Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Hjort Kristensen
|
Hold
|
2024 mu/3 (1g mu/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1 - Musikteori og analyse
Rytmer
Kernestof: "Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer", "Rytmenotation (oversigt)", + Kompendiet fra grundforløb s. 1-2, 6-7
- Puls, tempo, taktart, underdeling.
- Nodeværdier og pauser (op til 16. dele).
- Taktarten 4/4.
Toner
Kernestof: "Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer", "Toner på klaver og noder (oversigt), + Kompendiet fra grundforløb s. 10-11, 14-15
- Toner på noder og klaver.
- G-nøglen og F-nøglen.
- Løse fortegn og faste fortegn (#'er, b'er og opløsningstegn).
Treklange
Kernestof: "Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer", "Treklange - dur og mol (intro), + Kompendiet fra grundforløb s. 16, 19 og 25
- Aflæs og spil en dur-treklang på klaver (Grundtone og 4 + 3).
- Aflæs og spil en mol-treklang på klaver (Grundtone og 3 + 4).
Toneart og skalaer
Kernestof: "Opsummering af rytmer, toner, treklange og skalaer", + Kompendiet fra grundforløb s. 20-24
- Toneart og paralleltoneart (ud fra antal faste fortegn).
- Dur-skalaen (yderste i kvintcirklen eller 1 1 1/2 1 1 1 1/2)
- Mol-skalaen (inderste i kvintcirklen eller 1 1/2 1 1 1 1/2 1)
Musikanalyse
Kernestof: "Becifringer på klaver (Beatles og Gasolin)", "Grooveskema (Smells Like Teen Spirit)"
- Hvordan aflæser man en node med becifringer?
- Hvordan aflæser man et grooveskema?
- Intro til grooveanalyse og hvad man kan bruge det til.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musikudøvelse
Pga. af et underskud på 7 moduler ved C-niveau holdets start, er der planlagt et sammenspilsforløb mindre. Følgende tager udgangspunkt i både grundforløb og C-niveau. Alle grundforløb har gennemgået den samme teori, men kan have spillet forskellige praktiske øvelser.
Enstemmig sang:
"Let it Be" af The Beatles
"Papirsklip" af Kim Larsen
"With a little help from my friends" af The Beatles
"Kvinde min" af Kim Larsen
Flerstemmig sang:
"Det' kun vigtigt, hvad det er" af Guldimund
Sammenspil og brug af instrumenter:
"RytmeRondo" af Johannes Grønager (Percussion og talekor).
"Gæt en sang - Niveau 1" og "Gæt en sang - Niveau 2" (Melodier på klaver).
"Papirsklip" af Kim Larsen (Becifringer på klaver)
"With a little help from my friends" af The Beatles (Becifringer på klaver)
"Kvinde min" af Kim Larsen (Becifringer på klaver)
"Move Your Feet" af Junior Senior (Rotation)
"I Shot the Sheriff" af Bob Marley (Rotation)
"House On Fire" af Jonah Blacksmith (Kort sammenspil)
"Corners" af Octave Lissner (Sammenspil til eksamen)
"Kun du" af Mona Moroni (Sammenspil til eksamen)
"Lascia chi'io pianga" af Händel (Sammenspil til eksamen)
"Mr Bach meets klezmer" af Reiner Oberbeck (Sammenspil til eksamen)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Materiale fra grundforløbet
-
Opsummering af Tema 1 - Rytmer, toner og treklange.pdf
-
Streaming-poppen i 2010'erne (C-niveau 2024) - Hold 3.pptx
-
PADLET: Streaming-poppen i 2010'erne
-
Analyse af sangstil (C-niveau).pdf
-
Analyse af sangstil, tekst og kunstnerisk image (C-niveau 2024 - Hold 3).pdf
-
Opsummering af Tema 2 - Streamingpoppen i 2010'erne (C-niveau 2024 Hold 3).pdf
-
Soulmusik og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21) + Arbejdsspørgsmål.pdf
-
Soulmusikkens rødder (s. 7-9).pdf
-
Træk fra blues og gospel (Oversigt) C-niveau 2024.pdf
-
Sydstatssoul (s. 23-25) + Arbejdsspørgsmål.pdf
-
Sydstatssoul og Aretha Franklin - C-niveau 2024.pptx
-
Analyse 1 - Respect (Samlet materiale).zip
-
Analyse 1 - Respect (Lydfil)
-
Sammenspil - Musik C (Forår 2025) - Hold 3.pdf
-
House on fire - Jonah Blacksmith (Arrangement).pdf
-
House On Fire - Jonah Blacksmith (Lydfil)
-
Lyt til nummeret hjemmefra. Du kan se, hvilken rolle du har fået på modulet :)
-
Koncertritual og symfoniorkestrets instrumenter.pdf
-
Komponist, dirigent og symfoniorkester.pdf
-
Vivaldi: "Efterår, 1. sats" fra violinkoncerten "De fire årstider"
-
Vivaldi - 'Efterår, 1. sats' (Analyse fra tavlen) Hold 3.HEIC
-
Beethoven: "Symfoni nr. 5 i C-mol, 1. sats" fra værket "Skæbnesymfonien"
-
Beethoven - 'Symfoni nr. 5 i C-mol, 1. sats' (Analyse fra tavlen) Hold 3.HEIC
-
Opsummering af Tema 3 - Kunstmusik (C-niveau 2024 Hold 3).pdf
-
Sammenspil - Musik C (Eksamen 2025) - Hold 3.pdf
-
Google Drive: Sammenspil (eksamen)
-
Lyt til nummeret og øv jeres rolle hjemmefra :)
-
Grunge (s. 248-255).pdf
-
Dokumentar om Nirvana (2001)
-
Analyse 2 - Smells Like Teen Spirit (Samlet materiale).zip
-
Analyse 2 - Smells Like Teen Spirit (Lydfil)
-
Øv jeres rolle hjemmefra :) Alle formled skal kunne spilles i dag, så rytmisk sammenspil kan fokusere på groove og kontraster mellem formled // og klassisk sammenspil kan fokusere på dynamik og frasering.
-
Arbejd selv opgave - Fredag 21. marts 2025.docx
-
Øv jeres rolle hjemmefra :)
-
Motown (s. 82-83, 88-98).pdf
-
Motown og The Supremes - C-niveau 2024.pptx
-
Analyse 3 - Baby Love (Samlet materiale).zip
-
Analyse 3 - Baby Love (Lydfil)
-
Sidste sammenspil for i år! Øv jeres rolle hjemmefra :)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2 - Streamingpoppen i 2010'erne
Indhold:
Mediet har indfl ydelse på musikken.
Markedsføring har fokus på kunstnerens image.
Ændring i sangstil for at passe til målgruppe.
Den svenske hitfabrik (Cheiron) og "track and hook"-metoden.
Max Martins tips til at skrive et pophit i 2010'erne.
Hitskabelon, hooks og kunstnerens image.
Analyse af sangstil (toneleje, register, klang, artikulation)
Analyse af udtryksfelt (sangstil, tekst og kunstnerens image).
Øvelser:
Padlet for at memorere kendetegn for streamingpoppen i 2010'erne.
Analyse af Max Martin produktion (hitskabelon, hook og kunstnerens image):
"Firework" af Katy Perry (2010)
"Raise Your Glass" af P!nk (2010)
"Can't Stop the Feeling" af Justin Timberlake (2014)
"Shake it off " af Taylor Swift (2014)
"Blinding Lights" af The Weeknd (2019)
Analyse af sangstil:
"Grenade" af Bruno Mars (2010)
Analyse af sangstil, tekst og kunstnerisk image (udtryksfelt):
"Uptown Funk" af Bruno Mars (2014)
"Freedom" af Beyoncé (2016)
"Human" af Rag'n'Bone Man (2017)
"Castle On the Hill" af Ed Sheeran (2017)
"Everything I wanted" af Billie Eilish (2019)
Gennemgåede musikeksempler:
Elevernes analyse af Max Martin produktioner fremlægges og diskuteres.
Forskellige eksempler på hvert enkelt begreb om sangstil vises og prøves.
Elevernes analyse af sangstil, tekst og kunstnerisk image fremlægges og diskuteres.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Musik, identitet og fankultur (1)
Analyse 1 - "Respect" af Aretha Franklin
Musikkens kontekst:
Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT).
Soulmusikkens rødder (blues- og gospeltræk) (s. 7-9 + Oversigt).
Sydstatssoul-studierne og dets musikalske kendetegn (s. 23-25 + PPT).
Hvordan arbejder sydstatssoul med sort identitet?
Musikanalyse:
Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til musikanalyse (C-niveau 2024)".
Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form, at finde blues- og gospeltræk og finde ud af, hvordan "Respect" arbejder med sort identitet.
- Formanalyse (bestem formled og overordnet formtype).
- Instrumentation.
- Instrumenternes roller (forgrund vs. baggrund).
- Groove (pulsmarkering vs. modrytme).
- Sangstil (toneleje, register, klang).
- Sound (live-lyd vs. soundscape).
- Udtryksfelt (musikkens udtryk, tekstens betydning, kunstnerens image).
- Perspektivering til en bestemt kontekst (som bestemmes af analysens formål).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 3 - Kunstmusik
Indhold:
Det klassiske koncertritual.
Forholdet mellem komponist, dirigent og symfoniorkester.
Programmusik vs. absolut musik.
Rondoformen (ritornel vs. episode).
Sonatesatsformen (kampen mellem hovedtema og sidetema).
Kontraster i musikken ---> toneleje (lyst vs dybt), dynamik (kraftigt vs svagt) toneart (dur vs mol), tempo (hurtigt vs langsomt), instrumenter (solist vs orkester), tonelængde (kort vs. lang).
Øvelser:
Introduktion til forskellige komponister og koncerter med symfoniorkester:
"Symfoni nr. 40 i G-mol" af Wolfgang Amadeus Mozart (1788) fra Wienerklassikken.
"Symfoni nr. 5" af Ludwig van Beethoven (1803-1808) fra Wienerklassikken.
"Forspil til en fauns eftermiddag" af Claude Debussy (1894) fra Impressionismen.
Visuel analyse af partitur (med Jakob Jensens guide):
"Efterår - 1. sats" af Antonio Vivaldi (1723).
Visuel analyse af grafisk repræsentation (med Jakob Jensens guide):
"Symfoni nr. 5 (Skæbensymfonien)" af Ludwig van Beethoven (1803-1808).
Gennemgåede musikeksempler:
Jakobs Jensens analyser undersøges og diskuteres med fokus på rondoform vs. sonatesatsform, programmusik vs. absolut musik og for at finde kontraster i musikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Musik, identitet og fankultur (2)
Analyse 2 - "Smells Like Teen Spirit" af Nirvana
Musikkens kontekst:
Generation X i 1990'erne. (s. 248-255 + dokumentar)
Oprøret mod massekultur og forbrugskultur. (s. 248-255)
Sub-Pop-selskabet og grunge-rockens musikalske kendetegn. (s. 248-255)
Hvordan arbejder grunge med identitet?
Musikanalyse:
Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til musikanalyse (C-niveau 2024)".
Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form, at finde kontraster i musikken og finde ud af, hvordan "Smells Like Teen Spirit" arbejder med identitet.
- Formanalyse (bestem formled og overordnet formtype).
- Instrumentation.
- Instrumenternes roller (forgrund vs. baggrund).
- Groove (pulsmarkering vs. modrytme).
- Sangstil (toneleje, register, klang).
- Sound (live-lyd vs. soundscape).
- Udtryksfelt (musikkens udtryk, tekstens betydning, kunstnerens image).
- Perspektivering til en bestemt kontekst (som bestemmes af analysens formål).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Musik, identitet og fankultur (3)
Analyse 3 - "Baby Love" af The Supremes
Musikkens kontekst:
Sort identitet i 1960'ernes USA og borgerrettighedsbevægelsen (s. 18-21 + PPT)
Artist Development, The Production Line, Charm School. (90-93)
Motown-studiet og dets musikalske kendetegn (s. 88-90, 93-98)
Hvordan arbejder motown med identitet (cross-over) (s. 82)
Musikanalyse:
Vi analyserer ud fra dokumentet "Vejledning til musikanalyse (C-niveau 2024)".
Analysens formål er at argumentere for vores inddeling af form og finde ud af, hvordan "Baby Love"arbejder med en cross-over-identitet.
- Formanalyse (bestem formled og overordnet formtype).
- Instrumentation.
- Instrumenternes roller (forgrund vs. baggrund).
- Groove (beatmarkering vs. modrytme).
- Sangstil (toneleje, register, klang).
- Sound (live-lyd vs. soundscape).
- Udtryksfelt (musikkens udtryk, tekstens betydning, kunstnerens image).
- Perspektivering til en bestemt kontekst (som bestemmes af analysens formål).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213372532",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213372532",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213372532"
}