Titel
2
|
Forløb#2 Skønhed og grimhed
Vi arbejder tematisk med skønhedens og grimhedens æstetik dvs. idealer for kunsten gennem akademierne fra antikken til i nyklassicismen til moderne kunst brud med det skønne, nye kunstformer og metoder, abstraktion, tilfældighed, nye hensigter og konceptuel kunstformer (happenings, installation og relationel æstetik).
Fagbegreber i fokus:
"Det gode, det sande og det skønne", balance - ubalance, kontrapoststilling, det gyldne snit, perspektivet (fokuspunkt, horisontlinje og dybdeskabende linjer), symmetri-asymmetri, realisme - abstraktion, harmoni - uro, det sublime (naturen), det opbrudte/forrevne, bizare, groteske og grimme, opløsning af værk og proportioner, meningsløshed og ødelæggelse.
TEORI/ANALYSE:
Wolter, Jonas: Kunst i teori og praksis, kapitel 3 "Det skønne og grimhedens æstetik" s. 72-99 (27 ns)
Værker (maleri, skulptur, installation, fotos af happenings, intallastioner mm):
Alexandro fra Antioka: "Venus fra Milo", ca. 100 f.kr. 203 cm høj, marmor, placeret på Louvre Museum i Paris.
Beuys, Joseph: "Hvordan man forklarer malerier for en død hare", 1965, foto af happening gennemført på Galerie Schmela, Düsseldorf.
Bosch, Hieronymous: Den hellige Skt Antonius´ fristelser, ca. 1500, olie på træpanel, National Museum of Ancient Art, Lissabon.
Bronzino, Agnolo: Venus, Amor og tiden, 1540-1545, Olie på pale, National Gallery, London.
David, Jacques-Louis: Horatiernes ed, 1784-85, Olie på lærred, Louvre, Paris.
de Kooning, Willem: Kvinde med cykel, 1952-53, Olie på lærred, Whitney Museum og American art, New York.
Dolk: Low Key, fotos af skulptur/installation af sort Lamborghini med ridser af publikum, Aros, 2016
Eckersberg, C.E: Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk, 1815, olie på lærred.
"EAT ME": installationsfotos på Trapholt, 2018 (værker med mad/kød).
Friedrich, Caspar David: Morgen i Riesenbirge, 1811, Olie på lærred, 108x170 cm, Schloss Charlottenburg, Berlin.
Næblerød, Frederik: Installationsfotos malerier på væggen på Vejle kunstmuseum, 2022.
Polyklet: Spydbæreren, ca. 120-50 f.kr. efter original 450-449 f.kr. Marmor, 212 cm høj, National Archelogical Museum, Napoli.
Perugino, Pietro: Jesus overdrager nøglerne til Skt. Peter, 1481-82, fresko, Vatikanpaladset, Rom.
Pollaiolo, Antonio og Piero del: Skt. Sebastians martyrum, ca. 1475, olie på træpanel, National Gallery, London.
Justesen, Kirste: Monument for Grevinde Danner, 2024, 4 m. høj, bronze med jernoxid, offentlig skulptur, placeret ved Gyldenløvesgade over for “Dannerhuset”.
Kvium, Michael: Malerier i udvalg
Lemmerz, Christian: "Lazarus", skulptur, bronze, 3,5 m. Bispebjerg Hospital, "Afasi", SMK, 1986, Udstillingsview fra "Scene", 1994, på Esbjerg Kunstmuseum , hvor manipulerede og rådnende svinekroppe og blod udgjorde materialerne.
Thorvaldsen, Bertel: Venus med æble, 1809, Marmor, 160,8 cm, Statens Museum for kunst.
Video om Christian Lemmerz af Ny Carlsberg Fonden: https://www.ny-carlsbergfondet.dk/da/film/18390 (28 min, 28 ns).
PRAKTISKE øvelser/projekt:
1. Perspektivtegning med fokuspunkt(er) og dybdelinjer ud fra foto
2. Skulptur i valgfrit materiale ud fra grimhedens æstetik og kendetegn
3. Refleksioner og præsentation af skulptur i mundtligt oplæg: værkets titel/skala/materiale, overvejelser ift. grimhedens æstetik, inspirationsværker, placering i virkelige omgivelser og hensigt med værket.
Forløbets drevmappe på google: https://drive.google.com/drive/folders/1z1hCKeG8w5YAodieMYUXfs2R_bfgeTtj?usp=drive_link
|