Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Morten Skou Andersen
Hold 2024 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EPIK A - Odysséen
Titel 2 HISTORIESKRIVNING - Herodot og Livius
Titel 3 FILOSOFI - Platon og Seneca
Titel 4 DRAMA - Medea
Titel 5 PROJEKT – Moderne problemstillinger:
Titel 6 EPIK B - Æneiden
Titel 7 KUNST - Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EPIK A - Odysséen

Google-drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1XW9MQRevQYF1rmNYLElxCwtrPDh8jwtC?usp=sharing

TEKSTER

Basistekster (pensum):
Homer, Odysseen I (første sang), vers 1-212.
Homer, Odysséen VI (sjette sang).
Homer, Odysséen IX (niende sang).
Homer, Odysseen XXI (enogtyvende sang), vers 57-143 og 343-434.
Homer, Odysseen XXIII (treogtyvende sang), vers 88-309.

Læst perspektiverende (ikke pensum):
Homer, Odysseen X (tiende sang), vers 1-76 (Aiolos).
Homer, Odysseen XI (elvte sang), vers 13-50 + 90-137 (Teiresias).
Homer, Odysseen XII (tolvte sang), vers 153-259 (Sirenerne + Skylla og Charybdis).
Homer, Odysseen XII (tolvte sang), vers 260-419 (Solgudens okser).

Efterantik perspektivtekst:
O brother where art thou (Joel og Ethan Cohen, film, 2000).

FORLØB
Odyssé-læsningen udgør første halvdel af epiksøjlen, som afsluttes hen mod årets slutning, hvor vi læser Æneiden. De to halvdele kalder jeg henholdsvis A og B.

UNDERVISNINGSFORMER:
Som det meste af årets undervisning veksler vi mellem forelæsning (gerne ved introduktion af historisk og mytologisk baggrundsstof); gruppearbejde ud fra spørgsmål formuleret af underviseren; og diskussion af teksten i klassen, gerne ud fra de førnævnte spørgsmål.
Udpluk af apologerne (Odysseus’ fortællinger om sine rejser) gennemgik eleverne for hinanden i matriksgrupper.
Eleverne har arbejdet med guder og græske myter og fremlagt for hinanden.
Desuden lavede vi en øvelse, hvor eleverne i grupper skrev deres studietur om til epik.

PERIODE
Odysseen fungerer som introduktion til og studie af arkaisk tid.
Vi har kun talt en smule om problemerne med at datere Homers digtning. Digtet er del af en tradition, derfor er det svært at tale om, hvornår det er "skabt." Det er nedskrevet i arkaisk tid, og som vi har det, er det udmærket udtryk for en arkaisk verdensopfattelse.

FOKUSPUNKTER:
Stilistiske og indholdsmæssige genrekonventioner. Teksten fungerer som introduktion til arkaisk tid. Vi benytter teksten som kilde til tidens og forfatterens livssyn og menneskesyn. Vi studerer den arkaiske periodes værdier, normer og verdensforståelse (mytologisk). Vi træner tekstnær fortolkning og tekstgennemgang.

CENTRALE BEGREBER, TEMATIKKER OG ANDET:
Genre og stil: Mundtlig/ traditionel digtning, epos, nostos, rhapsode, redundans, epitet, lignelse, proømion, formelvers.
Indhold: Den episke helt, ry (kleos), ære (time), krænkelse, oprejsning, do ut des, antropomorfe guder, epifani.
Baggrund: Myten om stridens æble.

INDHOLD
Nostos – Odysseen er den type epos, som kaldes en nostos. Hjemrejsemotivet og hjemlængsel som begreb behandles på flere måder i værket, selv om omdrejningspunktet naturligvis er Odysseus’ rejse hjem til Ithaka.

Den episke helt. – Vi har især talt om Odysseus og, hvad der karakteriserer ham. Men vi har også kigget på Telemachos og Nausikaa. For Odysseus spiller ry (kleos) en særlig rolle, og hans æresbegreb er knyttet ikke kun til hans mod og krigerinstinkt, men også han snedighed og talekunst. I Æneiden er han fremstillet i et negativt lys. Det er en karaktertegning, som Vergil dels låner fra den tradition, der udvikles allerede i klassisk tid i Grækenland, fx i tragedierne, og som dels skyldes, at de to værker har hver deres fortæller. Æneas er Trojaner, og Troja er faldet som følge af Odysseus’ krigslist. Men i Odysseen er Odysseus hovedperson, ja i apologerne (Odysseus’ beretning til faiakerne) er det ligefrem Odysseus selv, der er fortælleren.

Civilisation og barbari – er et af de gennemgående temaer i Odysseen, ikke mindst i apologerne (Odysseus’ beretning til Faiakerne). Værket er således en kilde til, hvordan samtidens hellenere forstod de to begreber – hvad skal der til, før et samfund er civiliseret? Digtet fortæller os om kolonitidens menneskers verdenssyn, da hellenerne rejste vidt omkring i Middelhavsområdet og kom i kontakt med fremmede kulturer. De prækære i situationen, da Odysseus træder frem for Nausikaa, er netop affødt af, at de vante rammer for civiliseret adfærd er sprængt.

Gæstevenskab – er et andet gennemgående tema i Odysseen. Både forholdene i Odysseus’ slot hjemme på Ithaka, Odysseus’ modtagelse hos Faiakerne, og historien om Polyfem behandler begrebet gæstevenskab. Polyfem bryder groft med gæstevenskabsskikkene, hvilket er med til at fremstille ham som en barbar.

Do ut des – Vi har talt om do ut des-begrebet, ikke mindst i forbindelse med IX sang og forholdet mellem Odysseus og Polyfem. Også gæstevenskabsskikken kan forstås gennem dette begreb. Det kan desuden anvendes til at beskrive antikkens religion og til at forklare meningen med ofringer og bønner i antikken.

Guder – Vi har studeret Homers gudefremstilling og den førnævnte antikke religion.
Vigtige begreber er antropomorfe guder, intervention og epifani. Guderne er menneskelige, og det betyder både, at de har menneskeskikkelse, men også at de opfører sig som mennesker på godt og ondt, om end med større konsekvenser for verdenshistorien, og at de bor som mennesker (som konger), om end mere prangende.

I forbindelse med VI sang har vi talt om mandlige og kvindelige skønhedsidealer i arkaisk tid, og vi har siden sammenlignet Odysseens helte og heltinder (først og fremmest Nausikaa) med arkaiske skulpturer.

Endelig har vi talt nødtørftigt om baggrunden for den trojanske krig (myten om stridens æble).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 HISTORIESKRIVNING - Herodot og Livius

Google-drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1XW9MQRevQYF1rmNYLElxCwtrPDh8jwtC?usp=sharing


TEKSTER

HERODOT, Historie; af "Hellenere og barbarer:" side 15-32, 37-42, 45-48, 52-55, 126-136, 144-155.
Basistekst (pensum):
∙ Side 15-32 og 37-42: I,1-54 og I,84-91 (forord; om Kroisos).
∙ Side 45-48 og 52-55: III,39-43 og III,120-125 (Polykrates' ring).
∙ Side 130-136: VII 32-37, VII,55-56+60 og VII,101-104 (Xerxes invaderer Grækenland).
∙ Side 144-155: VII,198-228 (Slaget ved Thermopylæ).

Læst kursorisk (ikke pensum):
∙ Side 126-129: VII,12-19 (Xerxes’ drømmevarsler).

LIVIUS
Basistekst (pensum):
Livius, Ab Urbe condita (oversat af Adam Afzelius); af "Roms ældste historie, bind 1;"
∙ Side 4: (Livius’ forord).
∙ Side 67-80: I,49-60 (Tarquinius Superbus, Lucretia, Brutus).


EFTERANTIK PERSPEKTIV-TEKST (ikke pensum):
Uddrag af Zack Snyder, 300 (film, 2007), 0:00:00-1:15:23.




HERODOT

PERIODE:
Vigtige personer: Herodot, Xerxes.
Vigtige begivenheder: Slaget ved Thermopylæ, ødelæggelsen af Athens akropolis.
Herodot fungerer som introduktion til klassisk tid i Grækenland, skønt indholdet af hans værk rækker tilbage til arkaisk tid og perserkrigene. Men som forfatter repræsenterer han sin samtid. Historisk set har vi i første omgang fokuseret på perserkrigene. (Om det athenske demokrati og den peloponnesiske krig vil vi tale i forbindelse med dramasøjlen og filosofisøjlen.)

HERODOT SOM HISTORIKER
Vigtige begreber: historia, prosa, mytos-logos.
Vi har studeret Herodots forord, og om, hvorfor Herodot skriver historie. Herodot insisterer på personlige undersøgelser og overvejelser og markerer bl.a. derved et brud med den traditionelle, mytologiske digtning, som Homer repræsenterer. Vi har talt om Herodots videnskabelighed og hans kildekritik. Herodot har ingen historisk metode at bygge på, som en historiker i dag. Vi har sammenlignet Homer og Herodot og kigget på forskelle som deres måde at forklare årsager på (Homer: myter, tradition. Herodot: undersøgelser, personlige vurderinger).  

HERODOTS VERDENSOPFATTELSE
Vigtige begreber: Hybris-ate-Nemesis, lykke, orakel, skæbne, slægtsforbandelse, skyld.
Vigtige karakterer: Solon, Kroisos, Polykrates, Xerxes
Herodots fortællinger om Kroisos, Solon & Kyros samt om Polykrates har vi brugt som kilde til at forstå Hybris-Nemesis-tanken. Den hænger sammen med Herodots (Solons og Amasis') opfattelse af, hvad lykken er: nemlig at undgå den store ulykke, enten ved at ende livet før man overgår den lykke, der er mennesket beskåret, eller ved at stræbe efter et roligt liv med en jævn vekslen mellem lykke og ulykke. Til grund for denne tanke ligger en tro på skæbnen, hvilket hos Herodot igen er forbundet med anerkendelsen af orakelsvar.

HERODOT OM PERSERKRIGENE
Vigtige begreber: falanks, barbari vs. civilisation, kaos vs. kosmos.
Vi har studeret Herodots fremstilling af Xerxes og af slaget ved Thermopylæ. Herodots fremstilling af Xerxes og af krigen i det hele taget viser, at Herodot grundlæggende skelner mellem på den ene side hans egen kultur (de hellenske) som ordnet og civiliseret og på den anden siden barbarernes (i dette tilfælde den persiske) som kaotisk og barbarisk.
Den græske hær viser sig at være den større persiske hær overlegen. Vi har studeret, hvad Herodot her og der angiver som en forklaring på det forhold. Vi har sammenlignet Herodots ord med motivet fra Chigi-vasen og genovervejet Herodots ord på baggrund af vores viden om den græske falanks.



LIVIUS

PERIODE
Vigtige begreber: guldalder, kongedømme, republik, kejserdømme.
Vigtige personer: Cæsar, Octavian/Augustus, Livius.
Markante begivenheder: Gaius Julius Cæsars magtovertagelse, mordet på Cæsar, slaget ved Aktion.
Livius fungerer som introduktion til augustæisk tid. Som Herodot skriver Livius om begivenheder, der ligger længe før samtiden. Livius kan næppe bruges som kilde til Roms ældste historie, men han fortæller os, hvordan i hvert fald nogle mennesker i hans samtid opfattede disse begivenheder.
Mange af de værdier, som Livius’ værk er udtryk for (jf afsnittet nedenfor om Livius som historiker), er centrale i Augustus’ politik og propaganda.
Jeg har suppleret med et oplæg om Octavians (Augustus') relation til Cæsar og om hans vej til magten.

LIVIUS SOM HISTORIKER
Vigtige begreber: exemplum, historien som en magister vitae, guldalder, myter og sagn som monumenter, nationalhistorie.
Vi har studeret Livius’ forord med fokus på, hvad han siger om formålet med at skrive historie. Det vigtigste for Livius er, at vi kan lære af den. Det har betydning for, hvordan han forholder sig til de myter og sagn, han fortæller. Han ønsker, at de i så høj grad som muligt skal fungere som exempla (forbilleder eller det modsatte), som vi kan uddrage en lære af.
For Livius er hans historiestudier en flugt fra hans egen tid mod en bedre, mod en guldalder. Når Livius i den grad finder det nødvendigt at forherlige fortidens dyder og helte, skyldes det, at han mener, at hans egen tid mangler de dyder. I den forstand går han i spænd med, hvad der blev Augustus' politik.

LIVIUS' KARAKTERER
Vigtige begreber: exemplum, dyd, ære, kvindeære.
På baggrund af det ovenstående af vi især fokuseret på, hvordan Livius fremstiller karakterne i sit værk, og hvilke værdier de repræsenterer. På den måde finder vi ud af, hvad Livius mener, at vi kan lære af dem. Vi har fokuseret på følgende personer: Romulus, Tarquinius Superbus (og Sextus Tarquinius), Lucretia og Brutus, som repræsenterer forskellige værdier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 FILOSOFI - Platon og Seneca

Google-drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1XW9MQRevQYF1rmNYLElxCwtrPDh8jwtC?usp=sharing

MATERIALE
Kernetekster (pensum):
∙ Platon, Sokrates' forsvarstale – oversat af Jørgen Mejer og Gorm Tortzen, af „Kend dig selv.”
∙ Platon, Symposion – oversat af Jørgen Mejer og Gorm Tortzen, af „Kend dig selv.” Hele teksten er læst, men de fem første taler kun perspektiverende.
Basistekst (pensum) fra Symposion er:
Side 91-98, afsnit 1-5 (tekstens indledning og begyndelsen på symposiet).
Side 125-158, afsnit 21-38 (Sokrates’ tale, Alkibiades-scenen og slutningen).
∙ Seneca, Brev 47 og 54, oversat af Bent Christensen i „Romersk Antologi” (Museum Tusculanums Forlag, 2006).

Perspektiverende (ikke pensum):
∙ Platon, Hulebilledet – oversat af Jørgen Mejer og Gorm Tortzen, af „Kend dig selv.”
∙ Følgende uddrag af Platon, Symposion (afsnit 6-20): Faidros' tale, Pausanias' tale, Eryximachos' tale, Aristofanes' tale, Agathons tale.

Efterantik perspektivtekst (ikke pensum):
∙ Niels Overgaard, uddrag af „Det hele handler ikke om dig” (People’s Press, København, 2020).


ARBEJDSFORMER
Projektorienteret gruppearbejde, diskussion i klassen, matrixgrupper, forelæsning.
Klassen har i grupper gennemgået spørgsmål til teksterne, og siden har vi samlet op med diskussion i klassen. Gennemgangen af de første fem taler i Symposion er foregået i matrix-grupper. Desuden forelæste jeg i begyndelsen af forløbet om Athen i klassisk tid som baggrund for filosofi-teksterne, men også for drama og Herodot. Ved siden af tekstlæsningen har klassen arbejdet i grupper med historisk baggrundsstof hentet fortrinsvis fra ”Oldtidens Grækenland - Græske billeder,” som de fremlagde i klassen.

GENRE
Vigtige begreber: Sokratisk dialog, majeutik (jordemodermetoden), dialektik, syllogisme, rammedialog, retorik, det filosofiske brev.
Vigtige karakterer: Platon, Sokrates, Alkibiades, Seneca.

INDHOLD
Vigtige begreber, Platon: visdom, majeutisk metode eller jordemodermetode, dualisme, idélære, ideer, fænomener, det gode – det sande – det skønne, evig/foranderlig, forgængelig/uforanderlig, doxa, episteme, sofister.
Vigtige begreber, Seneca: den vise, Sokrates, apatheia, ataraxia, fatum, fortuna, slave/herre, slaveri, humanitas.

FORSVARSTALEN
Vi har især fokuseret på, hvordan Sokrates fremstår i teksten. Vi har undersøgt, hvordan Sokrates forsvarer sig mod henholdsvis de egentlige anklager (de nye anklager) og det, han kalder de gamle anklager. I forbindelse med førstnævnte går Sokrates ind i en sokratisk dialog med Meletos, og vi har i den forbindelse studeret hans dialektik. Man kan tale om, at Sokrates benytter sig af fornuftsargumenter (logos) i denne sammenhæng, mens han især understreger sin retskaffenhed (etos), når det kommer til at gendrive „de gamle anklager." Alligevel hævder Sokrates, at han ikke benytter sig af retorik, og vi har studeret, hvordan han gør meget ud af at distancere sig fra (eller Platon gør meget ud af at adskille Sokrates fra?) sofisterne (eller andre sofister, om man vil).

Vi har set på, hvordan Sokrates beskriver sin rolle i det athenske samfund, især (1) i forbindelse med beretningen om orakelsvaret i Delfi og hans reaktion herpå (hvilket er et led i hans gendrivelse af „de gamle anklager") og (2) i hestebremselignelsen. Vi har i den forbindelse talt om hans skelnen mellem doxa og episteme, og lidt om Sokrates' politiske og filosofiske position i forhold til den athenske styreform.

Vi har talt om Sokrates' forhold til døden, som igen kan forstås ud fra tanken om doxa og episteme. Sokrates' manglende dødsfrygt hænger også sammen med hans opfattelse af, at sjælen er evig.

Overordnet har vi forsøgt at sætte os ind i, hvorfor Sokrates' tale må virke meget provokerende på tilhørerne. Det forstås bedst på baggrund af vores viden om de værdier, som athenerne på denne tid almindeligvis forbandt med deres samfund.


HULEBILLEDET (perspektivtekst):
Vi læste uddraget udelukkende som en introduktion til og illustration af Platons idélære.


SYMPOSION:
Som med Forsvarstalen har vi især fokuseret på, hvordan Sokrates er fremstillet. Symposion er dog et mere udpræget eksempel på hans filosofi end Forsvarstalen, ikke mindst på idélæren. De fem første taler har vi læst perspektiverende.

Opbygningen af teksten:
Vi har talt om opbygningen af teksten, og om den ramme, som Platon skaber, hvilket er typisk for hans dialoger. Vi har overvejet forskellige forklaringer på, hvorfor Platon er så omhyggelig med at etablere den kinesiske æske af fortællere, men vi kan ikke vide det med sikkerhed.

De fem første taler:
De fem første taler er ikke strengt nødvendige for en grundlæggende forståelse af Sokrates', og derfor har vi kun behandlet dem kursorisk og især for så vidt, som Sokrates' tale sommetider peger tilbage på noget af det, der tidligere er sagt.

Sokrates' og Agathons dialog:
Det er typisk for Sokrates, at han insisterer på samtalen i stedet for talen – både i samtalen med Agathon og i selve hans "tale." Det fandt vi også spor af i Forsvarstalen. Se i det lys bliver Symposion også udtryk for Platons kritik af retorikken (sofisterne). Samtalen er en typisk sokratisk dialog, som ender i apori (rådvildhed), for konklusionen virker åbenlyst forkert, men i denne tekst forløses rådvildheden i Sokrates' efterfølgende tale.

Sokrates' og Diotimas dialog, sokratisk dialog:
Vi har studeret Sokrates' og Diotimas dialog nøje. Vi har dannet os et overblik over deres argumentation, som den skrider frem. Den er et glimrende eksempel på sokratisk dialektik, hvor et begreb eller et fænomen defineres gennem samtale med spørgsmål, svar, som åbner for nye spørgsmål, nye svar etc. Når vi følger deres argumentation, må vi være omhyggelige med vores oversættelse af Eros, som er det begreb, Sokrates og Diotima forsøger at definere. Det kan oversættes med kærlighed, længsel, begær, stræben.

For at forstå argumentationen, må man acceptere, at det gode, det sande og det skønne er uadskillelige, eller tre sider af samme sag.

Udødelighed og Eros:
Dialogen byder på gode eksempler på Sokrates og Platons søgen efter evige sandheder. Vi har især diskuteret Diotimas ord om at være gravid eller svanger og at have trang til at føde, som netop hænger sammen med menneskets trang til udødelighed, mere specifikt trangen til at sætte noget i verden, som man kan efterlade sig. Diotima skelner mellem to former for Eros i denne forbindelse (og lægger således i forlængelse af Pausanias og Eryximachos), kropslig og sjælelig graviditet, som hun knytter sammen med to forskellige typer kærlighedsforhold, henholdsvis mand-kvinde og mand-mand (dvs. voksen mand og ung mand). Ved at sætte det sidste over det første lægger hun sig egentlig i forlængelse af de tidligere (mandlige) talere.

Stadiefilosofi:
Endelig har vi studeret de stadier, som Diotima til sidst præsenterer. Det er det punkt i teksten, hvor idélæren bliver tydeligt udfoldet. Vi har sammenlignet med hulebilledet og eksperimenteret med at placere de forskellige stadier på det tilsvarende sted mellem det inderste af hulen og verden uden for hulen.

Sokrates-karakteren of Alkibiades' rolle:
Endelig har vi talt om Alkibiades' rolle i teksten, især hvad hans entré og hans tale betyder for Sokrates' karaktertegning. På den ene side er hans og Sokrates' forhold, som han beskriver det, et konkret eksempel på, hvordan Sokrates sætter det åndelige over det fysiske i et kærlighedsforhold. Sokrates' udseende og hans tale svarer dertil. Hans ydre er grimt, og hans ord er upyntede, men ser man ind bag det ydre, finder man hans særlige skønhed, nemlig visdom. På den anden side understreger Alkibiades, at Sokrates altid skal omgive sig med smukke ynglinge, hvilket bryder med Sokrates' (Diotimas) idealer.



SENECA, BREV 47 (og 54 perspektiverende)

Stoicisme:
De to breve er læst som introduktion til den stoiske filosofi, der går tilbage til Zenon. Vi har talt om Senecas opfattelse af skæbnen. De to ord, som Seneca bruger, fatum og fortuna, oversættes ofte ens til dansk. Men der er en nuanceforskel, og fortuna kunne også oversættes med lykke. Vi har læst de to breve som udtryk for stoisk apatheia og ataraxia og dermed som et eksempel på stoikernes lykkeopfattelse, som på visse punkter kan sammenlignes med den, Herodot tillægger Solon, men som hos stoikerne udfoldes til en livsfilosofi.

Slaveri:
Vi har læst teksten som en kilde til slaveri i oldtidens Rom.

Senecas slavebegreb og hans humanitas:
Seneca leger i teksten med begrebet „slave,” som vi må forstå i relation til hans skæbneforståelse og til begreberne apatheia og ataraxia. Senecas opfattelse af, hvad en slave er, står i modsætning til en hierarkisk, social, standsmæssig opfattelse. I den forbindelse skinner hans „humanisme” igennem, et nyere ord, som har rod i Ciceros og Senecas humanitas-begreb.

Sokrates som forbillede:
Det afspejler sig i teksten, at Sokrates står som et slags forbillede for stoikerne; han er om nogen viis. Vi har sammenlignet stoikernes seen bort fra ydre forhold dels med Platons skelnen mellem ideer og fænomener, dels med misforholdet mellem Sokrates’ fremtoning og hans „åndelige skønhed” (som fx beskrevet af Alkibiades i Symposion). Vi har sammenlignet Sokrates’ dødsforagt med Senecas (især udtrykt i brev 54).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DRAMA - Medea

Google-drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1XW9MQRevQYF1rmNYLElxCwtrPDh8jwtC?usp=sharing


TEKST
Basistekst (pensum):
Euripides, Medea (hele tragedien), oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø.

Efterantik perspektivtekst (ikke pensum):
Lars von Trier (og Th. Dreyer), Medea (filmatisering for DR, 1988) – uddrag (vi har set de første ca. 53 minutter)

ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, gruppefremlæggelse, diskussion i klassen.
Vi arbejdede først med dialogstykkerne, i forbindelse med gruppearbejdet. Teksten blive delt op og fordel på grupperne, som skulle redegøre for hver sin del af handlingen ved en mundtlig fremlæggelse for klassen.
Efterfølgende talte vi ganske kort sammen om i klassen om et par af korsangene.

GENRE
Vigtige begreber: Prologos, parodos, episode, stasimon, exodos, tragedie-konventioner, theatron, skene, orkestra, dionysosfest, myte, peripeti, anagnorisis, fobos, eleos, tragisk ironi, hamartia.

Vi har talt om de mange genrekrav og konventioner, der kendetegner det antikke drama, og som i høj grad er med til at definere, hvordan Kong Ødipus er opbygget. De er indkapslet i de ovenfor nævnte begreber. Vi har set på, hvordan et antikt teater så ud.


INDHOLD
Vigtige begreber: ære, hævn, det gyldne skind, etos/pathos, tragisk helt, hamartia.

Baggrund:
Vi har været inde på myten om det gyldne skind, som går forud for handlingen i stykket, og som man må kende for at forstå teksten.

Karaktererne:
Vi har studeret fremstillingen af Medea i stykket og studeret, hvordan Euripides udfordrer tilskuernes – og vores – medlidenhed. Det afspejles i korets opfattelse af Medea, som i løbet af stykket glider fra sympati til forfærdelse. Medea-figuren er et eksempel på Euripides' interesse for den kvindelige psyke, som udgør et ukontrollabelt, kaotisk element i samfundet. Hun er i sine følelsers vold og derfor farlig. Hendes hævnkrav overskrider alle normer og bliver en trusel mod det etablerede.

Vi har sammenlignet Jason og Medea og talt om deres divergerende opfattelse af ægteskabet og af deres og børnenes situation. De to karakterer repræsenterer henholdsvis etos og pathos. Jason står i kontrast til Medea og betragter situationen nøgternt. Han ser ægteskabet som en praktisk foranstaltning, ligger ikke noget følelsesmæssigt i det. Medea derimod føler sig svigtet af Jason, hun lægger vægt på, at hans ægteskabsbrud går imod et religiøst løfte, og hun har ikke tanke for andet end hævn. Vi har diskuteret, om Jason virker usympatisk eller fornuftig.

Kønsroller:
Vi har talt om Medeas fremstilling af kvindens position i samfundet og sammenlignet igen med Jasons opfattelse af deres fælles historie. Medeas fremstilling er en del af hendes tale til kvinderne i Korinth.

Korsange:
I vores studie af korsangene har vi fokuseret på, hvordan korets opfattelse af Medea ændre sig i løbet af stykket. Koret udtrykker sig lyrisk, og korsangene er gerne en reaktion på, hvad der sker i handlingen.

PERSPEKTIVERING
Stykket er udtryk for en generel tendens i samtiden – en voksende individualisme, som erstatter en opfattelse af mennesket som socialt individ. Vi så en tendens i samme retning hos Herodot, som erstatter mytologiske forklaringer med personlige vurderinger.



PERSPEKTIVTEKST
Lars von Trier (og Th. Dreyer), Medea (filmatisering for DR, 1988) – uddrag (vi har set de første ca. 53 minutter)

Von Trier fortolker Euripides’ tragedie meget anderledes, end vi forestiller os opførelsen i Athen i oldtiden. Der er langt færre replikker, og Euripides’ pathos er stærkt nedtonet. Von Trier arbejder i en anden genre, filmgenren. Han benytter sig af nærbilleder og kan lade karaktererne tale sagte. Han bruger i høj lys og billeder til at skabe atmosfære og som metaforer for karakterernes følelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 PROJEKT – Moderne problemstillinger:

Google-drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1XW9MQRevQYF1rmNYLElxCwtrPDh8jwtC?usp=sharing


FORLØBET OG DETS ARBEJDSFORMER
Sideløbende med, at vi læste Æneiden og kiggede på romersk kunst, afvikledes et kortvarigt projektorienteret forløb. Eleverne var inddelt i grupper, som arbejdede inden for forskellige emner, som de havde valgt sig ind på. Eleverne udarbejdede en problemformulering formuleret som en moderne problemstilling og belyste deres problem gennem arbejdede med kendt antikt materiale (tekst og kunst gennemgået i løbet af året) kombineret med selvvalgt moderne materiale. Forløbet endte med en fremlæggelse i form af en række panelinterviews, hvor grupperne foran klassen interviewede en af de andre grupper om deres arbejde.


FORMÅL
At arbejde selvstændigt med tekster i et projektorienteret forløb.
At behandle antikke tekster ud fra en moderne problemstilling.
Repetition.
At gennemgå tekst og kunst i dialogbaseret form.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EPIK B - Æneiden

Google-drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1XW9MQRevQYF1rmNYLElxCwtrPDh8jwtC?usp=sharing


TEKST
Vergil, Æneiden II (oversat af Otto Steen Due i Christensen og Tortzen, „Romersk antologi,” Museum Tusculanums Forlag, 2006, side 108-132).

Basistekst (pensum):
Vergil, Æneiden II, vers 1-362 og 469-804 (side 108-119 og 122-132).



PERIODE
Augustæisk tid.

VIGTIGE BEGREBER OG KARAKTERER
Epik, epitet, lignelse, antropomorf, intervention, epifani, pius Æneas (den „fromme” Æneas), fader Æneas.
Augustus, Vergil, Æneas, Venus.

INDHOLD
Vergil, Homer og den episke tradition:
Æneiden låner fra Iliaden og Odysseen i både indhold og struktur. Æneas-myten tilhører samme mytekreds som de to homeriske eposser, myterne omkring den trojanske krig. Vergil referer i Æneiden ofte til Homer, dels kopierer han stilmæssige og sproglige træk, om end hans stil er mindre redundant end Homers, men Vergil er ikke mundtlig digter som Homer; dels er der ligheder i den måde, værket er opbygget på.

Æneas som helt:
I 2. sang er vergil i gang med at transformere Æneas fra at være en trojansk, homerisk helt, til at blive en moderne, romersk helt. Forvandlingen fortsætter ud over vores tekst. Æneas må opgive at kæmpe for sit land. Hans opgave er en anden end de andres helte, og indebærer en anden form for ansvar, hans patriotisme får en anden karakter, som peger fremad mod han kommende hjemland. Æneas arver som helt de trojanske krigerdyder, men får andre dyder knyttet til hans ansvar for familien og traditionerne. Han bliver pius Æneas.

Opfattelsen af grækerne:
Grækerne er gennemgående fremstillet i et negativt lys, som lumske og brutale. Det er påfaldende, at forfatteren føler, at han kan gøre det, i et stykke litteratur, der i så høj grad er påvirket af græsk kultur. Synsvinklen er en anden hos Vergil end hos Homer. I Æneiden II ser vi det hele fra en trojaners, Æneas', synsvinkel. Men Æneiden skiller sig ikke ud fra andre romerske tekster. Romerne så sig selv som herskere, også over grækerne, og betragtede dem sådan set som laverestående, samtidig med at de sugede deres kultur – kunst, litteratur, filosofi etc. – til sig.

Augustus og Vergil
Æneiden er et typisk eksempel på den augustæiske litteratur, og på hvordan Augustus brugte kunst og litteratur som propagandamiddel. De værdier, som Æneas repræsenterer, svarer til de værdier, som Augustus' politiske program var centreret omkring: Fædrelandet, familien, traditionerne – „pietas.” Digtet er et nationalepos, der fortæller om romernes mytiske stamfader, Æneas. Men det er også et digt om Augustus' stamfader, gennem Cæsar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 KUNST - Skulptur

Google-drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1XW9MQRevQYF1rmNYLElxCwtrPDh8jwtC?usp=sharing

FORLØBSBESKRIVELSE OG ARBEJDSFORMER
Kunsten fra de enkelte perioder er gennemgået i små portioner i løbet af året, og kunstsøjlen er altså på den måde egentlig fordelt over hele året. Ud over gennemgangen af den græsk-romerske skulptur indeholdt forløbet en ekskursion med omvisning på Glyptoteket i København. Desuden har der ofte været indlagt walk and talk-øvelser.



GRÆSK SKULPTUR
pp= powerpoint

ARKAISK SKULPTUR, BASIS (Pensum)
Auxerre-damen (pp 3).
Kleobis og Biton (pp 4).
Kalvebæreren (pp 5-6).
Kroisos-kouros (pp 7).
Peplos-koren (pp 8).

KLASSISK SKULPTUR, BASIS (Pensum)
Kritios-kouros (pp 12).
Vognstyreren fra Delfi (pp 13-14).
Zeus eller Poseidon fra Artemision (pp 22).
Myron, Diskoskasteren (pp 24).
Polyklet, Spydbæreren (pp 27).
Udsnit af Parthenonfrisen: Tre siddende guder (pp 42)
Udsnit af Parthenons østgavl: liggende gudinder (pp 49)
Karyatider fra Erecththeion-templet (pp 51).
Ploutos og Eirene (pp 54).
Praxiteles, Afrodite fra Knidos (pp 55-56).
Lysippos, Skraberen (pp 57).

HELLENISTISK SKULPTUR, BASIS (Pensum)
Galler dræber sin hustru og sig selv (pp 60).
Den døende galler (pp 61).
Nike fra Samothrake (pp 62-63).
Laokoon-gruppen (pp 64).
Bokseren (pp 65-67).
Spinario eller Tornudtrækkeren (pp 70-72).

GRÆSK SKULPTUR, PERSPEKTIVERENDE (Ikke pensum)
Peplos-koren med rekonstruktion af bemaling (pp 9).
Kore nr. 674 (pp 10).
Teateret i Delfi (pp 16-17).
Apollon-templet i Delfi (pp 18).
Stadiet i Delfi (pp 19).
Athens skatkammer i Delfi (pp 20).
Diskoskasteren, to moderne bronzekopier (pp 25-26).
Fotos af Akropolis på klippen (pp 29-30).
Plan over Akropolis (pp 31).
rekonstruktion af Akropolis (pp 32).
Tegning af de tre græske søjleordener (pp 33).
Parthenon (pp 34).
Oversigt over Parthenon (pp 35).
Plan over skulpturudsmykningen og skulpturprogram på Parthenon (pp 36).
grundplan over Parthenon med oversigt over skulpturprogram (pp 37).
Plan over Parthenonfrisen (pp 38).
Udsnit af Parthenonfrisen: Ryttere gør klar (pp 39).
Udsnit af Parthenonfrisen: To ryttere (pp 40).
Udsnit af Parthenonfrisen: Bærere med krukker, bag dem en fløjtespiller (pp 41).
Udsnit af Parthenonfrisen: Peplos-motivet (pp 43-44).
Metoper fra Parthenon (pp 46-47).
Erechtheion-templet (pp 41).

PERIODER
Arkaisk tid, klassisk tid (tidlig, høj- og senklassisk), hellenistisk tid.

VIGTIGE BEGREBER
Overordnet: stiliseret/naturalistisk, etos/pathos, standmotiv, drapering, det prægnante øjeblik, frise, metope, panel.
Arkaisk: frontal, aksial symmetri, det arkaiske smil, kouros, kore.
Klassisk: streng stil, contrapposto (kontrapost), wet look, idealisering, harmoni, personificering.
Hellenistisk: følelsesladet, ekspressivt, dramatisk, realisme, frit standmotiv.

INDHOLD
De vigtige begreber, jeg har udpeget, dækker udmærket en stor del af det indholdsmæssige. I vores studie af græsk skulptur har vi fokuseret på bevægelsen fra et meget stiliseret udtryk i den arkaiske skulptur til en udpræget naturalistisk udtryk i klassisk og hellenistisk kunst, en naturalisme, der i visse periode bliver nærmest overdrevet, fx med højklassikens wet look og i hellenismens svulstige formsprog. En anden tendens er en bevægelse fra et udtryk i arkaisk tid, der i høj grad understreger figurernes etos, til den hellenistiske kunsts pathos.
Vi har arbejdet med stilistisk datering inden for perioderne arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk og hellenistisk kunst. Den græske kunst dateres ofte udelukkende ud fra de stilistiske træk.
Vi har i det hele taget talt om, hvilke værdier og idealer, skulpturerne repræsenterer.
Sideløbende med studiet af statuer og relief har vi talt om Delfi og Athens Akropolis, hvor de fleste af de arkaiske og klassiske statuer er fundet.


***


ROMERSK SKULPTUR

AUGUSTÆISK TID, BASIS (Pensum)
Prima Porta-statuen (pp 13-14).
Panel fra Ara Pacis' østfacade, gudinde med børn (pp 17).
Panel fra Ara Pacis' vestfacade, Æneas ofrer (pp 18).

FLAVISK, BASIS (Pensum)
Panel fra Titus-buen, procession (pp 27).
Panel fra Titus-buen, Titus som triumfator (pp 28).
Relief fra Titus-buen, Titus' apotheose (pp 29).
Romersk adelskvinde, måske Marcia Furnilla, som Venus (pp 30).

ADOPTIVKEJSERTIDEN, BASIS (Pensum)
Portrætbuste af Hadrian (pp 40).
Statue af Antinoos (pp 41).
Rytterstatue af Marcus Aurelius (pp 42-43).

ROMERSKE SKULPTUR, PERSPEKTIVERENDE (ikke pensum)
Buste af Julius Cæsar, Glyptoteket (pp 8).
Buste af Pompeius, Glyptoteket (pp 9).
Buste af Augustus (pp 11).
Buste af Livia (pp 12).
Ara Pacis (pp 15).
Frise fra Ara Pacis' sydside, procession (pp 19-20).
Colosseum (pp 25).
Titus-buen (pp 26).
Flavisk kvinde med orbis comarum, Capitol-museet (pp 31-32).


PERIODER
Augustæisk tid, tidlig kejsertid.

VIGTIGE BEGREBER
Naturalisme, standmotiv, drapering, frise, metope, panel, augustæisk klassicisme, klassicerende, guldalder, personificering, triumf, apotheose/ deificering, perspektiv, dybdevirkning, adlocutio, ciselering, chiaroscuro, filosofskæg, clementia.

INDHOLD
Den romerske kunst er vanskelligere at datere stilistisk end den græske. Den forholder sig i sit formsprog meget ofte til den græske kunst. Derfor er det ofte nødvendigt at have nogen baggrundsviden.  Vi har studeret augustæisk kunst og kunst fra tidlig kejsertid (indtil Marcus Aurelius). Den augustæiske klassicisme kopierer i sit formsprog den klassiske græske kunst, dog er skulpturens (om end idealiserede) portrætlighed uklassisk og hører til i den romerske portrættradition. Vi har perspektiveret til portrætbuster fra senrepublikansk tid af Cæsar og Pompeius. Augstus udnytter kunsten i sin propaganda, der fremstiller hans regeringstid som en ny guldalder og understreger de værdier, som hans politiske program var bygget op omkring. Vi har perspektiveret til de tekster, vi har læst af Livius og Vergil.
I tiden efter det julisk-claudiske dynasti mærker man en bevægelse bort fra den klassicerende stil, selv om den klassicerende kunst ikke helt forsvinder. På Hadrians tid er der igen en stærk græsk inspiration at spore, ledsaget af en generel begejstring for græsk filosofi, litteratur etc. Dog er også denne nye klassicerende stil ofte blandet med nyere træk, fx ciselering.
I vores studie af den romerske kunst har vi næsten udelukkende fokuseret på kejsernes kunst, og vi har talt om, hvordan kunsten fremstiller kejserne.



***


EFTERANTIK KUNST
Sandro Botticelli, Venus’ fødsel (1485).
Donatello, David, 1440’erne, Museo Nazionale del Bargello (158 cm).
Bernini, Proserpinas rov (1621/22).
Rytterstatue af Kong Christian V, Kgs Nytorv (Bronzekopi af blyoriginal), 1688.
Constantin Hansen, Forum Romanum med Capitol i baggrunden, 1837 (34x45 cm).
Bissen, Paris med æblet (marmor, 180 cm), 1831-40 (Ny Carlsberg Glyptotek).

PERIODER
Renæssance, barok, nyklasscisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer