Holdet 2022 IT/ITB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Italiensk A
Lærer(e) Line Hagberg
Hold 2022 IT/ITB (1auxz ITB, 2auxz ITB, 3auxz ITB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb: La vita
Titel 2 Easy reader: Fantasmi
Titel 3 Dyrk Sproget
Titel 4 L'italia attuale
Titel 5 Tra Nord e Sud (EKSAMEN)
Titel 6 Il fascismo e La Seconda guerra mondiale
Titel 7 Combattere la mafia (EKSAMEN)
Titel 8 3g-tur til Rom
Titel 9 Il mondo dei giovani (EKSAMEN)
Titel 10 La famiglia italiana: il mammismo (EKSAMEN)
Titel 11 Oversigt over tilladte elektroniske hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb: La vita

Kernemateriale:

- La vita (af Sune Chrestian Hother Petersen) - lektion. 1-17 (minus lektion
- Passaparola, kapitel 1 + lytteøvelser
- Espresso 1, pp. 26-27

Supplerende materiale:
- Luca (film)
- Un sogno azzuro (dokumentar)
- Præsentation af Dybala i Roma
- E penso a te (canzone)
- Al bar Vittoria (Passaparola 1)
- In gelateria (Passarparola 1)
- Tegneserien fra Espresso "In gelateria"
- Quanto basta (film)
- Andiamo a fare la spesa
- Tur til Supermarco
- Disco Paradise (canzone)
- Biografbesøg: L'immensità
- Perfetti Sconosciutti (film)


Vi arbejder med udtale og intonation, ordforråd og elementær grammatik, med særligt henblik på at anvende det i en samtalesituation. Den mundtlige sprogproduktion vægtes desuden v.h.a. billedbeskrivelse, små dialoger og rollespil.
Der anvendes lytteøvelser, herunder også sange.
Der trænes samtidig i enkel, skriftlig kommunikation, og der afleveres løbende mindre skriftlige opgaver.
Grammatisk fokus: artikler, adjektiver, substantiver, uregelmæssige og regelmæssige verber i nutid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Easy reader: Fantasmi


Easy reader: Fantasmi
Roma, Roma, Roma (canzone)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 L'italia attuale


- Angelina Mango "La noia" (da Sanremo, 2024)

- Sanremo 2025

- Gino Cecchettin a Roma

- Bologna

https://video.corriere.it/cronaca/saluti-e-pollice-alzato-il-papa-si-affaccia-al-gemelli/65987a5f-8444-4bb8-aeba-4cf216db7xlk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tra Nord e Sud (EKSAMEN)

Matierialer

Kernestof:

- Italia del Nord vs. Italia del Sud: differenze culturali (stereotipi): https://learnamo.com/nord-sud-differenze/

- Nord vs. Sud Italia: https://www.youtube.com/watch?v=jO2xAC-9Ztg

- La crisi dei giovani in Calabria: tra disoccupazione, emigrazione e precarietà (https://www.calabriadirettanews.com/2023/10/12/la-crisi-dei-giovani-in-calabria-tra-disoccupazione-emigrazione-e-precarieta/)

https://www.repubblica.it/cronaca/2024/10/15/news/calabria_povera_regione_unione_europea_popolazione-423556765/

- Sergio Endrigo: "Il treno che viene dal sud"

- Giuseppe racocnta (fra Passaparola 2)

- Instagramopslag:

- "I laureati hanno lasciato la Campania per trasferirsi al Nord”

- "Per un bambino studiare al Sud significa perdere un anno di formazione rispetto al Nord"

- "I bimbi italiani sono ai primi posti in Europa per lettura e comprensione del testo. Cresce però il divario tra Nord e Sud"

- "Chi nasce al Nord ci resta, chi nasce al Sud lo lascia"

- "Il divario Nord-Sud non è un problema... se sei ricco"


Supplerende stof:

-  Thomas Harder: Nord og syd (fra "Italien og italienere", pp. 33-34)

- Karen Dissing Melega: Arbejdernes vandring fra syd til nord (fra "De to Italien")

- DR Horisont "Miraklet i Napoli": https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-miraklet-i-napoli_386108

- Presentazioni delle regioni




Fokus i dette forløb har været på de store forskelle mellem Nord- og Syditalien, både økonomiske, sociale og kulturelle og stereotype forskelle.

Omfang: ca. 30 sider


Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende italiensk

Kernestof:
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Italien fra det 20. og det 21. århundrede
̶ centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Italien
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner


Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, elevaktiverende arbejdsformer, fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Il fascismo e La Seconda guerra mondiale

Kernemateriale:

- La seconda guerra mondiale - intro (fra In Italia, Munksgaard)
- Benito Mussolini
- Seks kendetegn ved fascismen
- Benito Mussolini discorso, 1935
- Salvator Gotta: "Giovinezza", 1925
- Lettera a Duce, Falconara 1942
- Una giornata particolare (film)
- Bella Ciao (canzone)
- https://www.dr.dk/drtv/se/mussolini-_-den-foerste-fascist_-ordet-og-kniplen_411156  


Supplerende materiale:
- Propaganda-plakater
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/hundredvis-af-heilende-maend-hyldede-afdoede-fascister-i-rom-nu-kraeves-der-en
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Combattere la mafia (EKSAMEN)

Materialer:

Kernestof:

- Rita Atria: Caro Diario (uddrag): "Sabato 21 dicembre 1991", "Roma, 12 gennaio 1992" "Roma,...1992" og "Roma, dopo il 19 luglio 1992"

- La siciliana ribelle (film, 2008)

- 60 giorni a Palermo (il fumetto, Epoca 6 agosto 1992)

- Fabrizio Moro "Pensa" (canzone, 2007)

- Arrestato Matteo Messina Denaro, l'ultimo padrino di Cosa Nostra:
https://www.youtube.com/watch?v=mRmWMAxgg90

- La festa in strada: https://www.instagram.com/p/CngoPpOhA5d/

- Tramonto: la poesia di Nadia

- Horisont: "Mafiaens børn bryder fri": https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-mafiaens-boern-bryder-fri_490825


Supplerende stof:

- "En kort historisk redegørelse for mafiaens udvikling på Sicilien"

- Italien og mafiaen - en blodig pagt": https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Italien%20og%20mafiaen%20-%20en%20blodig%20pagt&orderby=title&SearchID=f3e3bece-5471-4748-ac09-27f7e479fb69&index=1

- Godfather (de første 20 min.)

- "23 maggio 1992, TG edizione straordinaria per la strage di Capaci": https://www.youtube.com/watch?v=fDxsrvLGnx4

- Mafiaen, italiens historiske plage: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien-mafiaen-italiens-historiske-plage-11032315082


Der har i dette forløb været fokus på mafiaens store rolle i det italienske samfund og forsøg på bekæmpelsen af den, med særligt fokus på det sicilianske. Vi har arbejdet med begreber som omertà, clientelismo, onore, famiglia, delinquenza, pizzo, pentito, uomo d'onore.
Et aktuelt fokus har været på anholdelsen af Matteo Messino Denaro.

Omfang: ca. 30 sider

Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende italiensk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk

Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Italien fra det 20. og det 21. århundrede
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ aktuelle forhold i Italien
̶ centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Italien

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 3g-tur til Rom


- Roma tra storia e leggenda
- Roma, la città eterna
- Antonello Venditi: "Roma, Roma, Roma" (canzone)
- Antonello Venditi: "Grazie Roma" (canzone)
- Claudio Baglioni: "Porta Portese" (canzone)
- La cucina romana
- Al bar, Al ristorante, In gelateria

- Elevpræsentationer om: Piazza Venezia, Il monumento Vittorio Emmanuele II, La Fontana di Trevi, Piazza di Spagna, Piazza del Popolo, Il Pincio, Villa Borghese, Il Colosseo, Il Palatino, Il Foro Romano, Campo de' Fiori, Piazza Navona, Il Pantheon, Trastevere, Belvedere del Gianicolo, Il Vaticano, La Basilica di San Pietro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Il mondo dei giovani (EKSAMEN)

Kernemateriale:

- "Italia addio, boom di giovani all'estero": https://www.youtube.com/watch?v=VYMNxQYpIa8&ab_channel=La7Attualit%C3%A0

- "Disoccupazione in Europa: l'Italia non è un paese per giovani" https://ilbolive.unipd.it/it/news/disoccupazione-giovanile-italia-europa

- Breve storia del vuoto dei giovani in Italia (fumetto)

- Gli italiani laureati che lavorano all'estero guadagnano il 41,8% in più di chi lavora in Italia (Instagram, Il Sole 24 ore)

- https://www.instagram.com/p/CrtRBfQsX8D/


- Il femminicidio "Ilaria Sula": https://www.instagram.com/p/DIBEKKFxPJF/
- Sara Campanella:  https://www.instagram.com/p/DH_RtKlIoQu/
- Giulia Cecchettin: https://www.instagram.com/p/DBofesKg0CQ https://www.instagram.com/p/DCg5jVBo3HZ/



Supplerende materiale:

- Non vogliamo sprecare gli anni migliori
- Perché fare carriera (eksamensopgave 2023)
- Dyrk Sproget
- L'anno sabatico (eksamensopgave 2023)
- La mia passione


Omfang: ca. 25 sider

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales italiensk om kendte og almene emner formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende italiensk om kendte såvel som almene emner, herunder
beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-  perspektivere den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- aktuelle forhold i Italien

Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, elevaktiverende arbejdsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 La famiglia italiana: il mammismo (EKSAMEN)

Kernemateriale:

- La famiglia italiana (baggrundstekst)

- A casa tutti bene (film, 2018)

- No mamma no (kortfilm, 1993)

- No mamma no (kapitel 1)

- Italia tra i paesi UE dove i giovani restano più a lungo a casa: se ne vanno a 30 anni: https://www.instagram.com/p/DBi26Pmv1Di/

- "Italiani tra i più mammoni d’Europa, Eurostat: “Il 67% dei giovani adulti tra i 18 e i 34 anni vive con i genitori”: https://www.ilfattoquotidiano.it/2016/10/22/italiani-tra-i-piu-mammoni-deuropa-eurostat-il-67-dei-giovani-adulti-tra-i-18-e-i-34-anni-vive-con-i-genitori/3114969/ -

- "I figli non si cacciano da casa" (un estratto): https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/1996/11/25/figli-non-si-cacciano-da-casa.html

- Unità 17: amore di mamma (il fumetto, fra Davvero italiano, vivere e pensare all'italiana")


Supplerende materiale:

- Lektion 8: la mia famiglia italiana (fra Espresso ragazzi 1)
- Il dialogo tra Anna e Tommaso
- Tutti a tavola
- Marito mammone: Lina91
- Unità 17: amore di mamma (il fumetto, fra Davvero italiano, vivere e pensare all'italiana")
- La chat tra Sofia e Mina (fra Espresso ragazzi 1)

Omfang ca. 30 sider

Faglige mål:
- perspektivere den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- ̶ forstå hovedpunkterne, når der tales italiensk om kendte og almene emner formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof:
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Italien fra det 20. og det 21. århundrede
- aktuelle forhold i Italien̶
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Italien


Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, elevaktiverende arbejdsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Oversigt over tilladte elektroniske hjælpemidler


Tilladte elektroniske hjælpemidler:

- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.minlaering.dk/
- https://www.coniugazione.it/
- https://www.italian-verbs.com/verbi-italiani.php
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer