Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/b (1b fy, 1b fy-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysikkens metoder
Størrelser og enheder, fejlkilder, præcision og nøjagtighed, variable, konstanter, lineær regression, hypoteser og falsifikation/verifikation
Sider:
6 - 26
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energiformer, omdannelse af energiformer, termisk energi, smeltevarme, fordampningsvarme, tilstandsformer, energikvalitet.
Sider:
31 - 71
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Et metals varmekapacitet
|
21-01-2025
|
Nyttevirkning
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Bølger, amplitude, frekvens, bølgelængde, bølgehastighed, bølgeligningen, lyd og lys og frekvens og bølgelængdes betydning for farver og lyd, refleksion og brydning af lys, linser og optiske gitre, stående bølger på en streng.
Sider:
86 - 123
127 - 129
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bølge på en streng
|
07-03-2025
|
vands fordampningsvarme
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensrummet
Solsystemets opbygning og planeter, året og døgnet, skudår, månens faser, Hubbleloven, universets udvidelse og big bang. Rødforskydning læses overfladisk, forklaring er ikke nødvendig.
Sider:
159 - 166 (uden beregninger)
175 - 210
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brydning
|
04-04-2025
|
Universets udvidelse
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940649",
"T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940649",
"H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940649"
}