Titel
3
|
Bølger, lyd og lys
Periodiske fænomener, beskrivelse af bølger, periode, svingningstid, frekvens, bølgelængde, amplitude, udbredelseshastighed, longitudinale (længde) bølger, transversale (tvær) bølger, bølgeligningen
Bølgers egenskaber, interferens, konstruktiv og destruktiv interferens, refleksion, brydning og total refleksion, diffraktion
Lyd, lydbølger, lydstyrke og tone, hørbare område for et menneske.
Strengeinstrumenters fysik, stående bølger, bug og knude, interferens tone, grundtone, overtone, partialtoner, klang
Lys, lysets hastighed, elektromagnetiske spektrum, det synlige spektrum, ultraviolet, infrarød
Optisk gitter, diffraktion i et gitter, orden, afbøjningsvinkel, gitterkonstant, gitterligningen
Øjet og farvesynet, stave og tapper, additiv farveblanding, RGB, substraktiv farveblanding, CMYK
Hvordan ser en farveblind? - https://www.youtube.com/watch?v=jungCu3EanE
Simuleringer:
Bølger - periodiske fænomener - beskrive en bølge https://phet.colorado.edu/en/simulation/wave-on-a-string
Interferens - https://phet.colorado.edu/sims/html/sound-waves/latest/sound-waves_all.html
Brydning og total refleksion - https://phet.colorado.edu/sims/html/bending-light/latest/bending-light_all.html
Stående bølger på en streng med mulighed for at finger på greb/guitar - https://javalab.org/en/standing_waves_on_a_string_en/
Stående bølger på en violin med overtoner - http://zonalandeducation.com/mstm/physics/waves/standingWaves/standingWaves1/StandingWaves1.html
Additiv farveblandinger, RGB - https://phet.colorado.edu/en/simulation/color-vision - elever fandt selv programmer til CMYK farveblandinger
Interferens fra to slits - https://phet.colorado.edu/sims/html/wave-interference/latest/wave-interference_all.html
Forsøg
Funktionsgenerator og højtaler (fællesforsøg til forståelse af bølger herunder frekvens, amplitude)
Stemmegaffel og interferens mellem to stemmegafler (fællesforsøg til forståelse af bølger herunder interferens og stødtoner)
Slinky (fællesforsøg til forståelse af bølger herunder bølgetyper, tværbølger og længdebølger)
Phyphox, app på telefon (optagelse af egen tone eller fløjten samt måling af periode samt frekvens)
Stående bølger på snor (fællesforsøg til forståelse af bølger, herunder refleksion af bølger samt interferens mellem bølger)
Måle hørbare område med funktionsgenerator og højtaler (måle hvor høje toner elevens ører kan opfatte)
Måling af lydens hastighed (fællesforsøg; klappetræ, lineal, to mikrofoner samt en tæller/ur)
Måling af toner og klang af musikinstrumenter (måle periode, frekvens, overtoner, FFT spektre vha Phyphox - stemmegaffel, guitar, fløjte eller andet musikinstrument)
Demonstration af lys gennem et gitter.
Opmåle det synlige spektrum ved hjælp af gitterligningen
Opmåle kviksølvs synlige linje spektrum ved hjælp af gitterligningen (sammen med atomfysik forløbet)
|