Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ane Ørtvig
|
Hold
|
2024 bi/c (1c bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen
Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et al., 2017. s. 9-10, 14-21
De gode, de onde og de grusomme-kompendie, DMU, 2000 -uddrag s. 6-10 + 17-19 (de sider I selv har lavet spg til)
Øvelser:
Æg og osmose
Afleveringer:
Æg og osmose
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Prokaryoters opbygning og vækst -herunder bakterier
Eukaryoters opbygning -herunder plante- og dyreceller
Membrantransport: fx diffusion og aktiv transport
Osmose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kredsløb
Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., s. 105-120, 125-126
Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=hCVLlTfenX0 - Hjertet: blodets strøm til, gennem og fra hjertet
https://www.youtube.com/watch?v=ThYHLG50pH0 - lungernes opbygning. kikkertundersøgelse
Øvelser:
Puls og arbejde
Blodtryksmåling
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Hjertets opbygning og funktion
Blodkarnettets opbygning og funktion
Lungernes opbygning og funktion
Sammenhængen mellem puls og arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sexualundervisning
Læsestof:
SEX, KØN OG GRÆNSER, Ulla Nedergård Pedersen og Søren Mortensen, side: 33-37, 39-58
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Mandens og kvindens anatomi
Prævention
Seksuelt overførte sygdomme og konsekvenser heraf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sexologi
Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianna Frøsig et al., 2017., s. 133-145
Animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=fKyljukBE70
Øvelser:
Vil du hjem og se min frimærkesamling -smitterisiko
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Mandens og kvindens anatomi
De primære kønsorganer
Kønscellerne
Hormonernes samspil og funktion
Befrugtning og fosterudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi
Læsestof:
Biologi i udvikling, Marianne Frøsig et al., 2017. s. 23-27, 29-32, 35-37
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et al., 2005, 126-129, 136-140 pdf
Artikler:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/verdens-madproduktion-er-afhaengig-af-fosfor-er-vi-ved-at-loebe-toer/
Øvelser:
Fotosyntese og respiration
Makro-index, Gentofte sø
Efter dette forløb skal du bl.a. kunne gøre rede for følgende:
Hvad er et økosystem -hvilke faktorer indgår
Samspillet mellem arter
Samspillet mellem arter og det omkringliggende miljø
Konkurrenceformer
Fødekæder
Begrænsende faktorer
Fotosyntese
Respiration
Energistrømme
Kulstofkredsløbet (C-kredsløbet)
Søen som økosystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141352051",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141352051",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141352051"
}