Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/e (1e bi, 1e bi-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysiologi
Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning, nervesystemet og hormonel
regulering.
Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA.
Sundhed, sygdom og medicin.
Øvelser:
Puls og blodtryk.
Motorisk hukommelse.
Ballance og retning.
Test med promillebriller.
Test din hjerne og reaktionstid.
Afstand mellem nerveceller.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poster: Stoffer og synapsen.
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Genetik og Evolution
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation.
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer.
Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA.
Sundhed, sygdom og medicin.
Bioteknologi.
Øvelser:
Fostervandsprøve.
Kiks evolution.
Blodtypebestemmelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal vedr. Blodtypebestemmelse.
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Celle og mikrobiologi
Overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser.
Vækst og vækstfaktorer.
Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA.
Sundhed, sygdom og medicin.
Øvelser:
Alkohols virkning på cellemembranen (Rødbedeforsøg).
Osmose med mælkebøttestængel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Økologi
Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring.
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse.
Øvelser:
Makroindeks.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940625",
"T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940625",
"H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940625"
}