Holdet 2024 Bi/Bi-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024 Bi/Bi-1 (3aceu Bi-1, 3aceu Bi-1-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler, mikrobiologi og immunforsvaret
Titel 2 Energi til arbejdet
Titel 3 Nervesystemet og rusmidler
Titel 4 DNA og proteiner
Titel 5 Hormoner
Titel 6 Økologi - Skovene i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler, mikrobiologi og immunforsvaret

Kernestof:
Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser, vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens, virus opbygning og formering.

Læselektier: (kap 1)

Videoer:

Forsøg:
Mikroskopering af celler
Bakterier og antibiotikaresistens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Energi til arbejdet

Formålet med forløbet er at få viden om:
- Hvordan kulhydrater, fedt og protein er bygget op og hvad det bruges til i kroppen
- Enzymers funktion og faktorer (pH og temperatur) der påvirker enzymaktiviteten
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Hvordan makromolekyler nedbrydes i fordøjelsessystemet
- Blodkredsløbet, lungernes og hjertets opbygning og funktion, blodets bestanddele og blodtrykket
- Hormonel regulering af blodsukkeret, glykæmisk indeks, diabetes 1 og 2
- Respiration og gæring
- Effekten af træning

Forsøg:
- Nedbrydning af fedt, stivelse og protein, denaturering af protein, emulgering af fedt
- Måling af puls, lungeventilation, blodtryk
- Dissektion af hjerte, lunger og luftrør fra lam
- Måling af blodsukker


Kernestof:
- Eukaryote celletyper og membranprocesser
- Opbygning og biologisk funktion af makromolekyler (carbohydrater, lipider og protein)
- Enzymers funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- Respiration og gæring
- Oversigt over kroppens organsystemer (fordøjelsen), åndedrætssystemet og blodkredsløb.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioetik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nervesystemet og rusmidler

Kernestof:
Fysiologi: nervesystemets funktion, nervesystemets opbygning, aktionspotentialet, transmitterstoffer og rusmidlers indvirkning på hjernen.

Læselektier: kap 3 og fysiologibogen

Videoer:

Forsøg:
Nerve nål forsøg
koffein til dafnier
blodtryk og indtagelse af koffein

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DNA og proteiner

Kernestof:
DNAs opbygning, proteinsyntesen, det centrale dogme.
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Læselektier: kap 5

Videoer:


Forsøg:
DNA i jordbær
blodtype
enzymer i fordøjelseskanalen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hormoner

Formålet med forløbet er at få viden om:
- Kroppens endokrine kirtler
- Parakrin og endokrin signalering
- Hormontyper og effekt på målceller
- Hormonregulering (positiv og negativ feedback)
- Eksempler på hormoner og deres virkning i kroppen
- Sædcelleproduktion
- Menstruationscyklus
- Mutationer: kromosomtalsmutationer og genmutationer
- Fosterdiagnostik: nakkefoldscanning, dobbelttest, fostervandsprøve, moderkagebiopsi, DNA-diagnostik og ægsortering
- Etiske dilemmaer ifm. fosterdiagnostik
- Hormonforstyrrende stoffer og deres effekt på krop og miljø

Forsøg:
- Ægløsningstest
- Mikroskopi af æggestok og sædleder

Kernestof:
- Eukaryote celletyper, mutation, meiose, genteknologi, ovesigt over kroppens organsystemer (hormonsystemet), hormonel regulering og forplantning

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin, bioetik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ægløsningstest 05-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi - Skovene i Danmark

Formålet med forløbet er at få viden om:
- Økosystemers opbygning med fokus på skoven
- Økologiske grundbegreber
- Planters opbygning
- Fotosyntesens delprocesser og respiration
- Næringsstoffer
- Energistrømme
- Stofkredsløb: Nitrogen og fosfor
- Biodiversitet i danske skove
-selektion, evolution, variation

Forsøg:
- Undersøgelse af skov (ekskursion)
- Måling af ilt- og carbondioxidudvikling i spinatblade

Kernestof:
Fotosyntese, samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.

Supplerende stof:
Biologisk produktion, bæredygtighed, miljøbeskyttelse og bioetik



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer