Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Annemette Westh
|
Hold
|
2024 sa/n (1n sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ulighed - Hvorfor er der ulighed?
Ulighed - Hvorfor er der ulighed i den danske velfærdsstat?
Formål:
Formålet med forløbet er at give indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Vi berører kort løsningsmulighederne.
I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på samfundsfag C-niveau.
De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet - Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det amerikanske valg
Det amerikanske valg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdomsliv - muligheder eller mistrivsel?
Ungdomsliv - muligheder eller mistrivsel?
Formål: Omdrejningspunktet for forløbet er at blive klogere på, hvorfor flere og flere unge mistrives, når de lever i en tid med stor frihed og et hav af muligheder. Forløbet afrundes derfor med en mistrivselskonference, hvor eleverne repræsenterer teoriernes bud på den stigende mistrivsel og i
fællesskab opstilles en model over de forklaringer, som forløbet har kredset om.
Eleverne kommer i den forbindelse blandt andet til at møde Erving Goffmann, Anthony Giddens, Hartmut Rosa, Byung-Chul Han og Andreas
Reckwitz, der alle giver deres teoretiske bud på, hvad der kendetegner ungdomslivet i det senmoderne samfund.
Undervejs vil elevernes egen livsverden komme til at spille en meget central rolle. Allerede i første lektion skal de medbringe en ting hjemmefra, som siger noget om, hvem de er. Senere skal de jagte resonansfølelsen udenfor samt fremvise egne billeder, som eksempler på situationer, hvor de er frontstage, backstage og middle region.
Derudover indlægges der løbende reflektionsøvelser, som er individuelle og større gruppediskussioner, hvor de blandt andet skal diskutere, om vi skal afskaffe karakterer i gymnasiet.
De faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå̊.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer
med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering.
- Kvalitativ og kvantitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ungdomsliv._PowerPoint_til_laereren.pptx
-
Skemaer til modulet.docx
-
ungelivet i gk noegletal fra ungeprofilundersoegelsen 2023 webtilgaengelig.pdf
-
Statistik elevtrivsel
-
Læs i Vores samfund s.73-74 om Ungdomsliv - Muligheder eller mistrivsel? Tag bogen med!
-
Tag en ting med hjemmefra, som fortæller noget om, hvem du er.
-
testdigselv.htm
-
2.3: Hvad er en livsstil, og hvad siger den om os? – Minervamodellen | VORES SAMFUND
-
Læs s.78-83: 2.2 Hvordan lærer vi at indgå i sociale fællesskaber?
-
Husk at medbringe tre billeder. Et hvor I var frontstage, backstage og i middle region.
-
Kære 1n
-
Ungdomsliv._Lektion_4._Picture_moments.docx
-
Læs om Anthony Giddens i Vores samfund s.90-96. Kapitel 2.5 og 2.5.1
-
2.4.3: Det senmoderne samfund | VORES SAMFUND
-
Ungdomsliv - Giddens og Picture moments.docx
-
2.5.1: Anthony Giddens - aftraditionalisering og individualisering | VORES SAMFUND
-
2.5.2: Hartmut Rosa – accelerationssamfundet | VORES SAMFUND
-
Hartmut Rosa og ungdomskultur.pdf
-
Debat: Unge får stress, fordi de er slaver af tiden
-
"SEAGULLS! (Stop It Now)" -- A Bad Lip Reading of The Empire Strikes Back
-
DRTV - Deadline: Hassan og Hummelgaard - hvad virker mod vold i hjemmet?
-
Læs s. 96-101 i Vores samfund om Hartmut Rosa og accelerationssamfundet kap 2.5.2
-
Hartmut Rosa: Læreren skal være rollemodel og vise vejen til resonans
-
Hartmut Rosa åbner dig for det højstemte som en modstandskamp i et fremmedgørende samfund.pdf
-
Lisa Storinggaard Nygaards tale til Nordisk Talefest 12.05.2023. Video: GotFat Productions
-
Læs i Vores samfund, s.101-103 og s. 106-109
-
Vi møder 8:50 og har læsevejledning med Annemette/AW
-
Ungdomsliv - Data og metoder.pdf Ungdomsliv - Data og metoder.pdf
-
Hvor stor en del af dine feeds på sociale medier er reklamer, tror du? Du tager fejl
-
medieudviklingen_2023.pdf
-
Ungdomsliv - Singularitetens tidsalder.pptx
-
DRTV - Debatten: Skærmfri fremtid?
-
Lyt/læs og tag noter til artiklen med fokus på om, det er de sociale mediers skyld, at flere og flere unge mistrives.
-
Husk bog til læsefordybelse!
-
Gilli - C'est la vie ft. MellemFingaMuzik
-
Kewan Padre.pdf
-
Klassekamp: Hvem kan koderne til det behagelige liv?
-
Haidar Ansari Institutionaliseret 2022.pdf
-
Danish star Kewan Pádre - The Art of Creating in Your Space
-
Nye anbefalinger for skærmbrug på gymnasier, erhvervsuddannelser og FGU skal understøtte udfordringer med skærme i undervisningen
-
240129 skaermbrug gymnasierne tilgaengelig.pdf
-
sangtekster til gilli c"est la vie - Google-søgning
-
(Gen)læs s.24-27 i Vores Samfund om Pierre Bourdieus og Økonomisk, Kulturel, Social og Symbolsk kapital.
-
I timen:
-
Ungdomsliv - Data og metoder.pdf
-
Konference om mistrivsel.pdf
-
Vi mødes i lokale 4!
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seksualundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ordbog seksuel orientering
-
Uge Sex 2025: Kropskontrol
-
Sex & Samfund
-
Fill in the blanks, elevudgave til udprint, øvelse til modul 1.docx
-
Andrew Tates sexisme flyder fra internettet og ud i skoleklasserne
-
Læs s.15 til og med side 21: Seksualiteter og socialisering i bogen SEX, KØN OG GRÆNSER i timen. Køn og seksualitet
-
Billie Eilish - LUNCH (Official Music Video)
-
Billie Eilish – LUNCH
-
Modul 2, powerpoint, det seksuelle script og porno.pptx
-
Billie Eilish – Male Fantasy
-
Billie Eilish - Male Fantasy (Official Music Video)
-
Læs s. 25-31 om grænser og gråzoner i bogen: SEX, KØN OG GRÆNSER, som I fik udleveret i sidste modul. Tag korte noter/stikord til de enkelte afsnit:
-
Modul 3, powerpoint, samtykke, grænser og magt.pptx
-
KORTFILM: Blåbogstur
-
Dilemmaer om køn og kropssprog, Blåbogstur.pdf
-
Tea and Consent
-
Hvilke tendenser ser I på slidene s.12-18:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Demokrati og magt
Demokrati og magt - er demokratiet udfordret?
Formål: Formålet med dette undervisningsforløb er at øge indsigten i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet har I arbejdet med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder hvordan den politiske beslutningsproces er. Spørgsmål om hvad magt er og hvem der besidder magt vil ligeledes blive berørt, og I har arbejdet med, hvordan I som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på jer. I forløbet har vi arbejdet med, hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan.
De faglige mål, der er i spil:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
* Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
* Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
* Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
* Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
* Politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
* Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Vi har besøgt Folketinget.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rockers By Choice – Opråb! Til Det Danske Folk
-
Monster Mega Heavy Metal - Onkel Reje | Sange fra Ramasjang
-
Modul 2, Demokrati og magt - Demokratityper.pptx
-
Generationen | Prolog: Ikk' fuck med mig, dræber dig | DR LYD
-
Sivas - Kbhavana
-
'Vores samfund', Brøndum og Berg Carlsen, Columbus, 2024; sider: 116-120
-
Hvad er demokrati? (Kapitel 3)
-
dr 2022.pdf
-
"Foruroligende udvikling": Demokratiet er på tilbagetog i hele verden
-
Klumben feat. Mighty Mala - Du en Lort
-
Politikerne sætter ord på (VIDEO) - Forlaget Columbus
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
Sivas – Kbhavana
-
Læs i Vores samfund afsnit 3.2 s.120-126
-
Arbejdsark, Fordelings- og værdipolitik.docx
-
Arbejdsark, Moderaterne.docx
-
Public Enemy - Fight The Power (Official Music Video)
-
Læs side 127-132 i "Vores samfund" og forstå og skriv noter til dagens begreber:
-
1n samfundsfag - Det politiske system og vælgeradfærd.pdf
-
Se evt. begrebsbooster her: https://vimeo.com/1033840787
-
Socialistisk Folkeparti (SF) 1959-
-
Tal og fakta om Folketinget
-
Krigsskat TV 1.feb. 2025
-
Lose revser Vanopslagh, men udelukker ikke skattestigninger
-
Tobias Rahim - Jesus
-
Coco O 'Soldier' | P3 Guld 2021
-
Læs afsnit 3.3.2 s.133-138 i Vores samfund frem til 'Lovgivningsprocessen'
-
SF-formand er klar til at øge forsvarsudgifter og se på ny krigsskat, TV2, 10. marts 2024
-
Se Begrebsbooster om hvorfor partierne gør som de gør (VIDEO) - Forlaget Columbus
-
Sammenklip af Debatten om koranloven
-
L 33 Forslag til lov om ændring af lov om klima
-
L 33 Forslag til lov om ændring af lov om klima.1. behandling den 03-12-2024
-
Koranloven.pdf
-
Lovgivningsprocessen
-
Beyoncé - ***Flawless ft. Chimamanda Ngozi Adichie
-
Rosa Lunds tale ved 3 behandlingen af koranlov
-
Mai Mercados tale ved 3 behandlingen af koranlov
-
Koranloven er en tragedie │ Alex Vanopslagh
-
- Podcast, Kulturmødet Mors-special: Virker koranloven?
-
Deadline 11.dec.2023
-
Læs afsnittet om lovgivningsprocessen, s. 138-142 i Vores samfund:
-
Mandatfordelingen
-
DRTV - Tæt på sandheden: Over til nabokonen 00-04:35
-
Mette Frederiksen reagerer nu på regeringens situation efter Mads Fugledes exit
-
DRTV - Borgen: Tæl til 90
-
Borgerforslag
-
POWER TO THE PEOPLE. (Ultimate Mix, 2020) - John Lennon/Plastic Ono Band (official music video HD)
-
Læs s. 142-146 afsnit 3.3.3, 3.3.4. og 3.3.5. i Vores samfund om Regeringen - parlamentarisme og regeringstyper (samt EU)
-
3.4: Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? | VORES SAMFUND
-
Tiktok
-
Folketinget fraråder brug af TikTok
-
Dit Demokrati | Den demokratiske samtale
-
Politisk kommunikation.docx
-
Læs s. 146-152 i Vores samfund om Mediernes rolle.
-
Se evt. begrebsbooster (VIDEO) - Forlaget Columbus
-
L 33 Forslag til lov om ændring af lov om klima.
-
Vi mødes 9:30 ved Folketingets besøgsindgang ved den store trappe i Rigsdagsgården, Christiansborg. Her skal vi igennem et sikkerhedstjek. Vi kan forvente at få adgang til Folketinget 15 min. før besøgets start.
-
https://www.ft.dk/samling/20241/salen/61/index.htm
-
Videopræsentation Eastons model
-
Oversigt over Folketingssalen
-
B 5 Forslag til folketingsbeslutning om at fjerne adgangen for nordiske statsborgere til at erklære sig til dansk statsborgerskab.
-
Beskæftigelsesminister beklager sag om adopterede: Giver gammel lov skylden
-
Birgitte fik både tåregas og knippelslag: Politiet 'skulle have støttet os'
-
Mask off Maersk
-
Politiet har anholdt 20 efter demonstration foran Mærsk
-
DRTV - Tæt på sandheden: Den nye verdensorden
-
Læs s.152-158 i Vores samfund om Græsrodsbevægelser og interesseorganisationer, EU og magt,
-
Vi starter med, at I viser jeres instagrampost, hvor I har promoveret et partis mærkesager mv. Opgaven fra sidste modul!
-
DGS
-
Laaaaang lektie :-)
-
Demokratianalysen s.22
-
Der hvor du har hjemme
-
Kommer du til at synge den her sang hvert år resten af dit liv? Nu er der kåret en grundlovssang
-
3.5: Hvordan kan vi få et overblik over politik? | VORES SAMFUND
-
Arbejdsark, demokratiets udfordringer.pdf
-
Sådan går du til eksamen (VIDEO) - Forlaget Columbus
-
Leonard Cohen - Democracy
-
echo.tv2.dk
-
Læs og overvej, hvordan du vil besvare eksamensspørgsmålet: Demokrati og magt eksamensspørgsmål.pdf
-
Vi arbejder videre med præsentationerne :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomi og klimakrise
Økonomi og klimakrise: samfundsøkonomisk vækst på bekostning af klimaet?
Formål: I dette forløb er der arbejdet med det økonomiske fagområde, og hvordan økonomi og klimakrisen er tæt forbundne. I løbet af forløbet har i lært om, hvad der kendetegner økonomi og forskellen på mikro- og makroøkonomi. I er blevet introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik.
Viden om det økonomiske fagområde suppleres med fokus på de udfordringer, klimaet står over for - og hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har bidraget til et meget rigt samfund, men samtidig har bidraget til den klimakrise, som vi befinder os i.
Faglige mål :
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
* Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Behandle problemstillinger og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
* Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere samt anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
* Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
* Argumentere for egne synspunkter med et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
* Politiske ideologier
* Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
* Det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
* Kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213410524",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213410524",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213410524"
}