Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
X - Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SA/b (1b SA, 2b SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati og medborgerskab
Hvad handler politik om?
Hvad er magt, og hvordan viser magt sig?
Hvad er medborgerskab?
Hvad er demokrati?
Disse spørgsmål besvarer vi i dette første forløb i 1.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitet i forandring
Hvad er socialisering, sociale normer, sociale roller og social kontrol? Dette, og meget mere, forsøger 1.b at finde ud af i dette introducerende forløb til sociologi i gymnasiet.
Andet materiale: De vrede piger fra mitcfu. Et dokumentarprogram fra DR (2019) afsnit 1.
Radioindslag fra 24syv om Venstres forslag om at indføre tvungen undervisning i Muhammedtegningerne. https://24syv.dk/episode/er-du-okay-anni
Meget arbejde i 1.b foregår i par eller i grupper i klassen. Der er desuden meget tavleundervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kampen om stemmerne
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 2b! Jeg skal låne jer for en kortere periode og glæder mig til at møde jer!
-
Vælgervandringer og meningsmålinger.pptx
-
I dette modul skal vi arbejde med nye/andre politiske skillelinjer - Populisme og identitetspolitik.
-
Opgave -> Anvend jeres viden og undersøg partiprogrammer.docx
-
Lektien er at læse om traditionelle politiske skillelinjer - Politikkens Kernestof Kapitel 3 - forkortet.pdf
-
Vi arbejder videre med - Opgave -> Anvend jeres viden og undersøg partiprogrammer.docx
-
Til modulet - Fordeling- og værdipolitik
-
Læs om Identitetspolitik i kapitel 5
-
Kapitel 6 - partiernes adfærd.pdf
-
Molins model - Eksempel fra bogen illustreret .docx
-
Lektien er at læse s.66-70 i Politikkens kernestof: Kapitel 6 - partiernes adfærd.pdf
-
Artikler:
-
Skriv gerne egne noter ind her -> Partiadfærd - anvendelse af teori -2b.docx
-
Læs tekstboks 6.1 om Sjöbloms partistrategier på side 77, og illustrer teorien i en model/tegning (Den bedste model vinder en præmie) Kapitel 6 - partiernes adfærd.pdf
-
På timen skal vi læse Kapitel 7 "Sammenlign" (s.84-94) og forberede os til årets første samfundsfagsopgave. Sammenligning - Sådan skriver du i samfundsfag.pdf
-
Opgaven til d.4/9 Sammenlign de syn på dansk udlændinge- og integrationspolitik, der kommer til udtryk i bilagene.pdf
-
Hvis man er lost ift. ideologier + fordelings- & værdipolitik - så kig under "politik" i grundforløbssitet Grundforløbssite
-
Vælgeradfærd.pptx
-
Caroline B, Pernilla og Hannah fremlægger i "Aktusamf"
-
Læs s.80-84 i Politikkens Kernestof. Se om du kan forklare figur 7.2 og 7.3 til din far, mor, bror, søster eller andre: Kapitel 7 - Vægernes adfærd.pdf
-
Første halvdel af timen - Opgave - Lav dit eget parti.docx
-
Sidra & Zeenat fremlægger i Aktusamf
-
Hvis man ikke har lavet arbejdsarket angående vælgeadfærd færdig, skal man gøre det.
-
Dina, Nikolina, Oliver og Vlora fremlægger i Aktusamf
-
Lektien er at huske headphones/AirPods! Vi skal høre en podcast hver for sig!
-
Test i teori-anvendelse .docx
-
Vi gennemgår den næste skriftlige aflevering
-
Vi læser s.36-41 i "Sådan skriver du i samfundsfag" og kigger også på hvordan statistisk usikkerhed beregnes - s.144-146
-
Caroline R, Lisa og Frida fremlægger i Aktusamf
-
Husk "Sådan skriver du i samfundsfag"
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kriminalitet og straf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kriminalitet og straf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomi intro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU
Dette forløb blev afbrudt af SRO uger om Køn og ligestilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
24,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Køn og ligestilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Den pressede velfærdsstat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940096",
"T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940096",
"H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940096"
}