Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Alberte Holmer
|
Hold
|
2024 re/j (2j re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfaget
I dette forløb arbejder vi med nogle af de mest væsentlige religionsfaglige begreber, som vi skal anvende resten af året i forbindelse med andre forløb. Det indebærer også en introduktion til en tekstanalysemodel, som vi vil benytte løbende.
Vi gennemgår desuden religionsfagets metoder og tilgange (religionsfænomenologi, religionssociologi og religionshistorie) og diskuterer forskellige religionsdefinitioner.
Derudover arbejder vi med en karakteristik af det religiøse landskab i dag, både i Danmark og på verdensplan
FORLØBETS KERNEBEGREBER
- Indefra-/udefra-synsvinkel
- Ortodoksi og ortopraksi
- Sekularisering og afsekularisering
- Officiel og ikke-officiel religion
- Den subjektive vending, eklekticisme og levet religion
- Myte
- Privilegeret (tale)situation
- Det hellige/det profane
- Kaos/kosmos
- Kosmologi og kosmogoni
- Teogoni
- Antropologi og antropogoni
- Eskatologi
- Ætiologi
- Ritual (overgangsritual, kultdrama, vedligeholdelsesritual, afværgeritual, indvielsesritual og kalenderritual)
- Rent/urent
Derudover gennemgår vi Van Genneps model for overgangsritualer, Jørgen Podemann Sørensens ritual-myte-model og Ninan Smarts syv dimensioner.
Begreberne (+ de ekstra religionsfænomenologiske begreber I lærer i løbet af året) kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/913724700/begreber-religionsfaenomenologi-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt
BAGGRUNDSMATERIALE
Albinus et al. (2017). Religion lever. Grundbog til religion. København: Lindhardt og Ringhof, side 6-26
SUPPLERENDE MATERIALE
Business Insider (2015, 4. juli). Animated map shows how religion spread around the world [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4
Hajj and Umrah (2019, 23. august). Tawaf around the Kaaba [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=L-YyR1oN66w
Rehling (2011). Jeg googler mig til min egen Gud. information.dk
Lokaliseret på: https://www.information.dk/kultur
/anmeldelse/2011/11/googler-egen-gud
Religionsoraklerne (2016). SPESIAL: Religionshistorie(n) på fem minutter. Lokaliseret på: https://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/
Sunbury Celebrant Catherine Mueller (2018, 28. november). GOT - Edmure Tully & Roslin Frey get married [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=ZZ6DRtoGW-I&t=3s
Pensum i alt: 25 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Kristendom
I dette forløb arbejder vi med kristendommen. Vi tager udgangspunkt i den formative periode og arbejder desuden med, hvordan kristendommen udvikler sig og er gældende i Danmark og globalt set anno 2024.
Eleverne får indblik i centrale jødiske forestillinger med det formål at kunne forstå, hvordan kristendommen genfortolker disse forestillinger. Her har vi et særligt fokus på messiasforventningen.
Derudover arbejder vi med centrale kristne forestillinger og dogmer herunder kristen etik, trosbekendelse og frelsebegrebet.
Eleverne får desuden kendskab til vigtige teologiske figurer for kristendommen i form af Paulus og Luther. I den forbindelse arbejder vi også med forskellen på den katolske og den protestantiske kirke.
Vi arbejder med myte- og ritualteori, da vi analyserer flere kilder fra både GT og NT og analyserer de kristne ritualer dåb og nadver.
Afslutningsvist vender vi blikket mod karismatisk kristendom og arbejder i den forbindelse med karismabegrebet.
FORLØBETS KERNEBEGREBER
- Den historiske/mytiske Jesus
- Messias og messiasforventning
- Arvesynd
- Det negative menneskesyn og det positive menneskesyn
- Problemmyte og løsningsmyte
- Pagt og stamfader
- Treeenigheden
- To-naturlæren og inkarnation
- Stedfortrædende sonoffer
- Næstekærlighed, det dobbelte kærlighedsbud og den gyldne regel
- Gerningsretfærdighed og trosretfærdighed
- Sakramenter
- Troen alene
- Toregimente-lære (det åndelige og det verdslige regimente)
- Karisma (magisk, profetisk og heroisk karisma)
- Rutinisering af karisma
Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/914498650/begreber-kristendom-flash-cards/?funnelUUID=0d508c76-a376-454d-976a-c1027f2260dc
Derudover gennemgår vi teori om kategorisering af religiøse udøvere, primært Jan Hjärpes model (traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme) og begreberne maksimalisme, minimalisme, elite og mainstream. Eleverne introduceres desuden til og analyserer en tekst med udgangspunkt i en religionsfaglig indholds- og begrebsanalyse.
BAGGRUNDSMATERIALE
Albinus et al. (2017). Religion lever. Grundbog til religion. København: Lindhardt og Ringhof, side 58-76 og 80-90
KILDER
Første Mosebog kapitel 1-3
Anden Mosebog kapitel 19-20
Esajas' Bog kapitel 53, vers 1-9 og 12
Markusevangeliet kapitel 1, vers 1-13
Markusevangeliet kapitel 14-16
Matthæusevangeliet kapitel 1, vers 1-25
Matthæusevangeliet kapitel 5- 6, vers 9-15 og kapitel 7, vers 1-5 og 12
Matthæusevangeliet kapitel 18, vers 21-35
Matthæusevangeliet kapitel 20, vers 1-16
Lukasevangeliet kapitel 2, vers 1-21
Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37
Lukasevangeliet kapitel 15, vers 1-10
Lukasevangeliet kapitel 16, vers 19-31
Johannesevangeliet kapitel 1, vers 1-18
Galaterbrevet kapitel 5, vers 1-12
Romerbrevet kapitel 5, vers 1-21
Apostlenes Gerninger kapitel 2, vers 1-4
Den apostolske trosbekendelse
Den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse
SUPPLERENDE MATERIALE
Flying Planet (2022, 10. marts). 🐍🍎 "ADAM OG EVA", "ADAM & EVE" - 🥤⚡ Red Bull giver vinger [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=SFKbHHQvPko
Grosbøll (2003). En sten i skoen - et essay om civilisation og kristendom (uddrag af kapitel 1)
Hazen & Lenti (2023). Hvem var Abraham? Kristeligt Dagblad. Lokaliseret på: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-abraham
Henrik Hansen (2019, 4. juli). Sognepræst Jakob From Søvndal fortæller om helvede [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=QPYwIkSpkT4
Henrik Hansen (2019, 26. juni). Sognepræst Lærke Vaar Wiene fortæller om helvede [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=st_HZ6H7u3Q
Hillsong Worship (2014, 26. september). This I Believe (The Creed) - Hillsong Worship [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=FtUNQpu2b7Q
IT IS TIME Revived (2020, 29. november). Interpretation of Tongues during Worship | Pentecostals of Alexandria [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=q4Dn3qs7lv8
Pedersen (06.10.2015). Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. Kristendom.dk
Lokaliseret på: https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Islam
I dette forløb arbejder vi med islam - hovedsageligt sunniislam. Vi tager udgangspunkt i den formative periode med fokus på Muhammeds åbenbaringer og Koranens tilblivelse.
Vi arbejder desuden med, hvordan islam kan sammenlignes med jødedom og særligt kristendommen.
Derudover arbejder vi med centrale forestillinger og dogmer indenfor islam herunder de seks trosartikler, forskellige opfattelser af sharia og guds- og frelseopfattelsen indenfor islam.
Eleverne får desuden kendskab til Muhammed som idealfigur indenfor islam og arbejder med, hvordan han kan sammenlignes med Jesus indenfor kristendommen.
Undervejs analyserer eleverne uddrag fra Koranen og hadithlitteraturen. I den forbindelse øver eleverne tekstanalyse, både af klassiske tekster (Koranen og hadith-litteraturen) og moderne tekster (artikler fra supplerende materiale).
Vi arbejder også med ritualteori, da vi analyserer de fem søjler, særligt med fokus på de fem daglige bønner og pilgrimsfærd til Mekka (hajj).
Desuden arbejder vi med, hvordan islam praktiseres på forskellige måder, særligt i Danmark. I den forbindelse anvender vi Jan Hjärpes begreber for kategorisering af religiøse udøvere og diskuterer begrebet om euroislam.
FORLØBETS KERNEBEGREBER
- Allah
- Muhammed som profeternes segl
- Kabaen
- Umma
- Koranen
- Bismillah
- Hadith og sunna
- Tawhid og shirk
- Bogens folk
- De seks trosartikler (Allah, profeterne, bøgerne, englene, dommedag og forudbestemmelse)
- De fem søjler (shahada, de fem daglige bønner, zakat, fasten og hajj)
- Wudu og ghusl
- Qibla (bederetning mod Mekka)
- Niyya (ret intention)
- Sharia, figh og fatwa
- Imam, kalif og mufti
- Halal og haram
- Euroislam
- Jihad (den lille jihad og den store jihad)
Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/915557934/begreber-islam-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt
BAGGRUNDSMATERIALE
Ahle et al. (2022). Horisont, side 149-154, 169-182, 189-193
KILDER
Sura 1
Sura 2, 97-98
Sura 3, 145 og 156
Sura 4, 155-165 og 171
Sura 5, 44-48
Sura 7, 157-158
Sura 17, 105-111
Sura 50, 27-35
Sura 57, 1-6
Sura 96, 1-5
Al-Bukhari (2007). Hadith samling, side 7-9 (Åbenbaring)
SUPPLERENDE MATERIALE
Borg, Orla (26.12.2004). Troens træ. Morgenavisen Jyllands-Posten
http://islamsvar.dk/
Valfarten til Mekka. I: Jacobi & Josephsen (1987). Religionerne, side 273-277 i uddrag
Vibjerg & Johansen (2015). Muslimske stemmer: Alle meningsmålingerne. Jyllands-posten Lokaliseret på: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE8145237/Muslimske-stemmer-Alle-meningsm%C3%A5lingerne/
VICE (2012, 13. september) Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World’s Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Buddhisme
I dette forløb arbejder vi med buddhismen. Vi tager udgangspunkt i buddhismens formative periode, og hvordan forståelsen af dharma er forskellig fra theravada- og mahayana-buddhismen.
Derudover arbejder vi med centrale forestillinger og dogmer indenfor buddhismen herunder de fire ædle sandheder, middelvejen og det buddhistiske livshjul.
Eleverne får desuden kendskab til Buddha som idealfigur indenfor buddhisme.
Undervejs analyserer eleverne uddrag fra buddhismens hellige skrifter, særligt Tripitaka. I den forbindelse øver eleverne tekstanalyse, både af klassiske tekster (Buddhalegenden og Benarestalen) og moderne tekster (artikler fra supplerende materiale).
Vi arbejder også med buddhistisk praksis (de tre praksisformer) og etik, hvor eleverne analyserer flere relevante kilder.
Desuden arbejder vi med, hvordan buddhismen praktiseres i Vesten, og hvordan den anvendes i reklamer og film. I den forbindelse diskuterer vi begreber som eklekticisme, medialisering og kommercialisering.
FORLØBETS KERNEBEGREBER
- Buddha (den historiske)
- Middelvejen (den ædle otteleddede vej)
- De fire ædle sandheder
- De tre juveler (Buddha, dharma og sangha) og den buddhistiske trosbekendelse
- Karma og samsara
- Nirvana og parinirvana
- Det buddhistiske livshjul
- De tre rodårsager (begær, uvidenhed og had)
- Den 12-leddede årsagskæde
- An-atman og de fem skandhaer
- Arhat, bodhisattva og tulku
- De tre hovedretninger (theravada, mahayana og vajrayana-buddhisme)
- Nirvanisk buddhisme, karmisk buddhisme og apotropæisk (magisk) buddhisme
- Sila, karuna og metta
- De Fem forskrifter (og De Ti Forskrifter for munke)
- Immigrant- og konvertitbuddhister
Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/915276184/begreber-buddhisme-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt
BAGGRUNDSMATERIALE
Ahle et al. (2022). Horisont, side 282-286, 288, 292-297, 299-304
Albinus et al. (2017). Religion lever. Grundbog til religion. København: Lindhardt og Ringhof, side 157-158, 162-165, 172-175
Andreasen (2002). Buddhisme – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. København: Gyldendal, side 26-27
Højholdt & Munksgaard (1997). Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, side 26-30
Nielsen (2015). Buddhisme – introduktion og tekster, kapitel 2.3.5 og 3.1
KILDER
Buddhalegenden (udgave i Bay (1962). Fremmede religioner i nutiden, side 168-176)
Benarestalen (Oversættelse: Chr. Lindtner.. Teksten stammer fra Vinaya Pitaka (I, 10))
Om at spise kød (udgave i Andreasen (2002). Buddhisme – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. København: Gyldendal, side 91)
Om munken (Dhammapada - Buddhas læreord (Oversat af Christian Lindtner/1994). Sankt Ansgars Forlag, side 74)
Samyutta-nikaya 99 (Heliga Skrifter (Oversat af Olof Pettersson/1970), side 184)
SUPPLERENDE MATERIALE
5 MINUTES (2021, 4. december). Brief History of Buddhism [YouTube] Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=CrqA1E9f6do&t=11s
Andersen, Thilde Thordahl (22.07.2017). Spirituel kirkegænger: Der er ikke kun én vej til Gud. kristeligtdagblad.dk Lokaliseret på: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/spirituel-kirkegaenger-der-er-ikke-kun-en-vej-til-gud
Arakwa Genki. de Hellige Skrifters Gode Fortjenester. I: Jørn Borup (1998). Zen - levende japansk buddhisme. Gyldendal
Borup, Jørn (24.05.2003). Japanere På Pilgrimsfærd. Kristeligt Dagblad (uddrag)
Buddhistisk Meditation (s.d.). [Buddhistisk Meditation]. buddha.dk
Clark College (2012, 6. december). Tibetan Monks Create Sand Mandala at Clark College in Vancouver, WA [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=IYVcjFhpsHc
Elysian Studios (2019, 10. juli). Bodh Gaya | The Land of Buddha's Enlightenment | VR Experience | 360° video | Elysian Studios [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=MDUHxo0GDbs
Guy Shachar (גיא שחר) (2016, 20. april). Becoming a Buddhist Monk - Ordination Ceremony - Mrauk-U Myanmar [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=MpKzoH0mTDU&t=5s
Spies Rejser (2012, 5. januar). Afslappende ferie for voksne | Spies Rejser [YouTube]. Lokaliseret på https://www.youtube.com/watch?v=JdMDKwj9RTU&t=44s
TheMatrixFan314 (2012, 6. juli). The Matrix Meeting Morpheus Scene HD [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=gDadfh0ZdBM
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Buddhalegenden.docx
-
Albinus et al. (2019). Religioner lever, side 157-158 og 162-165.docx
-
Benaresprædiken.pdf
-
Ahle et al. (2022). Horisont; sider: 282-286, 288, 292-297, 299-304
-
Højholdt og Munksgaard (1997). Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, side 26-30.pdf
-
Nielsen (2016). Buddhisme - introduktion og tekster, side 36-37.pdf
-
Albinus et al. (2019). Religioner lever, side 172-175.docx
-
Nielsen (2015). Buddhisme - introduktion og tekster, kapitel 3.1.pdf
-
Andreasen (2002). Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, side 26-27.pdf
-
Om at spise kød.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4: Asatro
I dette forløb arbejder vi med asatro. Vi tager udgangspunkt i, hvordan asatroende genfortolker og trækker på nordisk religion, som det blev praktiseret inden kristendommens indtog i Norden. I den forbindelse diskuterer vi, hvilke udfordringer det fører med sig for asatroendes religiøse praksis.
Eleverne får kendskab til centrale myter indenfor nordisk religion, særligt med fokus på Vølvens Spådom. Her repeterer vi mytebegreber.
Desuden arbejder vi med asatroendes gudsopfattelse, og hvordan den kan sammenlignes med gudsopfattelsen i de andre religioner, vi har arbejdet med tidligere.
Derudover arbejder vi med asatroendes rituelle praksis. Her analyserer vi blót og ynglingeindvielse. I den forbindelse repeterer vi ritualteori og inddrager nye begreber om ritualer og offerritualer i religion.
Undervejs diskuterer vi, hvordan og hvorvidt asatroendes religiøse praksis kan beskrives med begreber om religion i det senmoderne samfund.
FORLØBETS KERNEBEGREBER
- Yggdrasil som axis mundi
- Ragnarok
- Cirkulær tidsopfattelse/lineær tidsopfattelse
- Aser, vaner og jætter
- Tricksterfigur
- Antropomorfe træk (= menneskelignende træk)
- Trefunktionaliteten (herskerfunktion, krigerfunktion og frugtbarhedsfunktion)
- Frugtbarhedsreligion og frelsereligion
- Blót og ynglingeindvielse
- Forretter, gode, gydje og vølve
- Gaveoffer, sonoffer, konvivieoffer og kommunionsoffer
- Rituel synæstesi, communitas og antistruktur
Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/913338083/begreber-asatro-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt
BAGGRUNDSLITTERATUR
Ahle & Vollmond (2023). Vikingernes religion. Columbus, side 51-55, 80-82, 92-96 og 126-132 (19 sider i alt)
KILDER
Vølvens Spådom strofe 1-27 og 42-66. I: Sørensen & Steinsland (2001). Vølvens Spådom. Høst & Søn, side 11-32
SUPPLERENDE MATERIALE
Amelung (12.10.2020). Daniel tror på oldnordiske guder. NORDJYDSKE Stifttidende
Anne på Herrens mark: Asatro, TV2 Kosmopol (28 minutter)
Kan ses på https://www.tv2kosmopol.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-asatro
BoxOfficeClips (2019, 3. juni). Game of Thrones S08E03 Unsullied Vs Army Of Dead [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=TUtbK8wX5nQ
Emmery (15.05.2018). Loke er asatroende: Jeg holder mig i balance med guderne. Vejle Amts Folkeblad. Lokaliseret på: https://vafo.dk/vejle/loke-er-asatroende-jeg-holder-mig-i-balance-med-guderne
Glerup & Fahrendorff (24.01.2017). Guder i den nordiske mytologi. religion.dk Lokaliseret på: https://www.religion.dk/nordisk-mytologi/guder-i-den-nordiske-mytologi
Jensen (30.11.2012). Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke. Kristeligt Dagblad. Lokaliseret på: https://www.kristeligt-dagblad.dk/interview/asatroende-tv-kendis-thor-f%C3%A5r-%C3%B8l-og-jeg-f%C3%A5r-styrke
Vores grundlag. Vores Asatro. Lokaliseret på: https://www.fornsidr.dk/grundlag-asatro/
Ynglingeritual, TV2 Fyn (2 minutter). Kan ses på: https://www.tv2fyn.dk/video/klip/ynglingeritual
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64488019757",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64488019757",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64488019757"
}