Aurehøj Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aurehøj Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet gf6 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Monica Cariola Garrido, Tine Juel Simonsen
Hold
2025 ap/gf6 (
gf6 ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP latin
Indhold
Kernestof:
Makkerskabsgrupper GF6 august 2025.docx
Velkommen til AP!
Dagens program:
Læs s. 5 i kompendiet: "Hvad er dansk?"
I skal læse side 5-7 i vedhæftede kompendium. Det handler om ordklasser og om det latinske sprog. Det tager ca. 15 min.
introduktion til faget 2025pptx (1).pptx
Lektie: læs grammatik om subjekt, objekt, subjektsprædikat i grammatik side 11 i kompendiet og baggrund om Æneas, Romulus og Remus side 12 i kompendiet:
Hvad hedder sætningsleddet? 1 - sproget.dk Hvad hedder sætningsleddet? 1 - sproget.dk
Læs til i dag modul 2 i kompendiet om sproglige læringsstrategier. (Kun s. 9)
Dagens program
Læs kompendiets s. 12 om lingua franca.
I modulet:
Læs s. 14-16 i kompendiet - indtil opgave 1 (som I IKKE skal lave).
Makkerskabsgrupper GF6 120925.docx
1. Vi samler op på endelserne for substantiver:
2. Vi gennemgår ny grammatik med udgangspunkt i Romulus og Remus:
I skal finde de personbøjede verber i Catuldigtet, som I fik sidst - det er også her:Digt af den romerske digter Catul .docx
Lav følgende øvelser om verber på minlæring.dk:
I skal oversætte og analysere linie 3-6 i teksten Dei Romani - I har fået den udleveret og ellers er det side 14 i det elektroniske kompendium.
Lav en Powerpræsentation, hvor I præsenterer gruppens to guder - i præsentationen skal indgå:
I får 10 minuter til at gøre jeres gruppearbejde færdigt og så fremlægger i for klassen.
Makkerskabsgrupper GF6 260925.docx
I skal ikke lave noget, men husk jeres tekst fra i går, som vi arbejder videre med.
Modulet er rykket til onsdag i næste uge
Prøv at oversætte linie 9-11 i teksten om Senatus Romanus - det er side 18 i det elektroniske kompendium, men I har også fået den udleveret.
I dag skal I læse om adjektiver, adverbier og pronominer
Skærmbillede 2025-10-06 kl. 13.47.42.png
Læs til i dag om syntaks og subjekt- og verballed i kompendiet, s. 27-29
I skal oversætte og analysere de første 3 linier i det elektroniske kompendium, side 23 - det er linierne:
Læs s. 32-33 om implicit subjekt og foreløbigt subjekt. Du behøver ikke lave øvelserne.
I skal læse side 20-21: Det handler om Cæsar og Augustus. I skal også oversætte og analysere linierne 3- 6 - det er disse linier:
Læs om direkte objekt på s. 35 og s. 37 (det korte afsnit med overskriften "Forskellen på direkte objekt og andre sætningsled")
Til i dag skal I læse om subjektsprædikat, indirekte objekt og adverbialer
I skal oversætte og analysere 4. afsnit i teksten om Plinius og Vesuv - det er disse linier:
Læs kapitlet om talehandlinger i kompendiet!
Læs s. 54 og øverst 55 i kompendiet om sociolingvistik.
I skal læse siderne 33-35 i kompendiet - det handler om sproghistorie og så skal I lave øvelsen på side 36. I skal også se disse to film:
Sproghistorie:
Læs afsnittet om semantik i kompendiet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72403312949", "T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72403312949", "H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72403312949" }