Holdet 2024 dr/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Christina Lindholt Mikkelsen
Hold 2024 dr/2 (1g dr/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Skuespillerens virkemidler
Titel 2 Naturalistisk teater og Stanislavskij
Titel 3 Devising og performance
Titel 4 Improvisation
Titel 5 Den dramatiske tekst og det moderne teater
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Skuespillerens virkemidler

For det fulde billede af arbejdet i grundforløbet: Se studieplanen for dit holds grundforløb.

Her kort en oversigt over det, som begge grundforløbshold har arbejdet med:
* skuespillerens virkemidler (krop, rum, stemme, samspil etc.)
* forestillingsanalyse (rum, figur, forløb). Vi har set "Gengangere" på "Husets Teater".
* improvisation

KERNESTOF:
Materiale: begge hold har læst og anvendt det meste af kapitlet "Skuespillerens virkemidler" i   "Dramatik - en grundbog". Begreber herfra bør repeteres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Naturalistisk teater og Stanislavskij

KERNESTOF:
Teaterhistorisk forløb: Det naturalistiske teater og det moderne gennembrud: den nye menneskeforståelse og samtidskritik i litteratur og teater

Naturalistisk dramatik:
* aristotelisk dramaturgi (komposition)
* tidens, stedets og handlingens enhed
* realistisk miljø- og personskildring
* replikindividualisme, retrospektiv teknik
* psykologiske nuancerede karakterer (ikke typer)
* kritisk tematisering af borgerskabets normer og idealer (og hykleri)
* naturalistisk menneskesyn

Teatrets stil og virkemidler:
* mål om virkelighedsillusion
* minutiøs realisme i scenografi og kostume
* realistisk arrangement,
* realistisk og nuanceret psykologisk skildring gennem skuespil
* den 4. væg
* mørke i salen (indlevelse)

Det naturalistiske teaters tilgang til iscenesættelse:
* grundig analyse og fortolkning af dramaet som udgangspunkt i instruktørens såvel som skuespillerens arbejde.
* instruktøren realiserer dramaet i en både virkelighedstro og teksttro iscenesættelse
* skuespilleren arbejder med rollen (krop, stemme, replikker, indlevelse, samspil mv.) ud fra en grundig fordybelse i dramateksten og karakterens "givne omstændigheder".

Stanislavskijs skuespilteknik i teori og praksis. Især arbejde med:
* de givne omstændigheder
* det magiske hvis
* motivering
* skuespillerens inddeling i beats (tekstbidder) med gennemgående spillelinje m. en bærende motivering for rollen,
* den ydre teknik
* psyko-fysisk indlevelse
* stemningserindring

Hvordan kan det moderne teater scenisk fortolke og aktualisere en klassiker?
* "Gengangere" på "Husets teater" som eksempel.
* Forestillingsanalyse af "Gengangere"

Oversigt over tekster nedenfor - under "kernestof"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Devising og performance

KERNESTOF:
Devising som produktionsprincip - teori og praksis

Performancegenren og det moderne teater

Praksisarbejde m. konceptuel devising- og performanceprojekt.

Idéudvikling: Devising som innovativ metode til udvikling af en samtidskritisk performance

Forestillingsanalyse af "Teaterkoncert København"

Introduktion til kompositionsformerne: montagemodel og teatrets simultane form.

Scenekunst:
* "Teaterkoncert København", Østre Gasværk, 2024

Filmede udd. af performances og/eller stærkt stiliserede forestillinger:
* Visuel performance: kort uddrag fra Hotel Proformas "Operation Orfeo" (2007)
* Fysisk teater/performance: Kristján Ingimarsson Company: BLAM! (promoveringsfilm)
* Happening/aktionsteater: Mikeal Fock om Solvognens Rebildaktion i 1976 (klip fra performance-aktionen og retrospektiv beskrivelse af Fock)
* Autobiografisk montage-præget teater: Kamilla Wargo Breakling: ”Pis”, Kaleidoskop, 2009

Tekster:
* Birgitte Dam: Teater live” s. 61-63 (montagemodel og teatrets simultane form)
* Jette Mortensen: ”Nu skal se selv skabe rollen – devised teater” i ”Teater i det nye årtusinde” s. 123-130
* Kobernagel: ”Konceptuel devising kort”, i Skuespilleren på arbejde, s. 358-359
* Sørensen: ”Dramatik – en grundbog” s. 43-49 (Det moderne teater og reteatralisering), s. 54-58 (realisme og stilisering)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,50 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Improvisation

Et enkelt modul om improvisation og teatersport (dog ikke for franskeleverne, der var på ekskursion). Se venligst kernestof nedenfor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den dramatiske tekst og det moderne teater

Reading og analyse af nyere dramatik

Dramaturgiske former/kompositionsprincipper:
* det aristoteliske drama og berettermodellen  ("Klumpfisken som eksempel")
* det episke dramas montagekomposition ("Europamestrene" som eksempel, hvor vi har læst uddraget: "Humanistisk shawarma" og "Abonnementsservice")
* postdramaet og teatrets simultane form ("Frihed, sex, længsel" som eksempel)

Den fremvisende spillestil og Bertolt Brechs Verfremdung og episk opsætning

Praksisarbejde:
*Arbejde med verfremdungteknikker (f.eks. gadescenen)
* Iscenesættelsesprojekt ud fra et uddrag af et selvvalgt drama fra forløbets pensum, herunder dramaturgisk analyse light og realisationsanalyse  
* Iscenesættelse af spilsekvens fra "Popstars" med fokus på balance mellem den fremvisende (episke) og indlevende (dramatiske) spillestil

Det moderne teater

Forestillingsanalyse af "Fuglene"

Liste over tekster ses under kernestof nedenfor.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Udvikling og realisering af en scenisk idé for en målgruppe.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer