Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Ps/3abe Ps (3abe Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vidne og retspsykologi
Det første forløb vidner og retspsykologi tager udgangspunkt i den kognitive psykologi hvor der ligger et fokus på hukommelsen. Vi opsummere også på teori fra psykologi C om perception og stereotyper samt påvirkningen heraf. Vi har fokus på at arbejde med at skabe et trygt læringsrum hvor alle elever føler sig trygge i at skulle sige noget.
Faglige mål:
• ”demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
• ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst”
Kerneområder:
Kognitiv psykologi
Kernestof:
Sociale påvirkninger af hukommelsen
Kan man se hvis nogen lyver?
kan vi stole på det vi husker?
Hukommelsen
Perception
Faglige problemstillinger:
Hvordan virker vores hukommelse, opmærksomhed og perception?
Hvad influerer på den måde, som vi fortolker og forstår verdenen på.
Er det muligt at skabe falske erindringer, og hvordan forhindrer vi fx i sådanne sager, at vi som professionelle er medvirkende til at påvirke fx vidner?
Kan vi overhovedet stole på vidneudsagn og dermed anvende dem i retssystemet? Og hvordan får vi de mest troværdige vidneudsagn?
Er der forskel på typen af erindringer?
Er genfundne erindringer fx af en mere tvivlsom karakter end andre erindringer?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Ondskab
I det andet forløb om Ondskab arbejder vi med teori inden for områderne socialpsykologi, udviklingspsykologi og personlighedspsykologi. Herudfra diskutere vi om i hvilken grad ondskab er påvirket af arv og miljø. Eleverne skal i dette forløb møde eksperimenter og undersøgelse hvor den psykologiske metode er i fokus.
Faglige mål:
• ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
• ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
• ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst”
Kerneområder:
Socialpsykologi
Udviklingspsykologi
Personlighed og identitet
Kernestof:
Aggressionens natur og opvækstens betydning
Fravær af Empati
Lydighedens dilemma
Moralsk frakobling
Det onde som frihed
Hvad er identitet?
Mobning
Risiko og resiliens
Faglige problemstillinger:
Fænomenet "ondskab", som knyttes til psykologiske teorier og undersøgelser, som kan belyse problemstillingen omkring, hvad det er, som får mennesker til, at begå ondskabsfulde handlinger.
Ligger ondskaben i mennesket selv eller kan en given situation/omgivelser fremme ondskab?
Er der nogle strukturer/kulturer/omgivelser, der fremme ondskab mere end andre? Hvorfor opstår ondskabsfulde handlinger?
Er mennesket ond i sig selv, eller kan vi påvirkes til ondskab?
Hvilke forhold/faktorer spiller ind, når et menneske begår ondskabsfulde handlinger og kan destruktive og ondskabsfulde personer hjælpes og gøres til gode?
Hvor meget fri vilje har vi?
Hvor ansvarlige er vi for vores opførsel?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Det udsatte menneske
Forløbet det udsatte menneske vil fokusere på de psykologiske retninger senmoderne psykologi og eksistenspsykologi. Vi arbejder specifikt med udsatte unge og deres udfordringer. Afhængighed udgør her en større del af de caseanalyser som vi arbejder med.
Faglige mål:
• ”demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
• ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
• ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
• ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
Kernestofområder:
Eksistenspsykologi
Personlighed og identitet
Kognition og læring
Kernestof:
Eksistenspsykologi
Hindringer for det gode liv
Giddens og senmodernitet
Kulturelle forskelle og konflikter
Indlært hjælpeløshed
Identitetsskabelse og sociale medier
Flertalsmisforståelser
Ensomhed
Afhængighed
Faglige problemstillinger:
Hvad er identitet?
Hvilken rolle spiller sociale medier i identitetsprocesser?
Hvordan påvirkes unge af de tre livsudfordringer, der ofte dukker op i ungdomsperioden: stress, afhængighed og ensomhed?
Hvilken betydning har det at mangle mening i tilværelsen?
Hvad vil det sige at være et udsat individ?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Kærlighed og parforhold
I dette forløb introduceres den evolutionære psykologi. Vi arbejder med hvordan kærlighed og forelskelse påvirkes af biologien og opvæksten. Derudover analyseres der på parforholdet, og hvad der gør at par går fra hinanden. Eleverne arbejder undersøgende og skal i dette forløb selv udvikle problemstillinger.
Faglige mål:
• ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
• ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
• ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
Kernestofområder:
Personlighed og identitet
Udviklingspsykologi
Kernestof:
Evolutionær psykologi
Neuropsykologi
Den Evolutionære baggrund for kærlighed
Romantisk kærlighed
Sternbergs trekomponentsmodel
Kærlighed og tilknytning
Individualistisk og kollektivistisk kultur
Faglige problemstillinger:
Hvordan påvirker tilknytningen mellem barn og forældre relationer senere i livet?
Hvordan danner passion, intimitet og forpligtelse udgangspunkt for forskellige typer af kærlighedsforhold?
Hvilken betydning har personlige og kulturelle fortællinger om kærlighed for forholdet?
Hvordan har romantisk kærlighed været en evolutionær fordel?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Livet som gymnasieelev
Med et besøg i alle fagets kernestofområder undersøges elevernes egen livsverden gennem en induktiv tilgang, der inddrager elevernes egne perspektiver, men med en konsekvent inddragelse af empiri og fokus på psykologisk metode.
Faglige mål:
• ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
• ”demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
• ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag”
Kernestofområder:
Personlighed og identitet
Kognition og læring
Socialpsykologi
Kernestof:
Præstationers betydning for identitetsdannelse og selvforståelse
Stress og hjernen
Spændingsregulering
Akut og kronisk stress
Motivationsprocesser
Sociale arenaer, roller og identitet
Faglige problemstillinger:
Hvad er ungdom i det senmoderne samfund?
Hvorfor oplever nogle elever stress i gymnasietiden?
Hvordan kan unge cope med de udfordringer de møder i gymnasiet?
Hvad er god læring?
Hvordan motiveres gymnasieelever?
Hvordan påvirkes unge af digital adfærd?
Hvilke fare lurer i den digitale verden?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Psykologisk feltarbejde
I dette lidt kortere forløb skal eleverne i små grupper designe og udføre deres eget psykologiske feltarbejde. De skal arbejde med alt fra designets udformning, metode, metodekritik, etik, databehandling og rapportskrivning. Forløbet afsluttes med en skriftlig rapport og kort fremlæggelse af deres fund og videre perspektivering
Faglige mål:
• ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag”
• ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
• ”demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
Kernestofområder:
Selvvalgt (elevstyret)
Kernestof:
Sådan designer og udfører man psykologisk feltarbejde
Rapportskrivning
Faglige problemstillinger:
Hvad forskellen er på et begreb, en model, en teori og en metode?
Hvilke videnskabelige metoder man bruger i psykologisk forskning, hvordan de adskiller sig fra hinanden, og hvilke styrker og svagheder de hver især har?
Hvordan man kan foretage en kritisk vurdering af en psykologisk undersøgelse?
Hvordan man vælger videnskabelig metode i forhold til, hvad man gerne vil undersøge?
Hvordan man kan finde deltagere til undersøgelsen?
Hvilke ting man skal huske at have styr på, inden man udfører sin undersøgelse, og mens man udfører den?
Hvordan man laver en simpel databehandling af den empiri, man har indsamlet?
Hvordan man kan opstille en rapport over ens feltarbejde?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Det gode liv
I det sidste tema arbejder vi med perspektiver på det gode liv herunder begrebet lykke. Ydermere skal eleverne arbejde med adærdsdesign og prøve at nudge deres kammerater til en ønsket adfærd. Slutteligt vil eleverne få et indblik i den kliniske psykologi særligt med fokus på lidelsen angst som også vil blive testet i et eksperiment på en ekskursion til Zoo.
Faglige mål:
• ”demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
• ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst”
• ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
• ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
• ”demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
• ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
• ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
Kernestofområder:
Personlighed og identitet
Udviklingspsykologi
Kognition og læring
Kernestof:
Positiv psykologi
Anerkendelsesteorien
Eksistenspsykologi
Hindringer for det gode liv
Kahnemans dobbeltprocesteori
Gal eller normal
At stille en diagnose
Angst
Behandling af angst
Faglige problemstillinger:
Hvad skaber det gode liv?
Hvordan kan man øge et individs livstilfredshed og lykke, og hvordan kan man skabe mere meningsfuldhed i livet?
Hvilke hindringer kan der ligge i vejen for, at et individ får et godt liv?
Hvordan kan man gennem adfærdsdesign og nudging skabe bedre liv for andre?
Hvad er psykisk sygdom?
Hvordan og hvorfor vi stiller diagnoser?
Hvad er angst dens mulige årsager, forløb og behandling?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940532",
"T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940532",
"H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940532"
}