Holdet 2024 re/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Alberte Holmer
Hold 2024 re/n (2n re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religionsfaget
Titel 2 Forløb 1: Kristendom
Titel 3 Forløb 2: Hinduisme
Titel 4 Forløb 3: Islam
Titel 5 Forløb 4: Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religionsfaget

I dette forløb arbejder vi med nogle af de mest væsentlige religionsfaglige begreber, som vi skal anvende resten af året i forbindelse med andre forløb. Det indebærer også en introduktion til en tekstanalysemodel, som vi vil benytte løbende.

Vi gennemgår desuden religionsfagets metoder og tilgange (religionsfænomenologi, religionssociologi og religionshistorie) og diskuterer forskellige religionsdefinitioner.

Derudover arbejder vi med en karakteristik af det religiøse landskab i dag, både i Danmark og på verdensplan

FORLØBETS KERNEBEGREBER:
- Indefra-/udefra-synsvinkel
- Ortodoksi og ortopraksi
- Sekularisering og afsekularisering
- Officiel og ikke-officiel religion
- Den subjektive vending, eklekticisme og levet religion
- Myte
- Privilegeret (tale)situation
- Det hellige/det profane
- Kaos/kosmos
- Kosmologi og kosmogoni
- Teogoni
- Antropologi og antropogoni
- Eskatologi
- Ætiologi
- Ritual (overgangsritual, kultdrama, vedligeholdelsesritual, afværgeritual, indvielsesritual og kalenderritual)
- Rent/urent

Derudover gennemgår vi Van Genneps model for overgangsritualer, Jørgen Podemann Sørensens ritual-myte-model og Ninan Smarts syv dimensioner.

Begreberne (+ de ekstra religionsfænomenologiske begreber I lærer i løbet af året) kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/913724700/begreber-religionsfaenomenologi-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt


BAGGRUNDSMATERIALE

Albinus et al. (2017). Religion lever. Grundbog til religion. København: Lindhardt og Ringhof, side 6-26


SUPPLERENDE MATERIALE

Business Insider (2015, 4. juli). Animated map shows how religion spread around the world [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4

Hajj and Umrah (2019,  23. august). Tawaf around the Kaaba [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=L-YyR1oN66w

Rehling (2011). Jeg googler mig til min egen Gud. information.dk
Lokaliseret på: https://www.information.dk/kultur
/anmeldelse/2011/11/googler-egen-gud

Religionsoraklerne (2016). SPESIAL: Religionshistorie(n) på fem minutter. Lokaliseret på: https://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/

Sunbury Celebrant Catherine Mueller (2018, 28. november). GOT - Edmure Tully & Roslin Frey get married [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=ZZ6DRtoGW-I&t=3s

Pensum i alt: 25 NS
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1: Kristendom

I dette forløb arbejder vi med kristendommen. Vi tager udgangspunkt i den formative periode og arbejder desuden med, hvordan kristendommen udvikler sig og er gældende i Danmark og globalt set anno 2024.

Eleverne får indblik i centrale jødiske forestillinger med det formål at kunne forstå, hvordan kristendommen genfortolker disse forestillinger. Her har vi et særligt fokus på messiasforventningen.

Derudover arbejder vi med centrale kristne forestillinger og dogmer herunder kristen etik, trosbekendelse og frelsebegrebet.

Eleverne får desuden kendskab til vigtige teologiske figurer for kristendommen i form af Paulus og Luther. I den forbindelse arbejder vi også med forskellen på den katolske og den protestantiske kirke.

Vi arbejder med myte- og ritualteori, da vi analyserer flere kilder fra både GT og NT og analyserer de kristne ritualer dåb og nadver.

Afslutningsvist vender vi blikket mod karismatisk kristendom og arbejder i den forbindelse med karismabegrebet.

FORLØBETS KERNEBEGREBER

- Den historiske/mytiske Jesus
- Messias og messiasforventning
- Det negative menneskesyn og det positive menneskesyn
- Arvesynd
- Problemmyte og løsningsmyte
- Pagt og stamfader
- Treeenigheden
- To-naturlæren og inkarnation
- Stedfortrædende sonoffer
- Næstekærlighed, det dobbelte kærlighedsbud og den gyldne regel
- Gerningsretfærdighed og trosretfærdighed
- Sakramenter
- Troen alene
- Toregimente-lære (det åndelige og det verdslige regimente)
- Karisma (magisk, profetisk og heroisk karisma)
- Rutinisering af karisma

Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/914498650/begreber-kristendom-flash-cards/?funnelUUID=0d508c76-a376-454d-976a-c1027f2260dc

Derudover gennemgår vi teori om kategorisering af religiøse udøvere, primært Jan Hjärpes model (traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme) og begreberne maksimalisme, minimalisme, elite og mainstream. Eleverne introduceres desuden til og analyserer en tekst med udgangspunkt i en religionsfaglig indholds- og begrebsanalyse.


BAGGRUNDSMATERIALE

Albinus et al. (2017). Religion lever. Grundbog til religion. København: Lindhardt og Ringhof, side 58-76 og 80-90


KILDER

Første Mosebog kapitel 1-3
Anden Mosebog kapitel 19-20
Esajas' Bog kapitel 53, vers 1-9 og 12
Markusevangeliet kapitel 1, vers 1-13
Markusevangeliet kapitel 14-16
Matthæusevangeliet kapitel 1, vers 1-25
Matthæusevangeliet kapitel 5- 6, vers 9-15 og kapitel 7, vers 1-5 og 12
Matthæusevangeliet kapitel 18, vers 21-35
Matthæusevangeliet kapitel 20, vers 1-16
Lukasevangeliet kapitel 2, vers 1-21
Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37
Lukasevangeliet kapitel 15, vers 1-10
Lukasevangeliet kapitel 16, vers 19-31
Johannesevangeliet kapitel 1, vers 1-18
Galaterbrevet kapitel 5, vers 1-12
Romerbrevet kapitel 5, vers 1-21
Apostlenes Gerninger kapitel 2, vers 1-4

Den apostolske trosbekendelse
Den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse


SUPPLERENDE MATERIALE

Flying Planet (2022, 10. marts). 🐍🍎 "ADAM OG EVA", "ADAM & EVE" - 🥤⚡ Red Bull giver vinger [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=SFKbHHQvPko

Grosbøll (2003). En sten i skoen - et essay om civilisation og kristendom (uddrag af kapitel 1)

Hazen & Lenti (2023). Hvem var Abraham? Kristeligt Dagblad. Lokaliseret på: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-abraham

Henrik Hansen (2019, 4. juli). Sognepræst Jakob From Søvndal fortæller om helvede [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=QPYwIkSpkT4

Henrik Hansen (2019, 26. juni). Sognepræst Lærke Vaar Wiene fortæller om helvede [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=st_HZ6H7u3Q

Hillsong Worship (2014, 26. september). This I Believe (The Creed) - Hillsong Worship [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=FtUNQpu2b7Q

IT IS TIME Revived (2020, 29. november). Interpretation of Tongues during Worship | Pentecostals of Alexandria [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=q4Dn3qs7lv8

Pedersen (06.10.2015). Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. Kristendom.dk
Lokaliseret på: https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Hinduisme

NB: Forløbet indgår som optakt til et SR-forløb om hinduismens indflydelse på det danske ungdomsoprør

I dette forløb arbejder vi med hinduismen med udgangspunkt i de tre frelsesveje.

Derudover arbejder vi med centrale forestillinger og dogmer indenfor hinduismen, og hvordan disse udvikler sig historisk. Her har vi fokus på atman, brahman, samsara, moksha og dharma.

Undervejs analyserer vi uddrag fra hinduistiske hellige skrifter herunder Vedaerne og Upanishaderne. I den forbindelse øver eleverne tekstanalyse og arbejder desuden med, hvordan teksterne viser hinduismens historiske udvikling, blandt andet i forhold til frelseopfattelsen.

Vi arbejder særligt med gudsopfattelsen i hinduismen, og hvordan hinduer tilbeder deres guder med ritualet puja. I den sammenhæng får eleverne kendskab til, hvordan tilbedelsen af guderne i høj grad kan variere, og der derfor ikke er tale om én hinduisme, men rettere flere hinduismer.

Derudover arbejder vi med pilgrimsfærd og festivalen Kumbh Mela, og i den forbindelse hvordan floden Ganges har en særlig betydning for hinduer.

Vi arbejder også med hinduismens fokus på yoga, meditation og askese og forholdet mellem guru og elev, blandt andet i ashrams.

Desuden får eleverne kendskab til kastesystemet, og hvordan det stadig i høj grad påvirker inderne anno 2023, blandt andet når det angår uddannelsessystemet.

Forløbet indebærer derudover en introduktion til flere ritualbegreber herunder rituel synæstesi, kollektiv effervescence og communitas.


FORLØBETS KERNEBEGREBER

- Karma, samsara og moksha
- Brahman og atman
- Purusha og kastesystemet
- Dalitter (kasteløse)
- Vedaerne, Upanishaderne og Bhagavadgita
- Shruti og smriti
- Jnana marga, karma marga og bhakti marga (de tre frelsesveje = erkendelsens vej, handlingens vej og hengivelsens vej)
- De fire livsmål (moksha, dharma, artha og kama)
- De fire livsaldre
- Guru og ashrams
- Yoga, meditation og askese
- Trimurti (Brahma, Vishnu og Shiva)
- Avatar
- Puja og arti
- Mandir, murti, darshan og prasad
- Gaveoffer, sonoffer, konvivieoffer og kommunionsoffer
- Rituel synæstesi
- Kollektiv effervescence og communitas
- Antistruktur

Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/914199115/begreber-hinduisme-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt


BAGGRUNDSMATERIALE

Albinus et al. (2019). Religioner lever. Praxis Forlag, side 137-142, 145-147

Madsen et al. (2019). Grundbogen til Religion C. Systime, side 317

Poulsen (2022). Hinduismen. Systime, kapitel 3, 9, 10 og 14


KILDER

Bhagavadgita v. Erik Reenberg Sand / Esben Andreasen. Systime, Aarhus 2011. (Oversættelse fra sanskrit: Erik Reenberg Sand). (Uddrag)

Brihadaranyaka-Upanishad. Karma, samsara, moksha. I: Ahle (2022). Hinduismen

Purusha-myten, I: Ahle et al. (2013). Horisont C. Grundbog i religion. Gyldendal, side 20-22

Rigveda I, 125, 4-6 ("Om ofringer"). I: Madsen et al. (2019). Grundbogen til Religion C


SUPPLERENDE MATERIALE

5 MINUTES (2021, 24. september). Orgin and History of Hinduism [YouTube] Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=7soy1nT_Lic

60 Minutes Australia (2019, 16. januar). The world's largest gathering of people in India | 60 Minutes Australia [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=skcWaBVO9eQ

Ajit Sawant (2018, 22. september). 360º Virtual Darshan of Shreemant Dagdusheth Halwai Ganpati [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=IqFQhM80Tsk

BBC (2017, 2. november). Rishikesh, where the Beatles learnt to meditate - The Ganges with Sue Perkins: Episode 1 - BBC [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=wToJ43PaKfk&t=43s

DW News (2017, 21. juli). Dalits in India still struggle for rights | DW English [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=NClDdl_L50w

FactSpark (2021, 9. oktober). Ganges River Explained in under 3 minutes [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=VrpNOkrJnas

Interview med en hindu i Benares. Udgivet i Poulsen (2022). Hinduismen

Mark Jaress (2019, 10. januar). Puja - Hindu morning ritual [Youtube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk

Transcendental Meditation (2010, 19. april). David Lynch interviews Paul McCartney (Part 2) [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=3qrb3P-b6iA

Yoav Kleinman (2012, 11. september). What is Sadhu [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=fnSMSDxFiZA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Islam

I dette forløb arbejder vi med islam - hovedsageligt sunniislam. Vi tager udgangspunkt i den formative periode med fokus på Muhammeds åbenbaringer og Koranens tilblivelse.

Vi arbejder desuden med, hvordan islam kan sammenlignes med jødedom og særligt kristendommen.

Derudover arbejder vi med centrale forestillinger og dogmer indenfor islam herunder de seks trosartikler, forskellige opfattelser af sharia og guds- og frelseopfattelsen indenfor islam.

Eleverne får desuden kendskab til Muhammed som idealfigur indenfor islam og arbejder med, hvordan han kan sammenlignes med Jesus indenfor kristendommen.

Undervejs analyserer eleverne uddrag fra Koranen og hadithlitteraturen. I den forbindelse øver eleverne tekstanalyse, både af klassiske tekster (Koranen og hadith-litteraturen) og moderne tekster (artikler fra supplerende materiale).

Vi arbejder også med ritualteori, da vi analyserer de fem søjler, særligt med fokus på de fem daglige bønner og pilgrimsfærd til Mekka (hajj).

Desuden arbejder vi med, hvordan islam praktiseres på forskellige måder, særligt i Danmark. I den forbindelse anvender vi Jan Hjärpes begreber for kategorisering af religiøse udøvere og diskuterer begrebet om euroislam.


FORLØBETS KERNEBEGREBER

- Allah
- Muhammed som profeternes segl
- Kabaen
- Umma
- Koranen
- Bismillah
- Hadith og sunna
- Tawhid og shirk
- Bogens folk
- De seks trosartikler (Allah, profeterne, bøgerne, englene, dommedag og forudbestemmelse)
- De fem søjler (shahada, de fem daglige bønner, zakat, fasten og hajj)
- Wudu og ghusl
- Qibla (bederetning mod Mekka)
- Niyya (ret intention)
- Sharia, figh og fatwa
- Imam, kalif og mufti
- Halal og haram
- Euroislam
- Jihad (den lille jihad og den store jihad)

Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/915557934/begreber-islam-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt


BAGGRUNDSMATERIALE

Ahle et al. (2022). Horisont, side 149-154, 169-182, 189-193


KILDER

Sura 1
Sura 2, 97-98
Sura 3, 145 og 156
Sura 4, 155-165 og 171
Sura 5, 44-48
Sura 7, 157-158
Sura 17, 105-111
Sura 50, 27-35
Sura 57, 1-6
Sura 96, 1-5

Al-Bukhari (2007). Hadith samling, side 7-9 (Åbenbaring)


SUPPLERENDE MATERIALE

Borg, Orla (26.12.2004). Troens træ. Morgenavisen Jyllands-Posten

http://islamsvar.dk/

Valfarten til Mekka. I: Jacobi & Josephsen (1987). Religionerne, side 273-277 i uddrag

Vibjerg & Johansen (2015). Muslimske stemmer: Alle meningsmålingerne. Jyllands-posten Lokaliseret på: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE8145237/Muslimske-stemmer-Alle-meningsm%C3%A5lingerne/

VICE (2012, 13. september) Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World’s Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Buddhisme

I dette forløb arbejder vi med buddhismen. Vi tager udgangspunkt i buddhismens formative periode, og hvordan forståelsen af dharma er forskellig fra theravada- og mahayana-buddhismen.

Derudover arbejder vi med centrale forestillinger og dogmer indenfor buddhismen herunder de fire ædle sandheder, middelvejen og det buddhistiske livshjul.

Eleverne får desuden kendskab til Buddha som idealfigur indenfor buddhisme.

Undervejs analyserer eleverne uddrag fra buddhismens hellige skrifter, særligt Tripitaka. I den forbindelse øver eleverne tekstanalyse, både af klassiske tekster (Buddhalegenden og Benarestalen) og moderne tekster (artikler fra supplerende materiale).

Vi arbejder også med buddhistisk praksis (de tre praksisformer) og etik, hvor eleverne analyserer flere relevante kilder.

Desuden arbejder vi med, hvordan buddhismen praktiseres i Vesten, og hvordan den anvendes i reklamer og film. I den forbindelse diskuterer vi begreber som eklekticisme, medialisering og kommercialisering.

FORLØBETS KERNEBEGREBER

- Buddha (den historiske)
- Middelvejen (den ædle otteleddede vej)
- De fire ædle sandheder
- De tre juveler (Buddha, dharma og sangha) og den buddhistiske trosbekendelse
- Karma og samsara
- Nirvana og parinirvana
- Det buddhistiske livshjul
- De tre rodårsager (begær, uvidenhed og had)
- Den 12-leddede årsagskæde
- An-atman og de fem skandhaer
- Arhat, bodhisattva og tulku
- De tre hovedretninger (theravada, mahayana og vajrayana-buddhisme)
- Nirvanisk buddhisme, karmisk buddhisme og apotropæisk (magisk) buddhisme
- Sila, karuna og metta
- De Fem forskrifter (og De Ti Forskrifter for munke)
- Immigrant- og konvertitbuddhister

Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/915276184/begreber-buddhisme-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt


BAGGRUNDSMATERIALE

Ahle et al. (2022). Horisont, side 282-286, 288, 292-297, 299-304

Albinus et al. (2017). Religion lever. Grundbog til religion. København: Lindhardt og Ringhof, side 157-158, 162-165, 172-175

Andreasen (2002). Buddhisme – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. København: Gyldendal, side 26-27

Højholdt & Munksgaard (1997). Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, side 26-30

Nielsen (2015). Buddhisme – introduktion og tekster, kapitel 2.3.5 og 3.1


KILDER

Buddhalegenden (udgave i Bay (1962). Fremmede religioner i nutiden, side 168-176)

Benarestalen (Oversættelse: Chr. Lindtner.. Teksten stammer fra Vinaya Pitaka (I, 10))

Om at spise kød (udgave i Andreasen (2002). Buddhisme – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. København: Gyldendal, side 91)

Om munken (Dhammapada - Buddhas læreord (Oversat af Christian Lindtner/1994). Sankt Ansgars Forlag, side 74)

Samyutta-nikaya 99 (Heliga Skrifter (Oversat af Olof Pettersson/1970), side 184)


SUPPLERENDE MATERIALE

5 MINUTES (2021, 4. december). Brief History of Buddhism [YouTube] Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=CrqA1E9f6do&t=11s

Andersen, Thilde Thordahl (22.07.2017). Spirituel kirkegænger: Der er ikke kun én vej til Gud. kristeligtdagblad.dk Lokaliseret på: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/spirituel-kirkegaenger-der-er-ikke-kun-en-vej-til-gud

Arakwa Genki. de Hellige Skrifters Gode Fortjenester. I: Jørn Borup (1998). Zen - levende japansk buddhisme. Gyldendal

Borup, Jørn (24.05.2003). Japanere På Pilgrimsfærd. Kristeligt Dagblad (uddrag)

Buddhistisk Meditation (s.d.). [Buddhistisk Meditation]. buddha.dk

Clark College (2012, 6. december). Tibetan Monks Create Sand Mandala at Clark College in Vancouver, WA [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=IYVcjFhpsHc

Elysian Studios (2019, 10. juli). Bodh Gaya | The Land of Buddha's Enlightenment | VR Experience | 360° video | Elysian Studios [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=MDUHxo0GDbs

Guy Shachar (‫גיא שחר‬‎) (2016, 20. april). Becoming a Buddhist Monk - Ordination Ceremony - Mrauk-U Myanmar [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=MpKzoH0mTDU&t=5s

Spies Rejser (2012, 5. januar). Afslappende ferie for voksne | Spies Rejser [YouTube]. Lokaliseret på https://www.youtube.com/watch?v=JdMDKwj9RTU&t=44s

TheMatrixFan314 (2012, 6. juli). The Matrix Meeting Morpheus Scene HD [YouTube]. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=gDadfh0ZdBM
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer