Titel
1
|
Billedets virkemidler m.m. (grundforløb)
Billedets virkemidler m.m./grundforløb (kernestof m.m.):
5 lærerforfattede pptx'er med diverse billedeksempler (komposition, rum (herunder perspektiv og det gyldne snit), flade/form/linje, lys/skygge, farve).
Henrik Scheel Andersen og Ole Lauersen. Billedkunst. Metode, kronologi, tema. Systime, Århus 2006-2007, pp. 7-40.
Alison Cole. Perspektiv. Det historiske forløb, teori og teknik. Høst og Søn, København 1997, pp. 6-7, 8-9, 10-11, 14-15, 28-29, 52-53, 58-59, 62.
Diverse lærerforfattede noter.
Supplerende materiale:
Lærerforfattede papirer om farver/farverelationer.
Forløbsbeskrivelse:
De følgende læringsmål er blevet formuleret til forløbet - med udgangspunkt i læreplanen:
Definition af og skelnen mellem virkemidlerne komposition, rum, flade, form, linje, lys og skygge samt farve og maleteknik.
Tilrettelæggelse og gennemførelse af en række praktiske opgaver som understøtter det teoretiske, analytiske arbejde med virkemidler.
At kunne bruge kunstfaglig terminologi og metodiske overvejelser på et basalt niveau.
De kernefaglige kompetencer, som forløbet i særdeleshed har forsøgt at fremme er: Skelnen mellem personlig kunstoplevelse og analytisk tilgang, kendskab til og anvendelse af kunstfaglig terminologi, metodekendskab og -anvendelse.
Forløbet har været tænkt som en introduktion til billedkunstfaget og et forsøg på at opbygge en fagterminologi, som gradvist er blevet mere omfattende, så eleverne lidt efter lidt har kunnet fylde mere og mere viden på for til sidst at kunne udføre en fuldstændig formal- og betydningsanalyse af et par udvalgte værker (Van Gogh og Hammershøi - se i det nedenstående) + fungere som en optakt til arbejdet med de næste emner. Fokus i dette forløb har været på at kunne mestre formal- og betydningsanalysen, og dertil har der været fokus på det praktiske arbejde.
Praktiske opgaver:
Eleverne har lavet en række praktiske opgaver i forbindelse med forløbet:
1 kompositionsøvelse (symmetrisk komposition, naturkunst)
1 kompositionsøvelse (additiv komposition, farveblyant/tusch på papir)
3 kompositionsøvelser (de tre synsvinkler: Fugleperspektiv, normalperspektiv samt frøperspektiv, fotografier taget med mobiltelefon)
2 gruppefotografier (et med statisk komposition og et med dynamisk komposition)
1 øvelser med det gyldne snit (et maleri, hvor eleverne skulle indtegne det gyldne snit - Jens Juels Det ryberske familiebillede, 1797)
1 øvelse med rum/flade/linje (overlapning og konturstreg, tusch på papir)
1 perspektivtegning (skakbræt/et-punktperspektiv)
1 tegning med lys/skygge-modellering (organiske objekter/frugter + grene med blade, blyant på papir) + hertil en gråtoneskala med 7 gradueringsfelter
1 fotograferingsopgave/collage med egenskygge og slagskygge.
2 øvelser med abstrakt motiv og komplementærfarver (A3-papir med farvekridt + akrylmaling på mappen/den fysiske portfolio)
Værker brugt til komposition:
Cimabue: Maestá, 1280-85
Jan van Eyck: Arnolfinis bryllup, 1434
Paolo Uccello. Jagten i skoven, 1460'erne
Michelangelo: Den hellige familie, 1503-06
Leonardo Da Vinci: Madonna i grotten, ca. 1508
Peter Paul Rubens: Nedtagelsen af korset, 1612-14
Claude Lorrain: Havn med St. Ursulas indskibning, 1641
Jean-Auguste Ingres: Badende kvinde, 1808
Eugene Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne, 1830
Vincent van Gogh: Kartoffelspiserne, 1885
P.S. Krøyer. Sommeraften ved Skagens strand. Kunstneren og hans hustru, 1899
Berthe Morisot. Vuggen, 1872
Edgar Degas: Fire dansere, ca. 1899
Andy Warhol: Green Disaster 10 Times, 1963
Tal R: Model Alone in Studio, 2006
Værker brugt til rum/perspektiv:
Miniature fra ca. 770
Ambrogio Lorenzetti: Tronende Madonna, 1330-40
Giotto: Tronende Madonna, ca. 1307
Caspar David Friedrich: Kridtklinter ved Rügen, 1818-19
Raphael: Skolen i Athen, 1510-11
Jacopo Tintoretto: Den sidste nadver, 1592-94
J.M.W. Turner: Dido bygger Karthago, 1815
Pablo Picasso: Kvinderne fra Avignon, 1907
M.C. Escher: Vandmøllen, 1961
Værker brugt til fladen, formen og linjen:
Theo van Doesburg: Dance I, 1917
Lucian Freud: Standing by the Rags, 1988-89
George Seurat: The Eiffel Tower, 1889
Sandro Botticelli: Venus' fødsel, 1486
Roy Lichtenstein: Whaam!, 1963
Piet Mondrian: Det grå træ, 1912
Værker brugt til lys/skygge:
Thomas Gainsborough, Mr. and Mrs. Andrews, 1748-49
Salvador Dalí: Kristus på korset, 1951
Ambrogio Lorenzetti: Tronende Madonna, 1330-40
Perugio: The Vision of St. Bernard, 1490-94
Leonardo Da Vinci: Mona Lisa, 1503-06
Caravaggio: Den vantro Thomas, 1602-03
Agnolo Bronzino: Den hellige familie med St. Anne og Johannes Døberen, 1550
Anna Ancher: Solskin i den blå stue, 1891
Værker brugt til farve:
Ittens farvecirkel og 7 farvekontraster samt billedeksempler fra Nordjyllands Kunstmuseums hjemmeside: http://nordjyllandskunstmuseum.net.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=134#881
Værker brugt til fuld formal- og betydningsanalyse:
Vincent van Gogh: La Cambré á Couche/Vincents soveværelse i Arles (1888)
Vilhelm Hammershøi: Interiør med kunstnerens staffelig, Bredgade 25 (1912)
Emnet vil blive brugt til eksamen, og i tilfælde af en eventuel eksamen må eleverne tilgå al ovenstående materiale.
|