Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/1u (1u bi, 1u bi-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Som grundbog blev brugt Biologi i Udvikling (BIU); Marianne Frøsig m. fl.; 2. udgave; 2023; Nucleus.
BIU: s. 14-18 med fokus på pro- og eukaryote-celler samt dyrecelle og plantecelle.
s. 21-27 med fokus på cellemembranens opbygning og funktion samt transportmekanismer over cellemembranen.
Øvelse: Mikroskopi af forskellige celletyper (planteceller i rødløg og vandpest, humane celler fra kindskrap og gærceller).
Øvelse: Undersøgelse af osmose vha. kartofler og saltvand i forskellige koncentrationer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi
BIU: s. 33-43 med fokus på mikroorganismer og hygiejne, pasteurisering, mikrobiel vækst, vækstfaktorer og den mikrobielle vækstkurve.
BIU: 48-53 med fokus på plasmidtransformation af bakterie samt identifikation af bakterier.
Demoforsøg med kimfald hvor petriskåle var åbne i forskellige minutantal. Efterfølgende blev antal CFU bestemt for hver petriskål.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
BIU s. 19-21 med fokus på enzymers opbygning og funktion samt reaktionshastighed.
BIU s. 55-67 med fokus på opbygningen de energigivende stoffer i kosten (kulhydrater, proteiner og lipider).
BIU s. 72-84 med fokus på fordøjelseskanalens opbygning og funktion, reguleringen af blodsukker koncentrationen samt sygdommen diabetes.
De nyeste kostråd blev gennemgået vha. denne hjemmeside:
https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig
Øvelse: Forsøg med spytamylase.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Motion og sundhed
BIU s. 88-99 med fokus på respirationsprocessen, anaerob energiproduktion, energibalance, blodkredsløbets opbygning, lungernes opbygning samt hjertets opbygning og funktion.
BIU s. 102-103 med fokus på blodtryk og hvordan det måles.
Øvelse: Måling af blodtryk i hvile samt ved fysisk aktivitet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA og genetik
BIU s. 117-123 med fokus på opbygningen af DNA og proteinsyntesen.
BIU s. 131-135 med fokus på genetiske grundbegreber, øjenfarve samt blodtyper.
BIU s. 139-150 med fokus på stamtræer til genetiske analyser, PCR-teknik, gelelektroforese, DNA-profil og etiske spørgsmål ved brug af en genetisk bestemt risikoprofil.
Øvelse: Isolering af DNA fra kiwi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Miniforløb evolution
BIU s. 195-202 med fokus på Darwins evolutionsteori, biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse og taksonomi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi og forurening af vand
BIU s. 215-223 med fokus på økosystemer, energi i økosystemer, fotosyntese, fødekæder og fødenet, fødepyramide, nedbrydning i økosystemer samt biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem.
BIU s. 228-231 med fokus på C-kredsløb samt drivhuseffekten.
BIU s. 237-250 med fokus på hvad der karakteriserer et vandløb, bestemmelse af vandløbskvalitet, BI5 samt primær og sekundær forurening i et vandløb.
Øvelse: Biotop undersøgelse af kanalerne i Frederiksberg Have. Bestemmelse af markro-indeks og målinger af ilt koncentration og pH i vandet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940751",
"T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940751",
"H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940751"
}