Aurehøj Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aurehøj Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Anne Charlotte Winther Jørgensen
Hold
2024 bi/a (
1a bi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler og deres processer
Titel 2
Kost og sundhed
Titel 3
Besøg af "Strandet"
Titel 4
DNA og arvelighed
Titel 5
Klimateater
Titel 6
Seksualundervisning
Titel 7
Samspillet i naturen og organismernes tilpasninger
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler og deres processer
Kernestof:
• cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
• biokemiske processer: fotosyntese, respiration
• evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Forsøg:
Osmose i løgceller
Mikroskopi af celler (Mundepithel-celler farvet med Methylenblåt)
Fotosyntese og respiration hos vandplanter
Indhold
Kernestof:
Biologi i Udvikling; sider: 9-11, 14-21, 24-27
Celler intro.ppt
The Scale of the Universe 2
Samme lektie som i går
Amoebea sisters_ Cell Transport
Osmose_i_løg-_og_blodceller.docx
Photosynthesis (UPDATED)
Cellular Respiration (UPDATED)
ATP (Adenosine Triphosphate)
Endosymbiotic Theory
Forskellige typer fotosyntese: Sådan holder kaktusser sig saftige
Kidnapning af bakterie blev starten på alle planter
Mikroskopi af celler_Aurehøj.docx
Vandpest - fotosyntese.pdf
Vandplanternes særlige fotosyntese afgør, hvor de vokser ude i verden
Vi aflæser resultater og samler op på forsøget vi satte i gang igår
Stopmotion studio
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost og sundhed
Kernestof:
• makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
• enzymer: overordnet opbygning og funktion
• fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion og hormonel regulering
Forsøg:
Kostanalyse af madpakker
Nedbrydning af stivelse vha. Amylase
Indhold
Kernestof:
Kroppen og kosten - Kulhydrater | Biotech Academy
Grupperne der lavede stopmotions i onsdags viser deres film
Biologi i Udvikling; sider: 75-101
Kroppen og kosten - Fedt | Biotech Academy
Kroppen og kosten - Proteiner | Biotech Academy
Arrangere morgenmad til juleafslutning
Opgave fordøjelse og kost.docx
amoebea sisters digestion
Vi løser desuden resten af opgaven, der er knyttet til modulet i går.
Enzymes (Updated)
Digestive enzymes | Physiology | Biology | FuseSchool
Lactose intolerance - causes, symptoms, diagnosis, treatment & pathology
Insulin and Glucagon | Physiology | Biology | FuseSchool
Lav skemaet med enzymer færdigt, det der var på tavlen i går (delt på klassechat)
Ramskov ressourcer
Kostanalyse_ madpakker.docx
Hvorfor advarer de nye kostråd ikke tydeligere mod ultraforarbejdet mad?
Bliver vi fede og syge af ultraforarbejdet mad?
Tarmbakterier er nøglen til et godt helbred
Sund mad handler ikke kun om næringsindhold: Madens struktur og forarbejdning spiller også ind
Kæmpe studie kobler ultraforarbejdet mad til mange sygdomme – men hvad betyder det?
Hvad sker der i kroppen, når vi spiser sukker?
Nogle kunstige sødestoffer ser ud til at have negativ effekt på dit blodsukker
Nedbrydning af stivelse vha. amylase.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besøg af "Strandet"
Vi får besøg af projekt "Strandet" hele dagen, hvor vi skal arbejde med plastforurening i havet, plastik og cirkularitet.
Plast i havene er et stigende problem – også langs de danske kyster. Hvert år ender 8-10 millioner tons plastaffald i havene, og 1000 tons finder vej til strandene langs Vestkysten.
Størstedelen af de millioner af tons havplast i verdenshavene kan vi ikke se, da de ligger dybt under havets overflade – faktisk ender omkring 90 % på havets bund. I havet nedbryder bølger, saltvand og sollys plasten til mindre og mindre stykker. Men plasten er flere hundrede år om helt at forgå.
Plastaffaldet kommer fra storbyer, industrier og aktiviteter på havet og er med overlæg eller ved et uheld endt i havet. Affaldet er til fare for livet i og omkring havet. Fugle, fisk og havpattedyr risikerer at dø, når de vikles ind i eller spiser havplasten.
Indhold
Kernestof:
Husk blyant og lommeregner!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DNA og arvelighed
Kernestof:
• makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Forsøg:
PTC-smagetest i klassen og hjemme hos enkelte elevers familier (fælles tegning af stamtræer)
Arvelighed og nedarvning af gener med Pigeonetics (online tool)
Mikroskopi af mitose og meiose-præparater
Indhold
Kernestof:
Her er smagen 25% af os ikke kan smage
Alleles and Genes
Intro opgave genetik og PTC.docx
Alle grupper fremlægger om deres artikler, som I arbejdede med d. 3/2.
What Is DNA | Genetics | Biology | FuseSchool
Mitosis: The Amazing Cell Process that Uses Division to Multiply! (Updated)
Biologi i Udvikling; sider: 169-203
Samme lektie som til sidst, se under modulet tirsdag
De to sidste grupper holder oplæg
DNA, Chromosomes, Genes, and Traits: An Intro to Heredity
Genetics & Cell Division Keyword Definitions | Genetics | Biology | FuseSchool
Punnett Squares | Genetics | Biology | FuseSchool
Pidgeonetics
Genetik og molekylærbiologi - Mitose | Biotech Academy
Genetik og molekylærbiologi - Meiose | Biotech Academy
Mitosis vs. Meiosis: Side by Side Comparison
Genlæs også gerne afsnittet om mitose s174-176.
Animal Cell Mitosis
Meiosis Interactive
Opgave_ mitose og meiose.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Klimateater
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Seksualundervisning
Kernestof:
• fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Indhold
Kernestof:
Hvad er køn
Læs s. 33-40 (kap4) i "sex, køn og grænser", som er knyttet til dette modul som et dokument.
kap 4 sex køn og grænser.docx
Hvad er prævention? Find alle svarene her
Modul 2_Tabeller om præventionsformer.pdf
HUSK NYE PLADSERSiddepladser april 2025 (vers 5).docx
Sex, køn og grænser: side 41-52 (kap 5)
Prævention.docx
Klamydiatest
Derfor er klamydia så akavet
Hvorfor bliver rekordmange smittet med sexsygdom?
Modul 3_Arbejdsark om sexsygdomme.docx
Klamydia-kurven er knækket: Har de unge mindre sex, eller er kondomet blevet populært?
Ekstra viden om sexsygdomme
Sex, køn og grænser: side 53-58
sexsygdomme kap 6.docx
Kønshormoner opgave.docx
Biologi i Udvikling: side 134-135
Biologi i Udvikling: side 139-141
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Samspillet i naturen og organismernes tilpasninger
Kernestof:
• biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
• mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
• økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Forsøg:
Gærcellers respiration
Analyse af næringsstoffer i vand
Ekskursion til Gentofte sø og arbejde med makroindeks
Indhold
Kernestof:
Bakterierne i dit liv - Københavns Universitets Videoportal
Gærsvampe
Sådan kan svampe redde verden – fra rensning af vand til nedbrydning af plastik
Microorganisms | Genetics | Biology | FuseSchool
Næsten umuligt at fjerne PFAS og plastik: I fremtiden kan naturens egne skraldemænd måske være løsningen - Danmarks Naturfredningsforening
Mikrobiologi - Biologi i udvikling B-niveau - Nucleus Forlag ApS.pdf
Biologi i udvikling B-niveau (pdf) s. 104-106 +109
Mikroorganismer i en høinfusion.docx
Ecological Relationships
What Is An Ecosystem? | Ecology & Environment | Biology | FuseSchool
Biologi i Udvikling: side 23-29
Vi arbejder videre med høinfusionerne
Biologi i Udvikling: side 35-37
Biologi i Udvikling: side 54-58
Forsøg: analyse af næringssalte i vand
Biologibogen C tema søen.docx
NaturNørd 102. Rovdyret Fra Vandhullet.
Smådyr i vandhullet
Biologi i Udvikling: side 59-64
Biologi i Udvikling: side 72-73
Den næringsfattige og eutrofierede sø.docx
Vi undersøger høinfusionerne.
Bestemmelse af makroindeks for Gentofte Sø.docx
Jeg orienterer om den aflevering, de andre lavede da nogle havde forlænget tid til DHO, så resten af klassen kan lave grupper.
Biologi i Udvikling: side 29-32
Biodiversitetskrisen_Haefte3_2024.pdf
Test uden hjælpemidler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141336965", "T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141336965", "H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141336965" }