Holdet 2024 ng/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Sidse Kappel Jørgensen
Hold 2024 ng/n (2n ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Udnyttelse af vandressourcer
Titel 2 Klima og vejr
Titel 3 Energi og bæredygtighed
Titel 4 Den dynamiske jord

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Udnyttelse af vandressourcer

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.


Stikord til forløb:

- Vandetskredsløb (og, kondensation, skydannelse, nedbør, overfladeafstrømning,
   grundvandsdannelse og underjordisk  afstrømning)
- Nettonedbør
- Vandbalanceligningen
- Grundvandsdannelse
- Infiltration
- Mættet og umættet zone
- Grundvandsspejl
- Overfladevand
- Jordbundstyper og deres betydning for grundvandsdannelse
- Porøsitet og permeabilitet
- Drikkevandsressourcer
- Danmarks grundvand
- Regionale forskelle i Danmark
- Udnyttelig ressource, forurening af vand og vandkvalitet.
- Vandknaphed
- Vandindvinding, vandforbrug og overindvinding
- Saltvandsintrusioner
- Klimatilpasning, skybrud og oversvømmelse
- Gladsaxes klimatiltag (Vandledningsstien, Gladsaxe idrætsanlæg, Marielyst)


- Forsøg: Nedsivning af vand i to sedimenttyper
- Forsøg: Skyforsøg
- Ekskursion: Gladsaxe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klima og vejr

Væsentlige begreber:

• Strålingsbalancen/energiregnskabet og drivhuseffekten
• Albedo
• Feedbackmekanismer - positiv og negativ
• Kulstofskredsløbet
• Klimazoner og plantebælter
• Den globale termohaline cirkulation
• Golfstrømmen
• Grønlandspumpen —> dybvandsdannelse
• Klimaforandringer
• Drivhusgasser
• Parisaftalen
• COP-møderne
• Klimamodeller
• Klimascenarier
• Istider
• Det globale vindsystem
• Atmosfærens opbygning
• Termisk og dynamisk høj- og lavtryk
• Polarfronten
• Corioliskraften
• Kold og varmfronter
• Skydannelse
• Nedbør og nedbørsvariationer
• Dugpunkt/Dugpunktskurven/luftens mætningskurve
• Relativ luftfugtighed
• Tør- og fugtadiabatisk
• Orkandannelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Energi og bæredygtighed

Kernestof:

Jordens og landskabernes processer
• Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af
  ressourcer
• Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
• Udnyttelse af vandressourcer
• Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende
   livsvilkår
• Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
• Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold,
  herunder forbrugs- og produktionsmønstre
• Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
• Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og
  energiforbrug
• FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling

Stikord fra forløb:

• Vedvarende og begrænsede energikilder
• Fossile brændsler
• Oliedannelse
• Oliefælder
• Sol-, vind-, vandenergi og biomasse
• Kernekraft (fission, fusion og håndtering af radioaktivt affald)
• Kulstofkredsløbet
• Strålingsbalancen
• Bæredygtighedens tredeling
• Energikilder i DK og globalt
• Energiforbrug og teknologi
• Reserve/ressource-modellen.
• R/p-forholdet.
• Nordsøens oliedannelse
• Indvindsmetoder i forhold til olie
• Migration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den dynamiske jord

Kernestof:

Jordens og landskabernes processer
• Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og
   vulkaner
• Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af
   ressourcer
• Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning
   for produktion og samfund


Stikord fra forløb:

• Pladegrænser (Konstruktiv, destruktiv, bevarende)
• Kontinental- og oceanplader
• Spredningszone
• Subduktionszone
• Konvektionsstrømme
• Jordens opbygning
• Jordskælvsdannelse
• Hypo- og epicenter
• P-bølger, S-bølger og overfladebølger
• Forkastninger (normal, overskydning og sideværts)
• Tsunami
• Richterskalaen
• Seimsmograf
• Seismogram
• Triangulering
• Case: Sumatra jordskælvet
• Case: Sendei jordskævet
• Aktive zoner med jordskælv og vulkanisme
• Alfred Wegener
• Vulkantyper (Spalte, Skjold, Strato, Caldera og Cinder)
• Den midtatlantiske ryg
• Vulkandannelse
• Vesuv
• Viskositet
• Magma vs. Lava
    • Basaltisk, andesitisk og rhyolitisk
• Bjergarter
• Det geologisk kredsløb
• Pladeskub og pladetræk

Øvelse:
• Klassifikation af sten
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bølger i vand 24-04-2025
Vulkanisme 12-05-2025
Samlet billedbog 15-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer