Holdet 2024 re/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Mette Marie Hartmann
Hold 2024 re/a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Fænomenologi, teori og sociologi
Titel 2 #2 - Islam og muslimerne
Titel 3 #3  Tibetansk Buddhisme
Titel 4 #4 kristendom
Titel 5 #5 Scientology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Fænomenologi, teori og sociologi

I dette forløb introduceres eleverne for den religionsfænomenologiske og den religionssociologiske tilgang til religion. I undervisningen diskuteres det, hvornår man kan definere noget som en religion og der skelnes ml. indefra- og udefraperspektiver.

Religionsfænomenologien: Ninian Smarts 7 dimensioner, Podemanns Ritual-Myte-Model, forskellige typer af myter, forskellige slags ritualer, Van Genneps overgangsritualanalyse, rent og urent, mana og tabu. Der arbejdes med øvelser og der indgår dokumentarudsendelser i forløbet.

Religionssociologien: Emilé Durkheim - effervescence, Max Weber - affortryllelse, sekularisering, eklektisk religion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 - Islam og muslimerne

Fokus på:
Religioner, herunder menneskets religiøse forestillinger og identitetsdannelse, adfærd, organisation og produkter samt teorier om religion og religionsfaglige metoder.
-Religiøse refleksioner, intentioner, bevidsthed, tro ang. Gud, mennesket, samfund og natur
-Religiøse normer, værdier, argumenter, kommunikation, tekster, tradition, kultur, historie – nationalt og globalt
-Religiøse ritualer, symboler, billeder, kultgenstande, arkitektur, æstetik
-Religiøs praksis, sociale relationer, organisering, magtstruktur og samfundsmæssig relation.

Forløbet har fokus på religionens formative år, i mythoreligøst perspektiv fra åbenbaringstiden til den oplyste tid og den politisk/religiøse verdenopfattelse. I væsentlige træk læses islam som en reformativ religion. Der drages paralleller mellem Muhammed, Moses og Jesus - åbenbaringslitteraturen, profetlitteraturen - med fokus på profetens rolle og betydning for religionens udvikling.
Der læses uddrag fra Koranen og Hadithlitteraturen
Der arbejdes komparativ i forhold til lovfortolkningen mellem Torah, BP og Sharia

Metode:
Metodisk anvendes  tekstlæsning, indholds- og begrebsanalyse, strukturanalyse samt ritualanalyse
Særligt fokus er lagt på en analyse af de tre transitionsritualer (Bøn, faste, Valfart), på forholdet mellem iman, ibadat og muamalat begreberne samt på klassisk og moderne sharia.

Litteratur:
Jens Forman: Islam og muslimerne. Systime 2011
Jens Forman:Muslimernes religion - Tro, praksis og sharia. Systime 2006
Esben Andreasen: Al Bukhari: hadith samling. Systime 2007
Koranen: Oversat af Ellen Wulff. Vandkunsten 2006

Dokumentar: "Valfart til Mekka" (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Tibetansk Buddhisme

Religioner, herunder menneskets religiøse forestillinger og identitetsdannelse, adfærd, organisation og produkter samt teorier om religion og religionsfaglige metoder.
-Religiøse refleksioner, intentioner, bevidsthed, tro ang. Gud, mennesket, samfund og natur
-Religiøse normer, værdier, argumenter, kommunikation, tekster, tradition, kultur, historie – nationalt og globalt
-Religiøse ritualer, symboler, billeder, kultgenstande, arkitektur, æstetik
-Religiøs praksis, sociale relationer, organisering, magtstruktur og samfundsmæssig relation.

Metodisk anvendes  tekstlæsning, indholds- og begrebsanalyse, strukturanalyse samt ritualanalyse

Fokus i dette forløb er på den klassiske tibetanske buddhisme - Eleverne skal opnå kendskab til og indsigt i Buddhas meditative cirkulære system, dharma,  - her tænkes med udgangspunkt i De 4 Ædle Sandheder - sætte dette system i relation til de anvendte tekster. Forstå og anvende den buddhistiske begrebsterminologi samt redegøre for buddhismens udvikling

Kernestof:
Lene Højholt: Buddhas lære og den tibetanske buddhisme. munksgaard, 1993 - foukus på Buddhalegenden som formativ tekst, Benarestalen (udlægning af læren). De buddhistike retninger og deres indbyrdes forskelle. Boddhisattvaidealet og Tulkuens rolle, Bönreligionen.
Bruun, Lindtner og Nielsen: Buddhismen - Tanker og livsformer. Gyldendal 1982. (Tekst 8,9,11, 13, 18 (første ædle sandhed)

Dokumentar:
Antikkens store tænkere (Buddha) - DRKultur, 2017 (CFU)
TV4 Tibetansk buddhisme - interview med Michael Christmas. Center for tibetanske buddhisme (Hellerup)

Film: Kim Ki-Duk: Forår, sommer, efterår, vinter og forår.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 kristendom

Jødedom som introduktion til kristendom: Torah og Det Gamle Testamente. Pagtstanke, messiasforventninger, menneskesyn, forfølgelseshistorie.

1) Genesis, syndefald (https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1)
2) Pagtsteologien
3) Det Nye Testamente og Jesus. Ordafklaring: Testamente og evangelium.
4) Jesu liv og virke. Dåb i Jordanfloden - ritualindstiftelse. Relation til Døber-bevægelsen. Den historiske Jesus contra. traditionens. 1) Jesus-bevægelsen som udtryk for messiasforventning (eskatologisk nærventning- senere tilskrivning: Jesus som Gud, 2) Jesu død på korset - behov for omfortolkning hos Jesus-bevægelsen.
5) Åbenbaringen på Sinaj og Bjergprædiken. Forskellige udlægninger af Bjergprædiken. Det radikaliserede budskab: Inderliggørelse (streng sindelagsetik!), Jesus omdefinerer hykleren: At gøre et og tænke noget andet (fra gerningsretfærdighed/pligtetik/loveligion til sindelagsetik). Jesu forhold til den jødiske elite.
6) Lignelser som genre. Lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Etik. Næstekærlighed. Det dobbelte kærlighedsbud. Forskellige definitioner af næsten.
7) De kristne grunddogmer: Treenighed, opstandelse/forsoning, Dommedag/Paradis/Helvede.
8) Kristendomshistorie: De store splittelser. Fokus: Reformation, Luther, protestantisme/katolicisme
9) Det kristne ritualer i protestantisk kontekst: Fokus: Dåb (ritual og sakramente) og nadver (ritual og sakramente)

Tekster:
- De 2 kristne (og jødiske) skabelsesberetninger/kosmogonier, Gammeltestamente
- Åbenbaringen på Sinaj, Gammeltestamente
- Den apostolske trosbekendelse, protestantisme
- Bjergprædiken, Matt. kap. 5-7
- Lignelsen om den barmhjertige samaritaner, De onde vinbønder, De ti brudepiger,
- Ritualbeskrivelser af gudstjeneste, dåb og nadver, den danske evangelisk-lutherske folkekirke
Forskellen mellem katolicismen og Protestantismen
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-katolicisme-og-protestantisme
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/forskelle-mellem-katolsk-og-protestantisk-tro
- Martin Luther: Hvad er virkelig gode gerninger, protestantisk fundamentalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Scientology

Scientologi - en moderne religion

Faglige fokus:
Religioner, herunder menneskets religiøse forestillinger og identitetsdannelse, adfærd, organisation og produkter samt teorier om religion og religionsfaglige metoder.
-Religiøse refleksioner, intentioner, bevidsthed, tro ang. Gud, mennesket, samfund og natur
-Religiøse normer, værdier, argumenter, kommunikation, tekster, tradition, kultur, historie – nationalt og globalt
-Religiøse ritualer, symboler, billeder, kultgenstande, arkitektur, æstetik
-Religiøs praksis, sociale relationer, organisering, magtstruktur og samfundsmæssig relation.

Mål:
At eleverne lærer at identificere og analysere centrale træk ved religioner med udgangspunkt i Scientologi.
At eleverne reflekterer over forholdet mellem religion, samfund og individ i moderne kontekster.
At styrke elevernes kompetencer i mødet med religiøse og sekulære fremstillinger af kontroversielle bevægelser.

Fokuspunkter i undervisningen:
Scientologis grundlæggende lære: Introduktion til L. Ron Hubbard, begreber som Thetan, MEST, auditing, e-meter, dynamikker og Broen til den fuldkomne frihed.
Myte og ritual: Analyse af Scientologis brug af tekst og praksis i forhold til religionsfaglige begreber - her særligt anvendt på Faktorerne og trosbekendelsen.
Religion og samfund: Diskussion af Scientologis forhold til det omgivende samfund, herunder retslige og mediemæssige konflikter.
Kildearbejde og religionsfaglig metode: Kritisk analyse af både interne kilder (Scientologiens egne materialer) og eksterne kilder (dokumentarer, nyhedsartikler og forskningslitteratur).

Litteratur og Materiale:
Dorte Refslund Christensen: Scientology - en ny religion
Birgit Andersen (oa): Senmoderne religiøsitet i Danmark. Systime 2008 (kap. 3)
Tekster fra Scientologikirkens hjemmeside - https://www.scientology-denmark.org/

Robert og Thetanerne - https://thirdear.studio/da/pods/robert
Ludvigs podcast: Flugten fra Scientology - https://youtu.be/wwVuoGj88_8?si=fy6BgyCfmKRd7xFR
Scientology - helt tæt på (TV2) - Danmark i følge Bubber (7)

Ekskursion til Scientologikirken på Gammel Torv.Rundvisning/Samtale med Anette Refstrup.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer