Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Fr/bw (1bw FrF, 2bw FrF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
La jeunesse (EKSAMEN)
Kernemateriale:
- Cinq bonnes amies (fra Franskportal)
- L'amitié, qu'est-ce que c'est: https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/lamitie-quest-ce-que-cest-1116
- L'amitié, deux textes: "Texte A: Extrait d'un article sur Gérard Depardieu", "Texte B: "Un jeune Francais parle de Facebook"
- Les Intouchables (film)
- Le système éducatif
- L'école francaise
. La vie scolaire
- Voici mon école: https://www.youtube.com/watch?v=FEYo5dm0zuU
- "Quels sont les loisirs préférés des jeunes?" https://www.entrenousoitdit.com/quels-sont-les-loisirs-preferes-des-jeunes/
- La vie scolaire (film)
- Anna Gavalda: "35 kilo d'espoir" (un extrait)
Supplerende stof:
- Filmprojekt
- Biografbesøg Edouard Louis
- Podcast: l'élève courageuse
- Grand Corps Malade: Je viens de là: https://lyricstraining.com/play/grand-corps-malade/je-viens-de-la/HZDLkEviyZ
Omfang: ca. 30 sider
I dette forløb er der fokus på fransk og dansk ungdomskultur og især det fransk skolesystem og forskelle til det danske.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La Francophonie (EKSAMEN)
Kernemateriale:
- La Francophonie (fra Franskportal)
- Les Francophones (fra Franskportal)
- "Moussa Lô" (fra Porte paroles)
- "Yao" (film, 2018)
- Nomade – “Au Sénégal, le francais bien moins parlé que le wolof: https://www.youtube.com/watch?v=q1jDpFUxyEQ
- Carneval au Sénégal (fra Carte Blanche)
- Partir du paradis
Supplerende stof:
- Podcast: Surfer au Sénégal + La courageuse Bamko the runner
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/frankrig-er-erklaeret-undtagelsestilstand-paa-stillehavsoeer-alt-braender-og-folk-har
- Youssou N'dour: "Kirikou"
- Elevfremlæggelser af fransksprogede, frankofone lande
I dette forløb har der været fokus på den fransksprogede verden, med særligt fokus på Vestafrika.
Omfang: ca. 25 sider
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
Arbejdsformer:
klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, fremlæggelser, skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les JO, Paris 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Les banlieues (EKSAMEN)
Materialer:
Kernestof:
- Samuel Benchetrit: "Devant la Tour" (2007)
- La Haine (film, 1995)
- Les Misérables (film, 2019)
- Mort de Naël, 17 ans: réactions de Omar Sy et des Bleus
- Nouvelle nuit d'émeutes partout en France - Reportage: https://www.youtube.com/watch?v=cK613FlXzzk
- Pour les autres, on n'existe pas
Nicolas Sarkozy "les raccailles d'Argenteuil": https://www.youtube.com/watch?v=JvS6eG0JFOk
- La délinquance (fra Carte Blanche)
- Le verlan: https://www.youtube.com/watch?v=rpMMTIQwAck
Supplerende stof:
- Banlieues – intro til temaet (Fra "Banlieues", Gyldendal 2008)
- La Haine - Mathieu Kassovitz intro (Fra "Banlieues", Gyldendal 2008)
- L'internat (gammel eksamensopgave)
Fokus:
Der har i dette forløb været fokus på forstadsproblematikken i Frankrig. Forløbet lægger overvejende vægt på det negative billede af de franske forstæder. Nøgleord i forløbet er således fremmedgørelse, identitetsproblematik, diskrimination, racisme samt uroligheder og optøjer i gaderne (også politivold og den frustration det afføder hos de unge)
Omfang: ca. 40 sider
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Kernestof:
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
Arbejdsformer: klasseundervisning, projektarbejdsform, gruppearbejde skriftligt arbejde, pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les SDF en France (EKSAMEN)
Materialer:
Kernestof:
- Pourquoi t’es bénévole? (fra Kek "Un coin d'humanité, Éditions first 2021, pp. 26-32)
- Un coin d’humanité (fra Kek "Un coin d'humanité, Éditions first 2021, pp. pp. 26-28)
- No et moi (le film, chapitre 1)
- Delphine de Vigan: No e moi (le livre, chapitre 1)
"Tony, 27 ans, encore un SDF mort dans le rue à La Rochelle" (fra Les SDF, Gyldendal)
- "Les SDF à Paris: un combat sans fin": https://www.youtube.com/watch?v=TnDx4PvY9CY
- "JO de Paris 2024: des ONG dénoncent le "nettoyage social" lors d'une action au Sacré Coeur"
- Aider les autres sans aller au bout du monde (gammel eksamensopgave)
Supplerende stof:
- Les SDF - introduction (fra Fransk Portal: https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/les-sdf/)
- Coluche: "La chanson des Restos du Coeur" (1986)
- Génération Enfoirés: "La chanson des Restos" https://lyricstraining.com/play/generation-enfoires/la-chanson-des-restos/H21St7IL72#b7c
- Les Restos du Coeur: www.restosducoeur.org
I dette forløb er der fokus på hjemløse i Frankrig, og de store udfordringer de står overfor. Der har været særligt fokus på frivillige og hjælpeorganisationer, som fx Les Restos du Coeur.
Samlet omfang: 40 sider
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
Arbejdsformer: klasseundervisning, projektarbejdsform, pararbejde, skriftligt arbejde, gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940395",
"T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940395",
"H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940395"
}