Holdet 2024 mu/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Nikolaj Hjort Kristensen
Hold 2024 mu/3 (1g mu/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1 - Musikteori og analyse
Titel 2 Musikudøvelse
Titel 3 Tema 2 - Streamingpoppen i 2010'erne
Titel 4 Musik, identitet og fankultur (1)
Titel 5 Tema 3 - Kunstmusik
Titel 6 Musik, identitet og fankultur (2)
Titel 7 Musik, identitet og fankultur (3)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1 - Musikteori og analyse

Rytmer

Kernestof: "Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer", "Rytmenotation (oversigt)", + Kompendiet fra grundforløb s. 1-2, 6-7

- Puls, tempo, taktart, underdeling.
- Nodeværdier og pauser (op til 16. dele).
- Taktarten 4/4.

Toner

Kernestof: "Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer", "Toner på klaver og noder (oversigt), + Kompendiet fra grundforløb s. 10-11, 14-15

- Toner på noder og klaver.
- G-nøglen og F-nøglen.
- Løse fortegn og faste fortegn (#'er, b'er og opløsningstegn).

Treklange

Kernestof: "Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer", "Treklange - dur og mol (intro), + Kompendiet fra grundforløb s. 16, 19 og 25

- Aflæs og spil en dur-treklang på klaver (Grundtone og 4 + 3).
- Aflæs og spil en mol-treklang på klaver (Grundtone og 3 + 4).

Toneart og skalaer

Kernestof: "Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer", + Kompendiet fra grundforløb s. 20-24

- Toneart og paralleltoneart (ud fra antal faste fortegn).
- Dur-skalaen (yderste i kvintcirklen eller 1 1 1/2 1 1 1 1/2)
- Mol-skalaen (inderste i kvintcirklen eller 1 1/2 1 1 1 1/2 1)

Musikanalyse

Kernestof: "Becifringer på klaver (Beatles og Gasolin)", "Grooveskema (Smells Like Teen Spirit)"

- Hvordan aflæser man en node med becifringer?
- Hvordan aflæser man et grooveskema?
- Intro til grooveanalyse og hvad man kan bruge det til.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikudøvelse

Pga. af et underskud på 7 moduler ved C-niveau holdets start, er der planlagt et sammenspilsforløb mindre. Følgende tager udgangspunkt i både grundforløb og C-niveau. Alle grundforløb har gennemgået den samme teori, men kan have spillet forskellige praktiske øvelser.

Enstemmig sang:
"Let it Be" af The Beatles
"Papirsklip" af Kim Larsen
"With a little help from my friends" af The Beatles
"Kvinde min" af Kim Larsen

Flerstemmig sang:
"Det' kun vigtigt, hvad det er" af Guldimund

Sammenspil og brug af instrumenter:

"RytmeRondo" af Johannes Grønager (Percussion og talekor).

"Gæt en sang - Niveau 1" og "Gæt en sang - Niveau 2" (Melodier på klaver).

"Papirsklip" af Kim Larsen (Becifringer på klaver)
"With a little help from my friends" af The Beatles (Becifringer på klaver)
"Kvinde min" af Kim Larsen (Becifringer på klaver)

"Move Your Feet" af Junior Senior (Rotation)
"I Shot the Sheriff" af Bob Marley (Rotation)

"House On Fire" af Jonah Blacksmith (Kort sammenspil)

"Corners" af Octave Lissner (Sammenspil til eksamen)
"Kun du" af Mona Moroni (Sammenspil til eksamen)
"Lascia chi'io pianga" af Händel (Sammenspil til eksamen)
"Mr Bach meets klezmer" af Reiner Oberbeck (Sammenspil til eksamen)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2 - Streamingpoppen i 2010'erne

Indhold:

Mediet har indfl ydelse på musikken.
Markedsføring har fokus på kunstnerens image.
Ændring i sangstil for at passe til målgruppe.
Den svenske hitfabrik (Cheiron) og "track and hook"-metoden.
Max Martins tips til at skrive et pophit i 2010'erne.
Hitskabelon, hooks og kunstnerens image.

Analyse af sangstil (toneleje, register, klang, artikulation)

Analyse af udtryksfelt (sangstil, tekst og kunstnerens image).

Øvelser:

Padlet for at memorere kendetegn for streamingpoppen i 2010'erne.

Analyse af Max Martin produktion (hitskabelon, hook og kunstnerens image):
"Firework" af Katy Perry (2010)
"Raise Your Glass" af P!nk (2010)
"Can't Stop the Feeling" af Justin Timberlake (2014)
"Shake it off " af Taylor Swift (2014)
"Blinding Lights" af The Weeknd (2019)

Analyse af sangstil:
"Grenade" af Bruno Mars (2010)

Analyse af sangstil, tekst og kunstnerisk image (udtryksfelt):
"Uptown Funk" af Bruno Mars (2014)
"Freedom" af Beyoncé (2016)
"Human" af Rag'n'Bone Man (2017)
"Castle On the Hill" af Ed Sheeran (2017)
"Everything I wanted" af Billie Eilish (2019)

Gennemgåede musikeksempler:

Elevernes analyse af Max Martin produktioner fremlægges og diskuteres.
Forskellige eksempler på hvert enkelt begreb om sangstil vises og prøves.
Elevernes analyse af sangstil, tekst og kunstnerisk image fremlægges og diskuteres.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Musik, identitet og fankultur (1)

Analyse 1 - "Respect" af Aretha Franklin

Musikkens kontekst:

Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT).
Soulmusikkens rødder (blues- og gospeltræk) (s. 7-9 + Oversigt).
Sydstatssoul-studierne og dets musikalske kendetegn (s. 23-25 + PPT).
Hvordan arbejder sydstatssoul med sort identitet?

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til musikanalyse (C-niveau 2024)".
Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form, at finde blues- og gospeltræk og finde ud af, hvordan "Respect" arbejder med sort identitet.

- Formanalyse (bestem formled og overordnet formtype).
- Instrumentation.
- Instrumenternes roller (forgrund vs. baggrund).
- Groove (pulsmarkering vs. modrytme).
- Sangstil (toneleje, register, klang).
- Sound (live-lyd vs. soundscape).
- Udtryksfelt (musikkens udtryk, tekstens betydning, kunstnerens image).
- Perspektivering til en bestemt kontekst (som bestemmes af analysens formål).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 3 - Kunstmusik

Indhold:

Det klassiske koncertritual.
Forholdet mellem komponist, dirigent og symfoniorkester.
Programmusik vs. absolut musik.
Rondoformen (ritornel vs. episode).
Sonatesatsformen (kampen mellem hovedtema og sidetema).

Kontraster i musikken ---> toneleje (lyst vs dybt), dynamik (kraftigt vs svagt) toneart (dur vs mol), tempo (hurtigt vs langsomt), instrumenter (solist vs orkester), tonelængde (kort vs. lang).

Øvelser:

Introduktion til forskellige komponister og koncerter med symfoniorkester:
"Symfoni nr. 40 i G-mol" af Wolfgang Amadeus Mozart (1788) fra Wienerklassikken.
"Symfoni nr. 5" af Ludwig van Beethoven (1803-1808) fra Wienerklassikken.
"Forspil til en fauns eftermiddag" af Claude Debussy (1894) fra Impressionismen.

Visuel analyse af partitur (med Jakob Jensens guide):
"Efterår - 1. sats" af Antonio Vivaldi (1723).

Visuel analyse af grafisk repræsentation (med Jakob Jensens guide):
"Symfoni nr. 5 (Skæbensymfonien)" af Ludwig van Beethoven (1803-1808).

Gennemgåede musikeksempler:

Jakobs Jensens analyser undersøges og diskuteres med fokus på rondoform vs. sonatesatsform, programmusik vs. absolut musik og for at finde kontraster i musikken.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Musik, identitet og fankultur (2)

Analyse 2 - "Smells Like Teen Spirit" af Nirvana

Musikkens kontekst:

Generation X i 1990'erne. (s. 248-255 + dokumentar)
Oprøret mod massekultur og forbrugskultur. (s. 248-255)
Sub-Pop-selskabet og grunge-rockens musikalske kendetegn. (s. 248-255)
Hvordan arbejder grunge med identitet?

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til musikanalyse (C-niveau 2024)".
Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form, at finde kontraster i musikken og finde ud af, hvordan "Smells Like Teen Spirit" arbejder med identitet.

- Formanalyse (bestem formled og overordnet formtype).
- Instrumentation.
- Instrumenternes roller (forgrund vs. baggrund).
- Groove (pulsmarkering vs. modrytme).
- Sangstil (toneleje, register, klang).
- Sound (live-lyd vs. soundscape).
- Udtryksfelt (musikkens udtryk, tekstens betydning, kunstnerens image).
- Perspektivering til en bestemt kontekst (som bestemmes af analysens formål).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musik, identitet og fankultur (3)

Analyse 3 - "Baby Love" af The Supremes

Musikkens kontekst:

Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT)
Artist Development, The Production Line, Charm School. (90-93)
Motown-studiet og dets musikalske kendetegn (s. 88-90, 93-98)
Hvordan arbejder motown med identitet (cross-over) (s. 82)

Musikanalyse:

Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til musikanalyse (C-niveau 2024)".
Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form og finde ud af, hvordan "Baby Love"arbejder med en cross-over-identitet.

- Formanalyse (bestem formled og overordnet formtype).
- Instrumentation.
- Instrumenternes roller (forgrund vs. baggrund).
- Groove (beatmarkering vs. modrytme).
- Sangstil (toneleje, register, klang).
- Sound (live-lyd vs. soundscape).
- Udtryksfelt (musikkens udtryk, tekstens betydning, kunstnerens image).
- Perspektivering til en bestemt kontekst (som bestemmes af analysens formål).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer