Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Aurehøj Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Vibe Buur Andersson
|
|
Hold
|
2025 mu/gf2 (gf2 mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i musik 2025-2026
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendium i musikteori til grundforløbet.pdf
-
Nodeværdier - oversigt.pdf
-
Læs s. 1 og 5-8 i Kompendium i musikteori til grundforløbet.pdf . Medbring gerne udprintet kompendium til timen.
-
Læs s.16 + 18-19 (afsnittet starter på side 17: "Intervallernes størrelse") i Kompendium i musikteori til grundforløbet.pdf
-
Øv toner på klaveret på Musikipedia: Stamtoner 1, Stamtoner 2, FortegnMålet er, at I kan udenad kan placere tonerne på klaveret.
-
Øvelser » Akkorder | Musikipedia
-
Grupper til rotation/sammenspil. I parantes er angivet det instrument, I skal starte med. Husk, at det er rotation, og at alle derfor kommer til at spille alle instrumenter :)
-
Vi spiller alle sammen sammenspil.
-
For Cryin Out Loud - FINNEAS 2024 - G-dur.mp3
-
For Cryin Out Loud - Finneas - Tekst og akkorder.pdf
-
For Cryin Out Loud - Finneas - Melodi og akkorder.pdf
-
Videoer med instruktion til FINNEAS “For Cryin Out Loud”, bas, guitar, klaver og trommer.
-
Basskema For Cryin Out Loud - Finneas - G-dur.pdf
-
Klaverskema For Cryin Out Loud - Finneas - G-dur.pdf
-
Vi skal synge kor i dag wuhu! Det er et arrangement lavet på Kalasets to sange "Tag mig som jeg er" og "Riv i mit hår". Jeres lektie er at lytte til sangene derhjemme, så I har kendskab til dem inden vi går i gang med at lære den: Tag Mig Som Jeg Er
-
1-g-nummer 2025 - SATB.mscz
-
Download MuseScore Studio for Mac | MuseScore
-
Download MuseScore Studio for Windows | MuseScore
-
Tag Mig Som Jeg Er
-
Riv I Mit Hår
-
Symfoniorkestret.pdf
-
Af Min Fynske Barndom.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Musik grundforløb
Rytmelære
Nodelære
Musikkundskab
Musikanalyse
Mål:
Kendskab til og forståelse af begreberne puls, tempo, taktart, underdeling og betoning.
Kendskab til nodeværdiernes navne og varighed.
Introduktion til nodelæsning i g-nøglen og f-nøglen.
Kendskab til fortegn og deres tilnavne -is/-es.
Kendskab til skalastrukturen for dur og ren mol og kan overføre strukturen til forskellige grundtoner.
Kende forskel på hele og halve toner.
Præsentation af musikfaget på A-, B- og C-niveau.
Kendskab til akkordopbygning på treklangsniveau, primært dur og mol.
Præsentation af den del af faget hvor vi arbejder instrumentalt.
Præsentation af rotation (evt. 1-2-3 rotation metoden).
Introduktion til form og opbygning inden for et orkesterværk
Arbejde med sammenhængen mellem musik og tekst samt temaanvendelse.
Præsentation af orkestermusik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendium i musikteori til grundforløbet.pdf
-
Nodeværdier - oversigt.pdf
-
Læs s. 1 og 5-8 i Kompendium i musikteori til grundforløbet.pdf . Medbring gerne udprintet kompendium til timen.
-
Læs s.16 + 18-19 (afsnittet starter på side 17: "Intervallernes størrelse") i Kompendium i musikteori til grundforløbet.pdf
-
Øv toner på klaveret på Musikipedia: Stamtoner 1, Stamtoner 2, FortegnMålet er, at I kan udenad kan placere tonerne på klaveret.
-
Øvelser » Akkorder | Musikipedia
-
Grupper til rotation/sammenspil. I parantes er angivet det instrument, I skal starte med. Husk, at det er rotation, og at alle derfor kommer til at spille alle instrumenter :)
-
Vi spiller alle sammen sammenspil.
-
For Cryin Out Loud - FINNEAS 2024 - G-dur.mp3
-
For Cryin Out Loud - Finneas - Tekst og akkorder.pdf
-
For Cryin Out Loud - Finneas - Melodi og akkorder.pdf
-
Videoer med instruktion til FINNEAS “For Cryin Out Loud”, bas, guitar, klaver og trommer.
-
Basskema For Cryin Out Loud - Finneas - G-dur.pdf
-
Klaverskema For Cryin Out Loud - Finneas - G-dur.pdf
-
Vi skal synge kor i dag wuhu! Det er et arrangement lavet på Kalasets to sange "Tag mig som jeg er" og "Riv i mit hår". Jeres lektie er at lytte til sangene derhjemme, så I har kendskab til dem inden vi går i gang med at lære den: Tag Mig Som Jeg Er
-
1-g-nummer 2025 - SATB.mscz
-
Download MuseScore Studio for Mac | MuseScore
-
Download MuseScore Studio for Windows | MuseScore
-
Tag Mig Som Jeg Er
-
Riv I Mit Hår
-
Symfoniorkestret.pdf
-
Af Min Fynske Barndom.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003490",
"T": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003490",
"H": "/lectio/1001/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75353003490"
}