Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anitta Birch
|
Hold
|
2024 bi/m (1m bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og liv
Forståelse for cellen er forudsætningen for at forstå livets udvikling. I dette forløb skal vi kigge på forudsætninger for liv, samt cellens opbygning og funktion. Derudover skal vi have styr på cellens organeller, membrantransport, samt forskelle og ligheder ved forskellige celletyper.
Nøgleord: Celletyper, cellekerne, mithochondrier, ribosomer, cellemembraner, cellevægge, passiv og aktiv transport, respiration og fotosyntese.
Øvelser:
osmose i kartofler
Kimfald på agarplader
Cellemikroskopiering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopiering af tulipanceller
|
08-11-2024
|
Osmose i kartofler
|
22-11-2024
|
Bakterievækst
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
I dette forløb lærer vi hvilke makronæringsstoffer, vores kost består af, samt hvordan kosten nedbrydes i kroppen (fordøjelsen).Vi lærer om energiregnskab og kulhydratstofskiftet samt hvordan diabetes forstyrrer det. Vi forholder os til udsagnet: "findes der noget, der altid er sundt eller usundt?", og lægger vægt på at navigere gennem samtidens jungle af misinformation og skræmmeretorik. Derudover introduceres vi til enzymer opbygning og funktion, og snakker om enzymers rolle i industri og produktion.
Vi skal desuden lære lidt om kroppens fysiologi, herunder hjertets-lungesystemets funktion og opbygning. Hvad er et blodtryk og
Nøgleord: kulhydrat, fedt, protein, næringsstoffer, energiregnskab, fordøjelse, enzymer, kritisk tænkning overfor diæter og sundhedsinfluencere, motion, puls, blodtryk.
Film:
Enzymet i Ikka-fjorden
Raw food fatamorgana
Øvelser:
Enzymer og spytamylase
Puls, blodtryk og kønsvariationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Amylase i spyt.
|
24-01-2025
|
Puls og blodtryk
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik og evolution
I denne forløb skal vi lære om DNA og kromosomers opbygning, funktion, og betydning for en biologisk organisme. I den forbindelse gennemgår vi mitosen, transkriptionen, samt det centrale dogme. Derudover skal vi lære om nedarvning og om dominante og reccesive egenskaber og hvordan de kommer til udtryk i en population. Vi kigger på forskellen på arvelige sygdomme og syndromer, og diskuterer forskellen mellem arvelige og miljøinducerede egenskaber. Derudover ser vi på hvordan livet har udviklet sig gennem geologisk tid og selektion som evolutionær mekanisme.
Øvelse:
DNA i kiwi
Det ekstra smags-gen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA i kiwi
|
14-03-2025
|
PTC - smager
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sex og hormoner
I dette forløb skal vi lære om primære og sekundære kønstræk, hvordan forplantningsorganer er opbygget, samt hvorfor der evolutionært set er visse forskelle mellem hanlige og hunlige individer. Hvilken rolle spiller hormoner på sekundære kønstræk, og hvilke kønshormoner regulerer hinanden i den menstruelle cyklus? Derudover skal vi have en snak om de største myter inden for sex og prævention og have en indføring i hvordan man kan beskytter sig bedst mod graviditet og seksuelt overførte sygdomme. Vi skal snakke om hvorfor jomfruhinden som begreb er en myte, og ved besøg af cases, forholde os til hvordan vi bedst ville rådgive omkring seksuelle relationer i en tænkt situation.
Øvelse:
Seksuelt overførte "sygdomme" med jjk
Film:
"Hvorfor bliver rekord mange smittet med klamydia", Youtube. Sex og Samfund.
"Derfor er klamydia så akavaet", Youtube. Sex og samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Seksuelt overførte sygdomme
|
09-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi i søer og vandløb
I dette forløb skal vi kigge på økologi og økosystemer og samspillet mellem organismer i naturen. Vi skal genbesøge fotosyntese og respiration og få styr på carbonkredsløbet, samt kigge på næringsstoffers betydning for iltindhold og eutrofiering af søer, åer og vandløb. Derudover skal vi snakke om konkurrence i naturen og biodiversitetens betydning for et økosystem.
Øvelse:
Find din egen økologi
Ekskursion:
Forureningsundersøgelse af Gentofte sø.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Find økologi
|
13-04-2025
|
Gentofte sø - faunaindex
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141353228",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141353228",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141353228"
}