Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anders Brink Nyberg
|
Hold
|
2024 bi/k (1k bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Cellebiologi
FORMÅL
At opnå forståelse for, hvordan celler er opbygget og fungerer. Forskelle på og ligheder mellem pro- og eukaryote celler.
Derudover at opnå forståelse for transport af stoffer over cellemembranen.
INDHOLD
Celleorganeller og cytoplasma.
Cellemembranens opbygning, samt bakteriecellevæggens funktion.
Membranprocesser (osmose, diffusion, aktiv transport).
Mitose og meiose.
MATERIALER
Biologi i. udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016, s. 14-21, 174-176, 196-198.
Øvelsesvejledningerne:
- Osmose i kartofler (rapport)
(20 ns.)
METODE
Tavleundervisning, øvelsesarbejde, gruppearbejde, rapportskrivning, elevpræsentation af forsøgsresultater.
Øvelser:
- Osmose i kartofler (rapport)
- Mikroskopiering af celler
EVALUERING
Multiple choice prøve i cellebiologiforløbet samt løbende evaluering
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OneDrive - ikke lektie
-
Læs: NV-opsamling til time 1 med nye bio-hold.docx
-
Biologi i udvikling; sider: 14-21, 169-172, 174-176, 196-198
-
læs også gerne s. 14-21, hvis du synes, du har behov for at genopfriske fra NVbio
-
Faciliteret diffusion
-
Diffusion
-
Venstre side af klassen set fra katederet møder til dette modul
-
Læses: Osmose i kartoffelceller.docx
-
Indskriv resultater her
-
højre side af klassen set fra katederet møder til dette modul
-
I skal se lektien på sidste modul, altså der, hvor den anden halvdel mødte
-
Mitosen.html - laves i modulet
-
Opg: Mitosen - laves i modulet
-
DNA-replikation - ikke lektie, ses 2 gange i modulet
-
https://drive.google.com/drive/folders/1TdmPxv08Y2TcsyMfz_tTlkaDbA9k8UPO?usp=drive_link
-
https://docs.google.com/document/d/1euXGW45ycRpKTc8v3N2ZQvm4vVvXaqyQXyxgZlK6Cvc/edit?usp=drive_link
-
Meiosen.html
-
Vild side, jeg fandt 021224 :-)
-
174-176 og 196-198 var også lektie til forrige mandag, så det forestiller jeg mig, at I har læst allerede. Dvs. det er reelt kun s. 169-172, der er ny lektie. Animationen ses i timen, men man må selfølgelig også gerne se den hjemme, hvis man vil
-
FYI (ikke lektie;) Bogens figurer
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Genetik, evolution og biotek
FORMÅL
At opnå viden om DNA’s opbygning og funktion, samt om nedarvningsprincipper, det centrale dogme og gensplejsning, samt kunne relatere genetik til evolutionsteori.
INDHOLD
Opbygning og funktion af DNA. Gener og kromosomer.
Det centrale dogme.
Nedarvningsprincipper for monogene sygdomme, der nedarves hhv. autosomalt dominant/recessivt og X-bundet dominant/recessivt.
Naturlig selektion (finker og birkemålere) samt resistensudvikling hos bakterier.
Gensplejsning.
MATERIALER
Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016, s. 93, 169-172, 176-178, 181-192, 198-203, 230-235
METODE
Tavleundervisning, øvelsesarbejde, gruppearbejde, rapportskrivning, elevpræsentation af forsøgsresultater.
Øvelser:
- Smagstest PTC
- Survival of the fittest (Bønneøvelse)
- Genetik selv-test af monogene egenskaber
(42 ns.)
EVALUERING
Multiple choice prøve samt løbende evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Multiple choice prøve uden hjælpemidler i s. 14-21, 174-176 og 196-198 de første ca. 40-45 min - medbring fuldt opladt computer
-
Biologi i udvikling; sider: 14-21, 169-172, 174-178, 181-192, 196-203, 230-235
-
Nearpod
-
Google Drive: Sign-in
-
Proteinsyntesen
-
Start på denne opg., når ANders beder op det (efter vi har gennemgået s. 169-172 ) - laves 2-og-2 ila. 15-20 min
-
Forreste 2 rækker møder
-
kun til 'Nogle egenskaber...'
-
Genetiske selvtests
-
Bagerste 2 rækker møder. Se lektie på sidste øvelsesmodul
-
Opg.
-
I har læst siderne tidligere, så brug 30 min på: a) at genopfriske dem, samt b) at kigge kort på opgaven
-
ikke lektie, laves i modulet: KromosomTALSmutationer & ANDRE typer mutationer
-
ikke lektie, laves i modulet: GENmutationer
-
Titel
-
Medbring fuldt opladt computer
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartoffelceller
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Fysiologi: Kost og krop
FORMÅL
Fysiologiforløb, med fokus på sundhed/sygdom, hvor formålet er at opnå viden om makronæringsstofferne og deres optagelse, hjerte- og lungekredsløb.
INDHOLD
Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner.
Oversigt over kroppens organsystemer.
Fordøjelsen.
Energibalance.
Et udvalgt organsystems opbygning og funktion (hjerte-lunge-kredsløbet).
Lungernes opbygning og funktion.
Blodkredsløbet.
Hjertets opbygning og funktion.
Enzymers opbygning og funktion.
Blodtryk.
Kondition
MATERIALER
Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave, 4. oplag, Nucleus, 2016, s. 75-82, 86-89, 90-92, 99-101, 108-115, 119-120, 125-126.
Øvelsesvejledninger til nedenstående øvelser.
METODE
Tavleundervisning, øvelsesarbejde, gruppearbejde, elevpræsentation af forsøgsresultater.
Øvelser:
- Kostanalyse (rapport)
- Konditalsbestemmelse med 2-punkts-test
- Dissektion af svinehjerte
- Påvirkning af enzymet katalase
- Blodtryksmålinger i hvile og under påvirkning
(44 ns.)
EVALUERING
Løbende evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi i udvikling; sider: 75-82, 86-93, 99-101, 108-115, 119-120, 125-126
-
IKKE lektie: overvej at se videoer om kulhydrat, fedt og protein
-
Elever, der ikke tog prøven onsdag, tager den næste gang, de møder - dvs. forventeligt i dag.
-
ikke lektie, laves i modulet
-
join.nearpod.com
-
Vi skal aftale øvelseshold for næste øvelse, som gennemføres i næste uge. Rapporten afleveres 4/2
-
Digestion.html
-
Vejledningen
-
læses asap
-
Forreste 2 rækker
-
se lektier på sidste øvelsesmodul
-
Kroppens organsystemer
-
bestem dig for, hvilket spørgsmål, du vil evaluere på
-
organ
-
Se denne video i stedet for at læse s. 90-92 (læs øvrige sider) - som vi så læser/bearbejder i timen (men som ER PENSUM, hvis I kommer til eksamen)
-
ANders introducerer arbejd-selv onsdag
-
Læsefokus:
-
Ø: Katalase fra lever
-
O, Enzymer - laves i modulet
-
O - Blodkredsløbet
-
O - Lungerne
-
Hjertet.html
-
O; Hjertet
-
Vi prøver endnu 'en anden' måde at læse lektier: Åbn opgavedokumentet og brug 30 min på at forsøge at besvare spørgsmålene ud fra s. 112-115. Dvs. du skal som sådan ikke bare læse - men bruge siderne til besvare spørgsmål. Arbejd koncentreret i 30 mi
-
Bogudlevering
-
Nearpod
-
O; Kondition
-
Ø, Blodtryk
-
Ø, Blodtryk, resultater
-
Ø, Konditalsmåling via 2-punkts test
-
Forreste 2 rækker møder.
-
Overvej at medbringe en ekstra t-shirt, da du kan komme til at svede lidt under øvelsen
-
Vejledning, Dissektion af svinehjerte
-
ANders omtaler karaktergivningen. Udlevering af bog
-
bagerste 2 rækker møder. se lektier på sidste øvelsesmodul
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arb.spr. om Enzymer, Blodkredsløbet og Lungerne
|
29-01-2025
|
Rapport - Kostanalyse
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Seksualundervisning
FORMÅL
At opnå viden om og forståelse for forhold relateret til sex.
INDHOLD
Kønsorganernes opbygning og funktion.
Kønssygdomme og prævention.
Hormonel regulering, negativ feedback.
Produktion af sædceller.
MATERIALER
Biologi i. udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave, 4. oplag., Nucleus, 2016, s. 133-138.
Sex, køn og grænser: Nedergård, Ulla P og Mortensen, Søren, 1. udgave, 1. oplag, Forlaget Columbus og Nucleus Forlag ApS, 2023, s. 33-37, 39-58 (dvs. ikke s. 37-38 om Menstruationscyklus).
METODE
Lærerstyret undervisning, vendespil, begreber på figurer, fremlæggelser, arbejdsark, diskussion af dilemmaer.
EVALUERING
Løbende evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mikrobio – antibiotika og fæces
Forløbets fulde titel er: Mikrobiologi – fæces-transplantation og antibiotikaresistens
FORMÅL
Opnå viden om antibiotikaresistens og behandling af dræberdiarré vha. fæcestransplantation.
INDHOLD
Mikrobiel vækst og vækstfaktorer.
Den mikrobielle vækstkurve.
Fæcestransplantation som metode til at kurere sygdom.
Udvikling af antibiotikaresistens.
MATERIALER
Biologi i udvikling, B-niveau, Mikrobiologi; Jørgensen, Frank Grønlund; 1. udgave, 1. oplag; Nucleus, 2017; s. 104-106, 109.
(findes her: https://www.nucleus.dk/images/material/Mikrobiologi%20-%20Biologi%20i%20udvikling%20B-niveau%20-%20Nucleus%20Forlag%20ApS.pdf)
Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave, 4. oplag; Nucleus, 2016; s. 236-239.
Netartikler:
Aktuel Naturvidenskab: Antibiotika til husdyr
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/an2_12kolmos.pdf
Podcast:
https://www.buzzsprout.com/1419550/6565939-trilogi-om-infektioner-3-3-resistensudviklingen
Øvelsesvejledninger til nedenstående øvelser.
METODE
Tavleundervisning, øvelsesarbejde, gruppearbejde, opgaveskrivning, elevpræsentation af forsøgsresultater.
Øvelser:
- Bakterievækst/håndhygiejne (journaløvelse)
EVALUERING
Løbende evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Økologi
FORMÅL
At opnå viden om og forståelse for vandlevende organismer og deres tilpasninger til miljøet samt abiotiske faktorer, samt kunne relatere biodiversitet til økologisk vandkvalitet.
INDHOLD
Fotosyntese og respiration.
Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø.
Energistrømme og respirationstab.
Nedbrydning og C-kredsløb.
Konkurrence.
Abiotiske faktorer.
Liv i vandløb og sø.
Tilpasninger, iltoptagelse og biodiversitet
Makroindex / Økologisk vandkvalitet.
Miljøbeskyttelse og bæredygtighed.
MATERIALER
Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave, 4. oplag; Nucleus, 2016; s. 24-32, 35-37, 54-64.
Øvelsesvejledninger til nedenstående øvelser.
METODE
Tavleundervisning, øvelsesarbejde, gruppearbejde, opgaveskrivning, elevpræsentation af forsøgsresultater.
Øvelser:
- Fotosyntese og respiration i vandpest
- Undersøgelse af Gentofte Sø ift. bestemmelse af Makroindex / Økologisk vandkvalitet
EVALUERING
Multiple choice onlineprøve uden hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi i udvikling C-niveau; sider: 14-21, 23-32, 35-37, 53-64, 93, 169-172, 174-178, 181-192, 196-203, 230-235
Udleveret 16/8
-
Vildt Klog?! På biodiversitet. - ses i timen
-
nøgleord
-
læses måske i modulet
-
matrix - laves i modulet
-
nøgleord - laves i modulet
-
Kulstoffets kredsløb - ses i timen
-
jeg skal have placeret elever, der var fraværende fredag i idræt, i grupper, så I kan opstarte gruppearbejde
-
start på denne 2og2 v. modulstart
-
økologiprojekt - opstartes i timen
-
vejl
-
arb.spr. 54-58
-
vi kigger på forsøget
-
opg - laves i modulet
-
Makroindex - læses i modulet
-
Ø; Makroindex for Gentofte Sø
-
laves i modulet
-
Smådyr i vandhullet - ses i modulet
-
2 søer - læses i modulet
-
muligvis fremlægger Alma og Holger om iltoptagelse
-
resultater
-
Smådyr i vandhullet
-
Nearpod
-
Proteinsyntesen
-
Prøve uden hjælpemidler i Økologi, dvs. Biu. s. 24-32, 35-37, 54-64 samt vejledning til forsøg om fotosyntese og respiration samt vejledning til øvelse om makroindex
-
Der er ikke strøm på Aurehøj i dag, så I skal medbringe fuldt opladt computer og fuldt opladt telefon til dette modul.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141352835",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141352835",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141352835"
}