X - Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 IT/ITB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Italiensk A
Lærer(e)
Line Hagberg
Hold
2022 IT/ITB (
1auxz ITB
,
2auxz ITB
,
3auxz ITB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb: La vita
Titel 2
Easy reader: Fantasmi
Titel 3
Dyrk Sproget
Titel 4
L'italia attuale
Titel 5
Tra Nord e Sud (EKSAMEN)
Titel 6
Il fascismo e La Seconda guerra mondiale
Titel 7
Combattere la mafia (EKSAMEN)
Titel 8
3g-tur til Rom
Titel 9
Il mondo dei giovani (EKSAMEN)
Titel 10
La famiglia italiana: il mammismo (EKSAMEN)
Titel 11
Oversigt over tilladte elektroniske hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb: La vita
Kernemateriale:
- La vita (af Sune Chrestian Hother Petersen) - lektion. 1-17 (minus lektion
- Passaparola, kapitel 1 + lytteøvelser
- Espresso 1, pp. 26-27
Supplerende materiale:
- Luca (film)
- Un sogno azzuro (dokumentar)
- Præsentation af Dybala i Roma
- E penso a te (canzone)
- Al bar Vittoria (Passaparola 1)
- In gelateria (Passarparola 1)
- Tegneserien fra Espresso "In gelateria"
- Quanto basta (film)
- Andiamo a fare la spesa
- Tur til Supermarco
- Disco Paradise (canzone)
- Biografbesøg: L'immensità
- Perfetti Sconosciutti (film)
Vi arbejder med udtale og intonation, ordforråd og elementær grammatik, med særligt henblik på at anvende det i en samtalesituation. Den mundtlige sprogproduktion vægtes desuden v.h.a. billedbeskrivelse, små dialoger og rollespil.
Der anvendes lytteøvelser, herunder også sange.
Der trænes samtidig i enkel, skriftlig kommunikation, og der afleveres løbende mindre skriftlige opgaver.
Grammatisk fokus: artikler, adjektiver, substantiver, uregelmæssige og regelmæssige verber i nutid
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier - I skal lære hinanden at kende i dag :)
Til brug i modulet:
Afsnit
Øv gerne denne Quizlet igennem endnu engang, så I er helt klar til at snakke lidt italiensk i dag :)
Ciao a tutti!
La vita - lektion 1 (quizlet)
La canzone del giorno = dagens sang: Reetal
Øv jer godt på verbet essere, så I kan bøje det udenad.
g.doc
La canzone del giorno = dagens sang: Amaal
Færdiggør arbejdsarket med udtalen af "c", som I arbejdede med i slutningen af modulet i fredags.
La vita, lektion 2 - wordwall
Lyricstraining.com
La canzone del giorno = dagens sang: Ahmad
Medbring La vita.
Vi ser film i hele modulet i dag - og filmen starter præcist kl. 14.05, så vi kan nå at se den færdig. Dvs. hvis I skal have snacks til filmen, så skal I have købt dem inden modulets start :)
La canzone del giorno = dagens sang: Nelli
Vi ser "Luca" færdig.
Substantiver: Substantiver i ental.docx
Læs og oversæt lektion 3 "Maschile o femminile", side 16 i La vita, så godt I nu kan.
Quizlet - lektion 3
La canzone del giorno: William T
Medbring jeres "tre italienske ting"-liste og La vita.
Vi arbejder med opgave 1 i det meste af modulet i dag.
La canzone del giorno: Tobias
Ingen lektier, men husk La vita
best artikel .docx
Minlæring - ubestemt artikel
La canzone del giorno: Maddie
Tombola - tallene
Quizlet - Præsentation
image.png
La Vita:
I numeri
Se pkt.2 under torsdagslektien
I den første del af modulet, hvor jeg ikke er til stede, skal I gøre følgende:
Galgeleg.docx
La Vita: Læs og oversæt(mundtligt) tekststykket til lektion 6 'Che cosa hanno?' på s.28. Husk at læse det højt for jer selv OG læs det igennem flere gange, så I får masseret gloserne ind langsomt men sikkert. Gør, som vi gjorde sidst, hvor I læser og
Øv jer i at bøje 'avere'. Se om I kan lære den udenad. Husk h'et er stumt ;-):
La Vita: De sidste to afsnit af teksten til lezione 6 (Che cosa hanno?). Start ved "A Firenze Dario e Giovanni....")
Gammel lektie: Øv jer i at bøje 'avere'. Skal kunnes udenad ;-)
Sidste gang med mig ved roret. Det fejrer vi med nul lektier :-)
Ciaao a tutti!
La canzone del giorno: Alma
Vi arbejder videre med den bestemte artikel i dag, så ingen lektier, men husk La vita.
Buongiorno a tutti!
Velkommen tilbage fra ferien! Ingen lektier til i dag, men medbring La vita - og godt humør :)
Vi arbejder videre med adjektiverne i dag, så ingen lektier.
Festival di Sanremo - Sito Ufficiale del Festival della canzone italiana
Vocabolario per parlare di un'immagine.pdf
La canzone del giorno: Reetal
Læs og oversæt det første afsnit af lektion 8 i La vita (fra È domenica pomeriggio til dello zio - de første seks linjer) - og husk bogen :)
La canzone del giorno: Albert
Læs og oversæt afsnit to og tre af kapitel 8 i La vita, per favore.
Vero falso, lektion 8.docx
Vi ser dokumentaren "Un sogno azzurro" i dag, og så tager jeg karaktersnakke med jer :)
La vita, del 1.pdf Afsnit
Vi snakker om "Un sogno azzurro" og kigger på regelmæssige verber i dag. Medbring La vita.
KARAKTERSAMTALER med de sidste!!
La canzone del giorno: Sebastian
La torta: Mahrukh :)
Vi arbejder videre med de regelmæssige verber i dag. Prøv at øve jer så godt I kan på verberne abitare, prendere, sentire og finire, så I kan bøje dem udenad.
Lav den lille øvelse med "il mio migliore amico/la mia migliore amica è.." færdig.
Øv jer på de tre verber mangiare (= at spise), prendere (= at tage), finire (= at afslutte), så I kan bøje dem udenad. Det ville være benissimoooo og fantastico, hvis I alle får gjort det :)
La canzone del giorno: Lise
Læs og oversæt de første otte linjer af lektion 9 "I verbi", side 40 i La vita.
La canzone del giorno: Alex
Vi starter modulet med Quizlet live, så øv jer en ekstra gang på denne Quizlet, hvis I har brug for det:
Ingen lektier, vi arbejder videre med jeres små rollespil, "Al bar".
Alle grupper fremlægger rollespillene "Al bar".
Coniugazione verbi italiani - Coniugazione italiano
Vi arbejder med opgave 4 i hele modulet.
La canzone del giorno: Aksel
La canzone del giorno: Rebecca
Le canzoni del giorno: Rebecca + Asta
Vi ser filmen "Quanto basta" færdig.
Vi arbejder med "Quanto basta" i dag. Medbring også La vita.
Læs og oversæt første halvdel af lektion 11 "Al mercato" (fra linje 1-12 til og med "delle belle verdure") i La vita, og husk bogen.
La canzone del giorno: Mahrukh
Så er vi nået til det sidste italienskmodul, og vi samler op på "Andiamo a fare la spesa" og spiller sommerbingo.
Il muro della conoscenza.docx
Buongiorno a tutti! Bentornati dalle vacanze estive.
Ingen lektier, vi arbejder videre med "Il muro della conoscenza".
Serie italiane.docx
La canzone del giorno: Kamille
Ingen lektier, men medbring La vita.
La canzone del giorno: Inge
Læs og oversæt hele teksten til lektion 10 "Le Giubbe rosse", side 44 i La vita (oversættelsen skal ikke skrives ned.) Svar også på Le domande øverst på side 45 - I skal svare skriftligt på spørgsmålene.
Vi arbejder med opgave 1 i hele modulet i dag, så vi udskyder lektien med klokken og lektion 12 til næste uge.
Kage: Anders
Færdiggør øvelse 5, side 57 i La vita, og alle skal huske bogen, per favore!
I skal have oversat teksten til kapitel 12, som I oversatte i grupper i mandags.
Til brug i modulet: Kap 12 grammatik.docx
Niente compiti a casa = ingen lektier
La canzone del giorno: Luna
La canzone: Luna
I får første halvdel af modulet til at færdiggøre jeres menukort og lave præsentationen af jeres restaurant, og i anden halvdel af modulet præsenterer I så jeres restaurant for andre grupper.
Vi skal i biografen i dag og se filmen "L'immensità" (= "Min enestående mor".
Vi arbejder med filmen fra i mandags, og kigger på noget nyt grammatik :)
Vi har et dobbeltmodul i dag - che figo! :) Vi arbejder videre med de possessive pronominer i dag - medbring både La vita og jeres grammatikbog.
Vi arbejder med opgave 2 og de possessive pronominer i dag. Husk La vita.
Vi arbejder videre med de possessive pronominer i dag - medbring La vita.
Quizlet - La vita, lektion 17
Torta: Ingrid
I skal have færdiggjort de fire spørgsmål til "Il mio amico/la mia amica", som I arbejdede med i slutningen af modulet i mandags.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 63
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Easy reader: Fantasmi
Easy reader: Fantasmi
Roma, Roma, Roma (canzone)
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet:
Canzone del giorno: Flora
Vi arbejder videre med passato prossimo i dag - kig gerne jeres noter fra i mandags godt igennem, og medbring alle de spørgsmål, I måtte have :)
Canzone del giorno: Mahrukh
Vi samler op på de to arbejdsark til passato prossimo fra i onsdags, og vi starter også på Fantasmi i dag - så husk bogen, per favore :)
SÅ er jeg frisk igen, og vi samler op på de to arbejdsark til passato prossimo fra i onsdags, og vi starter også på Fantasmi i dag - så husk bogen, per favore :)
Karaktersamtaler fortsat
Karaktersamtaler med de sidste
Canzone del giorno: William
La torta del giorno (= dagens kage): Kamille
Læs og oversæt kapitel 1 i "Fantasmi" - I skal ikke skrive oversættelsen ned, men I skal kunne oversætte det mundtligt.
Karaktersamtaler: Alma, Robin, Oliver, Alex, Inge
Færdiggør øvelserne til kapitel I i "Fantasmi og læs og oversæt hele kapitel 2.
Fantasmi, cap IV.docx
Læs og oversæt kapitel 3 i Fantasmi, og brug gloserne fra Quizlet'ten Quizlet - Fantasmi, cap. IIItil at forstå teksten.
La torta del giorno (= dagens kage): Robin
Karaktersamtaler: Alma, Robin, Oliver, Inge
Færdiggør arbejdsarket til cap IV i Fantasmi: Fantasmi, cap IV.docx
I skal arbejde med opgave 4 i hele modulet i dag, og I skal arbejde alene, da jeg er afsted med den franske udveksling. Jeg kommer forbi kl. 12.15 og sætter jer i gang med opgave 4 :)
Jeg kommer forbi kl. 12.30 - dvs. at I fra kl. 12.15-12.30 skal arbejde videre med opgave 4.
Vi skal på udflugt til Supermarco i dag og arbejde med forskellige juleøvelser.
Buon Anno! Så er jeg tilbage fra Rom. Vi arbejder videre med Fantasmi i dag - ingen lektier, men husk bogen
I skal have læst og oversæt kapitel VI og VII i Fantasmi. Der er gloser til cap VII Fantasmi, cap. VII gloser.docx
Torta del giorno: Forse Ingrid e/o Reetal
Til brug i modulet: Fantasmi: capitoli 8-15
Alle jeres referater af jeres kapitler i Fantasmi, skal være uploadet her ved modulets start: Padlet - Fantasmi.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dyrk Sproget
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet:
I får 30 min til at arbejde med opgave 5, og herefter starter vi "Dyrk Sproget.
Afsnit
I skal arbejde med jeres program i dag.
orario liceo classico - Google-søgning
I skal have lavet jeres ugeprogram færdigt til modulet i dag, og så skal I i gang med manuskriptet til jeres film.
I skal arbejde videre med jeres manuskripter i dag, som skal være færdige i dag.
La torta del giorno: Oliver ed Aksel
Ciao a tutti!
I skal arbejde alene i modulet igen i dag, da jeg stadig er i Frankrig, og I skal filme færdigt og redigere jeres film i modulet i dag.
I har modulet i dag til at redigere jeres film færdige og lave jeres danske manuskript.
Casebeskrivelse DS 23 24.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
L'italia attuale
- Angelina Mango "La noia" (da Sanremo, 2024)
- Sanremo 2025
- Gino Cecchettin a Roma
- Bologna
https://video.corriere.it/cronaca/saluti-e-pollice-alzato-il-papa-si-affaccia-al-gemelli/65987a5f-8444-4bb8-aeba-4cf216db7xlk
Indhold
Kernestof:
Inden modulets start skal I have uploadet jeres film i Classroom, så vi kan se dem i dag. Jeres ugeprogram og danske refleksion skal også være færdigt til i dag.
Til brug i modulet:
La torta del giorno: Reetal
Vi starter nyt forløb i dag: "La famiglia italiana"
"Tutti a tavol": I skal have oversat ordene fra øvelse 1 "per attivare il lessico" fra italiensk til dansk.
I får 45 minutter til at arbejde med opgave 6 :) Og herefter laver vi mundtlige øvelser med La famiglia, så husk Famiglia-mappen.
Serie italiane.docx
Vi arbejder videre med "Tutti a tavola!"
I får ca. 10 minutter til at færdiggøre jeres "role play", og herefter ser vi dem alle sammen.
Bentornati dalle vacanze di Pasqua! Niente compiti a casa.
Vediamo il resto del film "A casa tutti bene".
Vi arbejder med "A casa tutti bene" i dag.
Bentornati dei viaggi di studio :) Niente compiti a casa
I skal have læst og oversat teksten, som I arbejdede med i onsdags: La famiglia italiana.pdf
I har 30 minutter til at færdiggøre jeres hyggessnak, og herefter er der hyggesnak med mig i små grupper :)
Skabelon foto.docx
I skal have læst og oversat tegneserien "Amore di mamma" til i dag.
Emoji-øvelse.pdf
Niente compiti a casa.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tra Nord e Sud (EKSAMEN)
Matierialer
Kernestof:
- Italia del Nord vs. Italia del Sud: differenze culturali (stereotipi):
https://learnamo.com/nord-sud-differenze/
- Nord vs. Sud Italia:
https://www.youtube.com/watch?v=jO2xAC-9Ztg
- La crisi dei giovani in Calabria: tra disoccupazione, emigrazione e precarietà (https://www.calabriadirettanews.com/2023/10/12/la-crisi-dei-giovani-in-calabria-tra-disoccupazione-emigrazione-e-precarieta/)
https://www.repubblica.it/cronaca/2024/10/15/news/calabria_povera_regione_unione_europea_popolazione-423556765/
- Sergio Endrigo: "Il treno che viene dal sud"
- Giuseppe racocnta (fra Passaparola 2)
- Instagramopslag:
- "I laureati hanno lasciato la Campania per trasferirsi al Nord”
- "Per un bambino studiare al Sud significa perdere un anno di formazione rispetto al Nord"
- "I bimbi italiani sono ai primi posti in Europa per lettura e comprensione del testo. Cresce però il divario tra Nord e Sud"
- "Chi nasce al Nord ci resta, chi nasce al Sud lo lascia"
- "Il divario Nord-Sud non è un problema... se sei ricco"
Supplerende stof:
- Thomas Harder: Nord og syd (fra "Italien og italienere", pp. 33-34)
- Karen Dissing Melega: Arbejdernes vandring fra syd til nord (fra "De to Italien")
- DR Horisont "Miraklet i Napoli":
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-miraklet-i-napoli_386108
- Presentazioni delle regioni
Fokus i dette forløb har været på de store forskelle mellem Nord- og Syditalien, både økonomiske, sociale og kulturelle og stereotype forskelle.
Omfang: ca. 30 sider
Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende italiensk
Kernestof:
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Italien fra det 20. og det 21. århundrede
̶ centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Italien
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, elevaktiverende arbejdsformer, fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Presentazione delle regioni italiane:
I får et halvt modul til at færdiggøre jeres fremlæggelser, og herefter fremlægger I alle.
Til brug i modulet:
Oggi finiamo le presentazioni delle regioni italiane:
Presentazione: La Puglia
Niente compiti a casa, ma non dimenticare "Il libro" Tra Nord e Sud.
Vores tur til Rom bliver fra den 21.2-24.2, og prisen er 3498 kr for fly, 23 kg bagage, hotel og morgenmad.
Vi arbejder videre med "Il treno che viene dal sud"-billedeøvelsen, og I får også lidt tid til at arbejde med opgave 2 i dag (så husk opgavesættet).
Oggi parliamo dei pregiudizi e dei stereotipi Tra Nord e Sud - e tra l'altro, vediamo il film "Benvenuti al Sud".
Benvenuti al Sud - arbejdsark.docx
Presentazione di una foto: Alma, Flora e Maddie
Film: "Benvenuti al Sud"
Italia del Nord vs. Italia del Sud: differenze culturali (stereotipi) – LearnAmo
I skal være klar til at fremlægge jeres afsnit fra "Italia del Nord vs. Italia del Sud: differenze culturali (stereotipi) i matrixgrupper:
Presentazione di una foto: Flora, Maddie ed Alma
Presentazione di una foto: Inge e Lise
La canzone del giorno: Mahrukh
Descrizione di una foto: Inge e Lise
Vi arbejder videre med de to datider i dag - ingen lektier men medbring kompendiet og grammatik-arkene fra i sidste uge.
Quizlet
Læs og oversæt resten af "Vita nel sud Italia - Giuseppe racconta" - husk gloser her: Quizlet
Testo Calabria.docx
Presentazione di una foto: Asta e Luna
Presentazione di una foto: Kamille, Nelli e Rebecca
Vi skal arbejde med teksten "La crisi dei giovani in Calabria..." i dag - I skal have læst og oversat den første side (7 linjer).
Niente compiti a casa.
Foto Calabria.docx
Vi får besøg af Luca i dag i 1. halvdel af modulet, og herefter skal I forberede en lille hyggesnak med mig :)
Presentazione di una foto: Ingrid e Reetal
Hyggesnak med mig i dag :)
I gruppi:
Imperfetto eller pass.prossimo.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Il fascismo e La Seconda guerra mondiale
Kernemateriale:
- La seconda guerra mondiale - intro (fra In Italia, Munksgaard)
- Benito Mussolini
- Seks kendetegn ved fascismen
- Benito Mussolini discorso, 1935
- Salvator Gotta: "Giovinezza", 1925
- Lettera a Duce, Falconara 1942
- Una giornata particolare (film)
- Bella Ciao (canzone)
-
https://www.dr.dk/drtv/se/mussolini-_-den-foerste-fascist_-ordet-og-kniplen_411156
Supplerende materiale:
- Propaganda-plakater
-
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hundredvis-af-heilende-maend-hyldede-afdoede-fascister-i-rom-nu-kraeves-der-en
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet:
Hyggesnak for de resterende grupper, hvis man har lyst.
Og så starter vi et nyt forløb: "Il fascismo e la Seconda Guerra Mondiale"
Vi arbejder videre med Mussolini i dag, og så skal I også i gang med opgave 5.
Il fascismo kompendium.pdf
Presentazione di una foto: Aisha e Mahkrukh
Vi arbejder videre med delprøve 1 og "Il fascismo" i dag - ingen lektier.
Karaktersamtaler
Niente compiti a casa. Non dimenticare (= husk) il compendio "Il fascismo e la Seconda guerra mondiale" e anche il 'delprøve 1 La passione'
Propaganda poster.docx
Vi arbejder med opgave 5 i hele modulet i dag + karaktersamtaler samtidig
Vi arbejder videre med jeres præsentationer af propaganda plakaterne.
Oggi vediamo tra l'altro un film importante.
Vi ser "Una giornata particolare" færdig og arbejder med den.
Oggi lavoriamo con "Una giornata particolare". Portate anche il compendio.
Læs og oversæt resten af "Discorso".
Vi arbejder med opgave 6 (som er en par-/gruppeopgave) i modulet i dag, og I skal til i dag have læst teksten "Non vogliamo sprecare gli anni migliori", som I skal bruge til opgaven. Teksten finder I her: Non vogliamo sprecare....docx
Vi arbejder videre med "La lettera a Duce" - niente compiti a casa.
Vi arbejder videre med de personlige pronominer og La Seconda Guerra mondiale - ingen lektier, men husk kompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,78
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Combattere la mafia (EKSAMEN)
Materialer:
Kernestof:
- Rita Atria: Caro Diario (uddrag): "Sabato 21 dicembre 1991", "Roma, 12 gennaio 1992" "Roma,...1992" og "Roma, dopo il 19 luglio 1992"
- La siciliana ribelle (film, 2008)
- 60 giorni a Palermo (il fumetto, Epoca 6 agosto 1992)
- Fabrizio Moro "Pensa" (canzone, 2007)
- Arrestato Matteo Messina Denaro, l'ultimo padrino di Cosa Nostra:
https://www.youtube.com/watch?v=mRmWMAxgg90
- La festa in strada:
https://www.instagram.com/p/CngoPpOhA5d/
- Tramonto: la poesia di Nadia
- Horisont: "Mafiaens børn bryder fri":
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-mafiaens-boern-bryder-fri_490825
Supplerende stof:
- "En kort historisk redegørelse for mafiaens udvikling på Sicilien"
- Italien og mafiaen - en blodig pagt":
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Italien%20og%20mafiaen%20-%20en%20blodig%20pagt&orderby=title&SearchID=f3e3bece-5471-4748-ac09-27f7e479fb69&index=1
- Godfather (de første 20 min.)
- "23 maggio 1992, TG edizione straordinaria per la strage di Capaci":
https://www.youtube.com/watch?v=fDxsrvLGnx4
- Mafiaen, italiens historiske plage:
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien-mafiaen-italiens-historiske-plage-11032315082
Der har i dette forløb været fokus på mafiaens store rolle i det italienske samfund og forsøg på bekæmpelsen af den, med særligt fokus på det sicilianske. Vi har arbejdet med begreber som omertà, clientelismo, onore, famiglia, delinquenza, pizzo, pentito, uomo d'onore.
Et aktuelt fokus har været på anholdelsen af Matteo Messino Denaro.
Omfang: ca. 30 sider
Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende italiensk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk
Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Italien fra det 20. og det 21. århundrede
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ aktuelle forhold i Italien
̶ centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Italien
Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet:
Svar på denne sætning: "Nel 2025, sogno di... e non vedo l'ora di...", hvis I ikke nåede at blive færdig med den tirsdag.
Descrizione di una foto: Oliver ed Aksel
Niente compiti a casa.
Afsnit
Niente compiti a casa. Continuamo a fare le descrizioni delle foto - non dimenticare il compendio.
Niente compiti a casa. Portate il compendio.
Descrizione di una foto: Anders e Robin
Vi arbejder videre med dokumentaren fra i torsdags og Falcone og Borsellino, så ingen lektier, men husk kompendiet.
Descrizione di una foto: Robin ed Anders
Niente compiti a casa - oggi continuamo con gli avverbi e l'omicidio di Falcone.
Descrizione di una foto: Liva e Rebecca + Robin e Anders
I skal have læst og oversæt den første side af tegneserien "60 giorni a Palermo" - teksten er i kompendiet, og der er gloser efter teksten.
Combattere la mafia - kompendium.docx
Konjunktiv.pdf
Descrizione di una foto: Asta e Luna
I skal have lavet tre spørgsmål til teksten "60 giorni a Palermo", som I skal være klar til at stille til en anden gruppe.
Vi laver en delprøve 1 som prøve i modulet i dag, og starter derefter vores Roma-forløb
Læs og oversæt de to små tekster "Roma tra storia e leggenda" og "Roma, la città eterna" i kompendiet her: Roma tekstkompendium.pdf
I skal være klar til at fremlægge jeres "Presentazioni" i matrixgrupper.
La cucina romana.pptx
Vi arbejder med opgave 10 i hele modulet i dag.
Niente compiti a casa, ma portate il compendio "Combattere la mafia".
Quizlet
Oggi vediamo il film "La siciliane ribelle"
Vi ser "La siciliana ribelle" færdig i dag og arbejder med den.
Bentornati! Non vedo l'ora di rivedervi :)
Jeg er på kursus i dag, så I skal arbejde alene med opgave 11 (som I afleverer til mig i kopi i morgen) i hele modulet.
Læs og oversæt resten af "Il diario di Rita"
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
3g-tur til Rom
- Roma tra storia e leggenda
- Roma, la città eterna
- Antonello Venditi: "Roma, Roma, Roma" (canzone)
- Antonello Venditi: "Grazie Roma" (canzone)
- Claudio Baglioni: "Porta Portese" (canzone)
- La cucina romana
- Al bar, Al ristorante, In gelateria
- Elevpræsentationer om: Piazza Venezia, Il monumento Vittorio Emmanuele II, La Fontana di Trevi, Piazza di Spagna, Piazza del Popolo, Il Pincio, Villa Borghese, Il Colosseo, Il Palatino, Il Foro Romano, Campo de' Fiori, Piazza Navona, Il Pantheon, Trastevere, Belvedere del Gianicolo, Il Vaticano, La Basilica di San Pietro
Indhold
Kernestof:
Læs og oversæt de to små tekster "Roma tra storia e leggenda" og "Roma, la città eterna" i kompendiet her: Roma tekstkompendium.pdf
Til brug i modulet:
I skal være klar til at fremlægge jeres "Presentazioni" i matrixgrupper.
La cucina romana.pptx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Il mondo dei giovani (EKSAMEN)
Kernemateriale:
- "Italia addio, boom di giovani all'estero":
https://www.youtube.com/watch?v=VYMNxQYpIa8&ab_channel=La7Attualit%C3%A0
- "Disoccupazione in Europa: l'Italia non è un paese per giovani" https://ilbolive.unipd.it/it/news/disoccupazione-giovanile-italia-europa
- Breve storia del vuoto dei giovani in Italia (fumetto)
- Gli italiani laureati che lavorano all'estero guadagnano il 41,8% in più di chi lavora in Italia (Instagram, Il Sole 24 ore)
-
https://www.instagram.com/p/CrtRBfQsX8D/
- Il femminicidio "Ilaria Sula":
https://www.instagram.com/p/DIBEKKFxPJF/
- Sara Campanella:
https://www.instagram.com/p/DH_RtKlIoQu/
- Giulia Cecchettin:
https://www.instagram.com/p/DBofesKg0CQ
https://www.instagram.com/p/DCg5jVBo3HZ/
Supplerende materiale:
- Non vogliamo sprecare gli anni migliori
- Perché fare carriera (eksamensopgave 2023)
- Dyrk Sproget
- L'anno sabatico (eksamensopgave 2023)
- La mia passione
Omfang: ca. 25 sider
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales italiensk om kendte og almene emner formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende italiensk om kendte såvel som almene emner, herunder
beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- perspektivere den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- aktuelle forhold i Italien
Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, elevaktiverende arbejdsformer
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet:
Bentornati delle vacanze - non vedo l'ora di rivedervi oggi.
Vi arbejder videre med "Il mondo dei giovani" i dag, og jeres lektie er at lave denne Quizlet
“Il mondo del lavoro mi mi spaventa. Purtroppo la frase che si sente dire più spesso dai ragazzi è: “Vorrei fare questo ma dopo faccio la fame”. Io personalmente spero di poter fare qualcosa che rispecchi le mie attitudinie le mie passioni, ovviament
Niente compiti a casa! Vi arbejder med "Il femminicidio" i dag, og afslutter "Il mondo dei giovani".
Vi opgraderer forløbet "La famiglia/Il mammismo" fra 2.g. Overvej gerne hjemmefra, hvad I kan huske fra forløbet.
Vi skal på tur til Supermarco i dag - vi arbejder videre med arbejdsarket til "No, mamma no" derude, og så spiser vi også is :)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La famiglia italiana: il mammismo (EKSAMEN)
Kernemateriale:
- La famiglia italiana (baggrundstekst)
- A casa tutti bene (film, 2018)
- No mamma no (kortfilm, 1993)
- No mamma no (kapitel 1)
- Italia tra i paesi UE dove i giovani restano più a lungo a casa: se ne vanno a 30 anni:
https://www.instagram.com/p/DBi26Pmv1Di/
- "Italiani tra i più mammoni d’Europa, Eurostat: “Il 67% dei giovani adulti tra i 18 e i 34 anni vive con i genitori”: https://www.ilfattoquotidiano.it/2016/10/22/italiani-tra-i-piu-mammoni-deuropa-eurostat-il-67-dei-giovani-adulti-tra-i-18-e-i-34-anni-vive-con-i-genitori/3114969/ -
- "I figli non si cacciano da casa" (un estratto): https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/1996/11/25/figli-non-si-cacciano-da-casa.html
- Unità 17: amore di mamma (il fumetto, fra Davvero italiano, vivere e pensare all'italiana")
Supplerende materiale:
- Lektion 8: la mia famiglia italiana (fra Espresso ragazzi 1)
- Il dialogo tra Anna e Tommaso
- Tutti a tavola
- Marito mammone: Lina91
- Unità 17: amore di mamma (il fumetto, fra Davvero italiano, vivere e pensare all'italiana")
- La chat tra Sofia e Mina (fra Espresso ragazzi 1)
Omfang ca. 30 sider
Faglige mål:
- perspektivere den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- ̶ forstå hovedpunkterne, når der tales italiensk om kendte og almene emner formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Italien fra det 20. og det 21. århundrede
- aktuelle forhold i Italien̶
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Italien
Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, elevaktiverende arbejdsformer
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet:
SÅ er vi desværre nået til vores allersidste modul nogensinde!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Oversigt over tilladte elektroniske hjælpemidler
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
-
https://www.ordbogen.com/da/
-
https://www.minlaering.dk/
- https://www.coniugazione.it/
-
https://www.italian-verbs.com/verbi-italiani.php
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940150", "T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940150", "H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940150" }