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme).
- Ideologiske forgreninger (særligt fokus på socialliberalisme, neoliberalisme, nationalkonservatisme og socialdemokratisme)
- Politiske skillelinjer (herunder fordelings- og værdipolitik)
- Molins model (ydre faktorer, interessefaktor, opinionsfaktor, parlamentarisk faktor og personfaktor)
- Downs stemmemaksimeringsmodel
- Kaare Strøms teori (vote seeking, policy seeking og office seeking)
- Klasseparti, catch-all parti og markedsparti
- Kernevælger, marginalvælger og issue-voter
- Michigan-modellen
- Retrospektiv stemmeadfærd og "Pocketbook voting"
- Egotropisk og sociotropisk vælger
- Position issues og valens issue
- Nærheds- og retningsmodellen
- Den parlamentariske styringskæde
- Forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse
- Magtens tredeling (den lovgivende magt, den udøvende magt og den dømmende magt)
- Lovgivningsprocessen (idéfasen, forberedelsesfasen, behandlingsfasen og implementeringsfasen)
- Parlamentarisk kontrol (herunder §20-spørgsmål, mistillidsvotum og samråd)
- Parlamentarisme (positiv og negativ)
- Mindretals-, etpartis-, koalitions- og flertalsregering
- Dronningerunde og kongelig undersøger
- Direkte og repræsentativt demokrati
- Konkurrence- og deltagelsesdemokrati og deliberativt demokrati

Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/956838920/forlob-1-dansk-politik-og-en-status-pa-smv-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt


BAGGRUNDSSTOF

Jensby et al. (2019). POLITIKBOGEN, kapitel 1-3, 4.2-4.3, 6 og 10


SUPPLERENDE MATERIALE

Abrahamsen & Jensen (27. februar 2024). Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik. Zetland. Lokaliseret på: https://www.zetland.dk/historie/se7ja0YD-ae7jrB33-b4cab

DR Meningsmåling. Lokaliseret på: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger

Hoe (13. februar 2020). "Ja, nogle gange mener jeg, at jeg ved bedre end politikerne." Hvad embedsmænd kan fortælle om den magt, de har. Zetland. Lokaliseret på: https://www.zetland.dk/historie/sO9kQAg3-aO9kVR61-bcd39

Ingrisch, Anna (vært) (06.10.2022). De utro vælgere [Podcast]. DR Lyd (producent) Genstart. København: Danmarks Radio Lokaliseret på: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-de-utro-vaelgere-11802200199

Ingrisch, Anna (vært) (25.05.2023). Det sidste barn [Podcast]. DR Lyd (producent) Genstart. København: Danmarks Radio Lokaliseret på: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-det-sidste-barn-i-syrien-11802350214

Kastrup (16. august 2024). Mette Frederiksen sparker døren ind med et brag. Information

Overgaard (16. juli 2024). Ny rapport vidner om en udfordret lovgivningsproces: "Vi er på et niveau, som er virkelig bekymrende". Altinget. Lokaliseret på: https://www.altinget.dk/artikel/ny-rapport-vidner-om-en-udfordret-lovgivningsproces-vi-er-paa-et-niveau-som-er-virkelig-bekymrende

Statsministerens tale ved Folketingets åbning 1. oktober 2024. Lokaliseret på: https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsministerens-tale-ved-folketingets-aabning-den-1-oktober-2024/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Det amerikanske valg 2024

I dette forløb arbejder vi med det amerikanske politiske system som optakt til det amerikanske præsidentvalg 2024. Formålet er blandt andet at gøre eleverne klogere på vejen til Det Hvide Hus.

Undervejs sammenligner vi det amerikanske politiske system med det danske og repeterer parti- og vælgeradfærd. I den forbindelse forsøger vi at forklare, hvorfor Trump sejrede til sidst og blev valgt som den næste amerikanske præsident.

I forløbet introduceres eleverne desuden til den mundtlige eksamensform og øver at skrive synopsis.

FORLØBETS KERNEBEGREBER

- Den amerikanske drøm
- Amerikansk exceptionalisme
- Frontier-myten
- Liberalt demokrati
- Magtens tredeling (the three branches of government)
- Checks and balances
- Præsidentialisme og parlamentarisme
- Føderalisme
- Republik
- Flertalsvalg i enkeltmandskredse og forholdstalsvalg
- Valgmandskollegiet
- Svingstat
- Michigan-modellen og politisk socialisering
- Downs rational choice model
- Pocketbook voting og retrospektiv stemmeadfærd
- Kernevælger
- Egotropisk og sociotropisk vælger
- Negative partisanship og negative campaigning
- Polariseringens logik
- Fastholdelses- og erobringskommunikation

Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/972878952/forlob-2-det-amerikanske-valg-2024-flash-cards/?i=5u0slc&x=1qqt


BAGGRUNDSSTOF

Brøndum & Rasmussen (2024). USA's udfordringer, side 91-92 og 100-104, 124-127, kapitel 2.6.2 og 2.6.3

Boserup Skov et al. (2019). SAMF PÅ B, kapitel 1


SUPPLERENDE MATERIALE

2024 RCP Electoral College Map. Lokaliseret på: https://www.realclearpolling.com/maps/president/2024/toss-up/electoral-college

CFR Education (2020, 26. oktober). Forms of Government [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=LBFXD06fudM

Florida Virtual School (2013, 20. december). FLVS Civics: Foundations - The Branches of Government [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=OX9Bpzw-e3M

Florida Virtual School (2014, 16. januar). FLVS Civics: Foundations - Checks and Balances [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=6W8W3p9Ot7M

Kretz. "Angrebet på Kongressen". I: Bugge (2022). Trumps egen vicepræsident udfordrer ham 'nu hvor knivene er ude'. Lokaliseret på: https://www.dr.dk/nyheder/udland/trumps-egen-vicepraesident-udfordrer-ham-nu-hvor-knivene-er-ude

Krogh (2024). ANALYSE: Amerikanerne føler sig økonomisk pressede - og det kan afgøre valget. dr.dk Lokaliseret på: https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-amerikanerne-foeler-sig-oekonomisk-pressede-og-det-kan-afgoere#!/

Lykkeberg, Rune & Bjarne Corydon (værter) (29.10.2024). Amerika i smerte, kommunalpolitik i superligaen og trumpistisk rædselsscenarie [Podcast]. Information (producent) Lykkeberg & Corydon Lokaliseret på: https://www.information.dk/2024/10/amerika-smerte-kommunalpolitik-superligaen-trumpistisk-raedselsscenarie (Uddrag: 27.10-1.14.11)

Søndergaard (2023). Splittet hjemme og udfordret ude: Hvilken rolle vil USA spille i verden? Lokaliseret på: https://www.diis.dk/publikationer/splittet-hjemme-udfordret-ude-hvilken-rolle-usa-spille-verden

The New York Times (2020, 5. august). He Predicted a Trump Win in 2016. What's His Forecast For 2020? | NYT Opinion [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=mp_Uuz9k7Os

The New York Times (2024, 5. september). He Predicted Trump in 2016, Biden in 2020 and Now… | NYT Opinion [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=xE22XjWEyQE


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Kriminalitet og straf

I dette forløb arbejder vi med kriminalitet og straf i en dansk kontekst.

I første del af forløbet arbejder eleverne med forskellige teoretiske forklaringer på kriminel adfærd (SNAP-modellen, Merton, Sutherland og Hirschi). I den forbindelse får eleverne også kendskab til forskellige teoretiske forklaringer på, hvorfor man potentielt søger et gruppemedlemskab, fx af en bande eller rockergruppering.

I anden del af forløbet får eleverne kendskab til det danske retssystem.

Desuden arbejder eleverne med danske partiers syn på kriminalitet, og hvordan kriminalitet skal forebygges. I den sammenhæng repeterer vi både ideologier og partiadfærd.

Forløbet indebærer en ekskursion til Retten på Frederiksberg den 6/3 2025, hvor eleverne overværer en retssag. Her får de mulighed for at kombinere forløbets teoretiske ramme med virkeligheden.


FORLØBETS KERNEBEGREBER:

- Den faktiske kriminalitet, den registrerede kriminalitet og mørketal
- Former for kriminalitet (ejendomskriminalitet, voldskriminalitet, seksualforbrydelser, it-kriminalitet og grænseoverskridende kriminalitet)
- SNAP-modellen
- Socialisering (primær og sekundær socialisering), internalisering og normer
- Kontrolteorier, motivationsteorier og kulturteorier
- Merton: Sociale afvigelser og illegitime midler
- Sutherland: Referencegrupper og indlært adfærd
- Hirschi: Social kontrol og sociale bindinger
- Honneth: Anerkendelse i den private sfære, i den retslige sfære og i den solidariske sfære
- Maffesoli og neostammer
- Bourdieu: Habitus, felt, økonomisk kapital, kulturel kapital og social kapital
- Integration, assimilation og segregation
- Politisk integration, integration på arbejdsmarkedet og social integration
- Modborgerskab, subkultur og selvopfyldende profeti
- Resocialisering
- Recidivitet
- Den nyttige straf og den retfærdige straf


Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/988431776/forlob-3-kriminalitet-og-straf-flash-cards/?i=5u0slc&x=1qqt


BAGGRUNDSMATERIALE

Bjørnstrup et al. (2020). Fra drengestreger til bandekrig, kapitel 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 4.2, 4.4, 4.5, 7.4 og 7.5

Jacobsen & Sørensen (2013). Kriminologi - en introduktion, side 24-31

Sørensen (2005. Ungdomssociologi, side 147-151

Thorndal (2020). Ærkedansker perkerdansker, kapitel 1.2 og 3.13


SUPPLERENDE MATERIALE

21 SØNDAG (24.11.2024). Minister bryder tabu. DRTV. Lokaliseret på: https://www.dr.dk/drtv/se/udvalgt-fra-21-soendag_-minister-bryder-tabu_491340

Aydin Soi om modborgerskab. Luk samfundet op! Lokaliseret på: https://vimeo.com/223742130

Bruun (12.07.2020). Daniell har været bandemedlem og pusher: Sådan gik han fra kvikt barn til voldsmand. Stiften.dk (Århus Stiftstidende) (uddrag)

Danmarks Statistik. Kriminalitet 2023. Tabel 1.5.01 og 1.5.04

Det Nationale Integrationsbarometer. Udlændinge- og Integrationsministeriet. Lokaliseret på: https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/INTEGRATION-STATUS-OG-UDVIKLING

Eggert, Rolf (vært) (07.11.2024). 3 fingerled og 500.000 i gæld [Podcast]. DR Lyd (producent) Fængsel. København: Danmarks Radio Lokaliseret på: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/faengsel/faengsel-2024/faengsel-3-fingerled-og-500-000-i-gaeld-16122492459 (uddrag, 00.00-26.12)

Haislund og Broberg (2019). Jeg tænkte nok ikke over, at jeg skabte problemer. Morgenavisen Jyllands-Posten

Ingrisch, Anna (vært) (30.08.2022). Streng, strengere, straf [Podcast]. DR Lyd (producent). Genstart. København: Danmarks Radio Lokaliseret på: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-streng-strengere-straf-11802200172

Jenvall (2024). Hummelgaard vil skærpe underretningspligt om vold mod børn, men flere partier vil gå endnu længere. dr.dk Lokaliseret på: https://www.dr.dk/nyheder/politik/hummelgaard-vil-skaerpe-underretningspligt-om-vold-mod-boern-men-flere-partier-vi

Kriminalforsorgen. Oplev Stormstrøm Fængsel i 360 [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/playlist?list=PLI-KI7QYE2ufnRxQaDA_5P5irwI7im3qb

Kriminelt: Farvel til bandelivet (lejet via mitcfu.dk)

Landersø et al. (2024). Tre ting har en positiv effekt på bandekriminalitet. Højere straffe er ikke en af dem. Politikken

Müller et al. (2020). 27-årige Ali har været en del af bandemiljøets hårde kerne. Nu er han ude på den anden side. dr.dk Lokaliseret på: https://www.dr.dk/nyheder/indland/27-aarige-ali-har-vaeret-en-del-af-bandemiljoeets-haarde-kerne-nu-er-han-ude-paa-den

Straffens formål. Alphafilm & Kommunikation. Lokaliseret på: https://vimeo.com/141041407

Tæt på sandheden (23.09.2023). DR2 (Uddrag: 12.14-16.55) (lejet via mitcfu.dk)

Winding (2023). Her er regeringens nye bandepakke, der skal gøre livet surt for kriminelle. altinget.dk Lokaliseret på: https://www.altinget.dk/artikel/her-er-regeringens-nye-bandepakke-der-skal-goere-livet-surt-for-kriminelle
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Økonomi og klimakrise

I dette forløb har vi fokus på sammenhængen mellem økonomi og klimakrise. I den forbindelse arbejder eleverne med, hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har biddraget til et meget rigt samfund, men samtidig har bidraget til den klimakrise, som vi befinder os i.

Undervejs repeterer eleverne centrale økonomiske begreber og modeller som det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomisk politik.

Forløbet indebærer også en introduktion til IPØ, hvor fokus er på at se den danske konkurrenceevne samt merkantilisme/protektionisme, som de aktuelle handelskrige er et eksempel på.


FORLØBETS KERNEBEGREBER:

- Det økonomiske kredsløb
- Eksport og import
- Den offentlige sektor og den private sektor
- Udbud og efterspørgslen
- Markedsmekanismen og markedsligevægten
- Markedsfejl og eksternaliteter (negative eller positive)
- Afgifter og kvoter
- Markeds-, blandings- og planøkonomi
- De økonomiske mål (økonomisk vækst, høj beskæftigelse, lav og stabil inflation, balance på betalingsbalancen, balance på statens budget og bæredygtig økonomi)
- Produktivitet
- Konjunktur-, sæson-, friktions- og strukturarbejdsløshed
- Lineær økonomi og cirkulær økonomi
- Målkonflikter
- Opgangs-, høj-, nedgangs- og lavkonjunktur
- Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
- Ekspansiv og kontraktiv pengepolitik
- Fastkurspolitik
- Strukturpolitik
- Opkvalificerings- og stramningsstrategi
- Green Reform og Grønt BNP
- Doughnut-modellen
- De liberale tilgange, merkantilisme og marxisme
- Frihandel og protektionisme
- Priskonkurrenceevne, den strukturelle konkurrenceevne og institutionel konkurrenceevne
- Porters diamant


Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/1003905136/forlob-4-okonomi-og-klimakrise-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt


BAGGRUNDSLITTERATUR

Brøndum & Carlsen (2024). Vores samfund, kapitel 4

Bülow & Knudsen (2024). International PolitikNU, kapitel 4.1, 4.2 og 4.4

Kureer (2023). ØkonomiNU, kapitel 14.1 og 14.2


SUPPLERENDE MATERIALE

Albrechtsen et al. (2023). De unges klimabekymringer sætter sig ikke i forbruget. Kraka

Ambo, Phie (instruktør) (2021). 70/30 [dokumentarfilm]. Lejet via Filmcentralen.dk

Baastrup (04.06.2023). Drømmen om grøn vækst er urealistisk. Mandag Morgen. Lokaliseret på: https://www.mm.dk/artikel/droemmen-om-groen-vaekst-er-ikke-realistisk

Danmarks Statistik. Et overblik over dansk økonomi. Lokaliseret på: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi

Fallentin & Rohde (30.04.2024). De gik på gaden. De strejkede. Men nu daler de unges
interesse for klimaet. Berlingske

Guardian News (2019, 23. september). Greta Thunberg to world leaders: 'How dare you? You have stolen my dreams and my childhood' [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=TMrtLsQbaok

Hebsgaard (06.12.2024). Danmarks grønne regnemaskine er på vej ud i Europa. Nu rykker klimaet helt ind i magtens maskinrum. zetland.dk Lokaliseret på: https://www.zetland.dk/historie/seS5UMVy-ae6XddK5-4fe1b

Jensen (18.11.2024). Den grønne trepartsaftale er landet: Få overblikket her. altinget.dk Lokaliseret på: https://www.altinget.dk/artikel/faa-overblikket-over-den-groenne-trepartsaftale

Jørgensen (18.11.2024). "Vi havde gerne set et større ambitionsniveau": Grøn trepartsaftale mødes af blandede følelser. altinget.dk Lokaliseret på: https://www.altinget.dk/foedevarer/artikel/vi-havde-gerne-set-et-stoerre-ambitionsniveau-groen-trepartsaftale-moedes-af-blandede-foelelser

Kjersgaard (vært) (22.02.2024). Skal landbruget fylde mindre? Debatten. DRTV. Uddrag 00.00-14.00, 20.00-27.00) Lokaliseret på: https://www.dr.dk/drtv/episode/debatten_-skal-landbruget-fylde-mindre_439193

Klimarådet (2024). Statusrapport 2024. Lokaliseret på: https://klimaraadet.dk/da/rapport/statusrapport-2024

Mortensen (02.08.2023). Stort prishop: Nu skal klimaomkostningerne betales i 2000 tyske supermarkeder. tv2.dk Lokaliseret på: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-08-01-stort-prishop-nu-skal-klimaomkostningerne-betales-i-2000-tyske-supermarkeder

Sæhl & Andersen (26.01.2021). Klimarådet dumper regeringens klimaindsats: Den er utilstrækkelig. dr.dk Lokaliseret på: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/klimaraadet-dumper-regeringens-klimaindsats-den-er-utilstraekkelig

TED-Ed (2022, 29. november). How do we create a better economy? [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=6MK6tuZ7Rws

Økonomiministeriet (05.12.2024). Økonomisk redegørelseDansk økonomi står fortsat stærkt (pressemeddelelse). Lokaliseret på: https://oem.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2024/december/oekonomisk-redegoerelse-dansk-oekonomi-staar-fortsat-staerkt/

Ågerup (11.07.2023) Planøkonomisk klimapolitik gør mere skade end gavn. CEPOS. Lokaliseret på: https://cepos.dk/artikler/planokonomisk-klimapolitik-gor-mere-skade-end-gavn/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5: Ulighed og velfærd

I dette forløb har vi fokus på ulighed og velfærd i en dansk kontekst.

I første del af forløbet arbejder eleverne med to teoretiske tilgange til ulighed, hhv. Pierre Bourdieus kapitalteori og funktionalisme. Derudover repeterer eleverne de danske partiers (og ideologiernes) syn på ulighed.

I anden del af forløbet er fokus på den danske velfærdsmodel og dens udfordringer. Det indebærer en repetition af blandt andet velfærdsmodeller, som er gennemgået i forbindelse med samfundsfag på c-niveau.

Desuden arbejder eleverne med den danske arbejdsmarkedsmodel og Flexicurity-model og de udfordringer, det danske arbejdsmarked står overfor. I den sammenhæng har vi fokus på den seneste dagpengereform som et eksempel på arbejdsmarkedspolitik. Eleverne introduceres desuden kort til EU's indre marked og globaliseringens konsekvenser.

Undervejs arbejder eleverne på en synopsisopgave i grupper, der skal tage udgangspunkt i et udleveret bilagssæt. Afslutningsvist præsenterer eleverne synopsen på holdet, hvor de modtager feedback dels fra resten af holdet og dels fra mig.


FORLØBETS KERNEBEGREBER

- Økonomisk ulighed og social ulighed
- Formel lighed, chancelighed og resultatlighed
- Social mobilitet, social arv og mønsterbryder
- Gini-koefficient
- Økonomisk kapital, social kapital, kulturel kapital og symbolsk kapital
- Habitus, felt og symbolsk vold
- Relativ fattigdom og absolut fattigdom
- Ressourcebeholdere og spillover-effekt
- Funktionalistisk tilgang til ulighed
- Struktur- og aktørperspektiv
- Velfærdstrekanten
- Den universelle velfærdsmodel, den residuale velfærdsmodel og den korporative velfærdsmodel
- De fire udfordringer for velfærdsmodellen (demografisk udvikling, faldende arbejdsudbud, stigende udgifter til forsvar og klima og stigende individualiserings- og forventningspres)
- Den danske model og flexicurity-modellen
- EU's indre marked
- Outsourcing, løndumpning og velfærdsturisme

Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/1028057523/forlob-5-ulighed-og-velfaerd-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt


BAGGRUNDSLITTERATUR

Brøndum & Jensby (2020). Ulighedens mange ansigter, kapitel 5.1, 5.2 og 7

Brøndum & Carlsen (2024). Vores samfund, kapitel 1.7.1 og 1.9


SUPLLERENDE MATERIALE

Bech (22.12.2016). Man vælger ikke selv, om man vil være mønsterbryder. Information. Lokaliseret på: https://www.information.dk/debat/2016/12/vaelger-vaere-moensterbryder

Bugge (29.01.2023). Nyuddannede kan se frem til 'markant forringede' dagpenge fra 1. maj. dr.dk. Lokaliseret på: https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyuddannede-kan-se-frem-til-markant-forringede-dagpenge-fra-1-maj

Danmarks Statistik. Andelen af mønsterbrydere er faldet siden 2019 + Stærk sammenhæng mellem forældre og børns uddannelsesniveau. Lokaliseret på: https://www.ae.dk/analyse/2023-02-faerre-boern-af-ufaglaerte-faar-en-uddannelse-men-saerlige-uddannelsestilbud-vinder

Danmarks Statistik. Udvikling i relativ fattigdom. Lokaliseret på: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed

DR (2023). Ik’ så mange penge. 28 min. Lokaliseret på: https://www.dr.dk/skole/dansk/mellemtrin/ekstra-se-dokumentaren-ik-saa-mange-penge

Indkomstulighed. Danmarks Statistisk. Lokaliseret på: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed

klassesamfund.dk Lokaliseret på: https://klassesamfund.dk/hvilken-klasse-tilhoerer-du

Landersø (12.12.2022). Gini-koefficienten er et utilstrækkeligt mål for ulighed og kan afspore debatten. Information. Lokaliseret på: https://www.information.dk/debat/2022/12/gini-koefficienten-utilstraekkeligt-maal-ulighed-kan-afspore-debatten

P3 Essensen (2018, 25. marts). Hvad er 'den danske model'? [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=vX0KJLXR6Mw

Peer Høgsbro (2019. 22. oktober). Klip fra blok på bistand [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=to2htz8zCYc

Reimar (13.02.2018). Portræt af Hellerup: Penge taler, velstand hvisker. Euroman. Uddrag. Lokaliseret på: https://www.euroman.dk/artikler/portraet-af-hellerup-penge-taler-velstand-hvisker/4769485

ROCKWOOL Fonden (2017, 30. marts). Den usynlige tråd [YouTube}. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=X6whem_l1eU

Vanopslagh (07.11.2019). Der vil heldigvis altid være ulighed i Danmark. Altinget.dk. Lokaliseret på: https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/la-der-vil-altid-vaere-ulighed-heldigvis

Winther (22.07.2023). 20 år har forandret Danmark: Som at advare mod et angreb, mens kuglerne flyver om ørerne. Berlingske. Uddrag. Lokaliseret på: https://www.berlingske.dk/analyse-og-perspektiv/20-aar-har-forandret-danmark-som-at-advare-mod-et-angreb



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Ulighed og velfærd 08-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6: Højrepopulisme

I dette forløb arbejder vi med højrepopulismen, både teoretisk og empirisk.

Eleverne får kendskab til Jan-Werner Müllers definition af højrepopulisme, og hvordan Müller mener, at højrepopulisterne agerer for at bibeholde magten. I den forbindelse diskuterer eleverne, hvorvidt den amerikanske præsident Donald Trump og den ungarske premierminister Viktor Orbán er eksempler på højrepopulister.

Desuden arbejder eleverne med teoretiske forklaringer på højrepopulismens fremgang, hhv. den økonomiske globaliseringstese og tesen om det kulturelle bagslag.

Derudover introduceres eleverne til EU's centrale institutioner samt EU's lovgivningsproces. Her har vi et særligt fokus på, hvorfor Ungarn med Orbán i spidsen til tider har et lidt anstrengt forhold til EU.

Forløbet indebærer desuden en diskussion af, hvorvidt højrepopulismen udfordrer det liberale demokrati.

Undervejs udarbejder eleverne en synopsis om højrepopulisme, som de afslutningsvist præsenterer. På den måde øver eleverne sig til den mundtlige eksamen.


FORLØBETS KERNEBEGREBER

- Anti-elitisme og anti-pluralisme
- Tilegnelsen af statsapparatet, masseklientisme og undertrykkelse af medierne
- Direktiver og forordninger
- Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet
- Københavnskriterier (de politiske krav, de økonomiske krav og de juridiske krav)
- Den økonomiske globaliseringstese og tesen om det kulturelle bagslag
- Det liberale demokrati og det illiberale demokrati/flertalsdiktatur
- Fake news

Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/1045654138/forlob-6-hojrepopulisme-flash-cards/?i=5u0slc&x=1qqt


BAGGRUNDSMATERIALE

Carlsen (2021). Populisme og identitetspolitik, kapitel 2, 5 og 6

Folketinget dk (7. marts 2018). Dit Demokrati | Hvem må være med i EU? [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=ED7rPDtZkPM

Folketinget dk (7. marts 2018). Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU? [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=GXDR-KS7a2k

Folketinget dk (7. august 2018). Dit Demokrati | EU’s historie [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=KbhpxVBTZ34


SUPPLERENDE MATERIALE

Branner (2021). Det politiske Europa, kapitel 6.4

BBC Exit Poll, “Key demographics” & “Issues”. Lokaliseret på: https://www.bbc.com/news/articles/c0mzl7zygpmo

Frederiksen (2020). EU'S UDFORDRINGER, kapitel 5.1

Hansen (27.11.2017). Populismen styrker demokratiet. Information. Lokaliseret på: https://www.information.dk/debat/2017/11/populismen-styrker-demokratiet

Haugaard (01.06.2014). Sådan påvirker EU din hverdag fra morgen til aften. tv2.dk Lokaliseret på: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05-30-saadan-paavirker-eu-din-hverdag-fra-morgen-til-aften

Holm (30.06.2018). Kendt demokratiforsker advarer mod populisterne. Information

Jensen (19.06.2023). For et år siden anede man populisternes tilbagegang i Europa. Nu har piben fået en anden lyd. Zetland. Lokaliseret på: https://www.zetland.dk/historie/s81VVrr6-ae2VrVmY-9ac3d

PEW RESEARCH CENTER, “Satisfaction with democracy and ratings for political leaders, parties”. Lokaliseret på: https://www.pewresearch.org/global/2024/02/28/satisfaction-with-democracy-and-ratings-for-political-leaders-parties/

Wind (28.10.2020). Populismen i Europa vil ikke svækkes af et farvel til Trump – den er allerede helt ude af kontrol. Berlingske
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Højrepopulisme 09-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer