Holdet gf bk/1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Aurehøj Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Iben Dalgaard
Hold 2025 bk/gf34 (gf bk/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Billedets virkemidler; grundforløb
                           
Læringsmål
Eleverne får et indtryk af hvad billedkunst som fag betyder og hvad vi kan bruge det                                    
til og at  kunst er et meget differentieret felt, som har mange forskellige medier/udtryksmidler.
Vi stifter bekendtskab med analysestrategier (formal- betydnings- socialanalyse), således at vi kan tilegne os en analytisk tilgang til kunstværker. vi tager udgangspunkt i malerier, hvor fysiske rum optræder. Derfor introduceres rum og rumbegreber (som angiver/ skaber rum(-fornemmelse).
Vi undersøger begreber som komposition, rum (det gyldne snit/ perspektiv), flade, form, linje/ lys, skygge, farve, gradienter (overlapning) repoussoir, perspektiv, komposition (fx opbygning af fladen/det gyldne snit)/ forenkling/ beskæring/ farver, lys & skygge/ linjer. ved hjælp af disse virkemidler kan eleverne opsamle & konkludere, pege på en tematik (emne) og en betydning (gennem billedanalyse/ perspektivering (hvilken tid/ kontekst).
Der gennemgås hvilke analysestrategier, man kan bruge til hvilken type kunst (formalanalyse: fx. traditionelt maleri/ betydningsanalyse: fx.vanitas billede/ socialanalyse: fx. konceptkunst)                   

Værker:
Van Gogh – Værelset i Arles,1888, 72x90 cm, olie på lærred
Henri Matisse - Open window, 1905, 55x46 cm, olie på lærred
Rene Magritte - The Human Condition,1933, 100x81 cm, olie på lærred
Kaspar Bonnen – Glasdør, 2023, 115x115 cm, olie på lærred
Kaspar Bonnen – Dør, 2014, 70x40 cm, olie på lærred
Wilhelm Hammershøj - Interiør, 1901, 63 x 52,5 cm, olie på lærred
Wilhelm Hammershøj - Hvide døre, 1899, 42,5 x 39,5 cm, olie på lærred
Wilhelm Hammershøj - Solstråler eller Solskin, 1900, 70 x 59 cm, olie på lærred
Wilhelm Hammershøj - Interiør Strandgade 30, 1901, 52 x 45 cm, olie på lærred
Wilhelm Hammershøj - Interiør,1910, 82,5 x 64 cm, olie på lærred
Wilhelm Hammershøj - Stue, 1909, 56 x 60 cm, olie på lærred
Gustave Klimt ” Portræt af Adele”, 1907
Frida Karlo (selvvalgte i 2-pers,grupper)
Olafur Eliasson; River bed

Kilder: Kunst i teori og praksis, p. 258-280
niks til videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=PwgrYvnCA1c
https://www.youtube.com/watch?v=0dOMiTTThTE
2 videoer med 2-punktstegning af rum
Karen Johnsons analysestrategier  
PP m/ eksempler på fysiske rum i maleri (PP)
teori og---
analysemetoder

Opgaver til mappen:
grundtegning af eget værelse
tegning af eget værelse med angivelse af egen position (hvor er du, når du tegner)
farvelagt tegning af eget værelse med et-punktperspektiv med bemærkninger om virkemidler
lav en stor tegning (forenklet) af dit værelse med et-punkt-perspektiv (A3), farvelæg og forklar på billedet de forskellige virkemidler
lav en beskæring af et Hammershøj billede og forklar på billedet, hvad betydning det skaber
lav en 2-punkttegning af en boks og reflekter på bagsiden
lav en 2-punkttegning af et hus med tag (en skal af rummet/ et hus med tag) og reflekter
lav en tegning af et skolesite  og ophæng den sammen med de
øvrige tegninger (-> en fælles frise)
lav en beskrivelse af et selvvalgt værk - 2 personer sammen
lav en formal (billed-)analyse
lav en betydningsanalyse
lav en socialanalyse
lav en skriftlig analyse af et Hammershøj-billede (hvad ser du?). Benyt ”billedets virkemidler”.
lav øvelsen ”Beskriv for en blind” med din sidekammerat, som skal tegne det værk, du beskriver (man må ikke kommentere det tegnede). Værkerne udvælges ifht. at omhandle et rum.                       
en miniskulptur statuette og analyser (socialanalyse)
et selvvalgt værk af Frida Karlo for hinanden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde