Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Ferrum
|
Hold
|
2024 bi/xx (1x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#0 NV: Fødevareproduktion
Biologiens rolle i fødevareproduktion - vigtigste pointer fra forløbet
● Alle vores fødevarer består af levende organismer eller af produkter fra levende organismer, og alle levende organismer består af celler.
● Produktionen af alle fødevarer starter med planternes primærproduktion.
● Biomassen falder op gennem fødekæden, fordi energi gradvist går tabt via respiration – der er altså mere mad til alle, hvis vi spiser plantebaseret.
● Hvis vi spiser plantebaseret, vil det påkrævede landbrugsareal samlet set været meget mindre (til den samme mængde fødevarer/energi).
● Levende organismer (fx mælkesyrebakterier eller gærceller) kan bruges til at bearbejde fødevarer, så de får nye egenskaber, fx holdbarhed.
● Mikroorganismers vækst/aktivitet i denne forarbejdning følger et fast forløb og afhænger af bl.a. temperatur (pga. cellernes enzymer) og pH.
Kernestof:
- Biologi i. udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016, siderne 14-16 og 24-27
- Mikrobiologi- Biologi i udvikling B-niveau, Frank Grønlund Jørgensen; 2017 siderne 104-106
(https://www.nucleus.dk/images/material/Mikrobiologi%20-%20Biologi%20i%20udvikling%20B-niveau%20-%20Nucleus%20Forlag%20ApS.pdf)side
Supplerende stof:
- "Hvad er ... Mælkesyrebakterier" (https://hjemmeriet.com/da/uploads/dokumenter/Hvad%20er%20maelkesyrebakterier.htm )
- "Så meget bedre er det for miljøet at spise insekter" (https://videnskab.dk/kultur-samfund/saa-meget-bedre-er-det-for-miljoeet-at-spise-insekter/)
-"CO2, kul og ilt i balance" (https://www.youtube.com/watch?v=KPgDjoUeiK4)
Arbejdsmetoder:
- Tavleundervisning
- øvelsesarbejde
- gruppearbejde
- rapportskrivning
- Test
Øvelser:
1. Melbillelarvers respirationstab
2. Mælkesyrebakteriers vækst
3. Gærcellers respiration/gæring
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 Cellebiologi
- Opnå forståelse for, hvordan celler er opbygget og fungerer.
- Forskelle på og ligheder mellem pro- og eukaryote celler
- Forskellen mellem dyre- og planteceller
- Forståelse for cellemembranen opbygning og transport af stoffer over cellemembranen - Opnå forståelse for hvordan celler deller sig, og på forskellen mellem vækst og reduktionsdeling, altså mitose og meiose.
Kernestof
- Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016, s. 14-21, 174-176, 196-201.
Supplerende stof:
- Video: "Mitosis" https://shorturl.at/LptvF
- Video: "Meiose" https://www.youtube.com/watch?v=D1_-mQS_FZ0
- Video: Meiosis (updated) https://www.youtube.com/watch?v=VzDMG7ke69g
- Video: "The cell cycle and cancer" https://www.youtube.com/watch?v=QVCjdNxJreE
Arbejdsmetoder:
- Tavleundervisning
- øvelsesarbejde
- gruppearbejde
- rapportskrivning
- Test
Øvelser
- Osmose i kartofler (rapport)
- Mikroskopiering af celler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journaløvlelse: Mikroskopering af eukaryote celler
|
07-11-2024
|
Rapport: Osmose i kartofler
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb #2 Genetik og evolution
- DNA's opbygning
- Proteinsyntese
- Genetik: genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre for monogene egenskaber, Mendels første lov, krydsningsskemaer, stamtavler, kønsbundne egenskaber
- Mutationer: Kromosomtalsmutationer og genmutationer
- Evolution: Darwin og evolutionsteorien
- Naturlig selektion med afsæt i eksemplerne: Darwins finker og Birkemåleren i England
Kernestof
- Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016, s. 169-172, 176-186, 198-192, 198-203, 222-223, 230-235
Supplerende stof:
-Video: "From DNA to protein" (https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA)
- Video: "Protein Synthesis" (https://www.youtube.com/watch?v=oefAI2x2CQM)
- Video: "How Evolution Works" (https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU)
Arbejdsmetoder:
- Tavleundervisning
- øvelsesarbejde
- gruppearbejde
- Kreativ øvelse (DNA-planche)
- Formidlingsopgaver i par (evolution og naturlig selektion)
Øvelser
- Evnen til at smage PTC
- Survival of the fittest (bønneversionen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PTC
|
17-01-2025
|
Survival of the fittest (bønneversionen)
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Kost og fordøjelse
- Makronæringsstofferne: Protein, fedt, Kulhydrat
- Vitaminer, mineraler og vands rolle i vores kost
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Fordøjelsesenzymer
- Næringsstoffernes optag
- Fordøjelse af mælkesukker
- Blodsukkerregulering (med fokus på hormonerne insulin/glukagon, hurtige og langsomme kulhydrater og glykæmisk indeks)
- Appetitregulering
- kroppens energibalance
Kernestof
- Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016, siderne 76-85, 86-92, 94-100, 90-92
Supplerende stof:
- Artikel: "Hvorfor smager usund mad så godt?" (https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-smager-usund-mad-saa-godt/)
- Hjemmeside: De officielle kostråd - Fødevarestyrelsen (https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad)
Arbejdsmetoder:
- Tavleundervisning
- Arbejde selv par-arbejde
- gruppearbejde
- Øvelsesarbejde
- Rapportskrivning
Øvelser
- Spytamylase og Industriel Amylase
- Kostanalyse (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostanalyse
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Seksualundervisning
- Kønsorganernes anatomi
- Præventionsformer
- Sexsygdomme
- Samleje og befrugtning
- Fosterudvikling
- Fødselstal og ufrivillig barnløshed
- Menstruationscyklus
Kernestof
- Sex, Køn og Grænser; Ulla Nedergård Pedersen et al.; Nucleus, 2023 kapitlerne 4 +5 samt siderne 53-58
- Biologi i. udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016 siderne 142-145, 153-155, 139-141
Supplerende stof:
- Video: "Hvad er køn" (https://vimeo.com/145110884/0f78d8b0a3)
- Video: "Are any animals truly monogamous" (https://www.youtube.com/watch?v=bxQdLhOQf5c)
- Video: "Myter om prævention" (https://vimeo.com/790408720)
- Video: "Derfor er Klamydia så akavet" (https://www.youtube.com/watch?v=JKacceYcybg)
- Video: "Hvorfor bliver rekordmange smittet med klamydia" (https://www.youtube.com/watch?v=K-sYDaramzc)
- Video: "From fertilization to childbirth" (https://www.youtube.com/watch?v=s-Xpa5UZAZs)
-Hjemmeside: "Prævention - Sex og Samfund" (https://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention)
Arbejdsmetoder:
- Tavleundervisning
- Diskussioner
- gruppearbejde
- Matrixpræsentationer
- Øvelsesarbejde
- Kreativ øvelse (planche)
Øvelser
- Klamydia og smittespredning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Amylase
|
07-03-2025
|
Klamydia og smittespredning
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5 Hjerte- og lungekredsløb
- Det store kredsløb og lungekredsløbet
- Lungernes opbygning og funktion
- Lungernes arbejdsevne: åndedrætsdybde, åndedrætsfrekvens, lungeventilation
- Hjertets opbygning og funktion
- Hjertets arbejdsevne: puls, slagvolumen, minutvolumen maxpuls
- Blodkarnettets opbygning og funktion
- Blodtryk
Kernestof
- Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016, s. 108-111, 112-115, 116-120
Supplerende stof:
- Video: "real human lung" (https://www.youtube.com/watch?v=X_Vfnb-5OGs)
Arbejdsmetoder:
- Tavleundervisning
- øvelsesarbejde
- gruppearbejde
Øvelser
- Miniøvelse: Elever undersøgte puls og faktorer der påvirker pulsen (aktivitet/hvile/forskrækkelse etc)
- Dissektion af svinehjerte
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dissektion af svinehjerte
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 Økologi
- Energi i økosystemet: fotosyntese, respiration, fødekæde, fødepyramide og respirationstab (repetition fra NV)
- Nedbrydning og stofkredsløb
- Carbons kredsløb
- Økologiske grundbegreber: økosystem, habitat, niche, biotop, abiotiske og biotiske faktorer, intra- og interspecifik konkurrence
- Liv i Vandløbene: tilpasning til strøm, niche, iltoptagelse, forureningsindikatorer, rentvandsindikatorer
- Forurening af søer
- Den onde cirkel (den næringsrige sø)
- Den gode cirkel (den næringsfattige sø)
- Makroindeks: Artssammensætning til bestemmelse af vandets forureningsgrad
Kernestof
- Biologi i udvikling; Frøsig, Marianne et al.; 1. udgave., 4. oplag., Nucleus, 2016, s.23-29. 35-37. 54-64
- Bestemmelse af vandkvalitet i en sø ved hjælp af makroindeks; Geobio chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://geobio.dk/wp-content/uploads/2019/12/Vandkvalitet-i-en-s%C3%B8-elevvejledning.pdf
- Introduktion til biodiversitet; Center for Makroøkologi, Evolution og Klima; siderne 1-10 (afsnit 1-4.3) https://biodiversitetigymnasiet.dk/wp-content/uploads/2025/05/Intro_til_biodiversitet_C_PDF.pdf
Supplerende stof:
- "Smådyr i vandhullet" (https://www.youtube.com/watch?v=abdZR0ZzoUs)
Arbejdsmetoder:
- Tavleundervisning
- CL-opgave (produktion af vendespil)
- gruppearbejde
- Feltarbejde
Øvelser
- Analyse af Gentofte Sø
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af Gentofte sø
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141356168",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141356168",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141356168"
}