Holdet 2022 SP/eiz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mikkel Lundkjær Rasmussen, Sebastian Kold Larsen, Simon Højland, Thomas Lyng Andersen
Hold 2022 SP/eiz (1eiz SP, 2eiz SP, 3eiz SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basisforløb i spansk - Caminando
Titel 2 Las vacaciones del verano
Titel 3 HIT-verber
Titel 4 Caminando fortsat
Titel 5 Día de los Muertos
Titel 6 Cuentos
Titel 7 Frida Kahlo y Diego Rivera
Titel 8 Viajes y turismo
Titel 9 Fútbol e identidad
Titel 10 La Guerra Civil Española
Titel 11 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basisforløb i spansk - Caminando

Vi fortsætter introduktionen til spansk med udbygning af ordforrådet, herunder gloser og vendinger til café/restaurantbesøg, skolen, ugedage, måneder, tøj, udseende, vejr, fritid, bolig og familie.
Det grammatiske fokus er især på ser/estar/ hay, pronominer, verbers bøjning i præsens, verbers diftongering og vokalskifte, refleksive verber, nær fremtid, gerundium, perfektum, samt kongruens ved adjektiver.

Materiale:
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando Grundbog", til og med Unidad 4d s. 79
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando Øvebog", til og med Unidad 4c s. 50
Tengberg Media: "Spansk grammatik i bevægelse med tener og præpositioner

Sange:
Manu Chao: "Me gustas tú"
+ andre

Film og filmklip:
La Casa de Papel - sæson 1
Extra espanol Episode 1 Spanish and English subtitles
TikTok-videoer
+ andet

Arbejdsformer:
Lytteøvelser, tekstlæsning, udtaleøvelser, mundtlig og skriftlig tekstproduktion, fysiske glosekort, duolingo, rollespil/dialogøvelser, elevproducerede korte film, småspil.
Selvvalgt spansksproget film.

Omfang: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 HIT-verber

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Caminando fortsat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Día de los Muertos

Om højtider/mærkedage i den spansktalende verden - især med fokus på Día de Muertos.

Grammatik:
intro til datider (præteritum)
refleksive verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Frida Kahlo y Diego Rivera

Omfang: 34,8 sider.

Særlig fokus: Frida Kahlo og Diego Riveras liv og kunst. Revolutionen og kunsten (den nye mexicanske nationalidentitet i kunsten "la mexicanidad"). Forløbet har desuden haft særlig fokus på billedbeskrivelse i form af mundtlige præsentationer.

Materiale:
"Frida Kalho y Diego Rivera", Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendal uddannelse, 2002
s. 7-28, s. 29-31, s. 37-40, s. 40-43, s. 43-47

AV-materiale:
"Frida", Produktionsår 2002, Genre:Drama, Instruktør: Julie Taymor, Medvirkende;Salma Hayek, Alfred Molina, Geoffrey Rush, Ashley Judd (spillefilm).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Viajes y turismo

I forløbet arbejder vi med emnet "at rejse".
Hvorfor rejser man og hvad er de positive og negative konsekvenser ved turisme (herunder "turismofobi").

Kilder:
Interviews fra spansktalende (eget materiale, findes i kompendiet s. 6-7)

Artikler:

http://www.bbc.com/mundo/noticias-40107507 (turismofobia)

AV-materiale:

Film:
Diarios de motocicleta

Eleverne har i grupper arbejdet med en fremlæggelse omkring et selvvalgt spansktalende land, omkring hvilke muligheder man har som rejsende i det pågældende land.  

Grammatisk fokus:
verbernes tider: præsens, aspekt (præteritum og imperfektum), pluskvamperfektum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fútbol e identidad

Forløbet omhandler sportens betydning i Spanien og Latinamerika og til sammenligning med Danmark.

Grammatisk fokus under emnet er især dativstyrende verber (gustar), verbalperifraser og datiderne. Desuden SER/ESTAR/HAY og billedbeskrivelse.
Herudover introduktion til konjunktiv.

Glosetræning, tekstforståelse, højtlæsning, mundtlighed via billedbeskrivelser og "menings/ytringsverber", diskussionsøvelser, gruppearbejde og selvstændigt arbejde, skriftligt produkt (oversættelser/opgaver + at skrive en blog, Kultur- og samfundsforståelse).

Materiale:

Fra bogen ”La Guerra Civil Española – La dictadura franquista y la memoria histórica”, Caprani, Helene, 2024:
”El fútbol” (s. 104) og ”Real Madrid y CF Barcelona” (s. 105-106)

Om sport, fritid og hichas/Barra bravas: "El deporte", Pilmark & Haakansson, 2011.
s. 33-36

Fra bogen: "Retratos argentinos", Svendsen, Dorthe, 2012
"Entrevista con Fernando Martín" s. 38-43.

Fra bogen “España en la calle”, Klock, K., Tønner, M., 2019
Spanien – Banderas en los balcones: “Han despertado el toro español” s. 48-50.

Película:
El fútbol es Dios (dokumentar).
Manuskript:
"El fútbol es Dios" fra "El Deporte", s. 33-37 Pilmark og Haakansson, 2011.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 La Guerra Civil Española

Tema sobre la historia de España:

Vi har arbejdet med “La guerra civil” y “España actual”

Textos:
Historisk introduktion til den spanske borgerkrig:
“La Guerra Civil” og “La época de Franco (1939-1975)” om den spanske borgerkrig og perioden fra 1939-1975 under Francos diktatur (ukendt kilde).

Fra bogen “La Guerra Civil Española – La dictadura franquista y la memoria histórica”, Caprani, Helene, 2025:
“La Guerra Civil Española” (dansk introduktion), s. 23
“Los dos bandos”, s. 25
“El bando republicano”, s. 25-26
“El bando sublevado”, s. 26

Fra bogen “España en la calle”, Klock, K., Tønner, M., 2019
“Francisco Franco – El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte” (s. 66-68).
“Gadens symboler – Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas” (s. 70-72).
“Massegrave – Entre cráneos y huesos: “Lloro cuando encuentro juguetes”” (s. 74-76).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer