X - Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Bi/Bi-1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Hold
2024 Bi/Bi-1 (
3aceu Bi-1
,
3aceu Bi-1-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler, mikrobiologi og immunforsvaret
Titel 2
Energi til arbejdet
Titel 3
Nervesystemet og rusmidler
Titel 4
DNA og proteiner
Titel 5
Hormoner
Titel 6
Økologi - Skovene i Danmark
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler, mikrobiologi og immunforsvaret
Kernestof:
Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser, vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens, virus opbygning og formering.
Læselektier:
(kap 1)
Videoer:
Forsøg:
Mikroskopering af celler
Bakterier og antibiotikaresistens
Indhold
Kernestof:
Kære biologier,
Biologi i fokus; sider: 7-17
Bodil Blem Bidstrup m. fl., Biologi i fokus, 1. udgave (Nucleus 2011)
biologi i fokus scan side 7 -19.pdf
Fælles slide om organeller
Holdets classroom mappe
se som lektie: Mitose forklaring - detaljeret
opgave som laves i modulet og lægges op i elevfeedback: Celledelinger opgave.docx
læs som lektie øvelsesvejledningen til dagens forsøg med bakterier og antibiotikaresistens
se hjemmefra: Film - Gymnasie - Laboratorieteknikker se også: Film - Gymnasie - Laboratorieteknikker
Kig lidt i dette kompendium, det er ikke lektie at læse det, da det er gennemgået på bio c. De vigtigste pointer taler vi om i modulet: Mikrobiologi Biologi i udvikling B niveau Nucleus Forlag ApS.pdf
MRSA - Hvor farligt er det?
læs som lektie denne artikel om: 10 misforståelser om antibiotika-resistens
se som lektie: Menneskekroppen - Immunforsvaret | Biotech Academy
her ligger teksten om immunforsvaret på classroom
Lille film vi ser i modulet: Immunforsvaret:
I skal som lektie læse siderne 105 - 107 i Fysiologibogen - siderne ligger som pdf i classroom.
Afsnit
Læs som lektie siderne 107 - 111 i Fysiologi bogen, siderne ligger som pdf på classroom.
Øvelse- Mikroskopi af hvide blodlegemer.docx
I modulet skal I lave en tegneserie på whitebord over figur 111 i Fysiologibogen, i modulet skal I lægge jeres tegneserie op i elevfeedback
Læs som lektie siderne 112-118 i pdf´en som ligger på classroom
Opgavebeskrivelse til fremlæggelser om infektionssygdomme ligger her, i opgavebeskrivelsen er der oprettet de dokumenter I skal besvare opgaven i.
Hør hjemmefra: Virus - hvad er det?
model af en viruslivscyklus
Hør mindst 20 minutter af denne podcast: Hjernekassen på P1 | Covid i hele verden | DR LYD
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Energi til arbejdet
Formålet med forløbet er at få viden om:
- Hvordan kulhydrater, fedt og protein er bygget op og hvad det bruges til i kroppen
- Enzymers funktion og faktorer (pH og temperatur) der påvirker enzymaktiviteten
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Hvordan makromolekyler nedbrydes i fordøjelsessystemet
- Blodkredsløbet, lungernes og hjertets opbygning og funktion, blodets bestanddele og blodtrykket
- Hormonel regulering af blodsukkeret, glykæmisk indeks, diabetes 1 og 2
- Respiration og gæring
- Effekten af træning
Forsøg:
- Nedbrydning af fedt, stivelse og protein, denaturering af protein, emulgering af fedt
- Måling af puls, lungeventilation, blodtryk
- Dissektion af hjerte, lunger og luftrør fra lam
- Måling af blodsukker
Kernestof:
- Eukaryote celletyper og membranprocesser
- Opbygning og biologisk funktion af makromolekyler (carbohydrater, lipider og protein)
- Enzymers funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- Respiration og gæring
- Oversigt over kroppens organsystemer (fordøjelsen), åndedrætssystemet og blodkredsløb.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioetik
Indhold
Kernestof:
Proteiner s. 78-79.pdf
1.b Maden - arbejdsark til fremlæggelser.docx
Biologi i fokus; sider: 24-35
Bodil Blem Bidstrup m. fl., Biologi i fokus, 1. udgave (Nucleus 2011)
Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt
Resultater fra forsøg
3.a Efterbehandling.docx
Enzymes
Blodets kredsløb
4.a Blodkredsløbet.docx
4.b Lungerne.docx
Biologi i udvikling c-niveau side 108-120.pdf
4.c Hjertet .docx
Dissektion af hjerte og lungesæt fra et får 🐑.
Blodtryk
Tæl din puls i 1 minut inden du står op af sengen.
4.d Blod og blodtryk.docx
Insulin og blodsukker
Glukagon forklaret.
Opsamling.pptx
5.a Figurtræning - blodsukker, insulin og glukagon.docx
5.a Blodsukkermåling.docx
Undersøg, hvor meget sukker der spises pr. person i DK i gennemsnit om dagen. Husk at notere din kilde.
6.b Diabetesspil.docx
6.a Diabetestavler.docx
Type 1 diabetes forklaret.
Type 2 diabetes forklaret
Ubehandlet diabetes. Åreforkalkning og osmotisk celleskade.
7.a Opsamling.pptx
7.b Video om respiration og gæring .docx
Sandheden om motion (CFU)
Træning.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nervesystemet og rusmidler
Kernestof:
Fysiologi: nervesystemets funktion, nervesystemets opbygning, aktionspotentialet, transmitterstoffer og rusmidlers indvirkning på hjernen.
Læselektier:
kap 3 og fysiologibogen
Videoer:
Forsøg:
Nerve nål forsøg
koffein til dafnier
blodtryk og indtagelse af koffein
Indhold
Kernestof:
Opgaver til nervesystemet - CNS og PNS.docx
Powerpoint som gennemgås i modulet: Nerver - hjernen - CNS og PNS.pptx
Biologi i fokus; sider: 43-48, 51-54
Bodil Blem Bidstrup m. fl., Biologi i fokus, 1. udgave (Nucleus 2011)
Se også denne korte video på under 3 min: Peter Lund Madsen fortæller om hjernen og hjernens funktioner
Ethanols indflydelse på cellemembraner - fællesjournal
Hvad er metanol og hvordan kan det ende i drinks og med dødsfald?
Vi ser i modulet. Aktionspotentialet gennem axon
Simulation nervesignal
Myeliniserede og ikke-myeliniserede nerver.docx
Nerveledningshastighedsforsøg.docx
Transmitterstoffer - til te hos.docx
Puls og Blodtryksmålinger øvelse.docx
Alkohol, nikotin og koffein_øvelsesvejledning.docx
Rusmidlernes biologi af Henrik Ringdom
Hver gruppe skal lave et miniprojekt om et af følgende rusmidler: Alkohol, Opioider, Cannabis, Kokain, Andre centralstimulantia, Hallucinogener, Tobak, Flygtige opløsningsmidler eller Blandingsmisbrug.
Som afslutning på forløbet om Nervesystemet, skal I i grupper lave en planche om et rusmiddel.
Her er en skabelon af hvordan en poster/planche kan bygges op: Præsentation1.pptx
Det Medicinerede Menneske – Københavns Universitet
Rusmidler | Videnskab.dk
Caffeine and Adenosine Receptors
Opioid Drugs, Part 1: Mechanism of Action
Case 1: Alkohols påvirkning af hjernen og sanserne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DNA og proteiner
Kernestof:
DNAs opbygning, proteinsyntesen, det centrale dogme.
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Læselektier:
kap 5
Videoer:
Forsøg:
DNA i jordbær
blodtype
enzymer i fordøjelseskanalen
Indhold
Kernestof:
Biologi i fokus; sider: 69-79, 81-93, 95-103, 121-130
Bodil Blem Bidstrup m. fl., Biologi i fokus, 1. udgave (Nucleus 2011)
Husk bog
Opgave som I skal lave i modulet: Tegneserie over DNA.docx
Vi ser sammen i modulet: Genetik og molekylærbiologi - DNA Replikation | Biotech Academy
Læs som lektie denne øvelsesvejledning: document DNA oprensning.pdf
Biologi i udvikling
Marianne Frøsig m. fl., Biologi i fokus, 1. udgave (Nucleus 2018)
Opgave I skal lave i modulet, opgaven kan laves på papir eller elektronisk, hvis den laves elektronisk skal den afleveres i elevfeedback ved modulets afslutning. OPGAVE Begreber Proteiner.docx
Aminosyre oversigt.pdf
Se evt relevantevideoer på denne hjemmeside, som hedder "frividen"
Lille tankevækkende video vi ser i modulet: Meet The Plastic-Eating Worms | Planet Fix | BBC Earth Science
Biologi til tiden; sider: 154-161
Se som lektie denne video om: gensplejsning af bakterier
PCR - Polymerase Chain Reaction (IQOG-CSIC)
Undersøgelse for Seglcelleanæmi.docx
læs som lektie denne artikel om: Tre mutationer, der ændrede mennesket
Læs som lektie denne artikel om: Tre mutationer, der ændrede mennesket
Opgave DNA og genteknologi (Cystisk fibrose).docx
Husk bog vi læser i modulet
Stamtavle-med-vingummibamser-Naturfagskonsulenten-1.pdf
Se evt som hjælp til lektien: Nedarvning øjenfarve. Autosomal eksempel
Se evt denne video som hjælp til lektien: Kønsbundet nedarvning. Farveblindhed eksempel
Vi ser i modulet: Incomplete Dominance, Codominance, Polygenic Traits, and Epistasis!
image-20250204081831-1.png
Som lektie skal I se på disse tre : Opgaver genetik nedarvning.docx
Se som lektie: Stamtræanalyse
opgaver som laves i modulet:Genetik to-genudpaltning.docx
Dagens power point ligger på classroom
Læses i modulet:CRISPR: Værktøj mod sygdom - Blad nr. 5-2022, Aktuel Naturvidenskab
CRISPR-Cas9 ("Mr. Sandman" Parody) | A Capella Science
Se som lektie: Genetic Engineering Will Change Everything Forever – CRISPR
Ingen lektier
Link til Retssag - CRISPR i Classroom
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hormoner
Formålet med forløbet er at få viden om:
- Kroppens endokrine kirtler
- Parakrin og endokrin signalering
- Hormontyper og effekt på målceller
- Hormonregulering (positiv og negativ feedback)
- Eksempler på hormoner og deres virkning i kroppen
- Sædcelleproduktion
- Menstruationscyklus
- Mutationer: kromosomtalsmutationer og genmutationer
- Fosterdiagnostik: nakkefoldscanning, dobbelttest, fostervandsprøve, moderkagebiopsi, DNA-diagnostik og ægsortering
- Etiske dilemmaer ifm. fosterdiagnostik
- Hormonforstyrrende stoffer og deres effekt på krop og miljø
Forsøg:
- Ægløsningstest
- Mikroskopi af æggestok og sædleder
Kernestof:
- Eukaryote celletyper, mutation, meiose, genteknologi, ovesigt over kroppens organsystemer (hormonsystemet), hormonel regulering og forplantning
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin, bioetik
Indhold
Kernestof:
CFU
Biologi i fokus; sider: 57-67, 95-101, 129-130
Bodil Blem Bidstrup m. fl., Biologi i fokus, 1. udgave (Nucleus 2011)
1.a Hormoner.pptx
2.a Produktion af sædceller.pdf
2.b Produktion af sædceller - arbejdsspørgsmål.docx
2.d Mikroskopi af testikel.docx
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
3.a Ægløsningstest - øvelse.docx
3.b Brugsanvisning til ægløsningstest.pdf
Genopfrisk hvad antistoffer og antigener er
Menstruationscyklus
5.a Menstruationscyklus - en to mange.docx
5.b Centrale dele i menstruationscyklus .docx
5.c Menstruationscyklus - kombiner model og udsagn .docx
5.d Mikroskopi af æggestok .docx
P-piller på hjernen
6.a Meiose og fosterdiagnostik.pptx
Artikel 1:_Forbløffende_ mængder hormonforstyrrende stoffer fundet i danske mænds urin.pdf
Artikel 2: Færre forbudte ftalater i vores urin - men flere nye _bekymrende_ erstatninger.pdf
Artikel 3: Hvor sikre er kosmetiske produkter på det europæiske marked_.pdf
Artikel 4: Nye plaststoffer uden hormonforstyrrende stoffer kan stadig skade sundheden.pdf
Artikel 5: Piger med meget PFAS i blodet fik tidligere menstruation.pdf
7.a Kønshormoner, kønsdifferentiering og hormonforstyrrende stoffer.pdf
Aktuel naturvidenskab - mellemkødet sladrer om skadelige kemikalier.pdf
Pjece om hormonforstyrrende stoffer
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ægløsningstest
05-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Økologi - Skovene i Danmark
Formålet med forløbet er at få viden om:
- Økosystemers opbygning med fokus på skoven
- Økologiske grundbegreber
- Planters opbygning
- Fotosyntesens delprocesser og respiration
- Næringsstoffer
- Energistrømme
- Stofkredsløb: Nitrogen og fosfor
- Biodiversitet i danske skove
-selektion, evolution, variation
Forsøg:
- Undersøgelse af skov (ekskursion)
- Måling af ilt- og carbondioxidudvikling i spinatblade
Kernestof:
Fotosyntese, samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
Supplerende stof:
Biologisk produktion, bæredygtighed, miljøbeskyttelse og bioetik
Indhold
Kernestof:
1.a Organiske og uorganiske stoffer.docx
1.b Økosystemer - quizkort.docx
1.c Skovenes kendetegn - Dyrket og urørt skov.pdf
Biologi i fokus; sider: 131-140, 144-157
Bodil Blem Bidstrup m. fl., Biologi i fokus, 1. udgave (Nucleus 2011)
Økologi-planters opbygning.pptx
Elev kompendium over nogle af skovens planter
3.a Felttur i Charlottenlund skov.docx
3.b Afkrydsningsskemaer - Dyrket og urørt skov.pdf
3.c Skovplanter.pdf
Resultater fra undersøgelse af Charlottenlund skov
4.a Måling af primærproduktion - øvelsesvejledning.docx
4.c Primærproduktion.pptx
Læs som lektie: Biodiversitet-i-danske-skove-PDF.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940522", "T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940522", "H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940522" }