Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Aurehøj Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Simon Broskov Thaysen
|
|
Hold
|
2025 sa/gf4 (gf4 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Ulighed og velfærd
I dette forløb har vi haft fokus på ulighed og velfærd i en dansk kontekst både med et sociologisk, økonomisk og politologisk perspektiv.
I første halvdel af forløbet har eleverne arbejdet dels med måling af ulighed og dels teoretiske tilgange til ulighed i form af funktionalisme og Pierre Bourdieu. Eleverne har desuden arbejdet med ulighed mellem og indenfor kønnene.
Derudover er eleverne blevet introduceret til de klassiske ideologier, særligt med fokus på ideologiernes syn på ulighed.
I anden halvdel af forløbet har eleverne arbejdet med velfærd og særligt den universelle velfærdsmodel. I den forbindelse har eleverne fået kendskab til den danske velfærdsstats udfordringer og derefter forsøgt at komme med konkrete forslag til løsninger.
FORLØBETS KERNEBEGREBER
- Økonomisk og social ulighed
- Formel lighed, chancelighed og resultatlighed
- Relativ fattigdom og absolut fattigdom
- Gini-koefficient
- Social stratifikation
- De seks ressourcebeholdere
- Social mobilitet (generations- og karrieremobilitet)
- Social arv (negativ og positiv social arv) og mønsterbryder
- Løngab og kønsroller
- Rip, Rap og Rup-effekt og glasloftet
- Funktionalistisk syn på ulighed
- Økonomisk kapital, social kapital, kulturel kapital og symbolsk kapital
- Habitus og felt
- Liberalismens menneske-, samfunds- og statssyn
- Konservatismens menneske-, samfunds- og statssyn
- Socialismens menneske-, samfunds- og statssyn
- Velfærdstrekanten (stat, marked og civilsamfund)
- Den universelle velfærdsmodel, den residuale velfærdsmodel og den korporative velfærdsmodel
- Velfærdsstatens udfordringer (demografisk udvikling, faldende arbejdsudbud, stigende udgifter til forsvar og klima og stigende individualiserings- og forventningspres)
- Opstramnings- og opkvalificeringsstrategi
- Konkurrencestat
Begreberne kan øves på denne Quizlet: https://quizlet.com/dk/931907492/forlob-1-ulighed-og-velfaerdsdanmark-flash-cards/?i=5u0slc&x=1jqt
BAGGRUNDSMATERIALE
Brøndum & Carlsen (2024). Vores samfund. København: Columbus, kapitel 1
SUPPLERENDE MATERIALE
Altinget.dk (2019). ”Alex Vanopslagh: Heldigvis vil der altid være ulighed”. 07.11.2019. Uddrag.
Altinget.dk (2023). ”Når vi beder kvinder om at arbejde mere, prøver vi at fikse kvinden i stedet for systemet”. Uddrag. 08.11.2023.
Altinget.dk (2023). ”Ligestillingsordfører: Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer”. Uddrag. 19.04.2023.
Altinget.dk (2023). ”Hun har selv brudt den sociale arv. Nu advarer CBS-økonom danskerne: ”Vi mister forståelsen for hinandens liv”. Uddrag.
04.11.2023.
Cepos (2024). ”Danmark har næstfærrest børn i lavindkomstgruppen blandt alle OECD-lande”. 19.02.2024.
Danske Regioner (2024). ”Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle”. Lokaliseret på: https://www.regioner.dk/services/nyheder/2024/
januar/kronik-vi-bliver-ikke-lige-sunde-af-at-goere-lige-meget-for-alle/
DR (2020). Mandefald. Afsnit 1. 43 min. Lokaliseret på: https://www.dr.dk/drtv/serie/mandefald_164237
DR (2023). Ik’ så mange penge. 28 min. Lokaliseret på: https://www.dr.dk/skole/dansk/mellemtrin/ekstra-se-dokumentaren-ik-saa-mange-penge
Ingrisch, Anna (vært) (13.01.2023). Klassen forfølger dig [Podcast]. DR Lyd (producent) Genstart. København: Danmarks Radio Lokaliseret på: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-klassen-forfoelger-dig-11802350025
Kristeligt Dagblad (2019). ”Lars Kolind: Derfor er ulighed nødvendigt”. 14.01.2019. Uddrag.
Maple (2021). ”En opvækst i økonomisk fattigdom”. 2021. Uddrag fra interviews med børn og voksne fra familier, der lever under
fattigdomsgrænsen.
Oxfam Danmark (2024). ”Ny analyse: Top 1-pct har mere formue end 82 pct. af den danske befolkning”. Side 4.
Røde Kors (2022). En hverdag med afsavn. Side 1. 01.12.2022.
SF (2024). ”Ulighed og fattigdom”. Uddrag af principprogram.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003449",
"T": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003449",
"H": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003449"
}