Holdet 2024 re/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kirstine Cecilie Steno
Hold 2024 re/c (2c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fænomenologi eksemplificeret v. jødedom
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fænomenologi eksemplificeret v. jødedom

4. emne

Holdet introduceres indledningsvist til religionsvidenskabens metoder, Ninian Smarts 7 Dimensioner og indefra/udefra-synsvinkler.

Med udgangspunkt i Ninian Smarts 7 Dimensioner arbejdes med jødedommen. I forløbet belyses mest centrale religionsfænomenologiske begreber og modeller, herunder bl.a. myte, ritual, dogme, kosmologi/goni, teologi/goni, antropologi/goni, ætiologi, kosmos/kaos, helligt/profant, rent/urent, mana, monoteisme/polyteisme, Arnold van Genneps overgangsriter, Jørgen Podemann Sørensens 3 planer. Hertil kommer begreber, der er specifikke for jødedom.

Fokus i undervisningen har været på myter fra Torah, der går igen i kristendom og islam. Vi har desuden lagt vægt på centrale forestillinger som kollektiv erindring af myter, jøderne som Guds folk og Gud som Herren, renhed i henhold til Moseloven samt forskellige tolkninger af Messias-begrebet.

Myter:
GT: Skabelsesberetningerne
1 Mos 1: Skabelsen
1 Mos 2-3: Adam og Eva, Syndefaldet

Etik: Moseloven
2 Mos 19-20: Åbenbaringen på Sinaj
Uddrag fra Moseloven: 2 Mos 21: Retsregler for samfundslivet, 3 Mos 11: Loven om rene og urene dyr, 3 Mos 12: Loven om barselkvinders urenhed, 3 Mos 17: Loven om skyldofferet, 5 Mos 22: Sociale og religiøse bud og forbud

Ritualer: Pesach og omskærelse
Klip fra DR: Sedermåltidet
Myten om Abraham, 1 Mos 12-13, 15-17 + Brit Milah-ritualbeskrivelse

Det materielle: Jerusalem, Axis mundi, Templet, Grædemuren, Synagogen: Helligsted, helligt/profant, mana

Dogmer: Her samles op på centrale forestillinger i jødedommen: Monoteisme, Genesis, Diaspora, Eksil, Patriarkerne, Exodus, Forjættelse, Kanaa’ens Land, Pagt, Partikularitet vs. universalitet, Sabbat, Pesach, Kosher, Messias, Tikkun olam
Religioner Lever, s. 40-44

Bent Melchior: Om Elias/Messias' komme (Jødisk Orientering nr. 4, april 2009)

Hans Henrik Fafner: Det danske dilemma (2018)

Læringsmål:
- kende til grundlæggende religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religionsfaglige tekster
- fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler
- formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og modernesamfund i en global kontekst
- formulere sig om religiøse etiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Dette forløb dækker kristendommens formative periode med fokus på den historiske Jesus v. den mytologiske Kristus og Messiasforestillingen. Fokus har desuden været på centrale dogmer som arvesynd, dommedag, treenighed og frelse ved tro.

Den nutidige kristendom er dækket med fokus på forskellige skriftsyn, vækkelsesbevægelser og danskernes forhold til folkekirken.

Religion indgår desuden i SRO'en med emnet Indre Mission i medierne, og derfor har vi til sidst i forløbet haft fokus på IM med fokus på vækkelsesaspektet og traditionalistisk bibelsyn.

Materialer:
Skabelsesberetningen og syndefaldet: 1 Mos, 1-3
Paulus: Romerbrevet, kap. 7, 14-25 og kap. 8, 1-17
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed, 1984 (uddrag)

NT:
Bjergprædikenen, Matt 5-7
Passionshistorien + nadver: Mark 14-16
Folkekirkens nadverritual
Luk 10: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Luk 14: Lignelsen om det store festmåltid

Bibelsyn (Jan Hjärpes skala for trosforhold):
Tre uddrag: Christian Hedegaard (Evangelist): Bibelen som manual for god livsførelse, Thorkild Grosbøll (folkekirkepræst): Kristendommen er kun en god historie og Asbjørn Asmussen (Indre Mission): Bibelen er nødvendig og Per Ramsdal (folkekirkepræst): Den bedste fortælling i verden

Dogmer:
Horisont C - Grundbog til religion, Systime, s. 84-92
Bibelen Leth fortalt: De sidste tider, DR (24. marts 2022)
Den Apostolske trosbekendelse

Luther og Reformationen
Podcast: Religionshistorier: Martin Luther - Raseri og Reformation (baggrund)
Martin Luther: Den verdslige øvrighed og lydighedens grænse

Sekularisering og folkekirken
Phil Zuckerman: Religions betydning i Danmark og USA, DR2, Danskernes Akademi (april 2012)
Statistikker fra European Values Survey og Danmarks Statistik

Vækkelsesbevægelser:
Søren Korshøj Laursen: Vækkelserne i 1800-tallet, Religionsportalen, Systime (e-bog)
Nøglebegreber fra religion.dk: pinsebevægelsen, vækkelse, karisma
Uddrag fra gudstjeneste i Lakewood Church (Joel Osteen) - mega church i USA

Indre Mission:
Genstart: Brødre i synd, DR (29. august 2024)
Astrid Baun: Hvordan ser Gud på vores synd? brevkassespørgsmål og -svar fra Jesusnet.dk (2003)
Jakob Bo Andersen: Vi kalder mennesker til omvendelse, kristendom.dk (12. april. 2006)


Læringsmål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (i forbindelse med SR-forløb)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (i forbindelse med SR-forløb)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Ud over Islams formative periode, beskæftiger forløbet sig med islam i en europæisk kontekst og kønsroller. Som grundbog bruges Horisont C.

Introduktion til islam som den tredje Abrahamsreligion
Abrahams Religion: sura 2, v. 118-124, 129-134

De 5 søjler
Ritualanalyse: Valfarten til Mekka
Hajj - the Journey of a Lifetime (BBC 2001)

Islamisk dogmatik
Gruppearbejde;
- Gud: Uddrag fra sura 2, v. 115-117 og 255 (Tronverset) + Om frelsen + Guds 99 navne
- Engle: Uddrag fra sura 15 + Hadith Gabriel, v. 26-50
- Muhammed: Hadith: Profetens Natte- og Himmelrejse
- Koranen: Uddrag fra sura 3, Koranen om Koranens storhed
- Dommedag (Paradis/Helvede): Uddrag fra sura 56 + 4
- Forudbestemmelse: Uddrag fra sura 16 + 81 + 40

Islamkategorier
- Preben Brock Jacobsen: Islams ansigter: Kategorier inden for islam fra Islam i medierne (Systime, 2017)

Sharia
- DR2 Deadline 15.12.17 med Thomas Hoffman og Garbi Schmidt

Kønsroller i islam
- Afsnit 2: Vi har fået fat i kontrakterne, der binder muslimske kvinder til deres mænd. Og fundet to kvinder, der slap ud, Mathias Mencke og Mahamad-Bakher Sabah, Zetland 2024

- Reformisten: Den kvindelige imam, Marie Skovgaard, 2019

- Uddrag fra Koranen:
Sura 16, vers 57-59
Sura 33, vers 53 + 59
Sura 9, vers 71
Sura 4, vers 11

- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi (eksamensforberedende)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Historie, dogmer, myter, ritualer og strømninger inden for buddhismen. Theravada, Mahayana, Vajrayana (og lidt Zen) ift. synet på nirvana og buddha/boddhisattvaer. Fokus på lærer/elev-forholdet i Vajrayana og generel sondren mellem elitebuddhisme og lægmandsbuddhisme.
Grundbogsmateriale fra Horisont C, s. 282-286, 291-298

Kernetekster:
Buddhalegenden
Benarestalen
Den forgiftede pil (Palikanon)
Nirvanas usammensathed (fra Milindapanha)

Ritualer: Nirvaniske ritualer, karmiske ritualer, apotropæiske/magiske ritualer:
Uddrag fra Den tibetanske dødebog
Interview med Michael Christmas: https://www.youtube.com/watch?v=TsIP90PeO1I
Jørgen Borup: Tempelfest i Empukuji Manninko: https://www.youtube.com/watch?v=dfxAorMQDK8

Dogmer: Samsara, Mara, De fem skandhaer, De tre juveler, De fire ædle sandheder, Den ædle otte-leddede vej/Middelvejen, Den 12-leddede årsagskæde, an-atman, karma, nirvana, bodhisattva, lama, reinkarnation

Etik: De fem forskrifter + skærpede regler for munke og nonner

Podcast: Hjernekassen på P1: Buddhisme (DR, 6. maj 2020)

Buddhisme i Vesten:
Lama Ole Nydahl i God morgen Danmark 16 juli 2015: https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog
Jens From Lyng og Philip Christoffersen: En kontroversiel lama har præget dansk buddhisme mere end nogen anden (Kristeligt Dagblad, 19/3 2021)

Radikal/nationalistisk buddhisme:
Myanmar's Anti-Muslim Monks | AJ+ Docs: https://www.youtube.com/watch?v=GtAl9zJ3t-M

Læringsmål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi (eksamensforberedende)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer