Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Dennis Martinsen, Lene Gilkrog
|
Hold
|
2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kropsbasis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
FORMÅL: Introduktion til faget idræt. Vi har fokus på kropsbasis samt opvarmning til rytmisk musik.
Fordybelse i opbygning af klassisk opvarmningsprogram til rytmisk musik, som skal fremvises i grupper.
TEORETISK FOKUS - OPVARMNING:
- Basal musikforståelse med fokus på at tælle takter samt tempo ift øvelsesvalg
- Hvilke elementer skal et klassisk opvarmningsprogram indeholde
- Hvorfor varmer vi op? Kroppens og hjernens reaktion herpå
TEKNISK FOKUS - OPVARMNING:
- Løb: Forskellige former for løb - og hermed opmærksomhed på, at løb foregår i forskellige tempi alt efter valg af løb samt fra person til person
- Sving/vrid: Fokus på koordination ift forskellige sving - både enkelt og sammensat, eks indsæt hop i fejesving. Desuden koordination ift. eks. at kunne svinge armene hver sin vej på samme tid
- Styrke: Basale styrkeøvelser på gulv med egen kropsvægt såsom, armstrækninger, mavebøjninger (forskellige typer), squats etc.
- Hop: Fokus på forskellige hoppeserier og dermed også kondition ift. at kunne hoppe i 2min+
- Stræk af de store muskelgrupper
EVALUERING:
-Fremvisning af rytmisk opvarmningsprogram i gruppe
PENSUM:
- Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime, 2006 s. 90-93
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Intro til folkedanse
Introdktion til folkedanse og Les Lanciers. inden vi går udendørs.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
ULTIMATE
Forløbet samler op på tidligere moduler, hvor vi har spillet ultimate - primært under corona-nedlukningerne.
Fokus:
- Gribeteknik: pandekage-klap-grib, 2-hånds oppe/nede, 1-hånds oppe/nede - og hvornår de forskelllige teknikker benyttes
- Kast: For- og baghåndsamt teoretisk forklaring heraf herunder også fokus på benarbejde
- Pivotering med og uden pres - samt regler herfor
- Spil i frie rum - og dermed også løb i frie rum
- Stack og opbygning heraf
- Cuts - både løb med og uden forfinte og aflevering
- Regler i forsimplet udgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
Formål: Fordybelse i højdespring og spydkast, hvor der arbejdes med tekniske færdigheder. Desuden udbygges viden om og arbejdes med teoretisk fokus på koordination og motoriske indlæring af bevægelser. Eleverne skal arbejde med videoteknik samt samarbejde om konstruktiv feedback ift. teknikindlæring samt brug af deløvelser.
Teknisk fokus - Højdespring:
- Tilløb: Rytme og afsætsvinkel
- Afsæt: Afsætsbens placering og arbejde med underlag, Svingbenets arbejde
- Passage af overligger: Svaj
- Sammenlukning og landing: Timing
Teori:
Hvordan er musklerne opbygget? Hvilke forskellige typer muskler findes - og hvad er forskellen? Hvordan kan man indlære nye bevægelser - og hvilke faser findes der?
Pensum:
- Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime 2006, s. 39-41(Musklernes opbygning)
- Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime 2006, s. 49-57 (Koordination)
Højdespring:
https://www.youtube.com/watch?v=sPWqimEgXO8
https://www.youtube.com/watch?v=ERPbM8dQA30
https://www.youtube.com/watch?v=tcUet_leWUE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basket
FORMÅL:
At bygge videre på boldbasisforløbet og give eleverne indføring i generelle færdigheder i basketball.
Der lægges vægt på tekniske elementer i spillet såsom afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter samt taktiske elementer såsom ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts og ”give-and-go”.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
Teknisk fokus:
Ballhandling
Footwork (pivotering, jump stop og triple threat)
Afleveringer og modtagninger
Driblinger (eks. cross-over)
Afslutninger (lay-up og stående skud)
Forsvarsarbejde (eks. slide og fodarbejde samt forsvarsrebound)
Finter, screeninger og simple angrebsåbninger
Taktisk fokus:
Spilbarhed og bredde/dybde videreforløb ift. Boldbasis
Angrebsåbninger (eks. v-cut og simple fastbreaks)
Mand-mand-forsvar og zoneforsvar
Generelt at kunne indgå i et team, hvor fokus er på sammenspil og dygtiggørelse af holdet. Ydermere at kunne være selvledende i spilsituationer uden spilleder.
Teoretisk fokus:
Basal indføring i motivation- og målsætningsbegrebet samt grundlæggende forståelse af enkelte elementer af gruppe-/socialpsykologiske processer på et hold.
Forskellen mellem ydre og indre motivation til dels koblet til basketball
Forskellige former for målsætningstyper (proces-, præstations- og konkurrencemål) samt fordele og ulemper ved de forskellige typer og hvad de kan benyttes til.
Hvordan man kan tale om synergieffekt på et hold
Forskellen mellem social kohæsion og opgave kohæsion, og hvordan kohæsionsbegrebet hænger sammen med forskellige former for holdtyper.
LÆRINGSMÅL:
Følgende er målsætningen for læringen ila. forløbet:
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
Aflevere på forskellig vis (eks. brystaflevering og studsaflevering)
Finter eks. crossover, pumpfake (kængurufinten)
Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
EVALUERING:
For at bestå basketball på C-niveau forventes det, at eleven kan:
aflevere og modtage i øvelses-situationer
afslutte med rimelig præcision
placere og bevæge sig nogenlunde hensigtsmæssigt rundt på banen
udføre simpel ballhandling samt driblinger, finter og angrebsåbninger i øvelsessituationer
Har forstået reglerne overordnet og kan anvende dem i praksis
Ved en middel præstation i basketball på C-niveau forventes det, at eleven kan:
aflevere og modtage sikkert i spilsituationer
afslutte med sikkerhed og præcision
beherske enkle driblinger, finter og angrebsåbninger i spilsituation
placere og bevæge sig hensigtsmæssigt rundt på banen
Har forstået reglerne overordnet og kan anvende dem i praksis og derved få spillet til at fungere
For den gode præstation i basketball på C-niveau kræves det, at eleven kan:
aflevere og modtage i krævende spilsituationer
afslutte med stor præcision
beherske driblinger, finter og angrebsåbninger i spilsituation med en vis sikkerhed
placere og bevæge sig med god spilforståelse
Har forstået reglerne og kan anvende dem i praksis
LITTERATUR:
Idrætspsykologi i: Elmelund van Ee, Jeppe, m.fl. Grundbog i IDRÆT C - praksis og teori, 1. udgave, 1. oplag 2018 (p. 143-148)
Teampsykologi i: Henriksen, Kristoffer, m.fl. Gyldendals idrætspsykologi, 1. udgave, 1. oplag, 2007 (p. 85-96)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt (og mini-tri)
TRÆNINGSPROJEKT:
Bemærk, at træningsprojektet kører sideløbende med introduktion til mini-tri! I kan IKKE komme til eksamen i træningsprojekt, men teoretisk viden herfra indgår naturligvis som en del af pensum.
Træningsprojektet er et individuelt træningsforløb. Der startes med en konditionstest - løbetest om Gentofte sø - og der afsluttes med samme test hvorved der forventes en fremgang
I de 8-10 uger i forløbet trænes ud fra et personligt planlagt træningsprogram. Der opfordres til at føre logbog, så erfaringerne kan benyttes og dokumentere det gennemførte træningsforløb.
Forløbet skal afsluttes med en skriftlig opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Moderne dans
LÆRINGS- OG FÆRDIGHEDSMÅL
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
FORMÅL
Formålet med forløbet i Moderne dans er at eleverne optræner færdigheder og opnår god bevægelseskvalitet inden for genren, samt at de bliver i stand til at anvende dele af BESS-konceptet som en metode til at skabe deres afsluttende performance. Gennem forløbet skal eleverne således opnå en grundlæggende forståelse af Rudolf Labans bevægelseslære, herunder BESS-konceptet samt vise at de behersker færdigheder og udtryk inden for genren.
I de første moduler vil eleverne arbejde induktivt med BESS-konceptet, blive introduceret til moderne dans og inspiration til dansetrin med særligt fokus på gulvarbejde samt bevægelsernes udgangspunkt. I de følgende moduler vil fokus være på at udvikle deres egen performance og få finpudset dansens trin, udtryk og sammenhæng. Forløbet ender ud med at eleverne viser deres performance for resten af klassen.
TEORETISK FOKUS
Undervisningen kobler teori og praksis tæt og der arbejdes både induktivt og deduktivt.
BESS-konceptet bruges både som 1) redegørende ift. at beskrive bevægelse ud fra et fælles sprog, 2) analyserende ift. at skabe egne kreative bevægelser, 3) diskuterende ift. at kunne modtage og give feedback på bevægelse samt omsætte det til praksis og endelig 4) vurderende ift. at vurdere i hvilken grad de faglige mål er opfyldt.
DE FAGELIGE KOMPENTENCER/MÅL
- Evnen til anvende rytme, udtryk, energi og forskellige bevægelseskvaliteter til forskelligartet musik
- Evnen til at koordinere bevægelser/lære nye bevægelser og sammensætte bevægelser på nye måder
- Evnen til at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og formå at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
- Evnen til at arbejde med energi, vægt og flow i frie og koreograferede bevægelser
- Evnen til at arbejde med bevægelser skabt via. kreativ dans og improvisation i grupper.
- Evnen til at indgå i en kreative proces; at tage aktivt del i gruppearbejde frem mod det færdige produkt.
LITTERATUR
Kapitel 7 - Introduktion til Labans bevægelseskvaliteter
Fra: Friis, John, Labans bevægelseskvaliteter i Tidsskriftet Fokus idræt nr. 2, 2001, 25. årgang s. 66-69
PERFORMANCEKRAV
I skal lave en performance af ca 2minutters varighed.
I vurderes på i hvilken grad I inddrager elementer Labans BESS-koncept (, samt arbejder med udtryk og stemning i musikken. Dvs. hvordan der arbejdes med bevægelsesdynamik ved brug af variationer i RUM, TID, KRAFT, FLOW
Det er et krav, at jeres performance overvejende indeholder elementer gennemgået i undervisningen.
Jeres performance er en del af det samlede bedømmelsesgrundlag. I performer som samlet gruppe, men vil få en individuel bedømmelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi mødes i idrætssalen senest 10min efter endt morgensamling.
-
Vi mødes i Idrætssalen
-
LEKTIE: Læs om Labans bevægelseslære. Hold særligt fokus på begreberne Rum, Tid, Tyngde og flow
-
Vi mødes i CarlN
-
Kapitel 7 - Introduktion til Labans bevægelseskvaliteter.pdf
-
Labans værktøjskasse.pdf
-
Laban 2018.pptx
-
Afsnit
-
Vi mødes i Idrætssal kl 1010 - omklædte!
-
Opgavebeskrivelse til performance 3m.docx
-
VI mødes i IdSal kl 1010
-
1: Alex, Clara Dragsted, Freja, Isak, Rosalind
-
Vi mødes OMKLÆDTE kl 1000 i CarlN - med en bog til at læse i...
-
1: Alex, Clara Dragsted, Freja, Isak, Rosalind (CB)
-
Vi starter med at øve i 30min inden vi fremviser for hinanden
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094413905",
"T": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094413905",
"H": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094413905"
}