X - Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ng/2a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Naturgeografi C
Lærer(e)
Hold
2024 ng/2a (
2a ng
,
2a ng-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Er det farligt at bo i Island?
Titel 2
Hvorfor smelter isen så hurtigt i Arktis?
Titel 3
Hvorfor er der god potentiale for vindenergi i Dan
Titel 4
Hvilke udfordringer og løsninger medfører stigende
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Er det farligt at bo i Island?
Intro til googlesite arbejdsplatform:
https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/jorden
Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015 s. 20-26, 193-209
Induktiv øvelse med forskel på skjoldvulkan og stratovulkan. Viskositets forsøg med salt og sirup.
Det geologiske kredsløb -
https://www.youtube.com/watch?v=hReZE6fCupI&ab_channel=Undervisningslokalet
Jordens opbygning
https://www.youtube.com/watch?v=aVrxECj_WXo&ab_channel=Undervisningslokalet
Pladegrænser
https://www.youtube.com/watch?v=ABQEmpUQZKQ&ab_channel=Undervisningslokalet
Animation om vulkaner
https://www.youtube.com/watch?v=R_pDKyg5YKY&t=50s
Kontinentaldrift
https://www.ted.com/talks/jean_baptiste_p_koehl_the_continents_are_moving_when_will_they_collide?subtitle=en
Teoretisk øvelse med pladerandstyper: Konstruktiv, destruktiv, bevarende
https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/search/
Google Earth jordskælvsøvelse
https://www.geus.dk/media/6629/ddj.pdf
Forsøg og rapportaflevering: Tsunami i bølgekar – sammenhæng mellem bølgehøjde og hastighed.
Indhold
Kernestof:
https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/start
Vi laver viskusitets-forsøg i dette modul Viskusitets forsøg
Alle har set denne video om jordens opbygning. Det er repetition af noget vi allerede har arbejdet med. Jordens opbygning. Magnetfelt og varme fra jordens kerne giver vulkaner
Geologiske kredsløb
4. Det geologiske kredsløb
Husk jeres lærebog - vi læser s. Pladegrænser forklaret af geografilæren. Konstruktiv - destruktiv og bevarende pladegrænserSkema - Pladetektonik - forskellige pladerande.docx
https://vejr.tv2.dk/2024-09-16-historiske-oversvoemmelser-i-europa-fortsaetter
Se eller gense videoer:What Are Volcanoes and How Are They Formed?Pladegrænser forklaret af geografilæren. Konstruktiv - destruktiv og bevarende pladegrænserThe continents are moving. When will they collide?
Jordskælv.kmz
Pladetektonik.pptx
Search Earthquake Catalog
Ingen lektie vi kommer til at arbejde med følgende:Side 20-26ddj.pdfSpørgsmål til teksten Tsunami forsøgsvejledning
Prøven:Google Forms: Sign-in
Vi ser denne film:https://www.dr.dk/drtv/episode/jorden-kalder_-er-isens-afsmeltning-den-perfekte-katastrofe_475212
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvorfor smelter isen så hurtigt i Arktis?
FN’s verdensmål 11, 14, 15, 12*
https://docs.google.com/document/d/1JWnaw8uPPkalxJGl9rUB6m60XbPwywXWrzNiO7qqjFs/edit?tab=t.0
Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015: s. 238-250, 260-263
DR jorden kalder – ”Er isens afsmeltning den perfekte katastrofe”
https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-isens-afsmeltning-den-perfekte-katastrofe_475212
https://vejr.tv2.dk/2024-09-16-historiske-oversvoemmelser-i-europa-fortsaetter
Albedoeffekt øvelse – feltarbejde med dataindsamling - infrarødt termometer og farveplade.
Rapportaflevering om albedoeffekt
Tilbagekoblingsmekanismer – positiv og negativ feedback
Solen
https://www.youtube.com/watch?v=DHIh1GHQG1g&ab_channel=crysknife007
Hvad er albedoeffekt
https://www.youtube.com/watch?v=rZllKpTD4ds&t=172s&ab_channel=VerdensmaalsbySvendborg
Drivhuseffekten
https://www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU&ab_channel=energimuseet
Tavlegennemgang af drivhuseffekten
https://www.youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8&ab_channel=Undervisningslokalet
Klippe klister øvelse med carbon-kredsløbet
Induktivt forsøg med smeltning af isterninger over og i vandglas.
Introduktion til figur-analyse
Gruppe gennemgang af figurer med klimadata.
Demonstrationsforsøg med CO2’s effekt på temperatur i kolbe.
Forsøg rapport med Den termohaline cirkulation (grønlandspumpen).
https://www.youtube.com/watch?v=kzw4nhwPnxY
https://www.youtube.com/watch?v=jOVvXDI0KbY
https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ
https://www.ikff.dk/havstroemme-u/
https://videnskab.dk/naturvidenskab/danske-forskere-med-vild-udmelding-afgoerende-havstroemme-kollapser-omkring-2057/
https://www.geus.dk/natur-og-klima/tilpasning-til-klimaaendringer/havniveaustigninger
Gennemgang af hydrotermofigurer
https://klimaforandringer.science.ku.dk/
Gruppeproduceret tilbagekoblingsmekanismer
Screencast aflevering med opsamling på problemstillingen – Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt?
Indhold
Kernestof:
Albedoforsøg
Drivhuseffekten
Hvad er Albedoeffekten?Animation Drivhuseffekten
Præsentation med albedo og drivhuseffekt
Opsamling på sidste modul Albedo opsamling og drivhuseffekt
Evaluering
Carbonkredsløbet
is afsmeltning
Opsamling på isafsmeltnings øvelsen
Demonstrationsforsøg med CO2
Vi laver forsøg med grønlandspumpen
image.png
Grønlandspumpen
Lektie alle har klargjort besvarelser til begge forøg: Gennemgang af jeres besvarelser til demonstrationsforsøget med CO2 i flaskeGennemgang af forsøge med grønlandspumpenI går lidt mere tid til at arbejde med den fulde forståelse af Grønlandspumpen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvorfor er der god potentiale for vindenergi i Dan
FN’s verdensmål 7,8,9, 12
Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015: s. 156-169, 246-250, 278-293
DR-dokumentar: Jorden Kalder - Kan opfinderen løse klimakrisen?
https://www.youtube.com/watch?v=KHofIaMRn4A&ab_channel=energimuseet
https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=KZRFAkkt0Zg&ab_channel=MartinB
Tegne øvelse med - Det globale vindsystem
https://www.youtube.com/watch?v=XaMsIT-zMdo
https://www.esa.int/esatv/Videos/2018/08/Aeolus_of_weather_and_winds/Global_wind_Animation_-_ESA
Individuel rapport med placering af Danmarks næste vindmøllepark
Opslagsværker og teori:
http://fremtidensenergi.dk/180-2/
•
https://videnomvind.dk/svar-paa-rede-haand/hvor-er-det-bedst-at-opstille-en-vindmoelle/
•
https://videnomvind.dk/wiki/ruhed-og-vindgradient-wind-shear/
•
https://www.sologvindinfo.dk/spatialmap
•
https://map.krak.dk/m/0D2wM
• https://globalwindatlas.info/en/area/Denmark
•
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen/
•
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/foer_efter.pdf
•
https://ens.dk/energikilder/fakta-om-vindenergi-paa-hav?fbclid=IwY2xjawGyxTFleHRuA2FlbQIxMAABHdcKYhmfrtwqHLwpRCkUtk53SIqaoqDdpMzx8acthswuYg2qfgReg6z0RA_aem_VTbAihz5Squ0BxpyhhZSJg
•
https://videnomvind.dk/wiki/arlig-energiproduktion-fra-en-vindmolle/
• Windy
•
https://www.dmi.dk/malinger-seneste-24-timer
•
https://www.bolius.dk/danskernes-stroemforbrug-og-klimaaftryk-find-din-kommune-her-99720
• Windfinder - Wind & weather forecasts & reports worldwide
• Lærebog:
•
https://drive.google.com/file/d/1a3iJgOzHGbImeSriw-rDCcIpszS4hcVa/view
•
https://drive.google.com/file/d/1i-Je8duUAy8z4Y3XCZWpjULYmL3yEYlw/view
Geotermi øvelse – energi til opvarmning af skolen
https://www.youtube.com/watch?v=jnx6pBV-EiI
https://dybgeotermi.geus.dk/wp-content/uploads/3D_Visning_1min52.mp4
https://data.geus.dk/geoterm/get_3d.jsp?bbox=627784
,6150537,668080,6190832#scaling=1&camx=0&camy=51&camz=512&layers=dtm&bbox=627784,6150435.76,668080,6190933.24
S. 4 til 9 i dette tidsskrift af Geoviden
https://issuu.com/geoviden/docs/gv_2019_01_geotermi?fr=sNDYxNDI4NDEyNDk
Hvor findes der geotermianlæg i Danmark i dag:
http://data.geus.dk/geoterm/
Podcast:
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/f%C3%A5-varmen-med-en-utroligt-ut%C3%A6t-sten/id1584326552?i=1000565945692
Artikel og video:
https://www.fremtidensenergi.dk/geotermisk-energi/
https://www.tvmidtvest.dk/stillestaaende-vindmoeller/hvorfor-staar-vindmoellerne-stille-i-blaesevejr
https://app.electricitymaps.com/zone/GB/72h/hourly
Energityper og definition
Kulstofkredsløbet, anvendelse af energi, energisammensætning og udvikling, vindressourcer, fra vind til energiproduktion
Konsulentrapport: Eleverne placerer Danmarks næste vindmøllepark i en rapport.
Øvelse med geotermi
https://data.geus.dk/geoterm/get_3d.jsp?bbox=714677
,6161788,755890,6203001#scaling=1&camx=496&camy=23&camz=55&layers=dtm,FrederikshavnFm_TopDybde,HaldagerSandFm_TopDybde,GassumFm_TopDybde,BunterSstFm_TopDybde,iso60&bbox=711714.81379949,6163878.4818569,732321.31379949,6184588.0143569
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
1. Debat/rollespil om Danmarks vindmøller
Dansk erhverv
2. Moderaterne
3. Socialdemokraterne
4. DOF
5. DN
6. Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger
7. Vestas
8. Hr. og fru. Danmark
9. Bedømmelsespanelet
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på sidste modul. Gennemgår spørgsmålene og jeres skema med fordele og ulemper ved fornybar og ikke fornybar energityper.
Hvor kommer vinden fra?
Vi skal forsøge at forstå det globale vindsystem Se denne video inden modulet Globale vindsystem
Danmarks næste vindmøllepark
Godt nytår!
Vi fortsætter arbejdet med placeringen af jeres vindmøllepark Danmarks næste vindmøllepark
Reklame for Naturgeografi på B-niveauReklame for NG B
Sidste modul til at arbejde med jeres vindmøllepark projekt. Danmarks næste vindmøllepark
Der afholdes en prøve i det globale vindsystem uden hjælpemidler på 25 minutter. Det bliver med papir og blyant hvor I skal tegne for forklare processerne. Du kan forberede dig til prøve med følgende materiale:Lærebog side 246-250 Hvor kommer vinden
Øvelse til den halvdel der ikke har prøve Geotermisk-energi øvelse.docx
I får prøven igen og vi gennemgår spørgsmålene. Vi fortsætter med den Geotermin opgaven.
bredde-solh%C3%B8jde-opvarmning.jpg
Geotermisk-energi øvelse.docxhttps://energinet.dk/energisystem_fullscreen/
Verdensmålene
Kan vi gemme overskudsenergi fra vindmøller?Gennemgang af vindmølleprojektetHvorfor står vindmøllerne stille i blæsevejr? | TV MIDTVESTØvelse med Verdensmålene
image.png
Vindmølle debat rollespilI får ca. 20 minutter til at finde stærke argumenter der passer til jeres profil i gruppen. Her efter starter debatten om Danmarks vindmølle fremtid.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvilke udfordringer og løsninger medfører stigende
FN’s verdensmål 6 og 11
Grundvand i Danmark
https://video.ku.dk/video/59649664/grundvandet-i-danmark
AI øvelse – fakta om vandet
Fælles opsætning af problemstillinger
Hvad er et skybrud – Google earth opmåling af skolens tag og udregning af vandvolumen ved skybrud.
Kort analyse – bluespots -
https://kamp.klimatilpasning.dk/
Gruppe video med formidling om vandets kredsløb et selvvalgt sted nær skolen.
Gruppe video med formidling om vandbalanceligningen et selvvalgt sted nær skolen.
Dokumentarfilm:
Fremtidens klima del 1
https://www.youtube.com/watch?v=4NIyBTQXdro&ab_channel=DHIGroup
Fremtidens klima del 2
https://www.youtube.com/watch?v=pEm5444pkhc&ab_channel=DHIGroup
Gruppe forsøg med dugpunktstemperatur i klassen og andre steder på og nær skolen. Beregning af absolut og relativ luftfugtighed.
Videoer med nedbør i København 2. juli 2011
https://www.youtube.com/watch?v=oqwp3MxA4TE&ab_channel=HansPeterNielsen
https://www.youtube.com/watch?v=t7-CERo-_qM
https://www.youtube.com/watch?v=s9KEtjMLZ14&ab_channel=TaoAhler
Case-arbejde med nedbørshåndtering i Lindevangsparken på Frederiksberg
https://dreambroker.com/channel/ms3w5kmu/abbqb8lg
https://dreambroker.com/channel/ms3w5kmu/fw05jysw
Øvelse med profiloptegninger af Lindevangsparken
https://www.google.com/earth/about/versions/#earth-pro
Vandplus oplæg
https://www.youtube.com/watch?v=9hzHAoe6qY4
Animation af Lindevangsparken
https://www.frb-forsyning.dk/forside/kloak/klimatilpasning/lindevangsparkens-klimatilpasning
Feltarbejde og dataindsamling (opmålinger og fotografering) i Lindevangsparken
Grøften, Kilden, Scenen, Sløjfen. Opland, bluespots, LAR, forsinkelses bassiner og rumfangs beregninger.
Klimadata:
https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas?paramtype=prec&maptype=kom
Screencast aflevering med casen om Lindevangsparken.
Indhold
Kernestof:
Vindmølle debat rollespilI får ca. 20 minutter til at finde stærke argumenter der passer til jeres profil i gruppen. Her efter starter debatten om Danmarks vindmølle fremtid.
Vi fortsætte øvelsen med FN's verdensmål Vi starter nyt forløb om "vand"
Bæredygtighed:
Vi starter nyt og sidste forløb om "Vand"
Vi fortsætter første modul af "vand" forløbet1. modul - introduktion
https://kamp.klimatilpasning.dk/Titel
2. modul - Vandets kredsløb
Vi samler op på vandets kredsløb fra sidste modul.Vi ser en af gruppernes videoer fra sidste modul.Vi kommer til at arbejde med vandbalanceligningen i dette modul.
Grupper fra sidste modul:
I skal i dette modul se to korte dokumentarfilm og svare på spørgsmål. Nedbørs dokumentarfilmVi samler op på vandbalanceligningen
Alle har set de sidste 5 minutter af denne dokumentar som vi så sidste gang.Det fremtidige klima Del 2 DKSamt svaret på spørgsmålene til filmen:Nedbørs dokumentarfilmI dette modul skal I lave forsøg med dugpunkt. Øvelsesvejledning til dugpunkt
Gruppe 1
Lærebog dugpunkt.pdf
Opsamling på dugpunktskurven Hvorfor var der dug i morges?Hvorfor skal vi være mere bekymret for skybrud om sommeren?Intro til case Lindevangsparken
Lindevangsparkens klimatilpasning
Vi forbereder arbejde i Lindevangsparken og tager først på ekskursion i næste modul. I dette modul skal I blive klogere på LAR og LUR løsningerVi skal have jer inddelt i grupper
Lindevangsparken_caseLindevangsparkens klimatilpasningData i KlimaatlasRepresentative Concentration Pathway - Wikipedia, den frie encyklopædiArbejdsgrupper til Lindevangsparken
Ekskursion til Lindevangsparken Vi mødes her kl.10.20https://www.google.com/maps/dir/'''/55.6796928,12.5115766/@55.6803484,12.5110743,381m/data=!3m1!1e3!4m5!4m4!1m0!1m1!4e1!3e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQyOC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3DArbejdsgrupper til Lin
Næst sidste modul.Arbejde med screencast aflevering Næste gang giver jeg is ;O)Vi gennemgår studieplanen og snakker om hvordan eksamen forløber.
Sidste modulInfo om eksamenOpsamling på alle NG forløb - hvad har vi været igennem det sidste års tid. Google site med overblik over vores 4 forløb:Naturgeografi c-niveauUndervisningsbeskrivelses 2a 2025.docx
Saadan-gaar-du-til-eksamen-i-naturgeografi-C.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940476", "T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940476", "H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940476" }