Holdet 2024 bk/bk-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk/bk-1 (1ez bk, 1ez bk-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Drøm og virkelighed
Titel 2 Forløb#2 Skønhed og grimhed
Titel 3 Forløb#3 Grøn arkitektur
Titel 4 Forløb#4 Eksamensprojekt "Mit sted - min stemme"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Drøm og virkelighed

Forløbet arbejder med teori og analyse af værker fra dadaismen og surrealismen omkring 1900-1940 til samtidskunstens brug af surrealismen i udstillingen af Ærtebjerg og Qvarti.

TEORI
Wolter, Jonas: "Kunst i teori og praksis", Tidernes forlag, s. 131-159 (28 ns.)

ANALYSE MED FOKUS PÅ FAGLIGE BEGREBER:
Symbolismens kendetegn og kunstnere:
Drømme, fantasier, mareridt og det u-virkelige/groteske
L.A. Ring
Fusili
Francisco Goya

Dadaismens kendetegn og kunstnere:
Nihilisme og tilfældigheder (art pour les art)
Anarkisme og "art attack" som oprør mod etableret kunst til konceptbaseret antikunst
Marcel Duchamp: "Fontaine", 1917 (R. Mutt), "L.H.O.O.Q", 1919
Hannah Höch: "Skær med ragekniv", 1919, collage

Surrealismens kendetegn og kunstnere:
Den internationale og danske bevægelse, Andre Bretons manifest og Sigmund Freuds "Drømmetydning".
Joan Miro: "Jægeren", 1923-24, maleri
Vilhelm Freddie
Vilhelm Bjerke Petersen
Salvador Dali: "Drøm forårsaget...", 1944 og "Erindringens betandighed", 1931, olie på lærred
Rene Magritte: "Ceci n´est pas une pipe", 1929, olie på lærred, "Clairvoyance" (selvportræt), 1936, olie på lærred.
Dora Maar: uden titel (Muslingehånd), 1934
Frida Kahlo "De to Fridaer", 1939, olie på lærred
Meret Oppenheim "Pelsbeklædt kop", 1936, skulptur/objekt

Surrealismen i samtidskunsten:
Ses ved udstillingen "En sky er en dreng er en pige er en kat" med værker af Katrine Ærtebjerg og Qvarti. Vi arbejder herefter med afsluttende projekt, som præsenteres i små grupper.  

PRAKSIS/PRAKTISKE ØVELSER:
1) Art attack på digitalt medie
2) Collage i papir
3) Surrealistisk selvportræt med foto + AI - genereret foto
4) Surrealistisk tegning
5) Afsluttende projekt: Enten maleri, digital tegning eller skulptur inspireret af Katrine Ærtebjergs værker og et gennemgået værk.

Link til drevmappen: https://drive.google.com/drive/folders/1lVeLc7v8v8tx4h_b19qBBEo_oJbVDt8d?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Skønhed og grimhed

Vi arbejder tematisk med skønhedens og grimhedens æstetik dvs. idealer for kunsten gennem akademierne fra antikken til i nyklassicismen til moderne kunst brud med det skønne, nye kunstformer og metoder, abstraktion, tilfældighed, nye hensigter og konceptuel kunstformer (happenings, installation og relationel æstetik).

Fagbegreber i fokus:
"Det gode, det sande og det skønne", balance - ubalance, kontrapoststilling, det gyldne snit, perspektivet (fokuspunkt, horisontlinje og dybdeskabende linjer), symmetri-asymmetri, realisme - abstraktion, harmoni - uro, det sublime (naturen), det opbrudte/forrevne, bizare, groteske og grimme, opløsning af værk og proportioner, meningsløshed og ødelæggelse.

TEORI/ANALYSE:
Wolter, Jonas: Kunst i teori og praksis, kapitel 3 "Det skønne og grimhedens æstetik" s. 72-99 (27 ns)

Værker (maleri, skulptur, installation, fotos af happenings, intallastioner mm):
Alexandro fra Antioka: "Venus fra Milo", ca. 100 f.kr. 203 cm høj, marmor, placeret på Louvre Museum i  Paris.

Beuys, Joseph: "Hvordan man forklarer malerier for en død hare", 1965, foto af happening gennemført på Galerie Schmela, Düsseldorf.

Bosch, Hieronymous: Den hellige Skt Antonius´ fristelser, ca. 1500, olie på træpanel, National Museum of Ancient Art, Lissabon.

Bronzino, Agnolo: Venus, Amor og tiden, 1540-1545, Olie på pale, National Gallery, London.

David, Jacques-Louis: Horatiernes ed, 1784-85, Olie på lærred, Louvre, Paris.

de Kooning, Willem: Kvinde med cykel, 1952-53, Olie på lærred, Whitney Museum og American art, New York.

Dolk: Low Key, fotos af skulptur/installation af sort Lamborghini med ridser af publikum, Aros, 2016

Eckersberg, C.E: Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk, 1815, olie på lærred.

"EAT ME": installationsfotos på Trapholt, 2018 (værker med mad/kød).

Friedrich, Caspar David: Morgen i Riesenbirge, 1811, Olie på lærred, 108x170 cm, Schloss Charlottenburg, Berlin.

Næblerød, Frederik: Installationsfotos malerier på væggen på Vejle kunstmuseum, 2022.

Polyklet: Spydbæreren, ca. 120-50 f.kr. efter original 450-449 f.kr. Marmor, 212 cm høj, National Archelogical Museum, Napoli.

Perugino, Pietro: Jesus overdrager nøglerne til Skt. Peter, 1481-82, fresko, Vatikanpaladset, Rom.

Pollaiolo, Antonio og Piero del: Skt. Sebastians martyrum, ca. 1475, olie på træpanel, National Gallery, London.
Justesen, Kirste: Monument for Grevinde Danner, 2024, 4 m. høj, bronze med jernoxid,  offentlig skulptur, placeret ved Gyldenløvesgade over for “Dannerhuset”.

Kvium, Michael: Malerier i udvalg

Lemmerz, Christian: "Lazarus", skulptur, bronze, 3,5 m. Bispebjerg Hospital, "Afasi", SMK, 1986, Udstillingsview fra "Scene", 1994, på Esbjerg Kunstmuseum , hvor manipulerede og rådnende svinekroppe og blod udgjorde materialerne.

Thorvaldsen, Bertel: Venus med æble, 1809, Marmor, 160,8 cm, Statens Museum for kunst.
  
Video om Christian Lemmerz af Ny Carlsberg Fonden: https://www.ny-carlsbergfondet.dk/da/film/18390  (28 min, 28 ns).

PRAKTISKE øvelser/projekt:
1. Perspektivtegning med fokuspunkt(er) og dybdelinjer ud fra foto
2. Skulptur i valgfrit materiale ud fra grimhedens æstetik og kendetegn
3. Refleksioner og præsentation af skulptur i mundtligt oplæg: værkets titel/skala/materiale, overvejelser ift. grimhedens æstetik, inspirationsværker, placering i virkelige omgivelser og hensigt med værket.  

Forløbets drevmappe på google: https://drive.google.com/drive/folders/1z1hCKeG8w5YAodieMYUXfs2R_bfgeTtj?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Grøn arkitektur

Vi arbejder teoretisk, analytisk og praktisk med bygninger/arkitektur med bæredygtige løsninger som energibesparelse, materialer, boligstørrelse og beliggenhed samt samspil med omgivelser i balance mellem natur og arkitektur.

Fagbegreber i fokus:
Modernismen (ca. 1900- i dag), Mies van der Rohe "Form følger funktion", Christian Norberg-Schultz: "Genius loci"/stedets ånd, lys, luft og orden, beton, glas og stål, bæredygtige materialer: træ, genbrugstræ, teglsten og skifer, boligens symbolik.  

TEORI/ANALYSE:
Wolter, Jonas; "Kunst i teori og praksis", kapitel 8 "Grøn arkitektur" s. 214-216 + 217 + 221-234 (19 ns).

Arkitekturværker:
Bercy Chen Architects: Edgeland House, Austin, Texas, 2012
Boeri, Stefano: Gianandra Barreca og Giovani La Varra: Bosco Vertikale, Milano, 2009-14
Eliasson, Olafur: Fjordenhus, Vejle, 2018
Larsen, Henning: Bølgen, Vejle, 2006-2017
Wright, Frank Lloyd: Falling Water, 1935-39
Utzon, Jørn: Operahuset, Sydney, 1956-73.

Video: "Danmarks (måske) mindste hus. På rundtur i et Tiny House"
https://www.youtube.com/watch?v=eyVQkgYJRjI (7 ns)

Diverse "Tiny Houses" fra læreroplæg (se i drevmappen).

PRAKTISK PROJEKT:
Individuelt:
1) Skitser til bæredygtig arkitektur.
2) Byg en rumlig model af et 20 m2 Tiny House i bæredygtige materialer med fokus på samspil/genius loci med omgivelser. Placering enten by, skov eller strandkyst.

Link til forløbets drevmappe: https://drive.google.com/drive/folders/1p2HIrhfOGg9nT9NcAMZbgsHBGyUqqzqn?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Eksamensprojekt "Mit sted - min stemme"

Eksamensprojektet tager udgangspunkt i elevernes eget sted/bydel og område samt offentlig kunst/gadekunst eller streetart som udtryksform. Projektet kaldes "Mit sted - min stemme". Vi arbejder med inspiration fra andre streetartområder og kunstnere, læser teori om graffitiens historie mod gadekunst i dag. Dernæst skal eleverne selv finde og fotosregistrere deres egen bydel/sted, skitsere forslag til gesamtkunstwerk på skolen udført i spraymaling. Til forløbet kommer/gæster streetartkunstner "MPO", Miki Pau Otkjær med praktisk vejledning undervejs.

TEORI/ANALYSE:
Wolter, Jonas: "Street art og kunsten i gaden" i: Temaer i kunsten kapitel 11, s. 133-140 (7 ns).
Video "Dansk graffiti: Forever Kidz og Sketch", DR3, https://www.youtubeeducation.com/watch?v=96ZnXIHKqrY (14 min)

Faglige begreber, periode og kunstnere:
1970´ernes New York til København i dag
Graffiti, streetart, tags, roll-up
Teknikker: Frihåndsspray og stencil
Kunst med politisk hensigt , humor, ironi, religiøsitet, normbrud
Forskønnelse af det offentlige rum, samtidskunst.

Kunstere/grupper:
Keith Haring
Banksy
Space Invader
Husk mit navn
Shepard Fairey
SPYO

Værkanalyse af eget værk:  Fokus på komposition, farvevalg/farvekontraster og motiv og billedelementer.  


PRAKTISK PROJEKT:
1) Individuelt projekt med fotoregistrering og tegnet skitsering af egen bydel/hjemby.
2) Gruppen af 2-3 elever mødes om en ny komposition, hvor hver elev har egen del eller motiv i værket - dette skal passe med gruppens motiver og plader udenom.  
3) Det endelige vægmaleri: Stort spraymaleri på MDF-plade. Maleriet er ophængt på skolens gang. Værket er et "gesamtkunstværk" af spraymaling som vertikalt maleri på 1,8 x 18 meter.
4) Mundtlig præsentation af eget værk med fokus på:
PROCES
FOTO af bydel /hjemby: Forklar dine valg af motiver, udtryk og farver. VIS imageboard/collage af fotos. Hvad har du valgt videre og hvorfor?
Dine tegninger og skitser af eget værk medbringes og du forklarer valg af komposition.
Jeres gruppes tegninger og skitser af gruppens værk: Forklar jeres ideer.

PRODUKT
Forklar din egen del: Hvilke teknikker (frihåndsspray og stencil) og overvejelser om komposition, former, farver og linjer - evt. inspiration af andre streetartværker/kunstnere?
Gruppens værk som helhed skal forklares gennem motiver, komposition (linjer), farver og (farvesammensætning) og samlet udtryk.
Forklar også dit eget værk i helheden med holdets samlede  værk (på gangen). Hvorfor hedder projektet "Mit sted - min stemme”? Hvad kan det symbolisere som værk på gymnasiet?   


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer