Holdet 2024 ol/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Tine Juel Simonsen
Hold 2024 ol/m (3m ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rejsen
Titel 2 Herakles - Hercules
Titel 3 Filosofi
Titel 4 Mytologi
Titel 5 Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rejsen

Fokus er på Homers Odyssé og Vergils Æneide og rejsemotivet. Klassen har arbejdet med Homer og homeriske træk. Derudover har vi arbejdet med forskellige temaer og karakteristik af kvinderne og heltene i sangene.
Til slut i forløbet perspektiveres filmen "O brother were art thou".

Kernestof:

Homers Odyssé 1. sang linie 1-95
Homers Odyssé 5. sang linie 28-148
Homers Odyssé 6. sang linie 113-331
Homers Odyssé 8. sange vers 523-569 (læst højt i klassen)
Homers Odyssé 9. sang (hele sangen)
Homers Odyssé 11. sang: Linie Linie 84-151 og 385-466 og 467-540:
Homers Odyssé 23. sang linie164-232


Vergils Æneide 6. sang linie 632-721

Perspektivering:
Filmen "O Brother were art thou"
Margareth Atwood: The Penelopiad side 186-188

Materiale:
Homer og homeriske træk
Billeder til forhistorien
Oversigt over Odysse: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/homer/odysseen.htm

Baggrund læst i græsk kunst:
61 - 69 og 74-75 I Græsk kunst.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Herakles - Hercules

I forløbet har eleverne arbejdet med helten Herakles. Forløbet tog udgangspunk i Disneys tegnefilm "Hercules". Herefter læste eleverne Sofokles tragedie "Herakles' død - kvinderne i Trachis. Eleverne har også arbejdet med det aristoteliske drama i forhold til tragedien.
Eleverne har endvidere læst et uddrag af Senecas "Hercules på Oeta", hvor der har været fokus på stoicismen.
I et andet forløb har eleverne arbejdet med uddrag af Euripides' Herakles.
Til slut har eleverne perspektiveret den græske og romerske tragedie til Shakespeares Macbeth.

Kernestof:
Sofokles' Herakles' død, Ved Niels Jørgen Green
Senecas Hercules på Oeta side 62-65 i bogen med Herakles' død


Perspektivering:
Disneys: "Hercules"
Shakespeares Macbeth

Baggrund:
www.denstoredanske.dk om Herakles:
https://denstoredanske.lex.dk/Herakles

Udleveret ark om: Det aristoteliske drama
Dias om det græske teater
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filosofi

Eleverne stifter kendskab med Platons filosofi belyst gennem "Sokrates' forsvarstale" og "hulebilledet" fra "Staten". Der fokuseres på Platon/Sokrates' syn på retorik, sofister og demokrati og Platons idelære.
Gennem arbejdet med teksterne inddrages det athenske demokrati og retssystem.
Eleverne har også arbejdet med enkelt brev af Seneca og stoicismen, som er gennemgået i forbindelse med læsningen af tragedien "Hercules" er under emnet om tragedie.
Til sidst afsluttes forløbet med en perspektivering til filmen "The matrix" og til Camus' Sisyforsmyten.
I mytologi forløbet er der også læst et meget kort uddrag af Platons "Symposion"

Kernestof:
Platon: Sokrates' forsvarstale (Fra: "Kend dig selv side 207-246")
Platon: Staten: Hulebilledet (Fra: "Kend dig selv" side 163-170)
Senecas brev 54  (fra Romersk antologi - udleveret som kopi).

Perspektivering:
Antik perspektivering: Aristofanes' skyerne: linie 206-267
Efterantik perspektivering: Albert Camus' Sisyfosmyten
Film "The Matrix"

Baggrund:
PPP om arkaisk tid, kunst og  naturfilosoffer,
førsokratikere, sofister, Platon og Sokrates.


Baggrund læst i græsk kunst side 134-144-149 og 155-62.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mytologi

Eleverne har arbejdet med forskellige græske og romerske myter. De har arbejdet med forskellige typer af myter og forskellige fortolkningsmetoder. De primære tekster er af Homer, Hesiod, Euripides og Platon. Ydermere er myterne fra tidligere forløb inddraget: Homers Iliade og Vergils Æneide 2. sang, Sofokles' Kvinderne i Trachis - Herakles' død, og Senecas Hercules og Platons "Hulebilledet". Til forløbet er der perspektiveret til mytebrug i senere tid Shakespeares Macbeth, og startede med en overgang fra filosofi forløbet, hvor eleverne perspektiverede til Camus' Sisyfos-myte.

Hesiod: Værker og dage linie 42-105
Homers Iliaden 22. sang linie 214-366
(Oversat af Otto Steen Due)
Platon Symposion:  myten om Poros og Penia fra "kend dig selv" side 131-133
Euripdes Herakles:  Side 24-28 og side 45-50 og Side 57-60 og
Side 62 (fra bud) til 66 og Side 74-82.

Perspektivering:
Magtens korridor: Pandora


Baggrund:
Dias om myter

Og siderne i græsk kunst (også skrevet under de andre forløb):
side 61 - 69 og 74-75 og 134-144 og 145-149 og 152 (Fra de store Dionys)-154. og 155-162 i græsk kun
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skulptur

Eleverne har arbejdet med skulptur fra den arkaiske tid til romersk. I forløbet er lagt vægt på den stilistiske udvikling. I antikken har der været følgende fokus:

GRÆSK:
700-500 f.kr. : Arkaisk
500-450: f. kr. Tidlig-klassisk
450-400 f.kr. : Høj klassisk
400-330 f.kr: sen-klassisk
330-31 f.kr.: Hellenistisk

ROMERSK:
140- 31 f. Kr. Sen-republik
31 f.kr - 14 e. kr.: Augustæisk klassicisme
14-68 Den julio-claudiske slægt
69-96: De flaviske kejsere
96-192: De gode kejsere/adoptivkejserne

EFTER-ANTIKKEN:
1400-1600: renæssance
1600-1730: Barok
1730-1840: Ny klassicisme
1850-idag: Modernisme
     (1860-1920: Historicisme)
     (1920-1945: Fascistisk kunst)

Eleverne har powerpoint med græske, romerske og perspektiverende billeder, som er gennemgået i undervisningen.

Alle billeder findes i diasshows på Lectio.

Der opgives ukendte billeder til eksamen.

I græsk kunst er læst:
Arkaisk kunst: side 76-78  (kig på billederne s. 94-112)
Klassisk kunst: side152- 154 (frem til de store Dionysosfester) og side 157-160 (frem til sandhed og sandsynlighed) (kig på billederne s. 163-172 og 188-207 og 215-222)
Hellenistisk kunst: Side 228-233 (kig på billederne s. 237-248)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer