Holdet 2024 ol/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Mette Marie Hartmann
Hold 2024 ol/k (3k ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Den græske mytologi
Titel 2 #2 Den homeriske Helt
Titel 3 #3 Antikkens retorik og den moderne
Titel 4 #4 Antikkens arkitektur og eftertidens
Titel 5 #5 Det græske Drama - Antigone
Titel 6 #6 Græsk filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Den græske mytologi

Oldtidskundskab er et videns-, kundskabs- og kulturfag, der omhandler antikken som grundlag for senere perioders kultur og
forestillingsverden såvel europæisk som globalt. Faget er centralt for elevernes almendannelse, idet det beskæftiger sig med
antikke tekster og monumenter, hvori værdier, begreber og formsprog, der blev normgivende for senere perioders kunst,
litteratur, tænkning og værdier, kommer til udtryk.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶  analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶  beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
̶  identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶  overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke p erspektivtekster og -monumenter
̶  nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶  oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både
Homer og romersk litteratur skal indgå
̶  arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
̶  væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
̶ antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Dette forløb:
Græsk mytologi er en fascinerende samling af myter og legender, der forklarer verdens skabelse, gudernes liv og menneskets plads i universet. Grækerne havde et komplekst forhold til deres guder, som de betragtede som mægtige, men også menneskelige i deres følelser og handlinger. De troede, at guderne kunne påvirke deres liv positivt eller negativt, og derfor var det vigtigt at ære dem gennem ofringer og ritualer.
I dette korte introforløb sættes der fokus på gudernes skabelse/verdens indretning, menneskesyn og gudssyn, hybris-nemesis, skæbnesyn samt verdens-og livssyn gennem læsning og fortolkning af forskellige klassiske tekster samt gennem udblik til efterantikke myter og legender.

Litteratur:
Hesiod: Theogonien (Lene Andersen)
Platon: Symposion (Aristophanes) - (Gorm Tortzen/Jørgen Mejer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Den homeriske Helt

”Oldtidskundskab er et kulturfag, der omhandler antikken som grundlag for europæisk kultur. Faget beskæftiger sig med antikke tekster og monumenter, hvori værdier, begreber og formsprog, der blev normgivende for europæisk kultur, kommer til udtryk.”
Formål  
”Gennem arbejdet med centrale tekster og monumenter fra antikken og med tekster og monumenter, der kan perspektivere dem, opnår eleverne en bred kulturhistorisk indsigt med vægt på evnen til at se lange linjer og forbindelser i europæisk kultur. Faget sætter eleverne i stand til at analysere og fortolke tekster og monumenter i en historisk kontekst og giver dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer.”

Metode:
De klassiske fags genstandsfelt er tekster og materielle levn fra antikken, samt den betydning disse har haft i senere europæisk kultur. Materialet er kulturens tegn. Det er fremstillet af en person, som gennem tegnet bærer et budskab, en meddelelse, en mening eller en følelse ind i sin tid. Betegnelsen ideografisk dækker, at der er tale om enkeltstående værker, der skal tydes og tolkes for deres mening (intentionalitet).   
Metodisk er hermeneutikken basis. Pointen i hermeneutikken er, at der aldrig er noget tegn/ ytring/ udtryk, som er uden sammenhæng. Mennesket er indlejret i sin kultur (synkront), men ligesom det har arvet både sit sprog og sin kultur, sætter det sig sproglige og kulturelle spor, som danner nye sammenhænge: kultur producerer kultur (diakront). Øvelsen går ud på at begribe meningen i de klassiske tekster og kunsten og forstå, hvilke spor de har sat sig. Meningen begribes i arbejdet fra detalje til helhed og omvendt, i det der betegnes som den hermeneutiske cirkel.
De klassiske fags postulat er altså i hermeneutikkens optik, at der i den moderne kultur massivt er indlejret spor af den antikke kultur. Det er i den sammenhæng, at læreplanens krav om væsentlighed og lødighed i valget af tekster og kunst skal ses. Lødigheden gælder tekstens/monumentets udtrykskraft i form og indhold. Væsentligheden gælder betydningen af det spor, der lægges ud. I afdækningen af sporene får vi nøglen til forståelse af helt centrale elementer i europæisk kultur og indsigt i vores egen identitet - og dermed en viden, der kvalificerer os til at samtale om verden nu.
Metodisk drejer det sig altså grundlæggende om på hermeneutisk grundlag at få fat på tekstens/  kunstværkets betydning aflæst i epokens kulturelle kontekst og i sporene, og den enkelte tekst læses overordnet efter denne metode. Men i tillæg hertil er der et meget stort antal metoder eller værktøjer til at løse op for tekstens mening. Det være sig tekstinterne metoder (f.eks. nøglebegreber i teksten) eller teksteksterne metoder
Tekstgennemgang  
En tekstsøjle består af to typer af tekster, basistekster og perspektiverende tekster.  En basistekst er en antik tekst, der altid læses også i sin egen ret, dvs. for den værdi, den har i sig selv. En perspektiverende tekst er en antik eller en nyere tekst, der læses tematisk og ikke nødvendigvis i sin egen ret. Med nyere tekster menes efterantikke tekster.

Pensum
Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen: "Paideia - Grundbog til oldtidskundskab". Systime 2012, s.11-30
Homer: Iliaden Transl. Otto Steen Due. Klassikerforeningens kildehæfter 1999
Vergil: Aeneiden. Transl. Otto Steen Due. Forlaget Centrum 1996
Johnny Thiedecke: "Syng Gudinde - trojanske temaer i litteratur, kunst og analyse". Pantheon 2012

Homer: Iliade
Udvalgte sange:
1 sang vers 1-246, 348-427
3 sang vers 1-112, 324-461
6 sang vers 237-525
16 sang v. 684-863:  (MH oplæg - Patrokles død)
22. sang vers 1-468
24. sang vers 1-140, 169-236, 477-804

Perspektivering:
Vergil: Aeneiden (udvalgt sang)
2 sang vers

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Antikkens retorik og den moderne

”Oldtidskundskab er et kulturfag, der omhandler antikken som grundlag for europæisk kultur. Faget beskæftiger sig med antikke tekster og monumenter, hvori værdier, begreber og formsprog, der blev normgivende for europæisk kultur, kommer til udtryk.”

Formål  
”Gennem arbejdet med centrale tekster og monumenter fra antikken og med tekster og monumenter, der kan perspektivere dem, opnår eleverne en bred kulturhistorisk indsigt med vægt på evnen til at se lange linjer og forbindelser i europæisk kultur. Faget sætter eleverne i stand til at analysere og fortolke tekster og monumenter i en historisk kontekst og giver dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer.”

Litteratur:
Jens Refslund Poulsen: Paideia. Systime 2012
Mogens Herman Hansen: Lysias taler. Museum Tusculanums Forlag 2002 (tale I og III) "Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes + Forsvartalen mod Simon"
https://www.dansketaler.dk/tale/gorgias-lovtale-over-helena-aarstal-ukendt
Jørgen Mejer, Gorm Tortzen: Kend dig selv - Et Platon udvalg. Gyldendal 2000 - Sokrates Forsvarstale
Thukydid: Perikles Gravtale - Fra:  A. Kragelund. Græske historikere. Aschehoug, 1968
Ole Thomsen: Cicero: Forsvarstale for Cælius (uddrag: 27-51)
Johnny Cochrane: Forsvarstalen mod O.J. Simpson - afsluttende bemærkninger
Lincoln: Gettysburg Address
Præsident Clinton: Map Room Speech
New Year greetings of President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy: https://youtu.be/ANaVkRxDPCI?si=R6jEi5EDcz60d3ei
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-lars-loekke-rasmussens-tale-ved-flagdagen-for-udsendte-soldater-den-5-september-2018/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/anders-fogh-rasmussen-v-om-samarbejdspolitikken-29-august-2003
https://www.dansketaler.dk/tale/inger-stoejbergs-tale-ved-afstemningen-om-en-rigsretssag-mod-fhv-minister-inger-stoejberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Antikkens arkitektur og eftertidens

Formål
Gennem arbejdet med centrale tekster og monumenter fra antikken og med tekster og monumenter, der kan perspektivere dem, opnår eleverne en bred kulturhistorisk indsigt med vægt på evnen til at se lange linjer og forbindelser i europæisk kultur.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur
– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
– nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
Efter en gennemgang af hhv. den græske arkitektur og den romerske, inddeles klassen i 5 grupper, der hver har ansvaret for en efterantik periode. Grupperne får 2 moduler til at finde 5 værker fra de udvalgte perioder. Lave en værkanalyse, der trækker tråde tilbage til Antikken - fokus på arven fra antikken samt nyskabelser.

Gotikken
Renaissancen
Barokken
Nyklassicismen/Greek revival
Historicismen

Litteratur:
Johnny Thiedecke: Antikkens arkitektur og dens efterliv. Pantheon 2007
Jan Gympel: Arkitekturens historie - fra antikken til i dag. Köneman 2005
Gyldendal: Oldportalen

Græske basismonumenter:
Parthenon, Niketemplet, Erechteion, Hephaistos templet på Agora Heratemplet i Paestum, Athene Afaia templet.

Romerske basismonumenter:
Pantheon, Colosseum, Maison Carree, Portunus, Templet for Augustus og Livia, Konstantinbuen

Efterantikke perspektivmonumenter: Il Tempietto i Rom; Palladios Villa Rotunda ved Vicenza; Peterskirken og Peterspladsen;  Capitol i Washington D.C.; British Museum i London; C. F. Harsdorffs hus, Vor
Frue Kirke (Ydre), Thorvaldsens Museum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Det græske Drama - Antigone

Baggrund:: Aristoteles: Om Digtekunsten, kap. 6, 11, 14 (IHenrik Flygare: Klar scene - en introduktion til teater. Drama 1994. + Det græske drama, s. 8-13)

Perspektivtekst:
Sophie Scholl (filmen om) Civil ulydighed - legalitet><legitimitet


GENRE
Vigtige begreber: Prologos, parodos, episode, stasimon, exodos, tragedie-konventioner, theatron, skene, orkestra, Dionysosierne, myte, peripeti, anagnorisis, tragisk ironi.

Der er talt om de mange genrekrav og konventioner, der kendetegner det antikke drama, og som i høj grad er med til at definere, hvordan Antigone er opbygget. De er indkapslet i de ovenfor nævnte begreber.


INDHOLD
Vigtige begreber: miasma, ære, krænkelse, hybris, orakel, tragisk helt, hamartia, stat, samfundets love og skikke, religion, gudernes love, familie, oikos, genos, eusebeia, asebeia.

Baggrund:
Myterne om Ødipus og De syv mod Theben (opgøret mellem Polyneikes og Eteokles) har vi talt om i forbindelse med tekstgennemgangen. Særligt Polyneikes og Etokles’ opgør er det vigtigt at kende til for at kunne forstå Antigone-karakterernes situation.

Konflikter og personkarakteristik:
Personerne tegnes i tragedien i høj grad gennem de konflikter, der bygger op imellem dem i løbet af stykket: Antigone og Ismenes konflikt drejer sig om guderne versus familien, religionens krav versus samfundet. I Kreon og Antigones konflikt sætter Kreon staten før familien, men Antigone guderne og familien før staten. I konflikten Kreon og Haimon hævder Kreon, at det er et spørgsmål om, at genos kommer før oikos, men Haimon hævder, at det er et spørgsmål om, at oikos kommer før staten.
For alle karakterer kan det overordnede problem siges at være en konflikt mellem eusebeia og asebeia. Begrebet eusebeia er et stort begreb, der dækker respekt for guderne, for slægten og de døde. Men for ingen af karaktererne findes en udvej, hvor det hele opfyldes.

Tragisk ironi:
Antigone er ikke rig på tragisk ironi. Men vi har været inde på begrebet, som er typisk for den attiske tragedie.

Samtidskritik:
De konflikter, som Sofokles diskuterer i stykket, er centrale i en tid, hvor det athenske samfund skifter karakter. Vi har såvel i denne som i andre forbindelser talt om det paradigmeskifte, der finder sted, som dels indebærer, at en rationalistisk verdensforståelse træder i stedet for en mytologisk funderet, og dels – som en konsekvens af det rationalistiske gennembrud – fører til en ny opfattelse af mennesket som individ. De brydninger og den splittelse, som kan blive resultatet af den omvæltning, er netop, hvad Sofokles diskuterer i stykket.
Samtidig fornemmer man i Sofokles’ fremstilling demokratens skepsis over for monarkiet (repræsenteret ved Kreon).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #6 Græsk filosofi

Formål
Gennem arbejdet med centrale tekster og monumenter fra antikken og med tekster og monumenter, der kan perspektivere dem, opnår eleverne en bred kulturhistorisk indsigt med vægt på evnen til at se lange linjer og forbindelser i europæisk kultur.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur
– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
– nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Basistekster:
- Platon: Sokrates forsvarstale, fra Jørgen Mejer & Gorm Tortzen, Kend dig selv (Gyldendal 2000).
- Platon: Hulelignelsen, fra Jørgen Mejer & Gorm Tortzen, Kend dig selv (Gyldendal 2000).
- Platon: Symposion 198-223 (Faidros, Pausanias, Agathon, Sokrates’ tale, Alkibiades, slutningen), fra Jørgen Mejer & Gorm Tortzen, Kend dig selv (Gyldendal 2000).

Symposion og hulebilledet:
- Diotimas stadiefilosofi, og hvordan denne føjer sig ind i Platons idélære. – Parallellerne mellem DIotimas stadier og hulebilledet.
- Sokrates’ (Diotimas, Platons) forståelse af begrebet eros. Betydning = begær, stræben...?
S. Kierkegaard: In vino Veritas (Viktor Eremitas) - perspektivering

FOKUSPUNKTER
Overordnet:
- Sokrates’ karakter, Platons fremstilling (idealisering) af Sokrates.
- Sokrates og hans filosofi i relation til det athenske samfund.
- Sokrates’ selvbeherskelse, både i forbindelse med retssagen, henrettelsen og i Symposion.
- Platons dialoger (dvs. Symposion) som litteratur. Hans kompositoriske og indholdsmæssige overvejelser i forhold til dialogens indhold og rammen.
- Sokrates’ logik og videnskabelighed (logos), dvs. hans samtalekunst (dialektik) og den majeutiske metode.

VIGTIGE BEGREBER
Genre: sokratisk dialog, retorik.
Indhold: visdom; majeutisk metode (jordemodermetode); anamnesis; erkendelse; dualisme; idélære; fænomener; ideer; doxa/ episteme; apori; det gode, det sande, det skønne; evig/ foranderlig; sjæl (psyche)

HULEBILLEDET (perspektivtekst):
Vi læste uddraget udelukkende som en introduktion til og illustration af Platons idélære.


SYMPOSION:
Som med Forsvarstalen har vi især fokuseret på, hvordan Sokrates er fremstillet. Symposion er dog et mere udpræget eksempel på hans filosofi end Forsvarstalen, ikke mindst på idélæren.

Opbygningen af teksten:
Vi har talt om opbygningen af teksten, og om den ramme, som Platon skaber, hvilket er typisk for hans dialoger. Vi har overvejet forskellige forklaringer på, hvorfor Platon er så omhyggelig med at etablere den kinesiske æske af fortællere, men vi kan ikke vide det med sikkerhed.
Fokus har været på Faidros, Pausanias, Agathon, Sokrates og Alkibiades.


Sokrates' og Agathons dialog:
Det er typisk for Sokrates, at han insisterer på samtalen i stedet for talen – både i samtalen med Agathon og i selve hans "tale." Det fandt vi også spor af i Forsvarstalen. Se i det lys bliver Symposion også udtryk for Platons kritik af retorikken (sofisterne). Samtalen er en typisk sokratisk dialog, som ender i apori (rådvildhed), for konklusionen virker åbenlyst forkert, men i denne tekst forløses rådvildheden i Sokrates' efterfølgende tale.

Sokrates' og Diotimas dialog, sokratisk dialog:
Vi har set på Sokrates' og Diotimas dialog nøje. Vi har dannet os et overblik over deres argumentation, som den skrider frem. Den er et glimrende eksempel på sokratisk dialektik, hvor et begreb eller et fænomen defineres gennem samtale med spørgsmål, svar, som åbner for nye spørgsmål, nye svar etc.
For at forstå argumentationen, må man acceptere, at det gode, det sande og det skønne er uadskillelige, eller tre sider af samme sag.

Udødelighed og Eros:
Dialogen byder på gode eksempler på Sokrates og Platons søgen efter evige sandheder. Vi har især diskuteret Diotimas ord om at være gravid eller svanger og at have trang til at føde, som netop hænger sammen med menneskets trang til udødelighed, mere specifikt trangen til at sætte noget i verden, som man kan efterlade sig. Diotima skelner mellem to former for Eros i denne forbindelse (og lægger således i forlængelse af Pausanias), kropslig og sjælelig graviditet, som hun knytter sammen med to forskellige typer kærlighedsforhold, henholdsvis mand-kvinde og mand-mand (dvs. voksen mand og ung mand). Ved at sætte det sidste over det første lægger hun sig egentlig i forlængelse af de tidligere (mandlige) talere.

Stadiefilosofi:
Endelig har vi studeret de stadier, som Diotima til sidst præsenterer. Det er det punkt i teksten, hvor idélæren bliver tydeligt udfoldet. Vi har sammenlignet med hulebilledet og eksperimenteret med at placere de forskellige stadier på det tilsvarende sted mellem det inderste af hulen og verden uden for hulen.

Sokrates-karakteren of Alkibiades' rolle:
Endelig har vi talt om Alkibiades' rolle i teksten, især hvad hans entré og hans tale betyder for Sokrates' karaktertegning. På den ene side er hans og Sokrates' forhold, som han beskriver det, et konkret eksempel på, hvordan Sokrates sætter det åndelige over det fysiske i et kærlighedsforhold. Sokrates' udseende og hans tale svarer dertil. Hans ydre er grimt, og hans ord er upyntede, men ser man ind bag det ydre, finder man hans særlige skønhed, nemlig visdom. På den
anden side understreger Alkibiades, at Sokrates altid skal omgive sig med smukke ynglinge, hvilket bryder med Sokrates' (Diotimas) idealer.

Udblik til Søren Kierkegaard: In vino Veritas (Victor Eremitas)
I In Vino Veritas (1845)  som er en beskrivelse af fem æstetikeres taler over god mad og drikke, skaber Kierkegaard sit eget Symposion under stærk indflydelse fra Platon, men samtidig er der tale om en humoristisk gendigtning. De 5 taler skiftevis om kvinden, om hvordan hun er og hvordan hun burde være. Det er fortælleren William Afham, der som en flue på væggen ser og hører det hele og nu genfortæller sin erindring om gæstebuddet til os læsere, ganske som også Platons Symposion genfortælles af en, der ikke selv var tilstede, men blot videregiver en andens erindring. Fokus er her på Victor Eremita som indleder sin tale med at takke guderne for, at han er blevet en mand og ikke en kvinde!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer