Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kampagner
Titel 2 Identitet - Digtning gennem tiden
Titel 3 Novelle-forløb
Titel 4 DHO - Køn & Kamp
Titel 5 Karen Blixen – Skæbne forløb
Titel 6 Vanskelige venskaber og kærlighed
Titel 7 Skriftlighedsforløb
Titel 8 Kanon
Titel 9 Skoleliv i velfærdsstaten
Titel 10 Dokumentar
Titel 11 Damer der vil
Titel 12 Refleksionsforløb
Titel 13 Nyhedsmedier
Titel 14 Ungdom og oprør (værk)
Titel 15 DHO - Køn og Kamp

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kampagner

Forløb 1 - Kampagner + inddragelse af eventyr, som mulig kampagne

Forløbets indhold og fokus
Eleverne har ud fra interesse analyseret og arbejdet med en eller flere selvvalgte kampagner. Kampagnerne har taget udgangspunkt i alt fra sundhed, sikker trafik, eller noget helt tredje, som har været målrettet til kampagneforløbet.

Eleverne er blevet præsenteret for og arbejdet fokuseret med:
Retorisk analyse med introduktion til Ciceros pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel samt teksters funktion, herunder som; information, påvirkning eller underholdning
Produkttyper, afsender-modtager-forhold, undergenre
Komposition (indre + ydre), handlingsforløb/linje, opbygning, stil
Personkarakteristik, brandingfigurer, udvikling, roller / fortæller
Miljø og tid: beskrivelser, betydning og tid
Virkemidler, filmiske og billedlige udtryksformer, symboler/sprog og stemning
Fortolkning ift. tema, identifikation, kommunikationsretninger, påvirkning, AIDA modellen samt berettermodellen
Intertekstualitet, budskab, målgruppe og slutteligt konklusion og perspektivering

Ydermere tog vi udgangspunkt i to eventyr ’Svinedrengen’ og ’Snedronningen’ af H.C. Andersen til diskussion i klassen, om hvorvidt disse kunne anvendes, som oplysningskampagne.
Eventyrene er anvendt som motivation til viderefortolkning og perspektivering til det senmoderne samfund, samt hvordan eventyrene kan sættes i kontekst til nutidsproblematikker og hvordan de kan nyfortolkes ift. samtykkelov, skam, ligestilling, moralske handlinger, skyggesider

Faglige mål
Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof
Sproglige perspektiver:
Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Mediemæssige perspektiver:
Medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.

Her arbejdes metodisk med:
Kommunikationsanalyse – medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler – analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Litterære perspektiver:
Tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme – særligt romantikken og romantisme som begreb
Tekster fra kanon-forfatter: H.C Andersen
Her arbejdes metodisk med:
litteraturanalyse og -fortolkning
anvendelse af relevante litterære metoder
litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Anvendt materiale.
Toulmins argumentationsmodel på Gymdansk.dk
https://www.gymdansk.dk/argumentationsmodel-toulmin.html
Santa Lucia tekst af Alex Garff
Eventyranalyse model 1+2 fra bogen
Ind i dansk: Hjælp til analyse: analysehjulet
Den lille pige med svovlstikkerne af H.C Andersen (1848)
Forenet med fjenden: Indvandrere & nationalister | Socialt eksperiment Del 1 | Kanal 5: https://www.youtube.com/watch?v=5ylaZIJ2VIE
Snedronningen af H.C Andersen (lavet til pdf) fra andersenstories.com: https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/snedronningen
Svinedrengen af H.C Andersen (1842)

Arbejdsformer
Mundtligt:
Klasseundervisning, gruppe/projektarbejde, mundtlige oplæg, mundtlige diskussioner, dialogcirkler
Skriftligt:
Eleverne har udarbejdet en skriftlig analyse på baggrund af digitalt materiale på forskellige platforme, som de senere har holdt et mundtligt oplæg om
Desuden har eleverne ligeledes lavet en skriftlig aflevering i Snedronningen, hvor de kort har opridset tidstypiske træk fra romantikken, som litterærperiode og ydermere har de præsenteret placeret eventyret og H.C Andersen litteraturhistorisk. I deres analyse har de arbejdet med genre, symboler og romantisme som begreb. Slutteligt har de perspektiveret til romantismebegrebet via refleksioner til deres eget liv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identitet - Digtning gennem tiden

Forløb 2 - Identitet – Digtning gennem tiden

Forløbets indhold og fokus
Synet på identitet gennem tiden Forløbet centrerer sig om disse forståelser af identitet: Slægten som identitet (Traditionssamfundet: Middelalder => 1800-tallet) Identiteten som essens (Det moderne samfund: 1800-tallet-ca. 1970) Identiteten som social konstruktion (Det senmoderne samfund: ca. 1970=>)
tekster fra tiden før 1700
tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Forskellige digte fra en bred vifte af digtsamlinger har været præsenteret og arbejdet med.

Faglige mål
Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Kernestof & Litterære perspektiver:
Med fokus på folkeviser som genre, traditionssamfund med slægt som identitet, det moderne samfund hvor identiteten som essens og identiteten i det senmoderne samfund, som social konstruktion.

Her arbejdes metodisk med:
litteraturanalyse og -fortolkning
anvendelse af relevante litterære metoder
litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Anvendt materiale.
Analyseredskab: Folkevise 🡪 /dansksiderne.dk/index.php?id=5243
Ebbe Skammelsen tekst: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/e-g/ebbe-skammelsoen
Ole Sarvigs digt: Jegkærner fra digtsamlingen ’Jeghuset’ (1944)
Kronikken: ’Min generation mangler et vi’ (2015) 🡪 https://www.information.dk/debat/2015/07/generation-savner
Gustaf Munch-Petersen digt: ’Til mine forældre’ fra digtsamlingen ’Det nøgne menneske (1932)
Tove Ditlevsens digt: ’Selvportræt 5’ fra digtsamlingen ’De voksne’ (1969)
Klaus Rifbjergs digt: ’Foster’ fra samlingen ’Under uvejr med mig selv’ 1956
Selvvalgt digt fra det senmoderne samfund

Arbejdsformer
Mundtligt:
Klasseundervisning, gruppe/projektarbejde, mundtlige diskussioner, dialogcirkler

Skriftligt:
Eleverne har udarbejdet en reflekterende artikel om digtning og identitet (Det senmoderne samfund: ca. 1970=>)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksionsopgave 06-02-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Novelle-forløb

Forløb 3 - Novelleforløb

Forløbets indhold og fokus
Eleverne er blevet præsenteret for forfattere: Naja Marie Aidt, hvor vi har læst ‘Som englene flyver’ samt ‘Katten’, i værket ‘Vandmærket’ (2011).
Eleverne har arbejdet med læsning af værker, både individuelt og højt i klassen. Eleverne har gennem ‘Vandmærket’ fået en forståelse for ulighed i samfundet og hvordan identiteten præges heraf.

Faglige mål
Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Kernestof
Litterære perspektiver:
Med fokus på roman (som de vil møde i DHO) og novelle-genren i dette forløb.
Eleverne har arbejdet med novellen som genre.
Eleverne har arbejdet med analyse af noveller, de har gendigtet en slutning, de har skrevet et ‘dagbogsskriv’ ud fra en af personerne i ‘Som englene flyver’, hvor de har haft fokus på hovedpersoner, miljøbeskrivelser og synsvinkler - elevernes skriv har skulle være tro mod novellens sprog og karakterernes replikker.

Metodisk er der arbejdet med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Gendigtning med tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Anvendt materiale.
Novellesamling - Bog; hæftet: Aidt, N. M., 2011: Vandmærket, Gyldendal (96 s.) herunder ‘Katten’ og ‘Som englene flyver’


Arbejdsformer

Mundtligt:
Klasseundervisning, mundtlige oplæg, gruppe/projektarbejde, mundtlige diskussioner, dialogcirkler
Side 6 af 8

Skriftligt:
Eleverne har udarbejdet:
Novelleanalyse: resume, komposition, personkarakteristik og miljøbeskrivelse
Dagbogs-person-skriv med fokus på synsvinkel ud
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digt - som englene flyver 06-02-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO - Køn & Kamp

Forløb 4 - DHO - Køn og Kamp

Forløbets indhold og fokus
Introduktion og øvelse i at skrive deres første opgave.
Danskhistorieforløbet er en introduktion til den akademiske undersøgelse og skrivning, og DHO er første forsøg på at skrive i denne genre. En genre som eleven skal arbejde videre med i 2.g i SRO og mestre i 3.g i SRP. Dette fokus afspejler sig i både planlægningen af forløbet og i bedømmelseskriterierne for opgaven.

Faglige mål
Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
Historisk emne og overblik - Litteraturhistorie og perioden: Romantikken og Det moderne gennembrud
Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med historie, kultur og samfund
Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med fokus på faglig formidling
Komme ind på danskfagets identitet og metode, herunder at arbejde med DHO, som undersøgelsesproces
Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Kernestof

Litterære perspektiver:
- Overblik over romantikken og det moderne gennembrud, litteraturhistorisk periode og litterære kendetegn herved
- 70’er litteratur
- Fokus på Queer, stereotyper og køn i tekster
- Ludermanifestet og Sara Omars nytårstale, som giver eleverne et indblik i 4.bølgefeminisme

Metodisk er der arbejdet med:
- Forståelse af litteraturhistorisk periode: Romantikken og DMG
- litteraturanalyse og -fortolkning
- Forfatterportræt
- Litteræranalyse af Constance Ring (1885)
- Analyse af Tessa og Sofie Lindes taler ift. #Metoo
- Genre- og tidstypiske træk fra DMG gennem to videoklip: ‘Skam’ og ‘Du som er i himlen’
- 70’er litteratur, digtanalyser
- Gendigtning af digte gennem tegneserie
- Dagbogslæsning (et uddrag) og spillefilm af Nynne, med fokus på Queer-teori, køn og stereotyper
- Dokumentarafsnit af Ludermanifestet med fokus på Louise som person
- Tekstuddrag af Ludermanifestet og analyse heraf
- Artikellæsning med fokus på fremmedord og holdninger
- Oplæsning af Sara Omars nytårstale, med henblik på at skrive eget bud på talen og oplæsning heraf. Diskussion af kvinderettigheder, frigørelse og religion
- Slutteligt en komparativ analyse af forord til Ludermanifestet og Sara Omars tale

Anvendt materiale.

Tekst:
- Skram, Amalie: Constance Ring (1885), Romanuddrag
- Andersen, Vita: ‘Hun ser godt ud’ og ‘Jeg er forelsket i dig’ i bogen: Stemmer i 70’erne (2022)
- Artikel: ’Ludermanifestet’ er et ’fuck you’ til dem, der vil sætte kvinder i en social skammekrog. I Information.dk (2017) link: https://www.information.dk/kultur/2017/10/ludermanifestet-fuck-you-saette-kvinder-social-skammekrog
- PDF: DR2 Deadline: Sara Omars nytårstale (2018)
- Forord i: GirlSquad1: Ludermanifestet (2017)
- Uddrag: ‘Nynnes Dagbog’ i ‘Blik for køn’ af Ditte Campion (2016)

Film/video:
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der? (2014) link: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM - Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - Hvad skete der lige der? (2015) link: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Klassisk Dansk: Amalie Skram (2022) Link: https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM
- DR.DK: ‘Hvem vil voldtage Louise?’ afsnit 1: Troldejagt (2020) Link: https://www.dr.dk/drtv/serie/hvem-vil-voldtage-louise_201868
- Filmstriben.dk: Nynne (2005) Link: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2628793600/nynne
- Danske Taler: Tessas nytårstale (2021) Link: https://dansketaler.dk/tale/tessas-nytaarstale-2021/
- TV2.dk: Sofie Lindes Me too tale (2022) Link: https://nyheder.tv2.dk/video/SGhpODJEUUxLZzkzeHNZV0N3b2NkYVJGVGZ1VkhYdlE

Arbejdsformer
Mundtligt:
Klasseundervisning, mundtlige oplæg, gruppe/projektarbejde, mundtlige diskussioner, dialogcirkler, Matrix grupper, ‘skuespil’med fokus på roller

Skriftligt - Eleverne har udarbejdet:
Romananalyse, digtanalyse, dokumentaranalyse, med fokus på: resume, komposition, personkarakteristik og miljøbeskrivelse, virkemidler i de forskellige analysemetoder
Nyfortolkning af taler
Tegneserie
Plancher med forfatterportrætter
Komparativ analyse af forord og tale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Amalie Skram powerpoint 15-03-2023
Constance Ring tekstanalyse 14-04-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Karen Blixen – Skæbne forløb

Forløb 1 i 2G

Karen Blixen – Skæbne forløb

Forløbets indhold og fokus

Eleverne er blevet præsenteret for Karen Blixen, som forfatter og kunstner. Tekster og materiale er udvalgt til at opfylde kravet som ’værklæsning’. Eleverne har både arbejdet individuelt og i grupper med klassiske undervisningsformer, men på samme tid også kreativt for at øve og skabe et trygt klasserum, hvor eleverne bliver gode til at fremlægge mundtligt materiale. Derfor har eleverne arbejdet med novellen ’Ringen’, hvor de fik lov til selv at vælge hvordan de ønskede at præsentere novellen fx i form af skuespil, rap, digtning eller powerpoint. Eleverne er blevet øvet i refleksionsskrivning med henblik på at kunne skrive en reflekterende artikel.

Eleverne har ligeledes arbejdet med forfatterportræt af Blixen både som forfatter og kunstner. Der er arbejdet grundigt med tematikker og budskab gennem alle modulerne, og slutteligt har de arbejdet med novelleanalyse hvor fokus har været på fortolkning, fortæller-teknik, synsvinkler og komposition.  

Faglige mål

• Værklæsning – Et romanuddrag, samt 3 noveller.

• Øvelse i at beherske skriftsprogets normer: korrekthed og grundbegreber indenfor grammatik og stilistik

• Refleksionsskrivning med henblik på at kunne skrive en reflekterende artikel

• Forfatterportræt

• Fokus på tematikker og budskaber i tekster

• Novelle-analyse med særligt fokus på fortolkning, fortællerteknik, synsvinkler og komposition


Litteratur:

Babettes Gæstebud - et uddrag (systime) .docx

Karen Blixen - De blaa øjne, 1942.pdf

Karen Blixen Det ubeskrevne blad, 1957.pdf  

Karen Blixen Ringen, 1958.pdf  

Medier:

Blixens gode råd: Elsk, hav humor og mod '

'Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen'.

Karen Blixens skæbne '.

Syv fantastiske fortællinger '.

Supplerende materiale:

Arbejdsspørgsmål - Ringen, 1958 - Arbejdsspørgsmål til modul 5 i Skæbneforløb.pdf

Arbejdsformer

Klasseundervisning
Projektarbejdsform/ Gruppearbejde /individuelt arbejde
Skriftligt arbejde
Mundtligt arbejde
Fremlæggelser i grupper
Lydbog af novelle
Kreativ arbejdsform: Skuespil, digt/rap eller power-point


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vanskelige venskaber og kærlighed

Forløb 2 i 2C

Vanskelige venskaber og kærlighed

Forløbets indhold og fokus:

Eleverne har gennemgået endnu et værk og blevet præsenteret for Tine Høegh som forfatter til romanen Tour de Chambre (2020), hvor de har læst romanen og slutteligt lavet en ’analyserende artikel’ med fokus på tema, budskab, fortæller-teknik, fremstillingsform, sproglige virkemidler og perspektivering.  

Eleverne har både arbejdet individuelt og i grupper med klassiske undervisningsformer, men på samme tid også kreativt, heraf gennem et hørespil, hvor de selv har udvalgt en særlig passage i romanen Tour de Chambre, og indspillet det som et hørespil.

Eleverne har desuden set og læst 1 afsnit/kapitel af romanen ’Normale mennesker’, samt set spillefilmen: ’Elsker dig for tiden’, som en perspektivering til romanen Tour de chambre - om venskaber og kærlighed. Eleverne har læst Svend Brinkmann ift. at forstå hvorfor vi læser litteratur, og er også blevet bekendt med syndefaldsmyten ift. at læse og forstå, hvordan psykoanalytisk læsning kan bidrage til en anderledes forståelse af tekster mm.

Faglige mål

• Roman som genre, digtroman
• Analyserende artikel – skriftlig opgave
• Øvelse i at beherske skriftsprogets normer: korrekthed og grundbegreber indenfor grammatik og stilistik
• Fokus på fremstillingsformer herunder: redegørelse, diskussion, analyse, fortolkning og vurdering
• Resumé / genfortælling / Personkarakteristik
• Sprog og stilistik
• Undertekster og tomme pladser, som begreber
• Fortæller-teknik og fremstillingsformer i epikken
• Refleksionsskrivning
• Fokus på konflikt, tematikker og budskaber i tekster
• Romananalyse
• Udarbejde et hørespil ud fra selvvalgt uddrag i romanen
- Psykoanalyse som læsning

Kernestof & materiale

• Artikel: ’Fortæller-teknik og fremstillingsformer i epikken’ Systime 2023
- Berrit Riis Langdahl, Mimi Olsen, Pia Quist: Den psykologiske læsning af litteratur" Krydsfelt, 2019

Litteratur:
• Værklæsning: Romanen ’Tour de Chambre’ af Tine Høegh 2020
• Romanuddrag: ’Normale mennesker’ af Sally Rooney 2020
• Artikel: Svend Brinkmann: ”Hvorfor læser vi egentlig litteratur? Her er Svend Brinkmanns 7 bud på det” Gyldendal, 2017
• Biblen, Syndefaldet. 1. Mosebog, 3. kapitel


Medier:
DR.dk 1 afsnit af ’Normale mennesker’ af Sally Rooney 2020
• Lydbog: Få kapitler af Tour de Chambre, Tine Høegh 2020
• Spillefilmen: ’Elsker dig for tiden’ af Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag, 2022

Arbejdsformer Klasseundervisning:

Læsecirkler
Projektarbejdsform/ Gruppearbejde /individuelt arbejde
Skriftligt arbejde
Mundtligt arbejde
Fremlæggelser i grupper
Kreativ arbejdsform: Hørespil
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksion - Blixen 18-09-2023
Normale mennesker - jeres historie 26-09-2023
Tour de chambre - gruppe 13-10-2023
Analyserende artikel - Tour de chambre 12-12-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Skriftlighedsforløb

Forløb 3 i 2C

Skriftlighed – debatterende artikel  

Forløbets indhold og fokus:

Eleverne har arbejdet med skriftlighed. De har udvalgt specifikke tekststykker til videre analyse og blevet præsenteret for både den debatterende og analyserende artikel, samt forskellene heraf. Eleverne har haft fokus på opbygning, formalia og overgange i afsnit.

Eleverne har haft en skriftlighedsdag i form af skriveworkshop og beskæftiget sig med debatter, hvor de selv har været aktive i øvelsen: ’Do debate’ med fokus på PEE-modellen: pointe/evidens/explanation. Eleverne har arbejdet med den personlige stemme og retoriske virkemidler. Eleverne har i grupper skrevet deres debatterende artikler med emnet ’abortgrænsen’.


Faglige mål

• Debatterende artikel
• Sprog og stilistik
• PEE, synspunkter og argument/holdninger
• Do debate i to hold med dommere
• Synspunkt Matrix
• Rettefokus: opbygning, sprog, materiale, formuleringer
• Arbejde med remediering fra tekst til tale


Kernestof & materiale Litteratur:
• Kristeligt Dagblad (2023) ’Skal abortgrænsen hæves eller ej? Her er reaktionerne på nye anbefalinger’- https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/skalabortgraensen-haeves-eller-ej-her-er-reaktionerne-paa-nye-anbefalinger  

• Sex og Samfund (2023) ’Lone Hertz fik tre ulovlige aborter: Man skal forstå, hvor ynkeligt kvinder blev behandlet’ - https://sexogsamfund.dk/omos/nyheder/lone-hertz-fik-tre-ulovlige-aborter-man-skal-forstaa-hvor-ynkeligtkvinder-blev-behandlet

DR.dk (2023) 'Man glemmer det, der vokser inde i maven' - https://www.dr.dk/nyheder/seneste/partier-er-imod-rykke-abortgraensen-manglemmer-det-der-vokser-inde-i-maven

Video: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=232

Arbejdsformer:

Klasseundervisning
Læsecirkler
Projektarbejdsform/ Gruppearbejde /individuelt arbejde
Skriftligt arbejde
Mundtligt arbejde
Fremlæggelser i grupper

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
KLADE til debaterende artikel om abort 09-11-2023
Debatterende artikel - Abortgrænsen 19-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kanon

Forløb 4 i 2C

Kanon-rundt omkring

Forløbets indhold og fokus:

Give eleverne viden om et særligt udvalg af litteratur, som går gennem forskellige genre og perspektiver. Fokus er på at eleverne stifter bekendtskab med et udvalg af dansk litteratur og historiske nedslag, som herved giver indblik i Danmarks litteratære strømninger gennem tiden.

Faglige mål:

• Eleverne skal kunne dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund. Ligeledes skal eleverne kunne dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden  og slutteligt demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.

• Vi har desuden arbejdet med retorisk analyse af taler, analyse af noveller, analyse af lyrik og analyse af digte


Kernestof & materiale

Litteratur:
H.C. Andersen: Grantræet (1844) Link: https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/grantraeet

H.C. Andersen: Snedronningen (1845) Link: https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/snedronningen

N.F.S Grundtvig: ’Vær velkommen, Herrens år’ (1849) link: https://www.folkekirken.dk/om-troen/salmer/vaer-velkommen-herrens-aar

N.F.S Grundtvig: ’Velkommen igen, Guds engle små’ (1824) link: https://www.folkekirken.dk/om-troen/salmer/velkommen-igen-guds-engle-smaa

N.F.S Grundtvig: ’Den signede dag med fryd vi ser (1826 og 1846) link: https://www.folkekirken.dk/om-troen/salmer/den-signede-dag-med-fryd-vi-ser

Herman Bang: ’Den sidste Balkjole, 1887’ (PDF)

Ludvig Holberg: ’Fordærvet smag i kærlighed, 1748’ (PDF)

Peter Seeberg: ’Støvsuger, 1997’ (PDF)

Martin A. Hansen: Løgneren, 1950’ – Et uddrag:  Martin A. Hansen -
Løgneren - uddrag 1950.pdf

Novelle: Martin Andersen Nexø: ’Lønningsdag, 1900’ (PDF)

Bentzen og Thygesen: ’Mini-kanon’, Systime 2011 (Hel bog)

Arbejdsformer:

Klasseundervisning
Læsecirkler
Skriftligt arbejde – hjemme
Mundtligt arbejde - plenum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Skoleliv i velfærdsstaten

Forløb 5 i 2C:

Velfærdsstaten

Forløbets indhold og fokus:

I dette forløb har vi i samspil med andre fag arbejdet med, hvordan temaet “velfærdsstaten” kommer til udtryk i forskellige typer tekster. Fokusset har især været på skolen/lærerne som aktører i velfærdsstaten. Ligeledes har eleverne arbejdet med tekster som central undersøgelsesgenstand, med henblik på at undersøge tekstens forskellige perspektiver. Dette med brug af forskellige metoder og begreber, hvor eleverne får viden om hvordan de kan spørger til tekster, hvad en tekst siger, hvordan den siger det, og hvorfor den siger det, som den gør, dvs.: med hvilken mening, betydning eller effekt har teksten/teksterne.

Faglige mål

• Undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag, herunder Historie og samfundsfag.

• Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed


Kernestof & materiale

Sproglige perspektiver:
• produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed

• Forskel på tale- og skriftsprog, indledninger og konklusioner, brug af citater

• Manglende distance i form af holdninger og procesorientering
Punktopstilling og ensformighed


Litteratur:

Ditlevsen, Tove (1943): “Kapitel 6 og 16” i Barndommens gade. Athenæum

Korsgaard, Thomas (2019): “I bor da meget pænt” i Tyverier. Lindhardt og Ringhof

Lund Kirkegaard (1975): uddrag af Gummi-Tarzan. Gyldendal

Oplev, Niels Arden (2006): Drømmen. Nordisk film

Pontoppidan, Henrik (1899): En stor dag.

Rifbjerg, Klaus (1960): “Det er blevet os pålagt” i Konfrontation. Gyldendal

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Debats
PEA-modellen

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filmanalyse Drømmen 22-04-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dokumentar

Forløb 6 i 2C: Dokumentar

Forløbets indhold og fokus:

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenren, hvor eleverne opnår kendskab til dokumentaren som en ikke-fiktiv genre. Vi arbejder med dokumentarens troværdighed, og forskellige dokumentarer, som eksempel på genrens mange udtryk og variationen i brugen af autenticitetsmarkører. Vi har arbejdet med dokumentarforløbet som værk hvor fokus har været på dokumentarfilmens virkemidler og samspillet mellem ord, tekst, lyd og billede, forløbs- og fortælleforhold og brug af andre virkemidler, herunder citat og kildebrug som autenticitetsmarkører. Særligt har vi fokuseret på analyse og fortolkning af sammenhæng mellem form, indhold og funktion, samt fakta og fiktionskoder.


Faglige mål:

• Kunne identificere og formidle dokumentarens væsentligste pointer, koder og give analytiske eksempler på de centrale virkemidler og kombinere dette med en diskussion af filmen og dens synspunkter gennem en video-optagelse i grupper

• Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag


Kernestof & materiale:

• Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler ̶ analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge ̶ produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

• I et mediemæssigt perspektiv skal eleverne have kendskab til nutidens mediebillede og kunne reflektere over det på baggrund af konkrete eksempler, problemstillinger eller cases. Derudover skal eleverne kunne forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt udvikle evnen til at kunne deltage og bidrage til digitale fællesskaber fx gruppearbejde gennem videooptagelser

Litteratur:
• ’Fiktion og faktakoder i dokumentarfilm, (2014) medier’ på Dansksiderne.dk link: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469

-     "Autenticitetsmarkører," Jan Aasbjerg Petersen, gymdansk.dk

-      "Definitionen af dokumentarfilm", Jan Aasbjerg Petersen, gymdansk.dk

-      "I dokumentarfilm må man mere" Kristian Villesen, Information, 7. november 2013

DR.dk: ’Miraklet i Gullspång’ (2023) link: https://www.dr.dk/drtv/program/miraklet-i-gullspaang_438720

• Trailer for ‘Seaspiracy’, 2024 link: https://www.youtube.com/watch?v=1Q5CXN7soQg

• Dokumentar: AFR (trailer) 2007 link: https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4

• Dokumentar: ’Kandis for livet’, 2021 link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/kandis-livet


Arbejdsformer:

Klasseundervisning
Debat
Mundtligt arbejde
PEA-modellen
Gruppearbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse&diskussion af drømmen 28-04-2024
Dokumentar - videoaflevering 26-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Damer der vil

Forløb 1 - Damer der vil

Forløbets indhold og fokus

Fokus i dette forløb har været at skabe et større kendskab til kernestoffet oplysningstid; i et litterært perspektiv. Herunder kendskab til litteratur gennem tiden og hvilken relevans det har haft for kultur og samfund. Elevernes arbejde med oplysningstiden og den udvalgte litteratur bidrager til en dannelsesmæssig tyngde og dybde ift. Kunne inddrage og dokumentere aspekter fra den litteraturhistoriske periode: 1700-1800-tallet. Metodisk er der arbejdet med litteraturanalyse og fortolkning, samt litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer, men også gennem kreative arbejdsprocesser.

Faglige mål:

- At eleverne kan udtrykke sig præcist, nuanceret skriftligt samt beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- At eleverne kan anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- At eleverne kan dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen samt demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:

- Oplysningstid
- Tomme pladser
- Typer af motiver; situation, person, sted, tid, religiøse og mytologiske
- Analyse og refleksion
- Analyserende artikel

Anvendt materiale:
Sune Bertelsen: Oplysningstiden. rundtomholberg.dk
Århus Universitetsforlag: "Holberg og Oplysningentiden" YouTube.com (2020)


Ludvig Holberg – Niels Klim (Mardak og Kokluku)
11% et uddrag, Maren Uthaug (2024)
11 % Prolog, Maren Uthaug (2024)
’Dagbogen’ et uddrag af Victoria Bendictsson (1886-1887)
Grundbog: ’Damer der vil’ af Forfatterne og Systime (2024).
- Kap: Victoria Benedictssons 'eget værelse'
- Kap: Kampen for seksualmoralen
- Kap: Kampen om stemmeret og ligeret

Arbejdsformer

Gruppearbejde
Individuelt arbejde




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Refleksionsforløb

Forløb : Refleksionsforløb

Forløbets indhold og fokus:

- Forberede eleverne til eksamensgenren; reflekterende artikel med henblik på at engagere eleverne til en dybere refleksion, som både kan nuancere, udfordre og udvide deres egne overbevisninger og forståelser af verden og litteraturen.

- Eleverne bliver præsenteret for børnelitteratur gennem tiden, som skal skabe fokus på overgange, herunder fx overgangen fra barn til voksen. Eleverne skal desuden inddrage egen litteratur fra barndommen til at kunne skrive deres reflekterende artikel.

- Eleverne bliver ligeledes præsenteret for en reflekterende skriveworkshop, hvor de øver skriftsprog, analyse og går fra det konkrete til det abstrakte.


Faglige mål:

- Eleverne skal kunne reflektere, undre, ræsonnere, overveje over et danskfagligt emne; herunder børnelitteratur og overgange heri  fra barn til voksen.

- Opnå kendskab til den opgavedidaktiske grundmodel, i arbejdet med spørgsmålene: Hvorfor, hvad, hvem/hvornår og hvordan opgaver skal løses

- Skrive reflekteret og dialogisk med en personlig stemme der forholder sig til egen tanke- og skriveproces

Kernestof:

- Øve det personlige skriftsprog
- Går fra konkrete pointer til et abstrakt niveau
- Arbejder analytisk med reflekterende artikel; indledning, brødtekst, erkendelsesprocesser, afrunding

Anvendt materiale:

Astrid Lindgreen; Brødrene Løvehjerte kap 1 og kap 2
Artikel: Brændemærket voksen – Information
Arbejde med Selvvalgt værk af noget litteratur eleverne har fra barndommen af
Artikel: Derfor elsker vi bagedysten – selvom ”det vildeste, der kan ske, er, at kagen brænder på”, Berlingske, 24. september 2016
Ingen ville have det: Sådan gik ’Bagedysten’ fra potentiel fiasko til verdensomspændende megasucces, dr.dk, 31. oktober 2020

Udklip fra Den Store bagedyst sæson 11:
Sæson 11, afsnit 2 - 1.20.33-1.26.28
Sæson 11, afsnit 2 - 1.11.49-1.17.55
Sæson 11, afsnit 2 - 20.00-21.22
Sæson 11, afsnit 1 - 0.00-1.43

Arbejdsformer:

Klasseundervisning – tavle, plenum og højtlæsning
Dialogisk læsning
Læse cirkler
Individuelt arbejde
Gruppearbejde






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Nyhedsmedier

Forløbet har den tilstræbte objektivitet som sit omdrejningspunkt og vil i den forbindelse med et kritisk blik kigge på unges eget medieforbrug. Forløbet arbejde ud fra en modstilling mellem klassisk journalistik og borgerjournalistik/aktivisme, som man finder på sociale medier. Netop forskellen med klassisk journalistik og borgerjournalistik vil give eleverne et indblik i centrale problemstillinger i moderne nyhedsjournalstik. Den ene del af teksterne omhandler krigen mellem Hamas og Israel i Palæstina for at se, hvordan et dansk mediebillede forholder sig til en politisk problemstilling, men en anden del af teksterne omhandler en konkret begivenhed i Amsterdam, hvor fodboldfans fra Israel havde en konflikt med borgere i Amsterdam, og ved at tage udgangspunkt i sprogfunktioner arbejder vi med, hvordan borgerjournalistikken har et andet perspektiv på begivenheder og en anden måde at påvirke på end klassisk journalistik. Men borgerjournalistik kan også påvirke klassisk journalistik.

Forløbets videns-dimension
- Ekkokamre
- Postfaktuelle samfund
- Postmoderne samfund
- Gatekeepers
- Nyhedsartiklen som genre
- Nyhedstrekanten
- Nyhedskriterier
- Typer af hunde (vinkel i journalistik)
- Reportagen som genre
- Sprogfunktioner
- Borgerjournalistik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Ungdom og oprør (værk)

Forløbet sætter fokus på ungdommen som en særlig periode i livet med de tanker og følelser, som er knyttet til ungdomslivet. Vi har et klart litteraturhistorisk perspektiv på ungdommen og følger, hvordan ungdommen udvikler sig - og hvordan voksne betragter ungdommen i dag (gennem taler), men også hvordan ungdommen ser sig selv i mellemkrigs- og efterkrigstiden.
Vi går meget slavisk til værks gennem perioderne for at give eleverne et litteraturhistorisk overblik, som de mangler. Vi zoomer ind på efterkrigstiden, hvor ungdom for alvor opstår som betegnelse for en særlig livsfase, og her knytter vi an til eksistentialisme.
Så vi undersøger det grundlæggende spørgsmål: Hvad er kendetegnende for ungdom - i dag og dengang?

I forløbet har vi særligt fokus på
- moderniteten som begreb
- Oplysningstiden
- Romantikken
- Romantismen
- Modernisme (på baggrund af Peter Stein Larsens fire dimensioner, som er kogt ned til to)
- eksistentialisme
- litterær og sproglig analyse

Materiale:
Ludvig Holberg: Moralske tanker 28 (1744)
Adam Oehlenschläger: Morgen-vandring (1807)
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren (1828)
Johannes V. Jensen: På Memphis station (1907)
Tom Kristensen: Angst (1930()
Pär Lägerkvist: Ångest (1916)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Tom Kristensen: Landet Atlantis (1920)
Rudolf Broby Johansen: Lili! (1922)
Morten Nielsen: På rejse (1943)
Sonja Hauberg: Syv år for Lea (1944)
Martin A.Hasen: Roden (1950)
Naiha Khiljee: Kære søster (2020) (værk)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om tete a tete 30-03-2025
3c DA skr. prøve 08-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 DHO - Køn og Kamp

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer