Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Sonja Grønbæk
|
Hold
|
2024 fiV (2g3g fiV)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filosofi
Tema: Hvad er filosofi?
Indhold/problemstillinger: Hvornår opstår filosofien? Hvordan adskiller den sig fra tidligere måder at forklare tilværelsen på? Hvad er dens redskab? Hvordan adskiller den sig fra andre videnskaber?
Discipliner, der indgår i forløbet: idéhistorie, logik og argumentationsteori
Ca. 8% af pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksistensfilosofi
Tema: Hvad vil det sige at være et menneske?
Indhold/problemstillinger: Hvad er det karakteristiske træk ved den menneskelige eksistens, fornuft eller instinkter? Hvori består den menneskelige opgave? At frigøre sig fra traditionelle/kristne opfattelser af etik og give livets grunddrift (vilje til magt) frit løb? At blive sig selv gennemsigtig i tro og derved få helbredt sin angst og fortvivlelse? At overtage ansvaret for sig selv, eftersom man er fordømt til frihed - og producere sig selv gennem valget, dvs. være et forbillede i ens valg af handlinger og dermed sætte en standard for, hvori det gode består? Kan vi faktisk forårsage grænseløs ondskab, hvis vi ikke forholder os til vores individuelle frihed og dermed individuelle ansvar? Hvilken rolle spiller tænkningen i denne sammenhæng?
Vi har på Aveny-T set stykket: Arendt - at se i mørke.
Discipliner, der indgår i forløbet: menneskesyn, eksistensfilosofi, etik, politisk filosofi
Ca. 34% af pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Etik - herunder teknologifilosofi
Tema: Hvori består den gode handling, der fører til det gode liv? Kan og bør vi optimere det gode liv/den menneskelige livskvalitet teknologisk?
Indhold/problemstillinger: Findes der principper, der kan afgøre, om en handling kan betegnes som moralsk god? Hvilke principper kunne det i givet fald tænkes at være: at udvikle vores karakter gennem fornuftens vejledning og udfylde vores plads i helheden på bedste vis? At generere regler for handling ud fra vores fornuft? At maksimere lykke ud fra en beregning af konsekvenser?
Hvilken rolle spiller begreber som dyd, pligt, nytte/konsekvenser og universaliserbarhed i beregningen af den gode handling? Kan moralske udsagn være sande eller falske?
Bør vi forbedre menneskets vilkår gennem videnskab og teknologi, så vi f.eks. gennem genmodificering ikke blot korrigerer men også forbedrer fremtidige generationer genetisk? Bør mennesket sætte sig til dommer over, hvilke menneskelige egenskaber, der er værdifulde? Bør vi tale imod genmodificering ud fra naturlighedsargumentet?
Handler det gode liv måske slet ikke om at komme ind i det med optimale gener, men ligger livets mening og værdi snarere i at løse livets opgave godt inden for de rammer, der nu en gang blev en til del? Er den eksterne forbedring altså sekundær i forhold til de interne faktorer, der får individet til "at komme til sig selv" og føle mening og værdi i "sit eget livsværk"?
Discipliner, der indgår i forløbet: Dydsetik, pligtetik, nytteetik, teknologifilosofi
Ca. 23% af pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Erkendelsesteori
Tema: Hvad kan jeg vide?
Indhold/problemstillinger: Hvad er viden? Hvordan fastholde viden i en verden, der er i konstant forandring? Findes der kilder til viden, der er bedre end andre? Er fornuft og/eller sanser kilder til viden? Hvilken rolle spiller iagttageren i erkendelsen? Har vi medfødte idéer, eller er vi en tabula rasa (tom tavle) fra fødslen? Skal den videnskabelige metode basere sig på verifikation eller falsifikation?
Discipliner, der indgår i forløbet: erkendelsesteori, videnskabsteori
Dette forløb udgør en introduktion til filosofihistoriske perioder.
Ca. 20% af pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Politisk filosofi
Tema: Hvordan bør vi indrette samfundet?
Indhold/problemstillinger: Er det gode samfund kendetegnet ved, at alle borgere indtager en bestemt plads i helheden? Bør vi planlægge en langsigtet model for samfundet ud fra bestemte idealer, eller bør vi løbende forandre vores institutioner? Er borgeren til for staten, eller er staten til for borgeren? Bør vi dyrke staten og nationen, og hvilke lederskikkelser er i givet fald nødvendige i en sådan stat?
Discipliner, der indgår i forløbet: politisk filosofi
Ca. 15% af pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094414309",
"T": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094414309",
"H": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094414309"
}