Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Bibi Ziersen
|
Hold
|
2024 ke/c (2c ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
- Atomets opbygning
- Periodesystemet og elektronstruktur
- Afstemning af reaktionsligninger
- Tilstandsformer
Øvelse: Påvisning af kemiske reaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ionforbindelser
- Simple ioners ladning og navngivning
- Sammensatte ioner
- Formelenheder og navngivning af ionforbindelser
- Ionbinding og iongitter
- Ionforbindelsers egenskaber (smelte-/kogepunkt, opløselighed)
- Fældningsreaktioner
Øvelser:
- Fældningsreaktioner
- Struvit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Molekyler og brændstoffer
Molekyler:
- Små molekylers navngivning
- Elektronparbinding, elektronprikformler og stregformler
- Elektronegativitet
- Polaritet
- Hydrofile og hydrofobe grupper
- Intermolekylære bindinger
Ammoniak som grønt brændstof:
- Fremstilling og anvendelser af ammoniak
Carbonhydrider:
- Alkaner og alkeners opbygning og navngivning
- Carbonhydriders fysiske egenskaber (smelte-/kogepunkt, opløselighed)
- Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
Øvelse:
- Lightergas (lavet under forløb om mængdeberegning)
- Ammoniak i piller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Metaller og redoxkemi
- Metalbindingen
- Redoxreaktioner (reduktion, oxidation)
- Spændingsrækken
- Ædle og uædle metaller
Øvelse:
- Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mængdeberegning
Mængdeberegning:
- Stofmængde og enheden mol
- Molarmasse
- Omregning vha. trekantsformlen (m, n og M)
- Ækvivalente mængder
- Udytteberegning
Gasser:
- Idealgasligningen
Opløsninger:
- Stofmængdekoncentration
- Formel og aktuel stofmængdekoncentration
- Fældningstitrering til bestemmelse af saltindhold
Øvelser:
- Syntese af jern(II)sulfat-vand
- Lightergas
- Bestemmelse af saltindhold i fødevarer eller havvand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syrer og baser
- Syrer, baser og amfolytter
- Korresponderende syre-basepar
- Syrer og basers styrke
- Vands selvionisering
- Beregninger med pH og pOH
- Syre-basetitrering
Øvelser:
- Salmiak
- Titrering af C-vitamin
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elevfremlæggelse: Erik, Emma, Emma-Elise
-
Basiskemi C; sider: 153-170
-
Phet: Syrers og basers styrke
-
Syrer, baser og amfolytter
-
pH-cirklen.pdf
-
Elevfremlæggelse: Ella, Ella og Eline
-
Journal: Salmiak 🍬
-
Øvelsesvejledning_Salmiak.pdf
-
Elevoplæg: Elias, Elias, Christina
-
Elevoplæg: Carla, Buster, Bertha
-
Lav en video om syre-basetitrering
-
Øvelsesvejledning_C-vitamin.pdf
-
Upload jeres færdige videoer om syre-base-titrering her
-
Gymnasiekemi - Spil og repetition
-
Mundtlig eksamenstræning
-
Elevoplæg: Anna, Anna, Alma
-
Elevoplæg: Asker, Anton og Benedikte
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487995889",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487995889",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487995889"
}