Holdet 2024 re/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Mai Møller Fogtmann
Hold 2024 re/b (2b re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Intro til religion med fæno.
Titel 2 2: Buddhisme
Titel 3 3: Aflysninger pga. sygdom
Titel 4 4: Islam
Titel 5 5: Kristendom
Titel 6 6: Ved Det Grønne Bord

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Intro til religion med fæno.

Forløbet fokuserer på: Væsentlige religiøse fænomener analyseret og sammenlignet gennem fænomenologiske begreber. Dertil: Podemann Sørensen (ritualets tre plan) og van Genneps (de tre faser i overgangsritualer) ritualanalysemodeller. Sociologisk bidrag gennem Durkheims universalistiske teori om religion.


Analyse af Praying for Armageddon og Soldansen.


Igennem hele året har I analyseret hver religion i forhold til fire af Ninian Smarts syv dimensioner:
- Myte: Væsentlig religiøs fortælling, der menes at kunne sige mere end det almindeligt mulige. Ofte (ikke altid!) hensat til en udefinerbar urtid (altså uden for historisk tid). Rummer ofte overnaturlige elementer, og er indbefatter ikke sjældent ætiologier, dvs. myter, der forklarer, hvorfor noget er blevet, som det er.
- Dogmer: Den pågældende religions grundlæggende trosforestillinger/læresætninger. En slags teologiske "grundsandheder". Eks.: Jødedom: Gud har skabt verden, Adam og Eva som første mennesker. Kristendom: Arvesynd, treenighed, kødets opstandelse. Islam: Satan er en djin, Dommedag, Paradis/Helvede osv. osv.  
- Ritual: Handling/praksis tillagt symbolsk værdi og kendetegnet ved redundans (gentagethed), kontrol og præcision. Har til formål at ændre personer eller omgivelser, f.eks. overgangsritualet, der transformerer de deltagendes identitet. I nogle religioner angår ritualet en kommunikation med det guddommelige. Ritualer er ofte bygget på myter, og bliver således en gentagelse af den mytiske urtid.
- Etik: Overvejelser over moral - hvordan mennesker bør behandle hinanden og være i verden. Altså, hvad der er rigtig og forkort (ofte styret af tabu). Etik i religiøs kontekst opfattes oftest, som noget, der er givet udefra, eks. fastsat og givet til mennesket af en guddom. Derfor bliver de moralske påbud i en religiøs sammenhæng ofte indiskutable (selvom vi fra et etic-perspektiv kan se, at etikken faktisk bliver diskuteret og ændrer sig over tid).  

BEGREBER:
- Antropomorf(isme): Af græsk, "i menneskeform". Brugt om menneskers tendens til at forestille sig dyr, planter, guder osv. som besiddende menneskelige egenskaber og/eller udseende.
- Antropologi: Beskrivelsen af menneskets natur og forhold til Gud.
- Antropogoni: Menneskets skabelse.
- Axis mundi: Verdensaksen. En symbolsk vertikal linje, der forbinder eks. himmel og jord. Ofte anvendt symbol: Et bjerg, et tårn.
- Dogmer: Den pågældende religions grundlæggende trosforestillinger/læresætninger. En slags teologiske "grundsandheder". Eks.: Jødedom: Gud har skabt verden, Adam og Eva som første mennesker. Kristendom: Arvesynd, treenighed, kødets opstandelse. Islam: Satan er en djin, Dommedag, Paradis/Helvede osv. osv.  
- Effikacitet: Særligt om et rituals virkning sådan som det er forstået blandt udøverne selv.
- Emic: Indefra-perspektiv
- Eskatologi: (af gr. "yderst") Læren om de sidste tider, eks. jordens undergang og Dommedag.
- Etic: Udefra-perspektiv
- Etik: Overvejelser over moral - hvordan mennesker bør behandle hinanden og være i verden. Altså, hvad der er rigtig og forkort (ofte styret af tabu). Etik i religiøs kontekst opfattes oftest, som noget, der er givet udefra, eks. fastsat og givet til mennesket af en guddom. Derfor bliver de moralske påbud i en religiøs sammenhæng ofte indiskutable (selvom vi fra et etic-perspektiv kan se, at etikken faktisk bliver diskuteret og ændrer sig over tid).  
- Essentialisme: Opfattelsen af, at i dette tilfælde religion, har en fast essens, en kerne, som altid går igen. En essentialistisk religionsdefinition angår derfor de definitioner, der peger på bestemte fænomener frem for funktioner.
- Hierofani: Af græsk, "det helliges tilsynekomst". Fænomener, der kan betragtes som det helliges tilsynekomst (eksempler: Den brændende tornebusk, duen (helligånden) osv.
- Kosmologi: Betegnelse for ideer om verden (kosmos) og dens indretning.
- Kosmogoni: Forestillinger om verdens skabelse.
- Monoteisme: Troen på én gud i modsætning til polyteisme, flere guder. (Vær opmærksom på, at der er stor uenighed om, hvad monoteisme faktisk er. Kristne bliver f.eks. kritiseret af nogle muslimer for polyteisme grundet treenighedslæren).
- Myte: Væsentlig religiøs fortælling, der menes at kunne sige mere end det almindeligt mulige. Ofte (ikke altid!) hensat til en udefinerbar urtid (altså uden for historisk tid). Rummer ofte overnaturlige elementer, og er indbefatter ikke sjældent ætiologier, dvs. myter, der forklarer, hvorfor noget er blevet, som det er.
- Normativ: Bør-udsagn, dvs. holdningsudsagn. Udsagn, der udtrykker bestemte normer.
- Pietisme: Teologiske strømninger, der lægger vægt på fromhed (streng etik, der ofte rummer et hav af forbud, eks. ift. sex og alkohol).
- Polyteisme: Troen på flere guder.
- Profant: I modsætning til det hellige, dvs. det verdslige, ikke-hellige, hverdagslige.
- Profetparadigmet: Forestillingen om, at enhver sand profet bliver mødt af modstand ved præsentationen af Guds budskab, nogle gange ligefrem forfølgelse. Modstanden kan ligefrem opfattes (emic) som et udtryk for sandhedsværdien - at man er villig til at lide for det. Vær opmærksom på, at det kan ses spejlet i Jesus-fortællingen, men at Jesus jo fra et emic-synspunkt ikke er en profet, men Gud selv.
- Prædestination/determinisme: Forudbestemmelse. At menneskets skæbne/livsforløb er fastlagt af Gud. Sætter spørgsmålstegn ved den fri vilje, og dermed også, hvorvidt man er frelst eller ikke. Hvis man lægger stor vægt på prædestination opstår diskussionen om theodicé.
- Ritual: Handling/praksis tillagt symbolsk værdi og kendetegnet ved redundans (gentagethed), kontrol og præcision. Har til formål at ændre personer eller omgivelser, f.eks. overgangsritualet, der transformerer de deltagendes identitet. I nogle religioner angår ritualet en kommunikation med det guddommelige. Ritualer er ofte bygget på myter, og bliver således en gentagelse af den mytiske urtid.
- Sakralisering: Af latin, "helligørelse". Betegnelse for handlinger, hvor noget bliver gjort helligt, sakralt.
- Soteriologi: Af græsk: soteria = frelse og logi = læren om. Frelseslære. Den enkelte religions beskrivelse af vejen til frelse.
- Tabu:  Regler og forbud omkring hellige ting.
- Theodicé-problemet: Af græsk, "gudsretfærdighed". Dilemmaet, at der findes ondt i verden, når Gud er omnipotent (almægtig) og algod.
- Teologi: Læren om/beskrivelsen af Gud og hans forhold til mennesket.
- Teogoni: Forestillinger om Guds skabelse.
- Transcendent: Af latin, "overskride". Det som overskrider det menneskelige/det fysiske/den materielle verden. I en religiøs kosmologi det som tilhører "den anden verden". Det metafysiske.
- Universalisme: Teorier som mener at kunne forklare "på tværs". I religionsvidenskaben angår universalistiske teorier, det som menes at kunne siges om alle religioner, det som er tilfælles. Benyttes også om religioner, der hævder sandhedsværdi og ønsket inklusion af alle mennesker (eks. kristendom, buddhisme og islam). I modsætning til partikularisme: Kun at sige noget om enkelttilfælde eller religion, der kun henvender sig til en bestemt gruppe (eks. jødedom)
- Ætiologi: Myte, der forklarer, hvordan noget er blevet, som det er. Hvordan mennesket i jødedom og kristendom kom til at føde i smerte, arbejde for føden og blev dødelig f.eks. I samme fortælling i øvrigt ætiologien om, hvordan slangen kom til at kravle på sin bug.  

Eksempel på en religionssociologisk tilgang til religion:
Emile Durkheim (1858-1917), Frankrig:
Religionssociologi: Fokus på religion som et socialt fænomen. Et hvert fællesskab handler om internalisering af fælles normer og værdier. Dette er lykkedes, når man ikke længere betragter det som udefrakommende, men som en del af sig selv. Totemisme: Samfundet dyrker sig selv. Religion opstår som produkt af effervescens (følelsesmæssig opbrusen) i sociale sammenhænge: Følelse af noget større end sig selv. Religion som samfundets lim – det der binder os sammen trods eks. socioøkonomiske skel.

Primærkilder:
- Praying for Armageddon/Venter på Dommedag, dokumentar, fænomenologisk analyse
- Soldansen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Buddhisme

Buddhismens oprindelse, myter, dogmer, etik og ritualer.
Historie, dogmer, myter, ritualer og strømninger inden for buddhismen. Theravada/hinayana vs. Mahayana ift. synet på nirvana/det udvidede tomhedsbegreb (nirvana = samsara) og buddha/boddhisattvaer. Dertil sondren mellem elitebuddhisme og lægmandsbuddhisme, hvor vores fokus er på førstnævnte.

- Buddha-legenden (hvordan Siddharta Gautama bliver til Buddha)
- Dogmer: Samsara, livsverdner, Mara, De fem skandhaer, De tre juveler (eller tilflugter), De fire ædle sandheder, Den otte-foldige vej, Den 12-ledede årsagskæde, an-atman, karma, nirvana, bodhisattva, reinkarnation
- Ritualer: Nirvaniske ritualer, karmiske ritualer, apotropæisske/magiske ritualer
- Etik: De fem forskrifter, upaya og metta, skærpede regler (pietisme, cølibaci) for sangha (munke og nonner). Radikalisering etik: "Buddhas kriger", lama Ole Nydahl.

Primærkilder:
- Buddha-legenden i uddrag
- Der er ingen uforgængelig sjæl, Borup
- Benarestalen
- Buddha belærer Malunkyapatta
- Kosmisk Kaos, Malk de Koijn
- Dala Lama undskylder (filmklip)
- Buddhas kriger, Nydahl
- Lotus Flower, Radiohead
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Aflysninger pga. sygdom

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: Islam

Forløb med vikar Christina Larsen.
OBS: Mai overtager d. 22/2 og afrunder islam-forløbet frem til 10/3.

Baggrund: Smarts dimensioner, Jan Hjärpes model (traditionalisme, fundamentalisme, sekularisme, modernisme).


Underemner:
Euroislam, Mariam-moskeén, sunni vs shia, den traditionelle kønsopfattelse i hhv. islam, kristendom, jødedom (synkretisme), forskellige holdninger til retsskoler og sharia, islams tilblivelse og udbredelse, de fem søjler, dem seks trosartikler, hellige steder, koranen + tafsir + hadith, sharia, homoseksualitet, sufisme, imam, halal og haram, tørklædets mangfoldige symbolik


Fundamentalisten: Finder det væsentligt, at religionsforståelsen baserer sig på en bogstavelig læsning af de kanoniske værker (udefrastående kan måske nok se, at der alligevel tolkes og selekteres, men fra et emicperspektiv er det netop, hvad man skal søge at holde sig fra).
Traditionalisten: Finder det væsentligt dels, hvad de kanoniske værker siger, men i lige så høj grad traditionen: Hvad er man blevet enige om er vigtigt = kultur. Er regressiv = opfatter den rette levemåde/religionsforståelse som noget, der var engang om som man skal kæmpe for at fastholde/genskabe.
Modernisten: Har det helt afslappet med, at religionen fortolkes og reformeres. Tendens til at have symbolske snarere end bogstavelige tolkninger af de religiøse tekster.
Sekularisten: Mener, at religion er en privatsag, og at den dermed udelukkende hører til i privatsfæren afsondret fra det offentlige rum. Vil typisk derfor være fortaler for en total adskillelse af religion og stat, og bærer ikke religiøse symboler i det offentlige rum som eks. tørklæde eller kors.
Mens sekularisten typisk vil have et middel til lavt religiøst engagement, vil det typisk fylde langt mere for traditionalisten og fundamentalisten. Modernisten kan befinde sig begge steder ift. engagement. Sekularisten er således minimalist, mens fundamentalisten og traditionalisten er maksimalist typisk


TEMA:
1) Euroislam i Danmark: Syn på det inter-religiøse ægteskab og kønsroller.
2)    Tørklædets symbolik: fra kvindeundertrykkende til frigørende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: Kristendom

Jødedom som introduktion til kristendom: Torah og Det Gamle Testamente, pagtstanke, messiasforventninger, menneskesyn.

1) Genesis, syndefald, strukturalisme, Sölle.
2) Det Nye Testamente og Jesus.
3) Den historiske Jesus contra. traditionens. 1) Jesus-bevægelsen som udtryk for messiasforventning = den jødiske forventning om en genrejsning af Israel som sakralkongedømme = art eskatologisk nærventning, men omskrivning efter Jesu død uden sejr over romerne. Nyt formål = nye dogmer: Opstandelse, evigt liv og Jesus som Guds søn/treenighed. Jødedom: Dennesidigt fokus. Kristendom: Hinsidighedsfokus. Jødisk menneskesyn = positivt baseret på 1. skabelsesberetning. Kristent menneskesyn = negativt baseret på 2. skabelsesberetning/Syndefaldsmyten = arvesyndsdogmet. Jesu soningsdød på korset + opstandelse/evigt liv som "løsning".
4) Åbenbaringen på Sinaj og Bjergprædiken. Forskellige udlægninger af Bjergprædiken. Det radikaliserede budskab: Inderliggørelse (streng sindelagsetik!), Jesus omdefinerer hykleren: At gøre et og tænke noget andet (fra gerningsretfærdighed/pligtetik/lovreligion til sindelagsetik). Jesu forhold til den jødiske elite.
5) Lignelser som genre. Lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Etik. Næstekærlighed. Det dobbelte kærlighedsbud. Forskellige definitioner af næsten.
6) De kristne grunddogmer: Treenighed, opstandelse/forsoning, Dommedag/Paradis/Helvede, Jesu to-naturer
7) Kristendomshistorie: Reformation, Luther, protestantisme/katolicisme
8) Det kristne ritualer i protestantisk kontekst: Fokus: Dåb (ritual og sakramente) og nadver (ritual og sakramente)
9) Kort om moderne danske tolkningsretninger: Indre Mission, Grundtvigianisme, Tidehverv.

Fra partikularisme til universalisme (eller hvad?), Gammel Testamente vs. Ny Testamente, den historiske Jesus vs. traditionens Jesus (emic vs. etic), genesis, syndefald, synd, arvesynd, theodicé, strukturalisme (Strauss), Sölle, kosmogoni, kosmologi, antropogoni, antropologi, "testamente", Jesus som jøde, Jesus radikaliserer jødedommen, lignelser, sindelagsetik, idealisering af de udsatte, Jesu soningsdød, treenigheden, Jesu to-naturer, Dommedag, Paradis/Helvede, Luther: Protestantisme vs. katolicisme, sakramenter.

Ift. tolkningsretninger: Jan Hjärpes typologi i forkortet udgave: Fundamentalisme, traditionalisme, modernisme.

Tekster:
- De 2 kristne (og jødiske) skabelsesberetninger/kosmogonier, Gammeltestamente
- Åbenbaringen på Sinaj, Gammeltestamente
- Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed, kristen teologisk eksistentiel modernisme
- Bjergprædiken, Nytestamente
- Lignelsen om den barmhjertige samaritaner, Nytestamente
- Ritualbeskrivelser af gudstjeneste, dåb og nadver, den danske evangelisk-lutherske folkekirke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer