Titel
1
|
Kampagner
Forløb 1 - Kampagner + inddragelse af eventyr, som mulig kampagne
Forløbets indhold og fokus
Eleverne har ud fra interesse analyseret og arbejdet med en eller flere selvvalgte kampagner. Kampagnerne har taget udgangspunkt i alt fra sundhed, sikker trafik, eller noget helt tredje, som har været målrettet til kampagneforløbet.
Eleverne er blevet præsenteret for og arbejdet fokuseret med:
Retorisk analyse med introduktion til Ciceros pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel samt teksters funktion, herunder som; information, påvirkning eller underholdning
Produkttyper, afsender-modtager-forhold, undergenre
Komposition (indre + ydre), handlingsforløb/linje, opbygning, stil
Personkarakteristik, brandingfigurer, udvikling, roller / fortæller
Miljø og tid: beskrivelser, betydning og tid
Virkemidler, filmiske og billedlige udtryksformer, symboler/sprog og stemning
Fortolkning ift. tema, identifikation, kommunikationsretninger, påvirkning, AIDA modellen samt berettermodellen
Intertekstualitet, budskab, målgruppe og slutteligt konklusion og perspektivering
Ydermere tog vi udgangspunkt i to eventyr ’Svinedrengen’ og ’Snedronningen’ af H.C. Andersen til diskussion i klassen, om hvorvidt disse kunne anvendes, som oplysningskampagne.
Eventyrene er anvendt som motivation til viderefortolkning og perspektivering til det senmoderne samfund, samt hvordan eventyrene kan sættes i kontekst til nutidsproblematikker og hvordan de kan nyfortolkes ift. samtykkelov, skam, ligestilling, moralske handlinger, skyggesider
Faglige mål
Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof
Sproglige perspektiver:
Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Mediemæssige perspektiver:
Medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
Kommunikationsanalyse – medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler – analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Litterære perspektiver:
Tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme – særligt romantikken og romantisme som begreb
Tekster fra kanon-forfatter: H.C Andersen
Her arbejdes metodisk med:
litteraturanalyse og -fortolkning
anvendelse af relevante litterære metoder
litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Anvendt materiale.
Toulmins argumentationsmodel på Gymdansk.dk
https://www.gymdansk.dk/argumentationsmodel-toulmin.html
Santa Lucia tekst af Alex Garff
Eventyranalyse model 1+2 fra bogen
Ind i dansk: Hjælp til analyse: analysehjulet
Den lille pige med svovlstikkerne af H.C Andersen (1848)
Forenet med fjenden: Indvandrere & nationalister | Socialt eksperiment Del 1 | Kanal 5: https://www.youtube.com/watch?v=5ylaZIJ2VIE
Snedronningen af H.C Andersen (lavet til pdf) fra andersenstories.com: https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/snedronningen
Svinedrengen af H.C Andersen (1842)
Arbejdsformer
Mundtligt:
Klasseundervisning, gruppe/projektarbejde, mundtlige oplæg, mundtlige diskussioner, dialogcirkler
Skriftligt:
Eleverne har udarbejdet en skriftlig analyse på baggrund af digitalt materiale på forskellige platforme, som de senere har holdt et mundtligt oplæg om
Desuden har eleverne ligeledes lavet en skriftlig aflevering i Snedronningen, hvor de kort har opridset tidstypiske træk fra romantikken, som litterærperiode og ydermere har de præsenteret placeret eventyret og H.C Andersen litteraturhistorisk. I deres analyse har de arbejdet med genre, symboler og romantisme som begreb. Slutteligt har de perspektiveret til romantismebegrebet via refleksioner til deres eget liv.
|