Titel
3
|
#3 Tibetansk buddhisme
Religioner, herunder menneskets religiøse forestillinger og identitetsdannelse, adfærd, organisation og produkter samt teorier om religion og religionsfaglige metoder.
-Religiøse refleksioner, intentioner, bevidsthed, tro ang. Gud, mennesket, samfund og natur
-Religiøse normer, værdier, argumenter, kommunikation, tekster, tradition, kultur, historie – nationalt og globalt
-Religiøse ritualer, symboler, billeder, kultgenstande, arkitektur, æstetik
-Religiøs praksis, sociale relationer, organisering, magtstruktur og samfundsmæssig relation.
Metodisk anvendes tekstlæsning, indholds- og begrebsanalyse, strukturanalyse samt ritualanalyse
Fokus i dette forløb er på den klassiske tibetanske buddhisme - Eleverne skal opnå kendskab til og indsigt i Buddhas meditative cirkulære system, dharma, - her tænkes med udgangspunkt i De 4 Ædle Sandheder - sætte dette system i relation til de anvendte tekster. Forstå og anvende den buddhistiske begrebsterminologi samt redegøre for buddhismens udvikling
Kernestof:
Lene Højholt: Buddhas lære og den tibetanske buddhisme. munksgaard, 1993 - foukus på Buddhalegenden som formativ tekst, Benarestalen (udlægning af læren). De buddhistike retninger og deres indbyrdes forskelle. Boddhisattvaidealet og Tulkuens rolle, Bönreligionen.
Bruun, Lindtner og Nielsen: Buddhismen - Tanker og livsformer. Gyldendal 1982. (Tekst 8,9,11, 13, 18 (første ædle sandhed)
Dokumentar:
Antikkens store tænkere (Buddha) - DRKultur, 2017 (CFU)
TV4 Tibetansk buddhisme - interview med Michael Christmas. Center for tibetanske buddhisme (Hellerup)
Film: Kim Ki-Duk: Forår, sommer, efterår, vinter og forår.
|