Holdet 2024 bi/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Ane Ørtvig
Hold 2024 bi/c (1c bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellen
Titel 2 Kost og fordøjelse
Titel 3 Kredsløb
Titel 4 Genetik
Titel 5 Sexualundervisning
Titel 6 Sexologi
Titel 7 Evolution
Titel 8 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellen

Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et al., 2017. s. 9-10, 14-21
De gode, de onde og de grusomme-kompendie, DMU, 2000 -uddrag s. 6-10 + 17-19  (de sider I selv har lavet spg til)

Øvelser:
Æg og osmose


Afleveringer:
Æg og osmose


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:

Prokaryoters opbygning og vækst -herunder bakterier
Eukaryoters opbygning -herunder plante- og dyreceller
Membrantransport: fx diffusion og aktiv transport
Osmose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og fordøjelse

Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., 75-82, 86-92, 95-97


Artikler:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-smager-usund-mad-saa-godt/

Én af fælgende artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-bliver-man-gnaven-nar-sulten-melder-sig

https://videnskab.dk/krop-sundhed/traenings-afhaengige-far-abstinenser-som-alkoholikere

https://videnskab.dk/krop-sundhed/dit-barn-bliver-hvad-du-spiser

https://videnskab.dk/krop-sundhed/kroppens-forbraending-udvikler-sig-paa-overraskende-maader-gennem-livet

https://videnskab.dk/krop-sundhed/22-par-tvillinger-fik-enten-vegansk-eller-animalsk-kost-saadan-paavirkede-det-helbredet/

https://videnskab.dk/krop-sundhed/tarmbakterierne-hjaelper-dig-saadan-faar-du-den-bedste-tarmflora/

https://videnskab.dk/teknologi/fremtidens-boeffer-er-lavet-af-svamperoedder/

https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-sker-der-i-kroppen-naar-vi-spiser-sukker/


Animationer:
Tyndtarmen indefra:  https://www.youtube.com/watch?v=SDbjwMS_1vI  

Øvelser:
Blodsukkerbestemmelse


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Energiindtag
Opbygningen og funktionen af kulhydrater, fedt og proteiner
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Nedbrydelse og optagelse af næringsstoffer
Enzymers funktion, opbygning og hvordan de kan blive påvirket

Blodsukkerregulering – blodsukkerkoncentration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kredsløb

Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., s. 105-120, 125-126

Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=hCVLlTfenX0 - Hjertet: blodets strøm til, gennem og fra hjertet

https://www.youtube.com/watch?v=ThYHLG50pH0 - lungernes opbygning. kikkertundersøgelse


Øvelser:
Puls og arbejde
Blodtryksmåling


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Hjertets opbygning og funktion
Blodkarnettets opbygning og funktion
Lungernes opbygning og funktion
Sammenhængen mellem puls og arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Genetik

Læsestof: Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et al., 2017. s. 169-186, 189-192, 198-203

Artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-mutationer-der-aendrede-mennesket/

Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
https://www.youtube.com/watch?v=f-ldPgEfAHI

Øvelser:
PTC-test
Teoretisk øvelse: store plantedag (ingen øvelsesvejledning. se PP Genetik del 2)
Mikroskopi af løgrodsceller

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Mitose
Gener
DNAets og kromosomernes opbygning
Proteinsyntesen
Proteinernes opbygning
Forskellige former for mutationer
1-gensnedarvning – krydsningsskemaer og stamtavler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sexualundervisning

Læsestof:
SEX, KØN OG GRÆNSER, Ulla Nedergård Pedersen og Søren Mortensen, side: 33-37, 39-58


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Mandens og kvindens anatomi
Prævention
Seksuelt overførte sygdomme og konsekvenser heraf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sexologi

Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., s. 133-145

Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=fKyljukBE70

Øvelser:
Vil du hjem og se min frimærkesamling -smitterisiko


Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Mandens og kvindens anatomi
De primære kønsorganer
Kønscellerne
Hormonernes samspil og funktion
Befrugtning og fosterudvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Evolution

Læsestof: Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et al., 2017. s.; 215-227, 230-233

Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/dna-afsloerer-ukendt-fortidsmenneske-gemmer-sig-i-vores-gener

Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8 -What is evolution?
https://www.youtube.com/watch?v=0SCjhI86grU - What is Natural Selection?
https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg -What is the evidence of evolution

Links til Menneskedyret:
https://snm.dk/da/menneskedyret
https://app.menneskedyret.dk
https://www.evolution.dk/evolution/menneskets-udvikling/menneskeartens-opstaaen/index.html
https://www.evolution.dk/evolution/menneskets-udvikling/spredning/index.html


Øvelser:
Naturlig selektion -bønner som biller
Menneskedyret 3D-program: https://snm.dk/da/menneskedyret

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Livets historie
Eukaryoter/Prokaryoter
Evolutionsteorien
Artsdannelse
Taksonomi
Naturlig selektion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økologi

Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et al., 2017. s. 23-27, 29-32, 35-37
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et al., 2005, 126-129, 136-140 pdf

Artikler:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/verdens-madproduktion-er-afhaengig-af-fosfor-er-vi-ved-at-loebe-toer/

Øvelser:
Fotosyntese og respiration
Makro-index, Gentofte sø

Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Hvad er et økosystem -hvilke faktorer indgår
Samspillet mellem arter
Samspillet mellem arter og det omkringliggende miljø
Konkurrenceformer
Fødekæder
Begrænsende faktorer
Fotosyntese
Respiration
Energistrømme
Kulstofkredsløbet (C-kredsløbet)
Søen som økosystem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer