Holdet 2024 sa/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Annemette Westh
Hold 2024 sa/n (1n sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed - Hvorfor er der ulighed?
Titel 2 Det amerikanske valg
Titel 3 Ungdomsliv - muligheder eller mistrivsel?
Titel 4 Seksualundervisning
Titel 5 Demokrati og magt
Titel 6 Økonomi og klimakrise

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed - Hvorfor er der ulighed?

Ulighed - Hvorfor er der ulighed i den danske velfærdsstat?
Formål:
Formålet med forløbet er at give indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Vi berører kort løsningsmulighederne.

I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på samfundsfag C-niveau.

De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer  
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet - Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier  
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdomsliv - muligheder eller mistrivsel?

Ungdomsliv - muligheder eller mistrivsel?

Formål: Omdrejningspunktet for forløbet er at blive klogere på, hvorfor flere og flere unge mistrives, når de lever i en tid med stor frihed og et hav af muligheder. Forløbet afrundes derfor med en mistrivselskonference, hvor eleverne repræsenterer teoriernes bud på den stigende mistrivsel og i
fællesskab opstilles en model over de forklaringer, som forløbet har kredset om.
Eleverne kommer i den forbindelse blandt andet til at møde Erving Goffmann, Anthony Giddens, Hartmut Rosa, Byung-Chul Han og Andreas
Reckwitz, der alle giver deres teoretiske bud på, hvad der kendetegner ungdomslivet i det senmoderne samfund.
Undervejs vil elevernes egen livsverden komme til at spille en meget central rolle. Allerede i første lektion skal de medbringe en ting hjemmefra, som siger noget om, hvem de er. Senere skal de jagte resonansfølelsen udenfor samt fremvise egne billeder, som eksempler på situationer, hvor de er frontstage, backstage og middle region.
Derudover indlægges der løbende reflektionsøvelser, som er individuelle og større gruppediskussioner, hvor de blandt andet skal diskutere, om vi skal afskaffe karakterer i gymnasiet.

De faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå̊.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer
med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering.
- Kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Demokrati og magt

Demokrati og magt - er demokratiet udfordret?


Formål: Formålet med dette undervisningsforløb er at øge indsigten i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet har I arbejdet med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder hvordan den politiske beslutningsproces er. Spørgsmål om hvad magt er og hvem der besidder magt vil ligeledes blive berørt, og I har arbejdet med,  hvordan I som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på jer. I forløbet  har vi arbejdet med,  hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan.

De faglige mål, der er i spil:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
* Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
* Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
* Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
* Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
* Politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
* Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Vi har besøgt Folketinget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økonomi og klimakrise

Økonomi og klimakrise: samfundsøkonomisk vækst på bekostning af klimaet?  

Formål: I dette forløb er der arbejdet med det økonomiske fagområde, og hvordan økonomi og klimakrisen er tæt forbundne. I løbet af forløbet har i lært om,  hvad der kendetegner økonomi og forskellen på mikro- og makroøkonomi. I er blevet introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik.
Viden om det økonomiske fagområde suppleres med fokus på de udfordringer, klimaet står over for - og hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har bidraget til et meget rigt samfund, men samtidig har bidraget til den klimakrise, som vi befinder os i.

Faglige mål :

* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå  
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
*  Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Behandle problemstillinger og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
* Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere samt anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
* Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
*  Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
* Argumentere for egne synspunkter med et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof
* Politiske ideologier
* Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
* Det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
* Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer