X - Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Hold
2022 HI/u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie
Titel 2
Ungdomskultur og musikhistorie
Titel 3
Danmarks tilblivelse - vikingetiden
Titel 4
Nationalisme, dannelse og retfærdighed
Titel 5
Antikkens samfund med fokus på Romerriget
Titel 6
Ideologiernes kamp med fokus på nazismen
Titel 7
Holocaust og andre folkedrab
Titel 8
Dansk Vestindien med fokus på slaveri
Titel 9
Ideologiernes kamp med fokus på den kolde krig
Titel 10
Globalisering og civilisationer med fokus på Kina
Titel 11
Censur og satire
Titel 12
Europæisk opbrud - renæssance og reformation
Titel 13
Kronologi, repetition og eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie
Formålet med forløbet er at give en kort introduktion til historiefaget. I forløbet vil vi fokusere på
- at teste elevernes historiske viden og overblik
- at lave indledende øvelser i kildekritik og analyse af årsagsforklaringer
- at afklare begrebet historiebrug, herunder begreberne eksistentiel og politisk historiebrug, og prøve at anvende dem analytisk
Anslået ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Test din historiske viden og dit overblik
Test din historiske viden og dit overblik.doc
Test din historiske viden og dit overblik (standardbesvarelse).doc
2. Synet på eleverne og elevernes stemme i et historisk og aktuelt perspektiv
Synet på eleverne og elevernes stemme.pptx
Handouts til synet på eleverne og elevernes stemme.pdf
3. Historiebrug
Historiebrug gennem tiden
Uddrag af Historien om Danmark. Stenalder (1:10). Sendt på DR1 den 2. april 2017.
Supplerende stof:
Nu fortæller DR ’Historien om Danmark’
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ungdomskultur og musikhistorie
Forløbet er udviklet og undervist af William Ryan Hopwood (WRH), der var vikar for klassen, mens PJ var på barsel.
Link til undervisningsbeskrivelse ligger øverst under kernestof.
Anslået ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Link til undervisningsbeskrivelse: Ungdomskultur og musikhistorie i 1u 2022/2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmarks tilblivelse - vikingetiden
Forløbet er udviklet og undervist af William Ryan Hopwood (WRH), der var vikar for klassen, mens PJ var på barsel.
Link til undervisningsbeskrivelse ligger øverst under kernestof.
Anslået ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Link til undervisningsbeskrivelse: Danmarks tilblivelse – Vikingetiden i 1u 2022/2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nationalisme, dannelse og retfærdighed
Formålet med forløbet er at studere overgangene fra almue til folk, fra enevælde til demokrati og fra landbrugssamfund til industrisamfund i 1800-tallets Danmark. Med afsæt i oplysningstidens og romantikkens idéer vil vi især fokusere på dannelsen af en national identitet og bevidstheden om et folk. Forløbet udgør danskhistorieforløbet og dermed rammen om danskhistorieopgaven (DHO). Sidst i forløbet vælger eleverne at skrive DHO om 1. H. C. Andersen og den nationale vækkelse, 2. Grundtvig, oplysning, skole og folk eller 3. Debat om fattiganstalter i Danmark i slutningen af 1800-tallet.
Væsentlige problemstillinger i forløbet har været:
- Hvad man kan forstå ved begrebet oplysningstid, borgerskabets fremvækst, og hvordan inspirerede tidens strømninger de store frihedsrevolutioner?
- Hvordan var romantikken en reaktion på oplysningstidens idéer, og hvad kan man forstå ved begrebet nationalromantik?
- Hvordan påvirkede tidens strømninger og revolutioner det danske monarki/den danske helstat, og hvordan var det med til at inspirere de folkelige bevægelser?
- Hvordan forløb overgangen fra enevælde til demokrati, hvilken rolle spillede Orla Lehmann, og hvordan er treårskrigen blevet fortolket i eftertiden?
- Hvad kan man forstå ved danskhed, herunder begreberne essentialisme og konstruktivisme, og hvordan kan man bruge dem til at karakterisere forskellige syn på danskhed?
- Hvordan ændrede Danmark sig fra et landbrugssamfund til et industrisamfund?
- Hvad var forfatningskampen, og hvordan kæmpede Venstre og Socialdemokratiet for et mere retfærdigt samfund?
- Hvordan placerede H. C. Andersen sig i konflikten mellem dansk og tysk i 1840’erne, og hvorfor skrev han digtet “Danmark, mit Fædreland” (1850)?
- Hvad forstod Grundtvig ved oplysning, skole og folk, og hvilken rolle spillede højskolerne for udviklingen af danskhed og folkelighed efter 1864?
- Hvordan blev forholdene på fattiganstalterne debatteret i Henrik Pontoppidans noveller, og i hvilken udstrækning afspejlede debatten den historiske virkelighed?
Anslået ca. 75 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Oplysningstid, revolutioner og nationalromantik
Ulrik Grubb m.fl. red: Fokus 2. Kernestof i historie, 1. udg. 2007, s. 34-38 (Oplysningstiden og Menneske og samfund.pdf
Google Docs til fælles noter 1
2. Oplysningstid, revolutioner og nationalromantik fortsat
Olaf Søndberg: Den danske revolution 1830-1866. 1. udg. Systime 2004, s. 26-28 (Nationalromantik).pdf
Evalueringsøvelse med afsæt i Oehlenschläger og "Der er et yndigt Land".doc
3. Det danske monarki og stænderforfatningen
Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid, 2.udg. Gyldendal 2002, s. 144-148 (Det danske monarki og stænderforfatningen).pdf
Uddrag af protokollen fra Slesvig Stændertidende, 11. november 1842 – Danmarkshistorien | Lex
Google Docs til fælles noter 2
4. De folkelige bevægelser med fokus på nationalliberalismen og grundtvigianismen
Danmark fra oldtid til nutid, s. 148-150.pdf
5 skarpe om Grundtvig. Sendt på DRK den 1. maj 2013.
Skema til noter til 5 skarpe om Grundtvig
Google Docs til fælles noter 3
5. Fra enevælde til demokrati og de slesvigske krige
Uddrag af Historien om Danmark. Grundloven, folket og magten (8:10). Sendt på DR1 den 7. oktober 2017 med fokus på overgangen fra enevælde til demokrati og de slesvigske krige
Michael Bregnsbo: "Systemskifte og borgerkrig" fra Fyens Stiftstidende den 11. marts 1998.pdf
Google Docs til fælles noter 4
6. National identitet med fokus på danskhed
Danskhed. Jagten på historien (6:8). Sendt første gang på DR den 28. oktober 2001.
nationalkultur – Lex
Danskhed er en moderne opfindelse
Google Docs til fælles noter 5
7. Andelsbevægelse, urbanisering, socialisme og forfatningskamp
Uddrag af Historien om Danmark. Grundloven, folket og magten (8:10) med fokus på andelsbevægelse, urbanisering, socialisme og forfatningskamp
Google Docs til fælles noter 6
8. Forfatningskampen, de politiske partier og kampen for et mere retfærdigt samfund
Kapitel 7 "Forfatningskampen og de politiske partier" fra historieportalens forløb Danmark i støbeskeen
Google Docs til fælles noter 7
9. Staten og fattigdommen - de sociale spørgsmål
Ulrik Grubb m.fl. red: Fokus 3. Kernestof i historie. Fra verdenskrig til velfærd. 1. udg. Gyldendal 2006, s. 48-49 (Velfærdsstatens rødder).
Fokus 3, s. 48-49.pdf
Kapitel 8 "Staten og fattigdommen - de sociale spørgsmål" fra historieportalens forløb Danmark i støbeskeen
Google Docs til fælles noter 8
10. H. C. Andersen og den nationale vækkelse
Skema til tekstlæsning.doc
Google Docs til fælles noter 9
11. Grundtvigs skolesyn og højskolernes betydning for forståelsen af national identitet
Mette Møller Jørgensen og Kasper Lezuik Hansen: Højskolesangbogen i dansk. 1. udg. Dansklærerforeningens Forlag 2018, s. 65-70 (Grundtvigs skolesyn: Er lyset for de lærde blot?).
Højskolens historie - læs mere om skoleformens historie og idé
Oplyseren: Grundtvigs tanker om højskole, dannelse og uddannelse – Københavns Universitet
Google Docs til fælles noter 10
12. Debat om fattiganstalter i slutningen af 1800-tallet
Søren Mørch m.fl. red: Danmarks historie 1880-1960. Hovedlinjer og kilder. 1. udg. Gyldendal 1984, s. 104-106 (35. Besøg på fattiganstalter 1887).pdf
Google Docs til fælles noter 11
DHO i 1u 2023 - oversigt over elevernes valg af opgaveformulering
Supplerende stof:
"125 års velfærdshistorie" fra DR2. Danskernes Akademi (2010)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Antikkens samfund med fokus på Romerriget
Formålet med forløbet er at studere antikkens samfund. Med bystaten som indgang og referenceramme vil vi undersøge eksempler på liv i Det gamle Rom. Vi vil blandt andet se på byens politiske system og personernes rolle i politik, herunder den politiske kamp, ligesom vi vil kaste et blik på den nyordning af Romerriget, som Octavian indførte efter slaget ved Actium i 31 f. Kr. I forbindelse hermed vil vi se nærmere på Augustus' selviscenesættelse og diskutere, i hvor høj grad kejserdømmets/principatets styreform adskilte sig fra republikkens. Desuden vil vi se nærmere på forskellige historiske forklaringsmodeller og spørgsmålet om Romerrigets undergang i et diakront perspektiv. I den forbindelse vil vi også overveje, hvordan det kan være, at årsagsforklaringer ændrer sig over tid.
Væsentlige problemstillinger i forløbet har været:
- Hvordan levede man i antikken, og hvordan kan man forklare den antikke bystat?
- Hvad var karakteristisk for det politiske system i den antikke by, og hvordan fungerede det i den romerske republik?
- Hvilken rolle spillede personer og talekunst/retorik i politik?
- Hvad fungerede klientvæsenet, og hvilken rolle spillede stemmerne fra hjemvendte soldater efterhånden i romersk politik?
- Hvordan adskilte Rom sig fra andre antikke bystater?
- Hvad var karakteristisk for den politiske kamp om imperiet, og hvordan udspillede den sig i republikkens sidste århundreder?
- Hvordan nyordnede kejser Augustus det romerske imperium efter slagtet ved Actium?
- Hvordan iscenesatte August sig politisk, og hvordan ønskede han at blive opfattet af eftertiden?
- I hvor høj grad adskilte kejserdømmets/princippates styreform sig fra republikkens?
- Hvordan kan man forklare Romerrigets undergang, og hvorfor ændrer årsagsforklaringer sig over tid?
Anslået ca. 85 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Et verdensrige af bystater og afgrænsningerne
Peter Ørsted m.fl.: Menneske. Historie. Samfund. Kapitler af verdenshistorien. 1. udg. Gyldendal 1988, s. 37-43 (Et verdensrige af bystater og Afgrænsningerne).
Peter Ørsted og Henrik Tvarnø i Menneske Historie Samfund om Romerriget.pdf
Google Docs til fælles noter 1
2. Den antikke by
Menneske. Historie. Samfund, s. 43-50 (Den antikke by).
Google Docs til fælles noter 2
3. Livet i byerne
4. Byens politiske system og personernes rolle
Menneske. Historie. Samfund, s. 50-52 (Byens politiske system og Personernes rolle).
Knud Helles: Romeriget - et magtsystems opståen, udvikling og sammenbrud, 1. udg., Columbus 1987, s. 24-25 (Det politiske system).pdf
"Roms politiske system" fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/historie/rompolsystem/rompolsystem.htm
"Den romerske republiks politiske system" fra https://www.youtube.com/watch?v=px51yZoKbpU
Google Docs til fælles noter 3
5. Det romerske imperium
Antikkens verden. Det romerske imperium (6:6). BBC-dokumentar fra 2013.
Google Docs til fælles noter 4
6. Den politiske kamp
Menneske Historie Samfund, s. 52 og 54-56 (Den politiske kamp, Vandret kontrol og Lodret kontrol).pdf
Romerriget - et magtsystems opståen, udvikling og sammenbrud, s- 48-51 (6. Quintus Tullius Cicero. Kortfattet vejledning).pdf
Figur over klientvæsenet.pdf
Google Docs til fælles noter 5
7. Kampen om imperiet
Menneske. Historie. Samfund, s. 56-58 (Kampen om imperiet).
Jesper Carlsen: Romerriget. Samfund. Familie. Slaver. 1. udg. Systime 2001, s. 26-27 (Tekst 4: Augustus, Res Gestae).
Augustus Res Gestae.pdf
Romerriget - et magtsystems opståen, udvikling og sammenbrud, s. 40-41 (Den politiske udvikling og hærreformen).
Knud Helles Den politiske udvikling og Hærreformen.pdf
Skema til tekstlæsning.doc
Google Docs til fælles noter 6
8. Fremlæggelser
Gruppe 1 kl. 8.10-8.30
Gruppe 2 kl. 8.30-8.50
Gruppe 3 kl. 8.50-9.10
Gruppe 4 kl. 9.10-9.30
Gruppe 5 kl. 9.30-9.50
9. Rom og provins og Primaporta-statuen
Menneske. Historie. Samfund, s. 58-61 (Rom og provins samt Primaporta-statuen).
Primaportastatuen
Google Docs til fælles noter 7
10. Romersk landbrug og slaveriet
Menneske. Historie. Samfund, s. 61-65 (Romersk landbrug og Slaveriet).
Slaveriets vækst i det romerske Italien.pdf
Google Docs til fælles noter 8
11. Kolonatet
Menneske. Historie. Samfund, s. 65-68 (Kolonatet).
Google Docs til fælles noter 9
12. Historiske forklaringsmodeller og spørgsmålet om Romerrigets undergang
Historiske forklaringsmodeller.docx
Romerriget - et magtsystems opståen, udvikling og sammenbrud, s. 82-85 (Romerrigets undergang).pdf
Supplerende stof:
Antikkens verden. Livet i byerne (3:6). BBC-dokumentar fra 2013.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ideologiernes kamp med fokus på nazismen
Formålet med forløbet er at studere ideologiernes kamp i mellemkrigstiden. Med udgangspunkt i den tyske nazismes afregning med det bogerlige, liberale demokrati og den revolutionære socialisme vil vi dels afdække årsagerne til nazisternes magtovertagelse. Endelig vil vi med eksempler på livet i Det tredje Rige overveje det enkelte individs udfoldelsesmuligheder i hhv. et totalitært regime og i et frit, demokratisk samfund.
Væsentlige problemstillinger i forløbet har været:
- Hvad blev resultatet af fredsforhandlingerne efter 1. verdenskrig, og hvilke konsekvenser fik de for Tyskland?
- Hvad kan man forstå ved dolkestødslegenden?
- Hvorfor voksede DAP’s popularitet?
- Hvad var SA, og hvordan blev organisationen udnyttet af NSDAP?
- Hvad karakteriserer den nazistiske ideologi, og hvordan er den inspireret af den italienske fascisme?
- Hvad var det mislykkede ølstuekup?
- Hvilken betydning havde Adolf Hitler for den nazistiske bevægelse?
- Hvorfor kom nazisterne til magten?
- Hvordan påvirkede nazismen livet i det tredje rige, og hvordan adskiller det sig fra tilværelsen i et demokratisk samfund?
Anslået ca. 65 sider.
Indhold
Kernestof:
1. 1. verdenskrig - nationalisme, afslutning og dolkestød
Se kuglerne i øjnene! Forstå 1. verdenskrig i 5 hurtige punkter
Nils Arne Sørensen: "Nationalisme førte til krig" fra DR Gymnasium.
Henrik Jensen: "Dolkestødslegenden" fra DR Gymnasium.
WWI Legacies: How WWI Made Hitler
Eksempler på periodisering.pdf
Google Docs til fælles noter 1
2. Gadekampe og økonomisk kaos 1919-23
Det tredie rige, s. 21-27 og 133-135 (Gadekampe og økonomisk kaos 1919-23 og Tekst 5: Partiprogrammet "De 25 punkter").
Peter Frederiksen Det Tredie Rige. Fællesskab og forbrydelse.pdf
Skema til tekstlæsning.doc
3. Nazisme og økonomisk stabilitet 1923-28
Det tredie rige, s- 29-35 (Nazisme og økonomisk stabilitet 1923-28).
Google Docs til fælles noter 3
4. Krisen baner vejen for nazisterne og den nazistiske propaganda
Det tredie rige, s. 37-43 og 72-73 (Krisen baner vejen for nazisterne 1928-33 og Leni Riefenstahl)
Det Tredie Rige, s. 72-73.pdf
Uddrag af Leni Riefenstahl: Triumph des Willens, 1934 (de første 9 min.)
Google Docs til fælles noter 4
5. Nazisternes vej til magten
Nazisternes vej til magten. Det politiske spil (1:3). BBC-dokumentar 2019.
6. Nazisterne tager magten 1933-34
Det tredie rige side 45-53 og 146 (Nazisterne tager magten 1933-34 og Tekst 11: Bemyndigelsesloven).
Google Docs til fælles noter 6
7. Livet i Det Tredie Rige og i et samfund med frihed og folkestyre
Det tredie rige side 55-63 og 160 (Livet i det tredie rige og Tekst 18: Hitler om børneopdragelse).
Google Docs til fælles noter 7
Supplerende stof:
"Kapitel 1. Uddannelsernes og deres formål"
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Holocaust og andre folkedrab
Formålet med forløbet er at studere Holocaust og andre folkedrab. Med afsæt i en begrebsafklaring af ordet folkedrab og FN’s folkedrabskonvention vil se nærmere på teorier af Barbara Harff, Gregory Stanton, Raul Hilberg og Erwin Staub samt aktørbegreberne ofre, gerningsmænd, tilskuere og beskyttere. Dernæst vil vi repetere den nazistiske ideologi og anvende teorierne og aktørbegreberne på jødeforfølgelser og Holocaust. I forlængelse heraf skal eleverne undersøge et selvvalgt folkedrab. I projektet skal de inddrage relevant teori, aktørbegreber og kildeanalyse. Grupperne formidler resultaterne i en videoaflevering. Afslutningsvis vil vi overveje, hvorfor man skal undervise i Holocaust og andre folkedrab? I foråret 2024 besøgte eleverne Theresienstadt i forbindelse med deres studierejse til Prag.
Væsentlige problemstillinger i forløbet har været:
- Hvad kan man forstå ved begrebet folkedrab, og hvordan definerer FN begrebet?
- Hvad ligger der i Barbara Harffs, Gregory Stantons, Raul Hilbergs og Erwin Staubs teorier om folkedrab, og hvad kan man forstå ved aktørbegreberne ofre, gerningsmænd, tilskuere og beskyttere?
- Hvad ligger der i den nazistiske ideologi?
- Hvordan udviklede de nazistiske jødeforfølgelser og Holocaust sig i perioden 1933-1945?
- Hvordan kan man anvende teorierne og aktørbegreberne på Holocaust og andre folkedrab?
- Hvorfor skal man undervise i Holocaust og andre folkedrab?
Anslået ca. 65 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Introduktion til Holocaust og andre folkedrab
Hvad er folkedrab?
Introduktion til Holocaust og andre folkedrab i 2u 2023/2024
2. FN's folkedrabskonvention
FN's folkedrabskonvention
FN’s folkedrabskonvention i 2u 2023/2024
3. Hvordan opstår folkedrab? - 3 teoretiske bud og folkedrabets aktører
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Folkedrabets aktører
Folkedrab – teorier og aktører i 2u 2023/2024
4. Nazistisk ideologi
Roots of Nazi Ideology
Nazistisk ideologi i 2u 2023/2024
5. Theresienstadt
Theresienstadt - danske jøder i Hitlers fangeskab. Dansk dokumentar fra 2015.
Historiebrug gennem tiden
6. Jødeforfølgelse og Holocaust
Det tredie rige, s. 75-79 og 109-111 (Jødeforfølgelse 1933-39 og Holocaust 1942-45.
Peter Frederiksen Det Tredie Rige. Fællesskab og forbrydelse.pdf
Model til billedanalyse i historie.doc
Jødeforfølgelser og Holocaust i 2u 2023/2024
7. Jødeforfølgelse og Holocaust fortsat
The Last Days. Dokumentar fra 1998.
Ingen lektier. Vi samler op på dokumentaren
8. Jødeforfølgelser og Holocaust afslutning
Jødeforfølgelser og Holocaust afslutning i 2u 2023/2024
9. Projektarbejde om andre folkedrab - introduktion og gruppedannelse
Skema til tekstlæsning.doc
Holocaust og andre folkedrab: projektarbejde i 2u 2023/2024
Link til opgaveaflevering i Classroom
10. Projektarbejde om andre folkedrab - fortsat
11. Projektarbejde om andre folkedrab - afslutning
12. Hvorfor undervise i Holocaust og andre folkedrab?
Historiebrug og historiesyn.pdf
Hvorfor undervise i Holocaust og andre folkedrab mm. i 2u 2023/2024
Supplerende stof:
Gribende dokumentar om danske jøder i Hitlers fangenskab
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dansk Vestindien med fokus på slaveri
Formålet med forløbet er at studere Dansk Vestindiens historie fra etableringen af de første kolonier til i dag. Centrale temaer vil være kolonisering, sukker og slaver, slaveriet og dets ophævelse, slaget af øerne, spørgsmålet om en officiel undskyldning for slaveriet, og om man kan tale om slaveri i dag? Vi vil også reflektere over forholdet mellem sprog og historie, fx i forbindelse med markedsføringen af kolonialvarer før og nu, ligesom vi vil se nærmere på debatten om politisk korrekthed, fx i forbindelse med brugen af begrebet "neger".
Væsentlige problemstillinger i forløbet har været:
- Hvad kan man forstå ved kolonialisme og imperialisme?
- Hvad kan man forstå ved merkantilisme, og hvordan adskiller den sig fra klassisk økonomisk teori?
- Hvad var den florissante periode, og hvordan kan man se dens handel med slaver og sukker i bygninger og lokaliteter i København i dag?
- Hvad kan man forstå ved trekantshandel?
- Hvordan påvirkede oplysningstidens idéer synet på slavehandel?
- Hvilke reformer indførte Peter von Scholten i Dansk Vestindien, og hvilken betydning fik de for de slavegjortes vilkår?
- Hvorfor blev slaveriet ophævet i 1848?
- Hvordan kan man forklare salget af øerne i 1917?
- Hvordan kan det være, at Danmark ikke giver en officiel undskyldning for slaveriet i Dansk Vestindien?
- Hvad kan man forstå ved begreberne eurocentrisme, racisme, niger og politisk korrekthed?
- Hvad er forholdet mellem sprog og historie, og hvordan kommer det til udtryk i markedsføringen af kolonialvarer før og nu og i debatten om politisk korrekthed?
- Kan man tale om slaveri i dag og i givet fald hvordan?
Anslået ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Dansk Vestindien - historien kort
De Vestindiske Øer, 1672-1917
Dansk Vestindien - historien kort
Google Docs til fælles noter 1
2. Kolonisering, sukker og slaveri
Rikke Lie Halberg og Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium. Frydenlund, 1. udg. 2016, s. 21-31 (Kolonisering, sukker og slaveri).
Dansk Vestindien - fra dansk koloni...(kompendium 1).pdf
Søren Mentz: Danskernes Akademi. Slaver og opium. 8. september 2010 fra DR Gymnasium.
Google Docs til fælles noter 2
3. Tiltag til afvikling af slavehandel og slaveri
Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium, s. 81-88 (Tiltag til afvikling af slaveriet).
Erik Gøbel: Danskernes Akademi. Slaver og tropekolonier. 13. september 2010 fra DR Gymnasium.
Google Docs til fælles noter 3
4. Årsager til slaveriets ophævelse
Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium, s. 89-98 (Slaveriets endeligt og Kilde: Peter von Scholtens plakat om slavernes frigivelse, 1848).
Kulturcenteret ASSISTENS: Peter von Scholten
Google Docs til fælles noter 4
5. Indblik til 1700-tallets livsvilkår i kongeriget og "Historien om Danmark" som eksempel på historiebrug
Historiebrug gennem tiden
Historien om Danmark. Enevælde og oplysningstid (7:10). Sendt på DR1 den 30. september 2017.
6. Modstand mod det danske styre og salget af øerne i 1917
Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium, s. 111-116 (Salget af øerne i 1917).
Google Docs til fælles noter 5
7. Ekskursion til Assistens Kirkegård og Peter von Scholtens grav
Efter knap 50 år skaber mindeplade på Assistens Kirkegård nu forargelse
8. Danmark og 1. verdenskrig med fokus på slaget af øerne og udviklingen på disse fra 1917 til i dag
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - dansk perspektiv. 1. udg. Systime 2006, s. 45-46 (Danmark og krigen).
Danmark og krigen fra Verden efter 1914 - ....pdf
Peter Frederiksen: Det tredie Rige. Fællesskab og forbrydelse. 1. udg. Systime 1999, s. 13 (USA ind i krigen).
Peter Frederiksen Det tredie Rige, s. 13.pdf
De Vestindiske Øer, efter 1917
Dansk udenrigspolitik i lyset af 1864.pptx
Google Docs til fælles noter 6
9. Spørgsmålet om undskyldning
Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium, s. 123-128 (Undskyldning?)
Debatten om en officiel undskyldning for slaveriet i Dansk Vestindien, 1998-2017
Uddrag statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale 1. januar 2017.
Lars Løkke Rasmussens nytårstale 1. januar 2017
Google Docs til fælles noter 7
10. Sprog og historie, markedsføringen af kolonialvarer før og nu samt søde sager og sort repræsentation
Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium, s. 129-131 (Sprog og historie) og 134-135 (Markedsføringen af kolonialvarer før og nu samt Søde sager og sort repræsentation).
Dansk Vestindien - fra dansk koloni...(kompendium 2).pdf
Annettes klumme: Jeg får lyst til at slå på glasset og sige neger
Forsker: Nej, det er ikke okay at sige neger
Google Docs til fælles noter 8
Supplerende stof:
David Hamilton Jackson, 1884-1946
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ideologiernes kamp med fokus på den kolde krig
Formålet med forløbet er at studere ideologiernes kamp i den kolde krig. Med afsæt i stormagternes forskellige krigsmål ved afslutningen af 2. verdenskrig vil vi se nærmere på årsagerne til den kolde krigs opståen og udviklingen af en bipolar verdensorden frem til Cubakrisen. Desuden vil vi undersøge forskellige årsagsforklaringer på Murens fald og Østblokkens sammenbrud. Endvidere vil eleverne blive introduceret til forskellige tolkninger af den kolde krig, herunder spørgsmålet om ansvar. Afslutningsvis vil vi overveje, om verden kan siges at være på vej mod en ny tilstand af kold krig.
Væsentlige problemstillinger i forløbet har været:
- Hvilke krigsmål havde stormagterne ved afslutningen af 2. verdenskrig?
- Hvordan og hvorfor udviklede modsætningerne sig til en bipolar verdensorden, og hvad var karakteristisk for denne?
- Hvordan er den kolde krig blevet fortolket, og hvor kan et ansvar evt. placeres?
- Hvordan kan man forklare Murens fald og Østblokkens sammenbrud?
- Hvordan placerede Danmark sig udenrigspolitisk i forbindelse med afslutningen på kolde krig, og hvordan man man forstå den såkaldte fodnoteperiode i dansk politik?
- Kan verden siges at være på vej mod en ny tilstand af kold krig og i givet fald hvordan?
Anslået ca. 80 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Optakten til den kolde krig
Den kolde krig. Kammerater. Tiden 1917-1945. Episode 1. Dokumentar 1998.
2. Den kolde krig. De store blokdannelser
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, s. 149-153.
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv.pdf
3. Europas deling 1944-49 og De to alliancesystemer
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, s. 153-161.
Skema til tekstlæsning.doc
Arbejdsspørgsmål til Europas deling 1944-1949 og De to alliancesystemer i 3u 2024/2025
4. Marshall-planen
Trumandoktrinen - Doktrinens baggrund og betydning - lex.dk
Den kolde krig. Marshallhjælpen. Tiden 1947-1952. Episode 3. Dokumentar 1998.
5. Blokdeling i Asien, styrkeforholdet mellem øst og vest og hvem havde ansvaret?
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, s. 165-174.
Koldkrigstolkninger.docx
Hvem havde ansvaret for den kolde krig og afslutningen på denne i 3u 2024/2025
6. Kommunismen. Sammenbrud eller afvikling?
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, s. 275-286.
7. Kommunismen. Sammenbrud eller afvikling?
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, s. 287-294.
Årsager til afslutningen på den kolde krig i 3u 2024/2025
8. Våbenkapløb og terrorbalance
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, s. 174-178.
Gorbatjov og en ny kold krig? Amerikansk dokumentarserie fra 2018 (1:2).
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt Tolkninger af den kolde krig.pdf
Fokus 3 s. 31 (Årsager til de socialistiske systemers fald).pdf
Tolkninger af afslutningen på den kolde krig i 3u 2024/2025
9. Danmark og våbenkapløbet
Verden efter 1914, s. 178-180 (Danmark og våbenkapløbet).
DRTV - Danmark i Den Kolde Krig: Terrorbalancen
Danmark og våbenkapløbet i 3u 2024/2025
10. Putins kamp mod Vesten
Putins kamp mod Vesten: Krig i baghaven (1:3). Britisk dokumentarserie 2023.
Eksempler på SRP med dansk, historie, religion og samfundsfag
11. Ukraines betydning for Rusland og spørgsmålet om en ny kold krig
DRTV - Explainer: Derfor er Ukraine vigtig for Rusland
Ny verdensorden efter Ruslands krig – et jerntæppe sænker sig igen over Europa, mener eksperter
Nej, vi er ikke midt i en ny kold krig – men vi skal tage resten af verden mere alvorligt end hidtil
Ukraines betydning for Rusland og spørgsmålet om en ny kold krig i 3u 2024/2025
Supplerende stof:
The Cold War - Summary on a Map
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Globalisering og civilisationer med fokus på Kina
Med afsæt i Braudels og Huntingtons tanker om civilisationer vil vi se nærmere på forholdet mellem stat og religion i Kina, herunder konfucianismens betydning i kejsertiden og i dag, og sammenligne klassisk kinesisk og europæisk tankegang. Dernæst vil vi lave et par nedslag i Kinas nyere historie med vægt på kommunismen under Mao og Dengs liberale reformer, ligesom vi vil belyse en række temaer, der præger vor tids Kina. Vil vil også se på Kina som det 21. århundredes supermagt og overveje forholdet mellem globalisering og civilisationer. Afslutningsvis vil vi i lyset af den nye verdensorden undersøge demokratiets udfordringer og diskutere fremtiden for liberale samfund.
Væsentlige problemstillinger i forløbet har været:
- Hvad forstår hhv. Ferdinand Braudel og Samuel P. Huntington ved begrebet civilisation?
- Hvordan er forholdet mellem stat og religion i Kina?
- Hvilken betydning havde konfucianismen i kejsertiden, og hvilken rolle spiller den i Kina i dag?
- Hvordan adskiller klassisk kinesisk tankegang sig fra klassisk europæisk tankegang?
- Hvad var grundidéen i "det store spring fremad", herunder oprettelsen af folkekommuner, og hvilken betydning fik det for det kinesiske samfund?
- Hvad var kulturrevolutionen, og hvordan kan man forstå den?
- Hvordan adskiller Mao Zedongs holdninger sig fra Deng Xiaopings?
- Hvordan kunne kommunistpartiet i Kina fastholde magten, da Sovjetunionen brød sammen i forbindelse med afslutningen på den kolde krig?
- Hvordan kan Kina siges at være det 21. århundredes supermagt?
I hvor høj grad er kommunistpartis magtmonopol og fraværet af en retsstat en forudsætning for fortsat økonomisk vækst?
- Hvordan vil økonomisk og kulturel globalisering påvirke forbindelserne mellem civilisationerne?
- Giver det mening at opfatte menneskerettighederne som universelle og hævet over kulturer og civilisationer, og eller er det en urimelig og ahistorisk betragtning? Hvilke forventninger kan man have til fremtiden?
- Hvordan udviklede demokratiet sig efter afslutningen på den kolde krig, og hvilke udfordringer står demokratiet overfor i dag?
- Hvad ligger der i Fukuyamas tese om historiens afslutning, og hvilken fremtid ser han for liberale samfund?
Anslået ca. 85 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Civilisationer
Carl-Johan Bryld: Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500. 1.udg. Systime 2017, s. 10-17 (Tre civilisationer - en introduktion).
Bryld Civilisationernes verdenshistorie (kompendium).pdf
Civilisationernes sammenstød.pptx
Civilisationer 3u 2024/2025
2. Forholdet mellem religion og stat
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C. 1. udg. Systime 2012, s. 173-177 (Øjenåbner: Religion og stat).
Madsen Grundbogen til Religion C (kompendium).pdf
Kina hjernevasker og torturerer muslimsk mindretal. Men danske politikere tror ikke, Danmark kan gøre noget ved det
Kina: Forholdet mellem religion og stat i 3u 2024/2025
3. Konfucianismens betydning i kejsertiden og i dag
Grundbogen til Religion C. 1. udg. Systime 2012, s. 178 og 180-183 (Fakta om kinesisk religion og Konfucianisme).
Kina mellem triumf og kaos. Kejsere (1:3). Britisk dokumentar med Niall Ferguson fra 2012.
Peter Nedergaard: "Tabel 1.1. Forskellen mellem klassisk kinesisk og klassisk europæisk tankegang. Kilde: Egen fremstilling"
Forskellen mellem klassisk kinesisk og klassisk europæisk tankegang.pdf
Konfucianismens betydning i kejsertiden og i dag i 3u 2024/2025
4. Maostalgi
Grundbogen til Religion C, s. 194-196 (Mao-dyrkelse som folkereligion og Neomaoisme og folkelig maokult).
Kina mellem triumf og kaos. Maostalgi (2:3). Britisk dokumentar med Niall Ferguson fra 2012.
Ninian Smarts 7 dimensioner
Maostalgi i 3u 2024/2025
5. Maos Kina
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. 1. udg. Systime 2006, s. 295-301 (Maos Kina 1949-1976: Ideologiens sejr over økonomien).
Bryld Verden efter 1914 (kompendium).pdf
Eksemplarisk kildeanalyse. Lærerark.docx
Maos Kina 1949-1976: Ideologiens sejr over planøkonomien i 3u 2024/2025
6. Fra kommunisme til kapitalisme
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, s. 301-303 (Fra socialisme til kapitalisme 1976-2005).
Civilisationernes verdenshistorie, s. 400-402 (Kina - en økonomisk supermagt).
Kina: Fra kommunisme til kapitalisme i 3u 2024/2025
Hong Kong's protests explained
7. Kina i dag - gruppearbejde og fremlæggelser
Gruppe 1: Konfucianismens genkomst
Grundbogen til religion C, s. 197-198 (Religionen i spil: Konfucianismens genkomst).
Gruppe 2: Befolkningspolitikken
Civilisationernes verdenshistorie, s. 402-403 (Befolkningspolitikken).
Gruppe 3: Sociale spændinger og politisk undertrykkelse
Civilisationernes verdenshistorie, s. 404-406 (Sociale spændinger og politisk undertrykkelse).
Gruppe 4: Kina og omverdenen
Civilisationernes verdenshistorie, s.407-409 (Kina og omverdenen).
Kina i dag - gruppearbejde og fremlæggelser i 3u 2024/2025
8. Kina - det 21. århundredes supermagt?
Civilisationernes verdenshistorie, s. 418-421 (Uffe Østergaard: Kina sejrer, 2017).pdf
Historiske forklaringsmodeller.docx
Skema til tekstlæsning.doc
Kina - det 21. århundredes supermagt? i 3u 2024/2025
9. Kina - det 21. århundredes supermagt? fortsat
Verden ifølge Xi Jinping. Fransk dokumentar fra 2018.
10. Globalisering og civilisationer - gruppearbejde og fremlæggelser
Gruppe 1: Den økonomiske internationalisering samt den materielle kultur
Civilisationernes verdenshistorie, s. 424-426 (Den økonomiske internationalisering og Den materielle kultur).
Gruppe 2: Fra kristen til vestlig civilisation samt universalisme eller vestlig kulturmission?
Civilisationernes verdenshistorie, s. 427-430 (Fra kristen til vestlig civilisation og Universalisme eller vestlig kulturmission?).
Gruppe 3: Den muslimske migration - fra syd til nord
Civilisationernes verdenshistorie, s. 430-433 (Den muslimske migration - fra syd til nord).
Gruppe 4: Civilisationernes sammenstød?
Civilisationernes verdenshistorie, s. 433-434 (Civilisationernes sammenstød?).
Globalisering og civilisationer - gruppearbejde og fremlæggelser i 3u 2024/2025
11. Demokrati i krise?
Hans Branner: Demokrati i krise? Fire samfundsfaglige perspektiver på de aktuelle trusler mod vores styreform. 1. udg. Systime 2023, s. 9-11 (Indledning).pdf
Historien er stadig slut
Ny bog afblæser demokratiets krise – måske en tand for hurtigt
Demokrati i krise? i 3u 2024/2025
Supplerende stof:
Kristendom i virkeligheden.pptx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Censur og satire
Formålet med forløbet er at arbejde censur og satire med afsæt i fagene dansk og historie. Fx skal eleverne arbejde med analyse af satiriske værker.
Forløbet indgår i en større tværfaglig projektuge, hvor alle 3.g-klasser arbejder med retfærdighed som overordnet tema, og vil især træne elevernes kreative og innovative evner og kritiske sans og det at samarbejde med eksterne aktører.
Konkret vil vi samarbejde med STORM, der er en del af Frederiksberg-museerne, og besøge udstillingen "Den censurerede udstilling om censur".
I forløbet skal eleverne arbejde med nedenstående problemstilling:
Hvordan kan man engagere gymnasieelever i museet STORMs udstilling om censur og satire før, under eller efter en omvisning?
Afslutningsvis fremlægger eleverne deres innovative løsninger for museet.
Anslået ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Censur og satire, s. 2-9 (Forord, Censur og satire - en introduktion og Hvad er censur?)
1. Censur og satire
Dennis Meyhoff Brink: "Censur og satire. Et censureret udvalg til dansk, historie og samfundsfag". Storm - museet for humor og satire 2024.pdf
2. Muhammed-krisen og satire
VIDEO: Sådan opstod krisen om Muhammed-tegningerne
Cirkusrevyen 2006 Lærte vi noget
Model til billedanalyse i historie med inddragelse af Roland Barthes teori.docx
Muhammed-krisen og satire i 3u 2024/2025
3. Hvad er satire?
Censur og satire, s. 10-16 (Hvad er satire? og Værker).
Supplerende stof:
Lærte vi noget.pdf
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Europæisk opbrud - renæssance og reformation
Formålet med forløbet er at studere renæssancen og reformationen som væsentlige eksempler på europæisk opbrud. Med afsæt i renæssancen i Italien vil vi se nærmere på den lutherske reformation, herunder den teologiske diskussion om menneskets vej til frelse - katolsk gerningsretfærdighed overfor den protestantiske tanke om retfærdiggørelse ved tro alene - og i den anledning diskutere forskellige årsagsforklaringer på Luthers succes som reformator.
Væsentlige problemstillinger i forløbet har været:
- Hvad kan man forstå renæssance som historisk periode, og hvordan udviklede byerne sig økonomisk og politisk i Mellem- og Norditalien fra ca. 900-1300?
- Hvad var karakteristisk for livet i bystaterne i 1300- og 1400-tallet?
- Hvordan opfattede humanisterne mennesket, og hvilken betydning fik de for eftertiden?
- Hvordan afspejler renæssancen sig i kunst og arkitektur?
- Hvordan adskiller den danske renæssance sig fra den italienske?
- Hvordan er renæssancen blevet opfattet?
- Hvad kan man forstå ved begrebet reformation, og hvad dækker det over i europæisk historie?
- Hvad var baggrunden for reformationen, og hvilken rolle spillede de såkaldte bibelhumanister?
- Hvad kan man ved forstå aflad og afladshandel?
- Hvem var Martin Luther, og hvordan kritiserede han afladshandlen i sine 95 teser?
- Hvordan adskiller det katolske syn på frelse sig fra det protestantiske?
- Hvorfor opnåede Luther succes som reformator?
Anslået ca. 65 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Renæssancen
Fokus 1, s. 156-160 (Renæssancen) og s. 182 (7. Skolen i Athen).pdf
Eksempler på periodisering.pdf
Model til billedanalyse i historie med inddragelse af Roland Barthes teori.docx
Renæssancen i 3u 2024/2025
2. Det moderne verdensbilledes opståen
Den bevægede jord. Dansk dokumentar fra 2009.
3. Den nye bykultur
Fokus 1, s. 160-162 (Den nye bykultur).
Fokus 1, s. 174-179 (Kilde 2: Giovanni Rucellai: Den guddommelige nåde, 1464 og Kilde 3: Brev fra Alessandra Strozzi til sønnen Filippo).
Fokus 1, s. 181 (Kilde 5: Renæssancens idealby og Kilde 6: Peters hyrdbrev).
Fokus 1 Renæssancen.pdf
Skema til tekstlæsning.doc
Den nye bykultur i 3u 2024/2025
4. Humanismen og kunst
Fokus 1, s. 162-167 (Humanismen og kunst).
Humansimen og kunst i 3u 2024/2025
5. Renæssancen og Danmark, det moderne verdensbillede og synspunkter på renæssancen
Fokus 1, s. 167-172 (Renæssancen og Danmark, Tycho Brahe og det moderne verdensbillede og Synspunkter på renæssancen).
Renæssancen og Danmark, det moderne verdensbillede og synspunkter på renæssancen i 3u 2024/2025
6. Reformationen
Fokus 1, s. 185-190 (Reformationen, Baggrunden for reformationen og Aflad).
Fokus 1 Reformationen.pdf
Arbejdsspørgsmål til reformationen 1 i 3u 2024/2025
7. Luthers 95 teser, reformatorer, reaktion og humanisme
Fokus 1, s. 190-194 (Luthers 95 teser, Hvad mente reformatorerne?, Reaktionen og Humanismen og Reformationen).
Fokus 1, s. 205-206 (Kilde 1: Martin Luther bryder med Romerkirken).
Sola fide, sola scriptura og sola gratia.doc
Arbejdsspørgsmål til reformationen 2 i 3u 2024/2025
8. Årsager til Luthers succes som reformator, radikalisering og modreformation
Fokus 1, s. 194-201 (Hvorfor lykkedes reformationen?, Den radikale reformation og Kompromis og modreformation).
Romersk katolicisme og evangelisk-luthersk protestantisme.ppt
Arbejdsspørgsmål til reformationen 3 i 3u 2024/2025
Supplerende stof:
Fokus 1, s. 179-180 (Kilde 4: Niccolò Machiavelli "Fyrsten", 1513).
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kronologi, repetition og eksamen
Afsluttende forløb med fokus på kronologi, repetition og eksamen.
Anslået ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Kronologi
Indsigt og udsyn.pdf
Kronologiforløb, repetition og eksamenstræning i 3u hi i 2022-2025
2. Kronologi fortsat
3. Repetition og eksamenstræning
Eksamen i historie.pdf
Historie: Repetition og eksamenstræning i 3u 2024/2025
Link til videoaflevering i Classroom
4. Repetition og eksamenstræning fortsat
5. Repetition og eksamenstræning afslutning
6. Eksamenstræning med fokus på analyse af et helt materialesæt
Eksamen i historie
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940101", "T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940101", "H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940101" }