Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Christina Lindholt Mikkelsen
|
Hold
|
2024 dr/2 (1g dr/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Skuespillerens virkemidler
For det fulde billede af arbejdet i grundforløbet: Se studieplanen for dit holds grundforløb.
Her kort en oversigt over det, som begge grundforløbshold har arbejdet med:
* skuespillerens virkemidler (krop, rum, stemme, samspil etc.)
* forestillingsanalyse (rum, figur, forløb). Vi har set "Gengangere" på "Husets Teater".
* improvisation
KERNESTOF:
Materiale: begge hold har læst og anvendt det meste af kapitlet "Skuespillerens virkemidler" i "Dramatik - en grundbog". Begreber herfra bør repeteres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Naturalistisk teater og Stanislavskij
KERNESTOF:
Teaterhistorisk forløb: Det naturalistiske teater og det moderne gennembrud: den nye menneskeforståelse og samtidskritik i litteratur og teater
Naturalistisk dramatik:
* aristotelisk dramaturgi (komposition)
* tidens, stedets og handlingens enhed
* realistisk miljø- og personskildring
* replikindividualisme, retrospektiv teknik
* psykologiske nuancerede karakterer (ikke typer)
* kritisk tematisering af borgerskabets normer og idealer (og hykleri)
* naturalistisk menneskesyn
Teatrets stil og virkemidler:
* mål om virkelighedsillusion
* minutiøs realisme i scenografi og kostume
* realistisk arrangement,
* realistisk og nuanceret psykologisk skildring gennem skuespil
* den 4. væg
* mørke i salen (indlevelse)
Det naturalistiske teaters tilgang til iscenesættelse:
* grundig analyse og fortolkning af dramaet som udgangspunkt i instruktørens såvel som skuespillerens arbejde.
* instruktøren realiserer dramaet i en både virkelighedstro og teksttro iscenesættelse
* skuespilleren arbejder med rollen (krop, stemme, replikker, indlevelse, samspil mv.) ud fra en grundig fordybelse i dramateksten og karakterens "givne omstændigheder".
Stanislavskijs skuespilteknik i teori og praksis. Især arbejde med:
* de givne omstændigheder
* det magiske hvis
* motivering
* skuespillerens inddeling i beats (tekstbidder) med gennemgående spillelinje m. en bærende motivering for rollen,
* den ydre teknik
* psyko-fysisk indlevelse
* stemningserindring
Hvordan kan det moderne teater scenisk fortolke og aktualisere en klassiker?
* "Gengangere" på "Husets teater" som eksempel.
* Forestillingsanalyse af "Gengangere"
Oversigt over tekster nedenfor - under "kernestof"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gengangere | Husets Teater
-
Fokuspunkter: rum, figur, forløb.
-
"Det moderne teater", Dramatik - en grundbog, s. 43-45. Besvar:
-
Klar Scene s. 104-106: "Henrik Ibsen", "Scenografiske forhold", Kostumer, sminke og arrangement", "Dramaerne" og "Publikum"
-
Klar Scene s. 106-107 afsnittet "Stanislavskijs skuespillerteknik". Skriv stikord til det, du vurderer er centralt.
-
Gjengangere – skuespill – Store norske leksikonLæs teksten og besvar:
-
Dramaanalyse og karakterarbejde ud fra Stanislavskij:
-
Ibsen Gengangere udd.pdf
-
Kobernagel Stanislavskijsteknikker inkl tilføjelser af CLM.pdf
-
Øvelser m. Stanislavskijteknik: "beats" og "den gennemgående spillelinje" (fællesdelen af logbogen):Vi udvælger en sekvens, hvor vi kan identificere en centrale motivering (herunder evt. følelse)Undersøg, hvad der er din karakters centrale motivation
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Devising og performance
KERNESTOF:
Devising som produktionsprincip - teori og praksis
Performancegenren og det moderne teater
Praksisarbejde m. konceptuel devising- og performanceprojekt.
Idéudvikling: Devising som innovativ metode til udvikling af en samtidskritisk performance
Forestillingsanalyse af "Teaterkoncert København"
Introduktion til kompositionsformerne: montagemodel og teatrets simultane form.
Scenekunst:
* "Teaterkoncert København", Østre Gasværk, 2024
Filmede udd. af performances og/eller stærkt stiliserede forestillinger:
* Visuel performance: kort uddrag fra Hotel Proformas "Operation Orfeo" (2007)
* Fysisk teater/performance: Kristján Ingimarsson Company: BLAM! (promoveringsfilm)
* Happening/aktionsteater: Mikeal Fock om Solvognens Rebildaktion i 1976 (klip fra performance-aktionen og retrospektiv beskrivelse af Fock)
* Autobiografisk montage-præget teater: Kamilla Wargo Breakling: ”Pis”, Kaleidoskop, 2009
Tekster:
* Birgitte Dam: Teater live” s. 61-63 (montagemodel og teatrets simultane form)
* Jette Mortensen: ”Nu skal se selv skabe rollen – devised teater” i ”Teater i det nye årtusinde” s. 123-130
* Kobernagel: ”Konceptuel devising kort”, i Skuespilleren på arbejde, s. 358-359
* Sørensen: ”Dramatik – en grundbog” s. 43-49 (Det moderne teater og reteatralisering), s. 54-58 (realisme og stilisering)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,50 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Improvisation
Et enkelt modul om improvisation og teatersport (dog ikke for franskeleverne, der var på ekskursion). Se venligst kernestof nedenfor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den dramatiske tekst og det moderne teater
Reading og analyse af nyere dramatik
Dramaturgiske former/kompositionsprincipper:
* det aristoteliske drama og berettermodellen ("Klumpfisken som eksempel")
* det episke dramas montagekomposition ("Europamestrene" som eksempel, hvor vi har læst uddraget: "Humanistisk shawarma" og "Abonnementsservice")
* postdramaet og teatrets simultane form ("Frihed, sex, længsel" som eksempel)
Den fremvisende spillestil og Bertolt Brechs Verfremdung og episk opsætning
Praksisarbejde:
*Arbejde med verfremdungteknikker (f.eks. gadescenen)
* Iscenesættelsesprojekt ud fra et uddrag af et selvvalgt drama fra forløbets pensum, herunder dramaturgisk analyse light og realisationsanalyse
* Iscenesættelse af spilsekvens fra "Popstars" med fokus på balance mellem den fremvisende (episke) og indlevende (dramatiske) spillestil
Det moderne teater
Forestillingsanalyse af "Fuglene"
Liste over tekster ses under kernestof nedenfor.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Frihed, sex, længsel.Grob.2019.pdf s. 1-8, s. 10, s. 31-32
-
Modulets program og øvelser:
-
Øvelse m. at skrue op for hh. verfremdung og indlevelse.
-
Sandorff.Lærke.Klumpfisken.pdf scene 1-3.
-
Dam Dramaturgisk analyse, fra Teater Live.pdf s. 62-63:
-
Krebs.Europamestrene.pdf s.10-13
-
"Episk opsætning - fremvisningens spillestil", Dramatik - en grundbog s. 74-76 og s. 78. Her er læsehjælp:
-
"Det moderne teater", Dramatik - en grundbog, s. 43-45. Besvar:
-
Teatrets præsentation af "Fuglene"
-
Teaterforestilling: "Fuglene" (instr. Ginman), Revolver, 2025
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Udvikling og realisering af en scenisk idé for en målgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141397091",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141397091",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69141397091"
}