Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tine Juel Simonsen
|
Hold
|
2024 ol/a (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tragedie
Klassen arbejder med det græske drama og perspektiverer til nyere drama (Shakespeare). I gennemgangen er der arbejdet med myten omkring Troja, (klassen har i andre forløb arbejdet med Iliadens 1. sang, uddrag af 6. sang og 22. sang og Perspektiveret til filmen "Troy"). I læsning af tragedien Ifigenia er der lagt vægt på personerne: Ifigenia, Agamemnon og Achilleus og deres indbyrdes relationer. Klassen har ydermere arbejdet generelt med det græske drama og dets dramaturgi. Eleverne har endvidere arbejdet med kønsroller. I læsning af Thyestes er der lagt vægt på Tantalos-slægten, men der er i høj grad også arbejdet med stoicisme, som der er også er arbejdet med i filosofi-forløbet. Til sidst er der perspektiveret til Macbeth.
Kernestof:
Euripides Ifigenia
Senecas:Thyestes linie 490-545 og 623-788 og 970-1112
Supplerende stof:
Uddrag af Shakespeares Macbeth
Baggrund:
Udleveret ark om: Det aristoteliske drama
Dias om det græske teater
Ark om det græske teater
Ark om tragediedigterne
Ark om ifigenia og slægten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den trojanske krig
Med udgangspunkt i det græske og romerske epos har klassen arbejdet med den trojanske krig. Klassen har arbejdet med homeriske træk og mundtlighed, samt forskellen på det græske og romerske epos. Herunder er der arbejdet med forskellige heltetyper.
Klassen har ydermere læst tragedien "Ifigenia" i en anden søjle.
I arbejdet med Æneiden har klassen sammenlignet Vergils værk med Homers Iliaden. Som perspektivering er der arbejdet med en moderne roman om den trojanske krig og uddrag af filmen "Troy".
Kernestof:
Homers Iliade, oversat af Otto Steen Due:
Hele 1. sang, uddrag af 6. sang linie 312-529 og hele 22. sang
Vergils Æneiden oversat af Otto Steen Due:
Uddrag af 2. sang linie: 234-360 og 434-711
Perspektivering:
Uddrag af filmen "Troy"
Uddrag af "Seersken" af Marie Helleberg side 112-116
Baggrund: Udleverede ark:
Oversigt over slægt i Iliaden og Ifigenia
Udleverede ark om Æneidens komposition
Diasshow om forhistorien til Iliaden
Diasshow billeder til Æneiden
Disposition 22. sang
Personerne i Iliadens 1. sang
Baggrund læst i græsk kunst:
61 - 69 og 74-75 I Græsk kunst.
Oversigt:
udleverede ark med oversigt over indhold i Iliaden
Ribe katedralsskoles hjemmeside med oversigt over indhold i Æneiden:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/vergil/aeneiden.htm
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi
Eleverne stifter kendskab med Platons filosofi belyst gennem "Sokrates' forsvarstale" og "hulebilledet" fra "Staten". Der fokuseres på Platon/Sokrates' syn på retorik, sofister og demokrati og Platons idelære.
Gennem arbejdet med teksterne inddrages det athenske demokrati og retssystem.
Eleverne har også arbejdet med enkelt brev af Seneca og stoicismen, som er gennemgået i forbindelse med læsningen af tragedien "Thyestes" er repteret.
Til sidst afsluttes forløbet med en perspektivering til Camus' Sisyforsmyten.
I mytologi forløbet er der også læst et meget kort uddrag af Platons "Symposion"
Kernestof:
Platon: Sokrates' forsvarstale (Fra: "Kend dig selv side 207-246")
Platon: Staten: Hulebilledet (Fra: "Kend dig selv" side 163-170)
Senecas brev 54 (fra Romersk antologi - udleveret som kopi).
Perspektivering:
Antik perspektivering: Aristofanes' skyerne: linie 206-267
Efterantik perspektivering: Albert Camus' Sisyfosmyten
Baggrund:
PPP om arkaisk tid, kunst og naturfilosoffer,
førsokratikere, sofister, Platon og Sokrates.
Det athenske demokrati og indbyggerne i Athen
Baggrund læst i græsk kunst side 134-144-149 og 155-62.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Myter
Eleverne har arbejdet med forskellige græske og romerske myter. De har arbejdet med forskellige typer af myter og forskellige fortolkningsmetoder. De primære tekster er af Homer, Hesiod, Euripides, Vergil og Platon. Ydermere er myterne fra tidligere forløb inddraget: Homers Iliade og Vergils Æneide 2. sang, Euripides' Andromache, og Senecas Thyestes og Platons "Hulebilledet". Til forløbet er der perspektiveret til mytebrug i senere tid Shakespeares Titus Andronicus og Macbeth, og startede med en overgang fra filosofi forløbet, hvor eleverne perspektiverede til Camus' Sisyfos-myte.
Kernestof:
Hesiod: Værker og dage linie 42-201
Homers Odyssé sang 9. sang linie 231-565:
(Oversat af Otto Steen Due)
Platon Symposion: Aristofanes tale (side 112 (fra 189) til side 118 (hen til 17) og myten om Poros og Penia (side 131-133 - ligger også som PDF) fra "kend dig selv"
Perspektivering:
Vergils Æneide 6. sang vers 403-410 og 756-812 Oversat af Otto Steen Due
Baggrund:
Dias om myter
Og siderne i græsk kunst (også skrevet under de andre forløb):
side 61 - 69 og 74-75 og 134-144 og 145-149 og 152 (Fra de store Dionys)-154. og 155-162 i græsk kunst
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skulptur
Eleverne har arbejdet med skulptur fra den arkaiske tid til romersk. I forløbet er lagt vægt på den stilistiske udvikling.
Af de romerske perioder er der lagt vægt på: Senrepublik, Augustus 27 f.kr. – 14 e.kr., Julio-leverne har arbejdet med skulptur fra den arkaiske tid til romersk. I forløbet er lagt vægt på den stilistiske udvikling. I antikken har der været følgende fokus:
GRÆSK:
700-500 f.kr. : Arkaisk
500-450: f. kr. Tidlig-klassisk
450-400 f.kr. : Høj klassisk
400-330 f.kr: sen-klassisk
330-31 f.kr.: Hellenistisk
ROMERSK:
140- 31 f. Kr. Sen-republik
31 f.kr - 14 e. kr.: Augustæisk klassicisme
14-68 Den julio-claudiske slægt
69-96: De flaviske kejsere
96-192: De gode kejsere/adoptivkejserne
EFTER-ANTIKKEN:
1400-1600: renæssance
1600-1730: Barok
1730-1840: Ny klassicisme
1850-idag: Modernisme
(1860-1920: Historicisme)
(1920-1945: Fascistisk kunst)
Eleverne har powerpoint med græske, romerske og perspektiverende billeder, som er gennemgået i undervisningen.
Alle billeder findes i diasshows på Lectio.
Der opgives ukendte billeder til eksamen.
I græsk kunst er læst:
Arkaisk kunst: side 76-78 (kig på billederne s. 94-112)
Klassisk kunst: side152- 154 (frem til de store Dionysosfester) og side 157-160 (frem til sandhed og sandsynlighed) (kig på billederne s. 163-172 og 188-207 og 215-222)
Hellenistisk kunst: Side 228-233 (kig på billederne s. 237-248)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487948769",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487948769",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487948769"
}