Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Møller Fogtmann, Emil Kofoed Westh, Lene Gilkrog
|
Hold
|
2022 id/y (2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atletik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive
FORMÅL
Formålet med forløbet i Jive er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer, der indgår i dansen, dansens særlige udtryk samt den historiske baggrund for dansen.
I de første moduler vil hovedvægten være på dansens grundtrin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. På baggrund af undervisningen skal eleverne til forløbsprøven kunne vise en selvsammensat rutine evt. med nye variationer.
TEKNISK FOKUS
Eleven skal kunne udføre og beherske håndfatning, holdning og grundtrin samt følgende variationer:
- Grundtrin med halv drejning
- Drejning ud og hjem under arm
- Back walks and kicks
- Stop and go
- Bytte hånd bag ryg
- Kick ball change
- Sliding doors
- American spin
Herudover skal eleven:
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
LITTERATUR
Kapitel 7 - Introduktion til Labans bevægelseskvaliteter
Fra: Friis, John, Labans bevægelseskvaliteter i Tidsskriftet Fokus idræt nr. 2, 2001, 25. årgang s. 66-69
Kapitel 8 – Introduktion til latinamerikanske danse (% side 9-11)
Fra: Dalsgaard, Soffie & Jesper Vild med Dans, Politikens forlag 2007, side 12-17, 75-76, 91-93
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Træningsprojekt (og mini-tri)
TRÆNINGSPROJEKT:
Bemærk, at træningsprojektet kører sideløbende med introduktion til mini-tri! I kan IKKE komme til eksamen i træningsprojekt, men teoretisk viden herfra indgår naturligvis som en del af pensum.
Træningsprojektet er et individuelt træningsforløb. Der startes med en konditionstest - Cooper løbetest - og der afsluttes med samme test hvorved der forventes en fremgang
I de 8-10 uger i forløbet trænes ud fra et personligt planlagt træningsprogram. Der opfordres til at føre logbog, så erfaringerne kan benyttes og dokumentere det gennemførte træningsforløb.
Forløbet skal afsluttes med en skriftlig opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
UNDERVISINGSBESKRIVELSE
Primært fokus på halvbanespil pga. det korte forløb - og begrænset plads.
TEKNISK FOKUS:
• For- og baghåndsgreb
• Lang og kort forhåndsserv - fokus på vægtoverførsel, ben- og hoftearbejde (samt svingsløjfe i lang serv)
• Netdrop i for- og baghånd - fokus på simpelt benarbejde med stemskridt
• Forhåndsdrop - fokus på simpelt benarbejde og vægtoverførsel (og til dels træfpunkt)
• Clear - fokus på simpelt benarbejde og vægtoverførsel (og til dels træfpunkt)
• Generelt fokus på simpelt benarbejde til ovennævnte slag og til dels træfpunkt - samt mindre fokus på svingsløjfe
TAKTISK FOKUS:
• Placering på banen ift. spillecentrum
• Kendskab til forskellige slagserier
• Placering af bolde ift. modstanders placering
Generelt et kendskab til slagene som skal kunne indgå i spiløvelser og slagserier. Desuden at kunne være selvkørende i spil med modificerede regler.
TEORETISK FOKUS:
- Idrættens organisering i Danmark
- Forklaringer på hvorfor idrættens præmisser ændres i det senmoderne samfund
EVALUERING:
For at bestå forløbet forventes det, at eleven:
• Kan udføre benarbejde og slag uden bold i øvelsessituationer uden pres
- Kan vise og forklare hvor træfpunkt er samt svingsløjfe uden bold
• Kan til dels få en slagserie til at fungere
• Oftest kan udføre korrekt benarbejde uden bold
• Mindre forståelse for placering af sig selv samt bolde
• Har kendskab til reglerne
Ved en middel præstation i forløbet forventes det, at eleven kan:
• Kan udføre benarbejde og slag i øvelsessituationer – til dels under pres
- Kan til ofte ramme bold i træfpunkt samt anvende svingsløjfe med bold
• Kan få slagserier til at fungere
• Kan udføre korrekt benarbejde uden bold
• Kan placere og bevæge sig hensigtsmæssigt ift. bold
• Kan dømme egen banehalvdel i kampsituationer
For den gode præstation i forløbet kræves det, at eleven kan:
• Kan udføre benarbejde og slag i øvelsessituationer med pres
- Kan ramme bold i træfpunkt samt anvende svingsløjfe med bold under let pres
• Kan få slagserier til at fungere med stor sikkerhed og præcision
• Kan udføre korrekt benarbejde øvelsessituationer
• Kan placere sig korrekt ift. spillecentrum, bold og modstanders placering
• Kan dømme kamp i eget spil
PENSUM:
Teori: Estrup, Claus, m.fl. Idræt C - teori i praksis, Systime 2006, s. 7-12
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094413908",
"T": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094413908",
"H": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094413908"
}