X - Aurehøj Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Aurehøj Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet gf2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Sonja Grønbæk, Tine Juel Simonsen
Hold
2025 ap/gf2 (
gf2 ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
gf 2 AP til midtvejstest
Titel 2
AP frem til sluttest
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
gf 2 AP til midtvejstest
Indhold
Kernestof:
AP-latin, kompendium 2025-2026 - v02 .pdf I skal læse PDF-side 5, 6, og 7 i denne fil - det er om ordklasser og det latinske sprog. (det tager ca. 20 minutter)
introduktion til faget 2025pptx.pptx
Free online word cloud generator and tag cloud creator
Den Europæiske Sprogdag 26. sept.
Kære gf2 - velkommen til almen sprogforståelse! Jeg glæder mig til at møde jer. Hvis du har høretelefoner, må du gerne medbringe dem, så vi teknisk er på den sikre side :) Medbring også en blyant - vi er mest analoge. Mvh Sonja
Faste pladser august Gf2.docx
Ny forskning: Forældre gør det svært for deres børn at lære dansk
Arveord, låneord eller fremmedord - sproget.dk
Minlæring Det danske ordforråds historie
Eneste lektie er at huske dit kompendie og din blyant :)
Ingen lektier andet end at huske dit kompendium :)
Grupper -ikke alle har været så heldige at få alle sprog med ty, fr., it.
David Crystal - Will English Always Be the Global Language?
Lingua Franca
Husk kompendiet - og også gerne dine høretelefoner.
IDEA: International Dialects of English Archive
Lektie: læs grammatik om subjekt, objekt, subjektsprædikat i grammatik side 11 i kompendiet og baggrund om Æneas, Romulus og Remus side 12 i kompendiet:
I modulet:
Prøv at oversætte de 3 første linier i dokumentet, som I fik i går. Det er også side 10 i kompendiet:AP-latin, kompendium 2025 v03 ny.pdf
Gå først til duksetjansen (10 min.) - se i noten ovenfor, hvad I skal. Dernæst skal vi i gang med ordklasser, så husk kompendiet.
Latinske betegnelser for ordklasser
Genlæs side 15 i kompendiet om verber, så fortsætter vi derfra i timen.
Ordklasser
Substantiver
Minlæring Adjektiv-øvelser
I skal prøve at oversætte og analysere linierne 6-9 i teksten om Romulus og Remus ( I har fået den i print og ellers er det side 10 i det elektroniske kompendium)
Husk dit kompendie - vi skal gøre ordklasser færdig og begynde på syntaks (sætningsanalyse).
Adverbier
Pronominer
Vi skal videre med sætningsanalyse (syntaks). Bemærk nye siddepladser.
gf 2 180925 - 071025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP frem til sluttest
Indhold
Kernestof:
Vi skal videre med sætningsanalyse (syntaks). Bemærk nye siddepladser.
gf 2 180925 - 071025.docx
Digt af den romerske digter Catul (2).docx I skal lave opgaverne til det udleverede ark med digtet af Catul
I modulet
Vi gennemgår de første 3 sætninger, som i oversatte og analyserede i går
Lav opgave 10 øverst på side 34, hvor du skal sige, om udsagnet er sandt eller falsk. Det er en opsamling på det, vi lavede i sidste uge. Efter opsamlingen skal det handle om direkte objekt (genstandsled / akkusativobjekt - kært barn har mange navne)
Minlæring direkte objekt
I dag skal i læse lidt grammatik i vores elektroniske kompendium - det er side 11 og side 16, som repetere det I tidligere har lært og så er det side 19, som præsenterer noget nyt.
Lav en Powerpræsentation, hvor I præsenterer gruppens to guder - i præsentationen skal indgå:
I har 15 minutter til at gøre gruppearbejdet med jeres guder, så det er nok en god ide lige at læse lidt op på det hjemmefra.
I modulet:
guder.htm
Indirekte objekt
Minlæring adverbielle led
Vi skal i gang med indirekte objekt (dativobjekt, hensynsled) og adverbialled, men det tager vi bare i timen :-)
At tale er at handle - sproghandlinger.docx
I dag skal det handle om talehandlinger. Hvis du ikke fik lavet øvelsen med adverbialled færdig i går, skal du gøre det til i dag - se link nedenfor :)
Dialektkort – Københavns Universitet
I skal analysere og oversætte linie 1-4 i teksten: Senatus Romanus, som I fik sidst - den er også i kompendiet på side 18. I skal også læse om Cæsar og Augustus på side 20-21 i kompendiet: AP-latin, kompendium 2025-2026 v04.pdf I
Vi skal videre med sociolingvistik.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003393", "T": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003393", "H": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003393" }