|
Titel
1
|
AP-latin, gf7 2025-26
Holdmappe (grammatik, tekstgennemgang og øvelser):
https://aurehoej-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/ma_aurehoej_dk/EuaEd6X3eH1Mi1WWcrZtxfsBmbzatS82PK-caP77U-UiUQ?email=AUG2025_ap_gf7%40Aurehoej.onmicrosoft.com&e=V2biSg
MATERIALE
TEKSTER:
∙ Ind i sproget, opgave 7.3 anvendt som tekst til introduktion af basal latinsk grammatik (køn, ordstilling, kasusbøjning, sætningsanalyse).
∙ Carpe diem, „Romulus et Remus” (kompendium, side 10).
∙ Carpe diem, „Dei Romani” (kompendium, side 14).
∙ Carpe diem, „Senatus Romanus” (kompendium, side 18).
∙ Ind i sproget 7.17, „Plinius og Vesuv – Plinius den yngre og Plinius den ældre” (kompendium, side 23).
∙ Jeg er sprog, Dicta Catonis (kompendium, side 27).
GRAMMATIK – BØJNINGSSKEMAER:
∙ „Substantivernes bøjning” (kompendium, side 45).
∙ „Adjektivernes bøjning på latin” (kompendium, side 45).
∙ „Verbernes bøjning” (kompendium, side 46).
GRAMMATISKE AFSNIT FRA KOMPENDIET OG ANDRE STEDER:
∙ „Ordklasser” (kompendium, side 38).
∙ „Substantiver” (kompendium, side 39).
∙ „Kasusbrug” (kompendium, side 40).
∙ „Genitiv” (powerpoint).
∙ „Dativ” (powerpoint).
∙ „Verber” (kompendium, side 42-43).
SPROGHISTORIE OG INTERLATIN:
∙ „VII Sproghistorie” (kompendium, side 33-36).
ØVELSER:
∙ „Formulér regler for latin” (Ind i sproget, opgave 7.3) (kompendium, side 4).
∙ „Verbernes personbøjning, øvelser (Gloser til Plinius og Vesuv-teksten)” (underviserens eget materiale).
∙ Bestem substantivernes form (quizlet-quiz, underviserens materiale).
∙ „Quiz 1 – Bøj adjektiver” (Lectio-quiz, underviserens materiale).
∙ „Dativ – Øvelse med dativ på latin” (Jeg er sprog, 153 (tilpasset)).
∙ „Quiz 2 – Adjektiver og 3. bøjning” (Lectio-quiz, underviserens materiale).
∙ „Adjektiver – øvelse med at oversætte adjektiver til latin” (Jeg er sprog, 169).
∙ Imperativ – dan imperativer (Socrative-quiz, underviserens materiale).
∙ Skriv et reklameslogan (jeg er sprog 150-151) (kompendium, side 29).
BAGGRUNDSSTOF:
∙ „Indledning” (kompendium, side 6-7 (fra Sprogenes verden, 214)).
∙ Kort over Romerriget fra Vita Romana.
∙ „Et sagn fortæller” (kompendium, side 12 (på nær afsnittet om Æneas) (fra Carpe diem, side 4-5)).
∙ „Romerske guder” og „Romersk Religion” (kompendium, side 15 fra (Carpe diem, side 8-9))
∙ „Gajus Julius Cæsar” (kompendium, side 20 (fra Carpe diem, side 13)).
∙ „Augustus” (kompendium, side 20-21 (fra Den Store Danske)).
∙ „Pompeji” (kompendium, side 25 (fra Babelstårnet, side 98)).
∙ „AP - Rom, billeder til baggrundsstof” (powerpoint).
∙ „Billeder fra Pompeii” (powerpoint).
ANDET
∙ „Rome”, første afsnit, første sæson (HBO-serie, 2005).
ARBEJDSFORMER:
Morfologisk analyse og andre grammatiske og sproglige opgaver arbejder eleverne jævnligt med hjemme som lektier, men først og fremmest i par eller små grupper, af og til solo, på skolen, med mulighed for at spørge om manuduktion fra underviseren. Ofte har de også her arbejdet med oversættelse og analyse af lektien til det kommende modul.
Syntaktisk analyse gennemgås for det meste på smart board som stærkt lærestyret klassediskussion, hvor underviseren skriver elevernes svar på skærmen og eventuelt korrigerer dem. Men vi arbejder også ofte i et Googledokument, hvor eleverne i små grupper skriver analyse og oversættelse til hver deres sætning ind, hvorefter andre elever og underviser kan kommentere og korrigere.
Morfologiske opgaver er jævnligt gennemgået ved, at eleverne har skrevet deres facit ind i et virtuelt skema eller lignende.
Sproghistorien er gennemgået som en klassediskussion og ved en øvelse med at sammensætte ord af latinske morfemer.
Baggrundsstof er gennemgået som korte forelæsninger ledsaget af powerpoints og tavleillustrationer og -noter.
INDHOLD
GRAMMATIK
Følgende grammatiske latinske fænomener og færdigheder er gennemgået og trænet:
∙ Substantivernes og adjektivernes bøjning i alle kasus og alle bøjninger, for substantivernes vedkommende dog med særligt fokus på 1., 2. og 3. bøjning; for adjektivernes vedkommende kun i 1./2.-bøjning.
∙ Verbernes (de regelmæssige verbers og sum’s) bøjning i præsens, præteritum, imperativ (præsens imperativ 2 pers. sing. og plur.) og infinitiv (præsens infinitiv).
∙ Bestemmelse af følgende sætningsled: Verballed; subjekt; subjektsprædikat; implicit subjekt; direkte objekt (akkusativobjekt); indirekte objekt (dativobjekt); adverbialled, herunder præpositionsforbindelser og adverbier.
∙ Sammenhængen mellem kasus og syntaktiske led.
∙ Kongruens (overensstemmelse) mellem 1) subjekt og verballed; 2) subjekt og subjektsprædikat; 3) substantiv og et dertil knyttet adjektiv (kerne-adled).
BAGGRUNDSSTOF OG PERSPEKTIVERING
Følgende baggrundsstof og perspektiverende stof er gennemgået ganske oversigtsmæssigt:
∙ Det latinske sprogs historie og betydning for europæiske sprog og europæisk kultur.
∙ Roms grundlæggelse, Roms topografi og Romulus og Remus-myten som eksempel på romerske selvforståelse.
∙ Romerske guder og gudedyrkelse.
∙ Roms forfatning i republiktiden; politik, magtkampe og samfundsmæssige spændinger i senrepublikken; Cæsars magtovertagelse, mordet på Cæsar, Augustus’ magtovertagelse og det tidlige romerske kejserdømme (principatet).
∙ Den romerske familie og romersk privatbolig.
∙ Pompeii og den romerske by; livet i en romersk by.
|