Titel
1
|
Fænomenologi eksemplificeret v. jødedom
4. emne
Holdet introduceres indledningsvist til religionsvidenskabens metoder, Ninian Smarts 7 Dimensioner og indefra/udefra-synsvinkler.
Med udgangspunkt i Ninian Smarts 7 Dimensioner arbejdes med jødedommen. I forløbet belyses mest centrale religionsfænomenologiske begreber og modeller, herunder bl.a. myte, ritual, dogme, kosmologi/goni, teologi/goni, antropologi/goni, ætiologi, kosmos/kaos, helligt/profant, rent/urent, mana, monoteisme/polyteisme, Arnold van Genneps overgangsriter, Jørgen Podemann Sørensens 3 planer. Hertil kommer begreber, der er specifikke for jødedom.
Fokus i undervisningen har været på myter fra Torah, der går igen i kristendom og islam. Vi har desuden lagt vægt på centrale forestillinger som kollektiv erindring af myter, jøderne som Guds folk og Gud som Herren, renhed i henhold til Moseloven samt forskellige tolkninger af Messias-begrebet.
Myter:
GT: Skabelsesberetningerne
1 Mos 1: Skabelsen
1 Mos 2-3: Adam og Eva, Syndefaldet
Etik: Moseloven
2 Mos 19-20: Åbenbaringen på Sinaj
Uddrag fra Moseloven: 2 Mos 21: Retsregler for samfundslivet, 3 Mos 11: Loven om rene og urene dyr, 3 Mos 12: Loven om barselkvinders urenhed, 3 Mos 17: Loven om skyldofferet, 5 Mos 22: Sociale og religiøse bud og forbud
Ritualer: Pesach og omskærelse
Klip fra DR: Sedermåltidet
Myten om Abraham, 1 Mos 12-13, 15-17 + Brit Milah-ritualbeskrivelse
Det materielle: Jerusalem, Axis mundi, Templet, Grædemuren, Synagogen: Helligsted, helligt/profant, mana
Dogmer: Her samles op på centrale forestillinger i jødedommen: Monoteisme, Genesis, Diaspora, Eksil, Patriarkerne, Exodus, Forjættelse, Kanaa’ens Land, Pagt, Partikularitet vs. universalitet, Sabbat, Pesach, Kosher, Messias, Tikkun olam
Religioner Lever, s. 40-44
Bent Melchior: Om Elias/Messias' komme (Jødisk Orientering nr. 4, april 2009)
Hans Henrik Fafner: Det danske dilemma (2018)
Læringsmål:
- kende til grundlæggende religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religionsfaglige tekster
- fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler
- formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og modernesamfund i en global kontekst
- formulere sig om religiøse etiske problemstillinger
|