Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aurehøj Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
|
Lærer(e)
|
Christina Lindholt Mikkelsen
|
|
Hold
|
2025 dr/gf (gf dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Skuespilleren og teaterforestillingen
* Skuespillerens virkemidler: Figur, krop, mimik, stemme, rum og samspil
* Motivering og undertekst
* Kreative benspænd som redskab til "tænke" nyt og arbejde kreativt.
* Skuespilleren og spillestilen: Karakter, type og skuespilleren som performer
* Skuespillerens arbejde med spænding og modstand (Jens Arentzen)
* Fra dramatekst til iscenesættelse: Dramaturgisk analyse, realisationsanalyse og iscenesættelse, herunder udvikling af arrangement ("Min Pant")
* Forestillingsanalyse af teaterkoncerten "Stolt"; her introduktion til scenekunstens elementer rum, figur, forløb
* Montagedramaturgi (præsenteres som led i forestillingsanalyse af teaterkoncert)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Undskyld - jeg er faret vild" replikudveksling til realistisk iscenesættelse og arbejde m. spænding og modstand
-
Undertekst – definition:
-
Arentzen Skuespillerens virkemidler.pdf s. 28-36 (spænding og modstand)
-
Kobow, Scenekunst - her og nu, 2025, udd om figur og forløb.pdf s. 23, 26-27, 29 (om skuespillerens virkemidler)
-
Krebs Min pant.pdf
-
Fra dramatekst til iscenesættelse, dramaturgisk analyse og realisationsanalyse.pdf
-
Kobow, Scenekunst - her og nu, 2025, s.23-47.pdf s. 32-33 (karakter og type, realistisk og stiliseret spillestil)
-
Stolt- teaterkoncert på Folketeatret
-
Kobow, Scenekunst - her og nu, s. 39-46.pdf læs s. 44 og 46 (montagedramaturgi og cirkulær dramaturgi)
-
Dramatik - en grundbog kap.2.2 (forestillingens elementer)
-
"Dramatik - en grundbog" s. 115-116 (Det elisabethanske teater - William Shakespeare 1600-tallet).
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Shakespeare og det moderne teater
Kort introduktion til Shakespeares "Romeo og Julie" og blankvers.
Teaterrummet i det elizabethanske teater
Det moderne teater
Klassikerfortolkning i det moderne teater: Hvordan kan man iscenesætte en klassiker som "Romeo og Julie" i dag? Forestillingsanalyse af opsætning på Betty Nansen Teatret.
Praksisøvelser med uddrag af Shakespeares "Romeo og Julie" (replikker og blankvers, motivation og samspil)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72547033690",
"T": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72547033690",
"H": "/lectio/1/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72547033690"
}