Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Aurehøj Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Camilla Marie Jensen
|
Hold
|
2024 fy/j (1j fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Energiformer og energiomdannelser.
Energikæder.
Energibevarelse og termodynamikkens 1. hovedsætning.
Energikvalitet og termodynamikkens 2. hovedsætning.
Elektrisk energi og effekt.
kWh og priser for elektrisk energi.
Termisk energi og specifik varmekapacitet.
Øvelse med bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet.
Tilstandsformer og faseovergange.
Grafisk forståelse af latent energi og faseovergange.
Nyttevirkning og energitab.
Øvelse med nyttevirkning ved opvarmning af vand ved forskellige måder.
Energiproduktion og -forsyning i Danmark sammenlignet med andre steder.
Forbrændingsanlæg og vedvarende energikilder.
Energiforbrug.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse - specifik varmekapacitet af vand
|
25-11-2024
|
Øvelse med nyttevirkning
|
18-12-2024
|
Prøve - energi
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger - lys og lyd
Grundlæggende bølgeegenskaber:
- Bølgelængde
- Frekvens
- Amplitude
- Periode
- Udbredelsesfart
Øvelse med simulation af snorbølge, som omhandlede sammenhængene imellem bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart.
Længde- og tværbølger:
Forsøg om udbredelsesfart af længdebølger og tværbølger på en slinky-fjeder. Udbredelsesfartens afhængighed af en fjeders udstrakthed.
Bølgeligningen og sammenhængen imellem frekvens og periode.
Lyd som eksempel på længdebølger.
Øvelse med toner og klang af forskellige instrumenter.
Konstruktiv og destruktiv interferens.
Interferens af lyd- og vandbølger.
Diffraktion og interferensmønstre.
Lysets udbredelsesfart.
Det elektromagnetiske spektrum.
Bølgeligningen anvendt på lys.
Farvesyn.
Additiv og subtraktiv farveblanding.
Lysets interferens.
Youngs dobbeltspalteeksperiment: Beviset for lysets bølgeegenskaber.
Gruppearbejde med et selvvalgt emne under overemnet bølger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bølgers udbredelsesfart
|
04-02-2025
|
Øvelse med toner og klang
|
26-02-2025
|
Bølgeprojekt
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atomfysik
Del med CJ:
Grundlæggende viden om atomer.
Atommodeller igennem tiden: rosinbolle-, planet-, skal- og orbitalmodellen.
Grundstoffer og det periodiske system.
Kernen, nukleoner og isotoper.
Elektronskaller og grundstoffers elektronkonfiguration.
Lys som partikler: Fotoner.
Fotonenergi.
Sammenhængen imellem fotonenergi, bølgelængde og frekvens.
Elektronskaller og energiniveauer
Del med KGM:
Absorption og emission af fotoner forklaret med Bohrs atommodel. Sammenhæng mellem atomets energiniveauer og linjespektre. Beregning af bølgelængde for emitteret foton ud fra energiniveauer.
Øvelse: Atomare spektre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Atomare spektre
|
11-04-2025
|
Opgavesæt: Lys og atomer
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensbilleder og kosmologi
Det klassiske verdensbilleder: Aristoteles' fysik og Ptolemæus' epicykelmodel. Den videnskabelige revolution: Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler og Galilei, med fokus på empiri og udvikling af moderne videnskabelig metode.
Den nære astronomi: Solsystemets opbygning med hovedvægt på forklaring af årstider og Sol- og Måneformørkelse.
Den moderne kosmologi: Mælkevejen og de andre galakser, Hubbles lov. Rødforskydning og beregning af hastighed og afstand til fjerne galakser. Big Bang teorien og de fire søjler. Kort introduktion til Universets udviklingshistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094414552",
"T": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094414552",
"H": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73094414552"
}