Holdet 2024 ol/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Tine Juel Simonsen
Hold 2024 ol/j (3j ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Krigen i Troja
Titel 2 Tragedie
Titel 3 Filosofi
Titel 4 Mytologi
Titel 5 Arkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Krigen i Troja

Med udgangspunkt i det græske og romerske epos har klassen arbejdet med den trojanske krig.  Klassen har arbejdet med homeriske træk og mundtlighed, samt forskellen på det græske og romerske epos. Herunder er der arbejdet med forskellige heltetyper.
Klassen har ydermere læst tragedien "Andromache" i en anden søjle.

I arbejdet med Æneiden har klassen sammenlignet Vergils værk med Homers Iliaden. Som perspektivering er der arbejdet med en moderne roman om den trojanske krig og uddrag af filmen "Troy".

Kernestof:
Homers Iliade, oversat af Otto Steen Due:
Hele 1. sang, uddrag af 6. sang linie 312-529 og hele 22. sang

Vergils Æneiden oversat af Otto Steen Due:
Uddrag af 2. sang linie: 234-360 og 434-711

Perspektivering:
Uddrag af filmen "Troy"
Uddrag af "Seersken" af Marie Helleberg side 112-116

Baggrund: Udleverede ark:
Oversigt over slægt i Iliaden og Andromache
Udleverede ark om Æneidens komposition
Diasshow om forhistorien til Iliaden
Diasshow billeder til Æneiden
Disposition 22. sang
Personerne i Iliadens 1. sang

Baggrund læst i græsk kunst:
61 - 69 og 74-75 I Græsk kunst.

Oversigt:
udleverede ark med oversigt over indhold i Iliaden
Ribe katedralsskoles hjemmeside med oversigt over indhold i Æneiden:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/vergil/aeneiden.htm
S
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tragedie

Klassen arbejder med det græske og romerske drama og perspektiverer til nyere drama Shakespeares Macbeth. I gennemgangen er der arbejdet med myten omkring Troja, (klassen har i andre forløb arbejdet med Iliadens 1. sang, uddrag af 6. sang og 22. sang og perspektiveret til uddrag af film "Troy").  I læsning af tragedien Andromache er der lagt vægt på personerne: og deres indbyrdes relationer samt konsekvenserne for krigen. Klassen har ydermere arbejdet generelt med det græske drama og dets dramaturgi. Samt demokratiet i Athen og oligarkiet i Sparta og den Peloponnesiske krig. I læsning af Thyestes er der lagt vægt på Tantalos-slægten, men der er i høj grad også arbejdet med stoicisme, som der er også er arbejdet med i filosofi-forløbet. Der er perspektiveret til Shakespeares Macbeth og I forløbet om mytologi er der perspektiveret til Shakespeares Titus Andronicus

Kernestof:
Euripides' Andromache, oversat af Torben Frische, 2004
Senecas:Thyestes linie 490-545 og 623-788 og 970-1112

Perspektivering:
Uddrag af Shakespeares Macbeth (i mytologi-forløbet er også læst et uddrag af Shakespeares Titus Andronicus)

Baggrund:
Ark om det aristoteliske drama
ark om slægten
dias om det græske teater
dias om klassisk tid

Baggrund læst i græsk kunst:
Græsk kunst side 145-149 og 152 (Fra de store Dionysier)-154.og 155-162 i græsk kunst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filosofi

Eleverne stifter kendskab med Platons filosofi belyst gennem "Sokrates' forsvarstale" og "hulebilledet" fra "Staten". Der fokuseres på Platon/Sokrates' syn på retorik, sofister og demokrati og Platons idelære.
Gennem arbejdet med teksterne inddrages det athenske demokrati og retssystem.
Eleverne har også arbejdet med enkelt brev af Seneca og stoicismen, som er gennemgået i forbindelse med læsningen af tragedien "Thyestes" er repteret.
Til sidst afsluttes forløbet med en perspektivering til Camus' Sisyforsmyten.
I mytologi forløbet er der også læst et meget kort uddrag af Platons "Symposion"

Kernestof:
Platon: Sokrates' forsvarstale (Fra: "Kend dig selv side 207-246")
Platon: Staten: Hulebilledet (Fra: "Kend dig selv" side 163-170)
Senecas brev 47  (fra Romersk antologi - udleveret som kopi).

Perspektivering:
Antik perspektivering: Aristofanes' skyerne: linie 206-267
Efterantik perspektivering: Albert Camus' Sisyfosmyten

Baggrund:
PPP om arkaisk tid, kunst og  naturfilosoffer,
førsokratikere, sofister, Platon og Sokrates.

Baggrund læst i græsk kunst side 134-144-149 og 155-62.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mytologi

Eleverne har arbejdet med forskellige græske og romerske myter. De har arbejdet med forskellige typer af myter og forskellige fortolkningsmetoder. De primære tekster er af Homer, Hesiod, Euripides, Vergil og Platon. Ydermere er myterne fra tidligere forløb inddraget: Homers Iliade og Vergils Æneide 2. sang, Euripides' Andromache, og Senecas Thyestes og Platons "Hulebilledet". Til forløbet er der perspektiveret til mytebrug i senere tid Shakespeares Titus Andronicus og Macbeth, og startede med en overgang fra filosofi forløbet, hvor eleverne perspektiverede til Camus' Sisyfos-myte.

Kernestof:
Hesiod: Værker og dage linie 42-201
Homers Odyssé sang 9. sang linie 231-565: (Oversat af Otto Steen Due)
Platon Symposion: fra "kend dig selv" Myten om Penia og Poros side 131-133

Perspektivering:
Vergils Æneide 6. sang vers 403-410 og 695-807 Oversat af Otto Steen Due
Titus Andronicus oversat af side 83-86
Magtens korridor: Pandora

Eleverne har besøgt glyptoteket og fået en rundvisning i myter i kunsten.

Baggrund:
Dias om myter

Og siderne i græsk kunst (også skrevet under de andre forløb):
side 61 - 69 og 74-75 og 134-144 og 145-149 og 152 (Fra de store Dionys)-154. og 155-162 i græsk kunst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Arkitektur

Formålet er, at eleverne opnår viden om nogle af de vigtigste antikke monumenter og bliver klar over, hvordan arkitekturen udvikler sig fra den arkaiske periode til den romerske. Eleverne arbejder med de antikke monumenter: baggrunden for opførelsen, myter, religion og anvendelse. Især er der lagt vægt på det arkitektoniske sprog og termer, som er en nødvendighed, når monumenterne skal analyseres og fortolkes.
De perspektiverende billeder skal tjene til en forståelse af hvordan antikkens arkitektur præger den senere europæiske arkitektur: Renæssance, barok, klassisme, historicisme og kunsten under den italienske fascisme og den tyske nazisme.

Eleverne opgiver følgende kendte monumenter:

Græske monumenter: (diasshow lagt som dokumenter i Lectio) Here-tempel 1 i Paestum, Afaia-templet, Cordia-templet på Sicilien, Parthenon i Athen, Hefaistos-templet i Athen, Erechtheion i Athen, Athene Nike-templet i Athen, Zeus-templet i Athen,
Romerske monumenter: (Diashow i mappen arkitektur på lectio ):
Hercules Victor i Rom, Portunus i Rom, Vesta-templet i Rom, Maison Carre i Nimes, Colosseum i Rom, Titus-buen i Rom, Pantheon i Rom, Konstantin-buen i Rom.

Perspektiverende billeder:
Renæssancen: Sant' Andrea, San Lorenzo. Il Tempietto, Santa Maria della Consolaziones, Villa Rotunda,
Barokken: Santa Maria in Campitelli, Santa Susanna i Rom.
Klassicismen: Harsdorffshus, Vor Frue Kirke i København.
Historicisme: Østergade 22 i København.
Fascisme: EUR i Rom
Nazisme: Gips-model af Volkshalle

Alle billederne ligger i Powerpoints

Eleverne har besøgt glyptoteket og fået en rundvisning i myter i kunsten.

Baggrund:
Dorisk, jomisk og korintisk stil
Links til templer
Husk, at I har lavet diasshows i googledrevet
Græsk kunst: side 76-78, billederne s. 94-112) :
Arkaisk kunst:
side152- 154 (frem til de store Dionysosfester): side157-160 (frem til sandhed og sandsynlighed) billederne s. 163-172 og 188-207 og 215-222. Klassisk kunst
Side 227-233 (kig på billederne s. 235-248): Hellenistisk kunst
Perspektivering: side 286-302
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer